Nikdo není online
Do týdne nás opustí: Andy KONY MilanH
Nově příchozí:   milan.mahel    Wendy    Lenochod  

Diskuze

  Rubrika:   Vybrané téma:
CHROMATIKA Pokec chromatikářů

-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze
-Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
 
AutorPříspěvky
« Stránka: z 2 » 

oldpetan
uživatel
52 příspěvků
Vloženo 07.10.2017 18:07:36  
Další školy na chromatiku jsou zde:

https://hudebni-knihkupectvi.cz/detail/52341-basic-chroma tic-harmonica-(noty-na-harmoniku)-(-doprovodny-download). html

https://hudebni-knihkupectvi.cz/detail/22839-the-complete -harmonica-method:-chromatic-harmonica-(noty-harmonika)-( -doprovodne-cd).html

Na tomto webu je spousta not, včetně not na foukačku:

https://hudebni-knihkupectvi.cz/

Harpplayer
superharp
265 příspěvků
Vloženo 19.09.2017 16:33:14  
Jde shodou okolností právě o SIRIUS 48S a levnější CHROMATIX 48 SCX. V žádném případě ty harmoniky nechci kvalitativně shazovat, naopak dílenské zpracování je velmi kvalitní. Zřejmě je to jakási nahodilá vada - jde o nové nehrané nástroje. Bohužel firma Suzuki se k reklamacím staví velmi negativně, resp. je vůbec nepřijímá. Takže jsem byl majitelem nátrojů požádán, abych s tím zkusil něco udělat. V současné době mám dost hraní, ale jakmile bude čas, nejprve zkusím zastřižení ventilů a pokud to nepomůže, dojde k jejich výměně. Nejdřív zkusím z CMIAS vyrazit sadu náhradních ventilů a pokud to neůjde, implantuju tam Hohnera. Dám pak vědět, jak jsem dopadl. Kluci, ještě jednou dík za rady.

Petkon
superharp
1267 příspěvků
Vloženo 19.09.2017 12:56:19  
Rosťo, kamaráde, chtěl bych připomenout, že patřím k lidem, co mají nejen práci ale především také rodinu, které se snažím věnovat ve volném čase. Když už jsi to nakousl, v nemocnici jsi u nás byl jednou letos v dubnu, a to ještě v noci, alespoň dle našich záznamů. Dr.Dokoupilová si Tě vůbec nepamatuje. Myslel jsem, že se znáte, když jsi ji nechal pozdravovat. No nic. Možná jsem podcenil to, že jsi recesista a občas přeháníš. Jestli jsi předpokládal, že jsem v práci ve dne v noci, tak to tedy nejsem. Od jisté doby chodím na noc raději domů a noční služby přenechávám mladším. Jinak co se týče ostatních aktivit, každý máme různé priority. Ale netahejme sem soukromé věci, do kterých v podstatě nikomu nic není.
S tím názvem Suzuki jsem to myslel samozřejmě v mírné nadsázce. Sám vlastním řadu zobcových fléten značky Yamaha, které v plastovém provedení patří k absolutní špičce. Naposled jsem si před cca měsícem pořídil jejich exkluzivní novinku – první zobcovou sopránovou flétnu vyrobenou z biomasy (http://www.ohudbe.eu/unikatni-fletny-z-biomasy). Je to skvělá alternativa dřevěné flétny, navíc cenově dostupná, všem zobcovkářům vřele doporučuji.
Vraťme se ale k foukačkám. Jako skvělého diatonikáře Tě obdivuji, že máš vůbec v úmyslu se chromatikou zabývat. Mně od jisté doby absolutně nevyhovovalo hrát na oba typy harmonik střídavě vzhledem k naprosto rozdílné technice hry a hlavně zcela rozdílné filozofii hraní. U diatonik jsem se začal cítit tónově i tóninově natolik svázaný a omezený, že jsem na ně postupně přestal hrát úplně. Chromatika představuje i pro diatonikáře velké pokušení, zvláště když se člověk naučí používat ji v různých tóninách a nemusí střídat harmoniky podle tónin. Je jasné, že každému vyhovuje něco jiného. Obecně platí, že na chromatiku se moc intuitivně hrát nedá a většinou platí, že co hráč nemá předem v hlavě, to z chromatiky samo a správně „nevyleze“. Kdo např. není vybaven potřebnou hudební představivostí, což je základní předpoklad pro hraní bez not, může se věnovat chromatice jako jinému klasickému nástroji a hrát pouze dle notového zápisu. Takový muzikant má ale tu nevýhodu, že si na chromatiku moc nezahraje s ostatními muzikanty, kteří hrají jiné žánry než klasiku. Na improvizované muzicírování to není. Dostat se na takovou úroveň, že se s chromatikou člověk předem nepřipraven a rovnou z fleku zapojí do hry s ostatními, je poměrně zdlouhavá a lopotná cesta, která není dána každému. Vyžaduje totiž určité nezbytné teoretické znalosti i značnou hráčskou zkušenost. Je to úplně něco jiného než u diatoniky, kde hráč střídá harmoniky různěho ladění, tedy ve všech tóninách hraje stejně. Tím pádem v jakékoliv i sebeobtížnější tónině (má-li harmoniku příslušného ladění) vždycky něco uhraje. To u chromatiky naprosto neplatí, neboť v každé tónině se hraje úplně jinak. Ale to všechno sám velmi dobře víš. Samotného mě to stálo nemalého úsilí, než jsem takového stavu dosáhl. Proto jsem docela zvědav, jaké pokroky s chromatikou sám učiníš, rozhodně nejen já uvítám Tvé další postřehy, poznatky a připomínky ohledně chromatiky.
Opraveno 19.09.2017 12:58:50

Orsoj
harp
162 příspěvků
Vloženo 18.09.2017 21:02:24  
Petře, s tím časem se dá vždycky nějak vyjít. Já jsem, při třistahodinovém pracovním měsíci, trávil měsíčně tři týdny v zahraničí a i na hraní zbyl čas. Dokonce na natáčení desky, na její křest, hraní v klubech a pod. A dvakrát jsem zavítal i na internu v Třebíči (pozdrav ode mě paní doktorku Dokoupilovou) a ani jednou jsem Tě tam nezastihnul. To sis mohl zahrát. :-)
Pokud v Tobě název Suzuki evokuje víc než foukačky auta a motorky, tak na rozdíl třeba od Yamahy, kde k hudebním nástrojům začali ještě dělat motorky (proto ta ladička ve znaku), je Suzuki běžné japonské příjmení. A to je taky jediné, co mají foukačky společného s motorkama. A že jsou neosobní a studené (suzuki), tak to, mám takový dojem, šířil jeden známý foukačkář. A ono se to tak nějak mezi lidma, kteří tyto foukačky neznají, šíří dál. Přitom, co se týká diatonik, jsou pěkně živé, teplé a osobní. Zrovna tedˇ v sobotu mi při koncertu odešlo G od Seydela (nezničitelná nerezová 1847 ve dřevě). Sáhl jsem do kufru pro náhradu, vytáhl jsem suzuki hammond a byl jsem překvapenej z toho zvuku. Byl teplejší a živější než ten Seydel, který je považován za špičku.
Co se týká chromatik, už jsem tu uvedl, že jsem latentní chromatikář. Určitě se do ní pustím, ale nevím kdy. Ještě jsem diatoniky pořádně nezvládnul a chromatiku považuji za vyšší level.
Proto je taky málo chromatikářů. U tohoto nástroje musíš cvičit a umět. Tam si s intuicí nevystačíš. A to cvičení je nepohodlné a bolí. Při invetuře foukaček jsem napočítal čtyři chromatiky a to už by mě mělo donutit k nějaké práci. Mám dokonce desetidírkovou chromonicu z dob, kdy Tielemans byl ještě poberťák. Je to vizuálně i zvukově jak hardbooper, jen o trochu kratší. A prachovky, i v tom věku, jsou bez závad.
Něco k poslechu na dobrou noc. Odkaz si oživte a případné mezera vymažte sami. Nevím, jestli je dostatečně krátkej na to, aby se to líbilo Františkovi.
https://www.youtube.com/watch?v=djSvUPy9wxc&list=PLrv CCf_mjsijhRCT5vtTtQg5HtoE-jar9&index=17

Petkon
superharp
1267 příspěvků
Vloženo 18.09.2017 12:29:41  
Ivane, to by bylo krásné, ale na takovou aktivitu bych musel investovat spoustu svého času a současně bych musel v práci dát výpověď. V dohledné době o tom neuvažuji, protože mě zatím medicína živí docela slušně. Hudbu mám opravdu jako koníčka, no spíše velkého koně.
V každém případě dej vědět, jak jsi s těmi prachovkami dopadl. Připadá mi docela legrační dávat do harmonik Suzuki prachovky od Hohnera, ale konečně proč ne, když by to fungovalo ? Jaké konkrétní chromatiky jsi měl na mysli ? Já osobně nemám s touto značkou valné zkušenosti ani nejsem jejich příznivcem, neboť diatoniky ani chromatiky mě zvukově příliš neoslovily. Připadají mi poněkud studené a neosobní. Pod názvem Suzuki si spíše představím pěknou motorku či automobil. Vyslovuji však pouze svůj subjektivní dojem. Na druhou stranu oldpetan píše, že je s nimi spokojen, ale on se věnuje téměř výhradně klasice, kdežto já spíše ostatním žánrům, i když klasiku podle not si zahraju občas také. Proto také nikterak netoužím po z mého pohledu předražených 16-dírkových chromatikách jiných výrobců, poněvadž osobně mi na klasiku bohatě stačí mé dvě 16-dírkové hohnerky (Hohner Super 64X), jinak hraji téměř výhradně na 12-dírkovou chromatiku, kterou mám úplně nejraději z mnoha důvodů. Pokud by tedy i drahé nové Suzuki harmoniky měly od počátku problém s prachovkami, bylo by to na pováženou.
Z uvedeného je zřejmé, že i jako chromatikáři máme každý z nás zcela rozdílný vkus i potřeby. Je to dobře, protože čím víc názorů, tím více zkušeností a možnost vlastního výběru.
Je jen škoda, že se zde o chromatikách tak málo a opravdu věcně diskutuje, asi nejsou lidi. Budu rád, když napíšeš pár slov o experimentu s prachovkami.

oldpetan
uživatel
52 příspěvků
Vloženo 17.09.2017 21:59:51  
S harmonikama Suzuki mám tu nejlepší zkušenost. Nějakou dobu jsem hrál na Sirius S56 a teď téměř rok na Fabulous F64 a bez jakéhokoliv problému.
Zastřihnutí ventilů je popsáno ve druhé třetině tohoto videa:

https://www.youtube.com/watch?v=Jb6WV4OKEBU&list=RDoO kUvUHwwNo&index=3

Harpplayer
superharp
265 příspěvků
Vloženo 17.09.2017 17:11:28  
Kluci, děkuji za rady, jde o harmoniky zn. SUZUKI, byl jsem pořádán, zda bych s nimi dokázal něco udělat. Zkusím na ně aplikovat ventily od HOHNERA. Jěště jednou děkuji, zejména Petkonovi, ať Ti to, chlape, hraje. Věřím, že Tě někdy uslyším s nějakým bandem nebo orchestrem. Rozhodně na to máš!

Petkon
superharp
1267 příspěvků
Vloženo 17.09.2017 16:30:23  
Ještě jsem si vzpomněl na jednu možnost. Drnčící prachovku lze celou nůžkami o nějaký milimetr na jejím konci vodorovně sestřihnout (zkrátit) nebo jen šikmo sestřihnout na jejích rozích. Sám jsem tuto možnost zatím nevyzkoušel, ale snad by to mohlo fungovat do té doby, než se vymění za novou. U nové chromatiky by se tento způsob místo odlepení celé prachovky dal určitě vyzkoušet.
Opraveno 17.09.2017 16:31:25

oldpetan
uživatel
52 příspěvků
Vloženo 17.09.2017 12:34:52  
To popsané chrčení se mi objevilo jenom dvakrát. Jednou na druhé dírce při tahu. Ventil byl příliš odchlípnutý, tak asi 4 mm. Po výměně za nový problém přestal. Po druhé byl ventil zkroucený do vrtulky a svým volným koncem místo aby těsnil, tak se zasouval do zvukového otvoru k hlásku. Ale to, že to zlobí jak při tahu, tak i na tlak mi vůbec není jasné. Proto mne napadá jenom možnost špatného utěsnění náustku nebo desek.
Opraveno 17.09.2017 13:54:17

Petkon
superharp
1267 příspěvků
Vloženo 16.09.2017 20:15:34  
Ahoj Ivane a zdravím. Tebou popsaný problém s prachovkami je pravděpodobně dán často ani ne tak cenou nástroje, nýbrž spíše výrobcem. Tím pádem to může souviset s kvalitou a materiálem samotných prachovek (přílišná měkkost ?, snadný negativní vliv vlhkosti či změny teploty na použitý materiál? ). Z mé vlastní zkušenosti prachovky u nových, samozřejmě těch lepších hohnerek, tento problém nemají. U žádné se mi to zatím nestalo. S ostatními firmami tolik zkušeností nemám, abych o nich mohl tvrdit totéž.
U zcela nové chromatiky by prachovka u žádného tónu neměla drnčet nebo chrastit. Pokud na takovou harmoniku člověk narazí ( i mně se to párkrát stalo), nabízí se v podstatě několik možností.
První a nejjednodušší možností je takovou harmoniku prostě nekupovat. Proč bych si měl pořizovat něco, co jako nové nefunguje tak, jak má. Pokud o harmoniku přesto stojím a chci si ji pořídit, je užitečné vyzkoušet další kusy a ověřit si tím, zda nešlo jen o náhodu u jediné harmoniky. V případě, že to budou od jednoho výrobce dělat všechny harmoniky, a harmoniku přesto chci, potom je druhou jednoduchou možností prostě prachovky na problematických kanálcích sundat (odlepit). Zejména na spodních tónech to většinou příliš nevadí ani nikterak podstatně neprojeví na kvalitě zvuku či způsobu foukání do harmoniky (většinou musíme potom na takovém kanálku o něco více „zabrat“). I když na takovou harmoniku hrát lze, mělo by takové řešení zůstat jen dočasné.
Třetí možností je problematickou prachovku jednoduše vyměnit za nějakou kvalitnější, od jiného ověřeného výrobce. To je snadný úkon, k němuž potřebujeme nějaký osvědčený servisní set (já např. používám ten od firmy Hohner), jehož součástí je mimojiné zhruba dvacet stoprocentních prachovek na každý kanálek, což je prakticky zásoba na celý život. Občas se stane u používaného nástroje, že se některá z prachovek začne při hraní trochu více ohýbat, nevrací se do své klidové polohy, tím pádem začne drnčet či jiným negativním způsobem na sebe upozorňovat, pak je většinou nutné ji vyměnit. Tedy odlepit a nalepit novou. Jak jsem již uvedl výše, není to nic obtížného, měl by to umět každý chromatikář stejně jako např. doladění jednotlivých tónů. Je to pro každého hráče nejen obrovská výhoda, ale i radost umět si seřídit svůj nástroj podle vlastních představ.

Harpplayer
superharp
265 příspěvků
Vloženo 14.09.2017 20:18:49  
Ahoj přátelé chromatikáři. Já, ač "diatonikář", jsem se dostal k několika chromatikám a to poměrně drahým, u kterých chrčí 2 nejhlubší kanály na tah i tlak. Předpokládám, že na vině jsou ventily (prachovky). Na těchto kanálech jsou nejdelší a tak asi stačí jen jemné "nakopnutí" a už to chrčí. Doporučte mi prosím, co s tím. Nebo je to všechno úplně jinak???

Petkon
superharp
1267 příspěvků
Vloženo 24.08.2017 09:08:21  
Vyšlo další pěkné kompilační CD s hudbou T.Thielemanse, tentokrát s převážně staršími nahrávkami. Zejména pro chromatikáře nezbytný kousek do sbírky.

http://www.bontonland.cz/toots-thielemans-legendary-thie lemans-to ots/

Petkon
superharp
1267 příspěvků
Vloženo 23.08.2017 08:18:29  
V aktuálním čísle programového týdeníku Rozhlas je pěkný článek s několika fotografiemi na celé dvojstraně o Lubomíru Plevovi.
I to málo potěší, že si občas někdo vzpomene. Časopis Rozhlas je mimojiné skvělý kulturní časopis, který sám pravidelně kupuji od svých vysokoškolských studií.

Petkon
superharp
1267 příspěvků
Vloženo 20.06.2017 13:40:11  
Nedávno vyšlo krásné kompilační trojcédéčko s hudbou T.Thielemanse. Téměř 3,5 hodiny hudby s nahrávkami z nejrůznějších období. Poslouchá se to nádherně, je zajímavé, jak jsou nahrávky zvukově vyrovnané, i z padesátých let zní Tootsova foukačka, jako by to nahrál včera. Pořídit si tento komplet opravdu stojí za to, bude sloužit nejen k samotnému poslechu, pro chromatikáře navíc jako zdroj inspirace a poučení.
Zde je odkaz :
http://www.bontonland.cz/toots-thielemans-the-real-toots- thielemans/

oldpetan
uživatel
52 příspěvků
Vloženo 17.06.2017 19:18:19  
Katka ve své škole uvedla odkaz na spoustu jazzových skladeb na chromatiku:

https://www.youtube.com/watch?v=kX9FkCbwrNo&index=1&a mp;list=RDkX9FkCbwrNo
Opraveno 17.06.2017 19:49:40

oldpetan
uživatel
52 příspěvků
Vloženo 04.05.2017 13:43:37  
SEYDEL má novou chromatiku "Symphony Grand Chromatic".
Podrobnosti zde.
Opraveno 04.05.2017 21:41:21

Petkon
superharp
1267 příspěvků
Vloženo 20.04.2017 21:11:52  
Rozladěné hlásky u chromatiky v záruční době jsou zpravidla důsledkem špatné dechové techniky. Jak známo, chromatiky se při správném hraní zejména tahaných tónů rozlaďují zcela minimálně, u foukaných tónů pak prakticky vůbec. A to i při hojném používání bendingu, jenž mnohým chromatikářům (zejména hrajícím klasiku) nic neříká.
Po dvou letech hraní nemůže být chromatika v ceně 10.000 Kč rozladěná, potom je chyba buď ve špatně naladěném nástroji už z fabriky (což se mi u Hohnera nestalo) nebo spíše v samotném hráči.
Bezproblémové ladění vydrží u chromatiky dlouhé roky, pokud se ovšem do harmoniky fouká (tahá), jak má. Např. u svého hard boppera, na něhož hraji průměrně hodinu denně a více, jsem první drobné dolaďování u asi dvou tónů prováděl po cca 5 letech hraní, a to spíše z důvodu puntičkářských, než že by někdo poznal, že příslušné tóny nějak neladí. Spolehlivé a zcela vyhovující ladění u podobných chromatik by mělo vydržet minimálně 1.500 -2.000 odehraných hodin.
Druhá věc je servis chromatik, který je zde diskutován. Je zcela logické, že se tomu u nás komerčně nikdo nevěnuje, důvody myslím dostatečně a jasně vysvětlil Harpplayer.
Pro každého hráče na chromatiku je naprosto zásadní workshop Steva Bakera na youtube. Je zcela zdarma na youtube volně k dispozici, na sérii videí je velmi názorně předvedeno vše, co lze s chromatikou po stránce údržby, čištění, nastavení hlásků, výměny prachovek, ladění atd. provést. Ani já jako chabý angličtinář jsem nebyl limitován, protože ukázky jsou natolik instruktivní, že princip a postup jednotlivých kroků pochopí každý. Není potřeba žádná zvláštní šikovnost a nadání, jednotlivé úkony zvládne při troše trpělivosti i manuálně nepříliš zdatný jedinec.
Je užitečné pořídit si základní Hohner servisní soupravu, jako ladička bohatě postačí digitální ladička z aplikace pro mobilní telefon. Doladění hlásků není žádná velká věda, chce to jen odvahu se do toho pustit a řídit se ukázkami výše zmíněného workshopu, doporučuji provádět opakovanými a postupnými malými krůčky pilníčkem přesně jako na videu, pak se nemůže stát, že se ladění „přestřelí“.
Vlastního servismana si mohl skutečně dovolit pouze T.Thielemans, který se tím asi nerad zdržoval, my ostatní si musíme vystačit svépomocí.

Petkon
superharp
1267 příspěvků
Vloženo 30.01.2017 11:21:12  
Petře, zatím jsem neměl možnost ji vidět v reálu, natož si na ni zahrát.
Dovolím si malou úvahu. Hohner ACE 48 se objevila teprve nedávno, tuším někdy na podzim loňského roku, kdy ji Hohner představil na svých stránkách. Pokud vím, v kamenných obchodech je zatím nedostupná, muziker a thomann jsou zřejmě první internetové servery, které ji nabízejí.
Vzhledem k prezentaci na stránkách Hohneru se jeví poměrně zajímavě, zejména uváděná možnost přesné regulace pohybu registru a výměna zadních kovových (dřevěných) plátků. Cena kolem 17.500 Kč je však docela značná.
Jde o to, zda za tuto cenu, rovnající se zhruba 3 x HB, se vyplatí takovou harmoniku vůbec pořizovat. Jenom jako další kus do sbírky? V souvislosti s výše uvedenou cenou bych proto očekával značný kvalitativní skok. Překvapivé je, že firma Hohner nebyla dosud schopna v rámci propagace takového nástroje pořídit nějaké kvalitní reprezentační video, mimojiné už proto, že na svých stránkách tvrdí, že se jedná o tak významný a revoluční model. Jediná video-ukázka na youtube je nedůstojná – naprosto nevyhovující demonstrace kdesi mezi kachličkami (sklep? WC ?) s rušivými zvuky v pozadí.
Z výše uvedených poznámek vyplývá, že harmoniku v této ceně nebude soudný prodejce objednávat do kamenného obchodu, aby mu tam potom ležela několik let. Kupovat ji naslepo přes internet je koupě zajíce v pytli. Tak drahou harmoniku nelze závazně kupovat přes internet, aniž by ji člověk mohl v klidu vyzkoušet.
Dosud chybí seriózní recence a postřehy kdekoliv na netu, včetně adekvátních video-ukázek. Až se bude vědět, že kvalita odpovídá i ceně, budu o ní sám uvažovat, zatím budu střádat peníze. Jsem na výsost spokojen s kvalitou HB, hledám spíše cestu, jak se sám zdokonalovat než hledat jiný, možná dokonalejší nástroj, který sám o sobě není zárukou vylepšení vlastní hry.

oldpetan
uživatel
52 příspěvků
Vloženo 27.01.2017 13:12:01  
Máte někdo zkušenost s novou chromatikou Hohner ACE 48?
K dostání je zde:
https://www.muziker.cz/hohner-ace-48

Orsoj
harp
162 příspěvků
Vloženo 19.12.2016 11:50:04  
Petře, kouknul jsem sem do diskuze a spadla mi čelist. Hlavně ta sekce Škola hry, ta je na dlouhé zimní večery pro člověka, který nepracuje 300 hodin měsíčně.
Teď budu mít pár dní volna, tak to prostuduji.
Co se týká mého poznatku o těch křížkách, tak to je pokus o taškařici. Samozřejmě se v tom orientuji a vím, jak na to.
Naopak ta nesnadnost hry jednou rukou, to je fakt. Z prenatálních dob mám zafixovanou hru s tongue blockingem. Musím li však ovládat registr a ještě při tom pevně držet harmoniku jednou rukou, je tato ruka nepřirozeně zkroucená a po pár desítkách minut se dostavují křeče. Špulipysk je trochu pohodlnější, ale to zase registr ovládám palcem, na což si nechci zvykat. A samozřejmě zvuk je taky někde jinde.
Jinak HB je dobrá harmonika. Na srovnání mám jen novou Chromettu a starou čínu za pár set, což se nedá srovnat. Ale objevil jsem v šuplíku prababičku Hard Boppera, desetidírkovou chromonicu I. Když na ní zapracuji, bude to důstojná náhrada na trénink v autě.
Jinak pracuji na vlastní výukové metodě pro sluchaře se znalostí not, přizpůsobené pro výuku v jedoucím autě. Verze 2.1. bude až do rychlosti 110 km/hod.
Ten odkaz, to jsem našel u jednoho polského harmonikového kamaráda a dal jsem to k dobru těm, kteří si z něho něco vezmou. Jinak samozřejmě tabulatury pro chromatiku považuji za nesmysl. Ty by využil jedině kamarád Pepa, který jako námořnický učeň navštívil v Hamburku koncert Elvise Presleyho a na hraní si pravidelně nosí 6 chromatik CX 12 v šesti laděních.
Opraveno 19.12.2016 13:59:38
AutorPříspěvky
« Stránka: z 2 » 

Úvodní stránka | Nahoru | Zpět | Vpřed | Přidat k oblíbeným
Web je postaven na enginu phpRS
(c) 2007 Maxihaf a spol