Nikdo není online
Nově příchozí:   Kaja     Fox    Charles 8  

Diskuze

  Rubrika:   Vybrané téma:
Jak zahrát / kde sehnat? The Water is Wide

-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze
-Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
 
AutorPříspěvky
« Stránka: z 2 » 

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 26.11.2009 16:43:49  
S tou příčnou flétnou si nejsem vůbec jistý, ale nejsem znalec traversa natolik, abych se k tomu mohl vyjádřit. Rozhodně jsem při poslechu klasické ani jiné hudby s příčnou flétnou nikdy nezaznamenal to, co popisuješ.
U zobcovky rozhodně žádný problém tohoto druhu není.
Jinak jsem velmi rád, že jsi de facto potvrdil, o čem jsem psal v souvislosti s "falelšností" harmoniky, mimojiné u Howarda Levyho.
Když někdo hraje Bacha na diatoniku, beru, že to občas musí znít falešně, jinak to ani nejde. Takovou nahrávku bych si přesto asi nekoupil, možná jen jako zajímavost.
Nerozumím pouze tomu, proč hrát složité vlastní skladby, u kterých je jasné už předem, že budou znít falešně.
Jsem dalek toho kriitizovat hru Levyho, je to fenomenální hráč. Jen diskutujeme o tom, zda náhodou díky složitosti prezentovaných skladeb nezní mnohdy falešně, já říkám, že ano, toť vše.
Slyším to tam a ruší mě to při poslechu, abych si to posluchačsky užil.
Ty to slyšíš také a Howard Levy stoprocentně také, pouze s tím asi není schopen něco udělat, zahrát to čistěji, protože to asi není v lidských možnostech a možnostech nástroje.
Ostatně každý nástroj má nějaké své problémy. Vzpomenu-li svou milovanou zobcovku, tak u té je to např. dynamika. Ta se velmi obtížně na zobcovce dělá, je k tomu potřeba se naučit řadu alternmativních hmatů, které umožní foukat buď silně nebo slabě. Ale tento způsob hraní umí pár lidí na světě, pro běžné hraní je to nepraktické, spíše využívané v soudobé klasické hudbě.
Takže je potřeba hrát tak, aby ten handicap ostatní nepoznali nebo vnímali minimálně.
To, že uznáváš, že foukačka je občas falešná, ať na ni hraje kdo chce, mi jen znovu potvrzuje to, s jakým obrovským nadhledem se na harmoniku i na hudbu obecně díváš a máš můj upřímný obdiv.
Opraveno 26.11.2009 16:59:14

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 26.11.2009 11:49:11  
Já mám na mysli příčnou,o které je celkem běžně známo,že není li to opravdu drahý a precizně vyrobený ná stroj ladění vysokých a nízkých poloch vykazuje poměrně značný(slyšitelný) rozdíl.
Nebudu však detailista.To bychom mohli rozvádět polemiku o vybírání těch nejlepších kousků z řady totožných nástrojů přímo v obchodě do nekonečna( u kytar je to samozřejmý způsob nákupu a nejen u kytar).
Nakonec po všech útrapách výběru zjistíme,že si nástroj musíme nechat ještě dodatečně dovyrobit (customizace harmonik,...),chceme li aby hrál pořádně a to samosebou něco stojí.Vždy buď peníze,nebo čas.
A k Howardovi jen krátce.Jsou pasáže,které zní falešně,o tom nemám pochybnosti.Foukačka je v tomto směru velmi ošemetný nástroj.Sám jsem se o tom mnohokrát přesvědčil.Naposledy na mém experimentu s Bachovým Air on G (chcete li se zasmát,nebo poučit z chyb,je toho kousek na Youtube pod názvem Air played on diatonic harmonica) Tam je slyšet jak nepřesná intonace,tak rozladěná harmonika.
Zářný příklad špatné volby:-).

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 26.11.2009 09:50:04  
No jo, ale já ty falešné tóny slyším u Levyho.
Je někdo na tom intonačně lépe než on ?

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 26.11.2009 09:47:04  
no a presne tak to je aj s harmonikou :DD

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 26.11.2009 09:38:06  
Nevím, Jardo, kterou flétnu máš na mysli. Pravděpodobně zobcovou, která je často vnímána jako nedokonalý nástroj, na který nejde hrát čistě.
Je to velmi zakořeněný názor, dokonce i u vzdělané hudební veřejnosti.
V tomto však musím rezolutně nesouhlasit, protože zobcovka je specifická v tom, že intonace se dorovnává intenzitou dechu a jde na ni hrát zcela čistě, temperovaně, chceš-li, za předpokladu, že hráč dobře slyší a umí pracovat s dechem. Roli může hrát i kvalita nástroje. Ale i plastikové yamahy hrají zcela čistě, nemusí být podmínkou drahý dřevěný nástroj.
U příčné flétny kovové i dřevěné je dokonalá intonace samozřejmostí.
Pokud jsi slyšel někoho hrát na zobcovku falešně, je to v případě, že dotyčný hráč na ni neumí hrát, než že by to bylo nedokonalostí samotného nástroje.
Většina dětí hraje samozřejmě falešně, protože to neumějí korigovat, dostatečně se neposlouchají a neovlivňují intonaci dechem.
Není to opravdu v nástroji, ale v hráči.
U benja nevím, tam by se k tomu měl vyjádřit někdo zasvěcený, třeba Old sweat ?
Opraveno 26.11.2009 09:48:33

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 26.11.2009 00:21:59  
Celkem souhlasím s Petkonem.Diatonika patří k nástrojům,které jsou tak trochu falešné.Stejně jako banjo,ale i flétna.Zvláště souhlasím s výběrem nástroje pro konkrétní skladbu.To,že někdo hraje Bacha na diatoniku je pouhý experiment.Kdyby Bach znal foukačku a napsal něco pro ni,určitě by to při precizním nastudování znělo stejně vznešeně jako třeba housle.Klasika by se měla hrát na chromatiku.Zvláště pak skladby psané pro Cromatickou foukací harmoniku.Pokusy v tomto žánru s diatonikou jsou vždy jen více,či méně zdařilé experimenty,kterých se však dopouští stále více hráčů,jak vidno i slyšno z Youtube.(...i fajnový ouško si časem zvykne,když chce,nebo když musí...)

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 25.11.2009 22:24:05  
Nemám na mysli jen rychlé pasáže, u těch je to vcelku tolerovatelné.
Vadí mi to na těch relativně pomalých tónech, kterých je tam bezpočet a jsou prostě intonačně mírně řečeno nedoladěné.
Opraveno 25.11.2009 22:44:05

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 25.11.2009 22:18:10  
Mne sa CD počúva veľmi dobre:) V rýchlych pasážach sú intonačné nepresnosti pochopiteľné. tá 10 Ornette A.M sa počúva naozaj ťažko ale skôr sa mi zdá je to characterom tej skladby.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 25.11.2009 22:04:53  
Já to CD nemám, uvádím dojem pouze z ukázek na webu, které je možno si stáhnout.
Takže vycházím pouze z těch mp3 ukázek.
Nejmarkantnější je to asi v tracku číslo 7 a 10, kde se to intonačními nepřesnostmi a labilitou doslova hemží.
Tady je to podle mě opravdu nepřeslechnutelné.
Nemyslím si, že je to úmyslné, jsou to většinou bendované tóny, někdy možná overtóny.
Je to asi tím, že hraní na sólo harmoniku nebo doprovázenou jen klavírem je velmi ošidné a je slyšet každá sebemenší intonační nepřesnost. Je to mnohem těžší než hraní s kapelou, kde se to často ztratí nebo není slyšet tak zřetelně.
Já tam prostě ty intonačně labilní tóny slyším naprosto jasně a pro mě to není vůbec příjemný poslech, ruší mě to v poslechu. Tohle CD bych nevydržel poslouchat ani k soustředěnému poslechu ani k relaxaci, bohužel, přesto že je od Levyho.
Myslím, že je to ukázka toho, že na diatoniku se takové složitosti zahrát sice dají, klobouk dolů, ale s tou intonací je to všelijaké a pro náročnější uši ne příliš libozvučné.
Nechci, abych byl brán jako hnidopich, který se vrtá v detailech a hledá na všem chybičku, za každou cenu.
Podle mě to musí i sám Howard slyšet, že po této stránce to není dokonalé. Otázkou je, zda je vůbec někdo schopen to zahrát čistěji a lépe.
Toho se však moje úvaha netýkala, protože odpověď je zřejmá.
Opraveno 25.11.2009 22:08:02

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 25.11.2009 20:34:46  
ja mam celé cd alone and together ale nič som nepostrehol. uveď čo presne myslíš. ja si skôr myslím že ak tak to bolo skôr úmyselné. howard je jeden z mála harmonikárov ktorý je intonačne presný.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 25.11.2009 20:01:28  
Asi máš pravdu, záleží hodně na tom, jaké má člověk uši a jak moc vnímá intonační odchylky.
Mně kolikrát vadí a připadá mi, že i H.Levy zní ve spoustě míst hodně falešně, při vší úctě k jeho famózní a nedostižné technice.
Poslechni si třeba ukázky z jeho posledního CD, dají se přehrát na jeho webových stránkách. Stačí se při pozorném poslechu zaměřit na intonaci.
V některých skladbách mě ta nepřesná a nechtěná intonace doslova tahá za uši.
Je to jistě dáno charakterem nástroje jako takového, já to nijak nekritizuji, jenom říkám svůj dojem z poslechu.
Mně se foukačka (diatonická) nejvíc líbí v blues, protože tam se ty falešně hrané tóny přece jen schovají a mnohdy vycházejí z podstaty bluesového hraní, country je také v pohodě. Ale melodické a klasické jazzové skladby - tam už je to hodně na hraně, aspoň pro mě.
Zajímal by mě názor ostatních foukačkářů, jak to vnímají při poslechu.

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 23.10.2009 00:32:33  
S tím nelze tak úplně souhlasit.Záleží na umění bendovat.To je jako se zpěvem.Někdo zpívá čistě a někdo méně čistě.Málokdo naprosto precizně.Stejné je to i s bendovanými tóny na foukačce.Ovšem ruku v ruce s tím vždy záleží i na nárocích posluchače.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 22.10.2009 22:46:42  
Vada to není, pokud znějí čistě, což bohužel většinou nebývá pravda. Vždycky je tam ta intonační odchylka slyšet, bez ohledu na kvality hráče.
Bendované tóny se hodí jednoznačně do bluesových skladeb, ale v melodii zpravidla působí rušivě svým odlišným zvukem i tou nepřesnou intonací.
Opraveno 22.10.2009 22:47:03

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 22.10.2009 21:16:00  
Veď to že ich je počuť nie je žiadna vada či hádam hej?

Old sweat
superharp
592 příspěvků
Vloženo 22.10.2009 16:57:14  
Jasně Petře, že to vím. Ona to byla i na začátku spíš řečnická otázka, aby bylo o čem diskutovat. :-))
Na tě těch dvou ukázkách je skutečně vidět rozdíl ve způsobu hraní instrumentálky na rozdíl od zpívané verze. Tady je posluchači zpěvem "naservírovaná" melodie a když dojde na improvizace, tak má posluchač i s minimálně vyvinutým hudebním cítěním stále představu co se hrale. Je intuitivně veden tou základní melodií.
To je to, co použil Ch. McCoy v první ukázce - The water is wide. Jen místo zpěvu to zahrál na harmoniku. Přednesl posluchačům základ písně. Ostatní nástroje - housle a flétna už jen krásnými improvizacemi podtrhují to, co Charlie na začátku předvedl.
Hold, když se to umí, je to krása.
Opraveno 22.10.2009 16:58:44

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 22.09.2009 22:09:22  
Old sweat :
Bendované tóny i overtóny, zvláště, jsou-li delší, jsou podle mě poznat, bez ohledu na to, jestli se hrají pomocí aparatury.
Poslal jsi opět krásnou ukázku, ve které je všechno to, o čem píšeš.
Jinak v této ukázce jsou druh a ladění foukačky jasné, že ?
Opraveno 22.09.2009 22:24:31

Old sweat
superharp
592 příspěvků
Vloženo 22.09.2009 20:37:48  
Ještě si dovolím jednu ukázku, která demonstruje to, co jsem psal v minulém příspěvku. Názorně předvedeno, jak se hraje doprovody a improvizace k písni, u které základní melodii vede zpěv, na rozdíl od instrumentálky, kde zákl. melodii určuje některý z nástrojů. I když u instrumentálky většinou jeden nástroj "předvede" základní melodii a ostatní už potom improvizují.
Takhle se hold bluegrass hraje a to je to, co se mě na něm líbí.
Přeji hezký poslech.
Opraveno 22.09.2009 20:38:27

Jaromír
superharp
296 příspěvků
Vloženo 22.09.2009 18:04:54  
Ohyby zvládám, ale známé skladby se snažím zatím kopírovat bez nějaké další invence a učím se na nich techniku. Z Tvých příspěvků jsem pochopil, že nám dodáváš odvahy se pustit do svých vlastních variací, což je dobře, a určitě na to dojde. Ale já jsem teď ve fázi "opičení se" po lepších hráčích a po zvládnutí techniky a základního repertoáru se určitě pustím do vlastních "úprav" melodií, eventuelně ještě dál. To jsem měl na mysli, když jsem psal, že máš náskok.

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 22.09.2009 17:23:49  
to Jaromir: ale no nevrav mi že ohyby v spodnej oktáve ti robia problém alebo by si ich pri troche tréningu nezvládol. každý to zvládne len treba vôľu a možno nejaký ten impulz

Jaromír
superharp
296 příspěvků
Vloženo 22.09.2009 15:27:41  
Ještě bych Františku v této souvislosti (dolní 2. poloha) vzpomenul instrumentálku I´m so lonesome I would cry v podání McCoye, kde si tu -3 užije táhlým přechodem přes ----3 až do 3, to je prostě pošušňání.
To Elflord: ta zkostnatělost je dána asi tím, že velká část diskutujících je se svým uměním hodně pozadu za Tebou a například mně bude trvat ještě mnoho let, než většinu skladeb zahraju jakž takž alespoň tak, jak je slyším z CD. Pak teprve bych uvažoval eventuelně o nějakých muzikantských výbojích a hledání. Ale možná, že to přijde časem samo i dříve. Ty jsi prostě trochu napřed :)
Opraveno 22.09.2009 15:41:21
AutorPříspěvky
« Stránka: z 2 » 

Úvodní stránka | Nahoru | Zpět | Vpřed | Přidat k oblíbeným
Web je postaven na enginu phpRS
(c) 2007 Maxihaf a spol