Diskuze
-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze -Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
Autor | Příspěvky |
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 16.02.2011 08:31:24
... "toboz" vo štúdiu...To je další
slovíčko,které obohatí mou znalost Slovenštiny.Hádam že
to je "natož"(také pěkné,že)
Vystihuješ přesně,co jsem chtěl sdělit ve své
poznámce.Avšak zabývat se laděním a čistotou intonace je
veledůležitá věc.Není radno ji podceňovat.A to i pro
začátečníka.Technické finesy k tomu neodmyslitelně
patří.Jen abychom nedopadli jako v zom vtipu o
harfenistkách co půlku života ladí a druhou půlku hrají
falešně.
|
brumko harp 201 příspěvků |
Vloženo 15.01.2011 13:36:21
Pokial si najdem v priebehu dna volny cas na to aby som
si zahral na harmonike tak jakozto zaciatocnik sa venujem
uplne inym veciam ako su par centove odchylky v ladeni.
Takym ci onakym ladenim sa zacnem zaoberat az ked
poriadne zvladnem techniku hrania. Nakolko som
zaciatocnik tak neprichadza do uvahy hranie s kapelou a
toboz nie v studiu a drtiva vecsina ludi z mojho okolia
aj tak nepostrehne ci je harmonika o par centov podladena
alebo nadladena. Myslim ze treba co najviac hrat a mat
motivaciu a to hlavne v zaciatkoch.Tolko moj nazor. Dobry
fuk.
|
Harpplayer superharp 266 příspěvků |
Vloženo 15.01.2011 13:31:29
Na tom něco je. Technika hraní dokáže ladění kompletně
zmršit. Máme v repertoáru např. známou cajunovou skladbu
Diggy Liggy Lo. Pokud se to hraje tak jako v originále
(ne podle M.Tučného), je to pěkná vypalovačka. Ve
foukačkové mezihře se tam v šestnáctinách hraje v jednom
místě bending-čistý-bending na sousedních kanálech a když
není den, tak se ten "čistej" tón podaří
nechtěně lehce přibendovat je to v pytli. Pak to pocitově
vypadá, že celá ta část je hraná na podladěný harmonice.
On Pat Missin doporučuje ladit celou harmoniku o nějaký
ten Herz výše proti kapele (taky firmy dodávají harmoniky
zpravidla laděné na referenci 441-442 Hz), což by mělo
udělat nějaké +3 až 5 centů nad kapelou. Tohle skutečně
běžný posluchač nerozliší a nástroji to údajně přidá na
jasu a průraznosti. Je fakt, že kapela u nás ladí na 440
Hz a já harmoniky udržuju v rovnoměrné temperatuře 441Hz.
U hlubších harmonik (LF, G, A) to maličko rozhazuju na
3., 5. a 7 kanále na tah. Nikomu to ale nevnucuju. Je to
jen jedn z pohledů na věc. Co se týká doladění před
masteringem, to skutečně lze, ale jen v relativně
volnějších skladbách nebo v oddělených tónech. Jinak je
neskutečná práce to vychytat tak, aby to v nahrávce
nebylo k poznání. To je, pokud je to technicky a hráčsky
schůdné, lepší to přetočit. Samozřejmě, když je dost
peněz na zaplacení studiových frekvencí, jde ledacos, ale
dost často se musí počítat, co vyjde levněji...
Opraveno 15.01.2011 13:32:36
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 15.01.2011 12:46:36
Já se také s dovolením ozvu.Myslím si,že dokonalý přístup
k ladění harmonik je spíše pro opravdu vyhraného a
zdatného foukačkáře.Odpusťte mi to,ale drtivá většina
hráčů,které znám osobně deformují tón technikou daleko
znatelněji než aby jim v tom pomohlo brilantní
ladění.Naopak kvalitní hráč může do jisté míry
"zakrýt" drobné odchylky v ladění harmoniky.Tak
bych se tím zase tolik netrápil,dokud není opravdu
potřeba(jako např.ve studiu na Marsu).
P.S.před masteringem se dá v počítači upravit nesprávně
intonovaný tón až neuvěřitelně snadno...
|
eh, nikdo
5 příspěvků |
Vloženo 15.01.2011 12:05:28
Ďakujem za vaše postrehy a rady.
Takže ako sa zdá ide zrejme o zámer a nie o závadu.
Ešte mi napadlo, že dôvodom prečo hlavne dlhšie jazýčky
nadladiť by mohla byť aj vlhkosť, ktorá sa na nich v
priebehu hrania kondenzuje. Jazýčky sa tým stávajú ťažšie
a to, ak sa nemýlim by malo pôsobiť na frekvenciu ich
kmitania smerom dole.
Fuku zdar!
|
Harpplayer superharp 266 příspěvků |
Vloženo 15.01.2011 09:39:22
Dovolím si poněkud nesouhlasit. Neříkej mi, že nepoznáš
rozdíl 10 centů. Možná, když zahraješ samostatný tón, tak
ne, ale v souhře s jinými "naladěnými" nástroji
s jistotou. A ti zvukaři jsou fakt "marťani",
aspoň tedy ve studiu Past, kde občas dostanu příležitost
něco nafoukat. Kdyby to všechno bylo tak silně relativní,
určitě by se u Hohnera nezabývali kompromisním laděním a
ti největší borci by si schválně nerozlaďovali svoje
harmoniky, jelikož daleko nejjednodušší je narovnat to
všechno na referenční kmitočet a fertig. Tuším, že je o
tom dost pojednáno na stránkách harmonikového mága Pata
Missina. Přestože s některými jeho výroky (např. že
Richter de facto v harmonikách na nic převratného
nepřišel...) nemohu souhlasit, tady bych mu docela dal za
pravdu. Bohužel v podobné "neshodě" jsme se
tenkrát rozešli i po tom workshopu, nicméně harmoniky si
potom přišel nechat naladit kdekdo (smile).
Opraveno 15.01.2011 10:36:38
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 15.01.2011 09:07:21
Harpe, to je všechno krásné a sofistikované, ale v reálu
nikdo není nakonec schopen poznat a vnímat, jakým
způsobem je ta která harmonika naladěna.
Ani z nahrávky to posluchač nepozná, jsem přesvědčen, že
ani zvukový technik.
Navíc zřejmě ne všichni zvukoví mistři mají natolik
vytříbený a přesný sluch, protože pak by mnohdy ani
foukačky z nahrávek nezněly tak jak znějí.
|
Harpplayer superharp 266 příspěvků |
Vloženo 15.01.2011 08:25:49
Kluci, s tím laděním, co psal Péťa je to pravda, ale jen
do chvíle, než vkročíte do studia. Ti mistři zvuku mají
uši jak netopejři a přes 5 centů je to pro ně často
nepřekonatelná hranice - do jisté míry je to dobře,
protože výsledný efekt nahrávky na tom dost záleží, ale
často je to pěkná průda. Několikrát jsem takhle
"přebrušoval" o pár centů tón, který se
zvukovému režisérovi nelíbil, takže bych tu ladičku zas
tolik nezavrhoval. Ono taky do značné míry jde o souzvuk
s ostatními nástroji v kapele (orchestru), které jsou
rovněž laděny temperovaně. Již jsem v minulosti zmiňoval,
že existuje několik postupů pro ladění, na jednom z
prvních hafteků jsem na tohle téma měl workshop.
Pravděpodobně pro jistou složitost pochopení bez znalosti
tvorby harmonie se to ale příliš nesetkalo s odezvou.
Souvisí to s Pythagorejským komatem. Pro rychlou
informaci: Pokud všechny tóny "srovnáte" do
ladičky, dostanete tzv. rovnoměrně temperované ladění,
tzn. brilantní sólový projev, ale poněkud méně čisté
hraní akordů, což pro běžné hraní je naprosto
dostačující. Takto jsou laděny např. všechny harmoniky
fy. Tombo a některé typy od Hohnerů. Další možností je
tzv. pythagorejské neboli "čisté" ladění, kdy
konkrétní intervaly mají danou odchylku od přesné
intonace. Tady budou perfektně znít akordy, ale sólové
hraní nebude kdovíco. Nutno poznamenat, že např. na velké
sextě tato odchylka dělá až 16 centů (!). Tento způsob je
předurčen především pro akordové harmoniky. Jistou zlatou
střední cestou v tomto ohledu je tzv. kompromisní ladění,
kdy firmy nebo konkrétní hráči mají jistý empiricky
zajetý postup, který tón kam posunout. Takto má (nebo
aspoň v minulosti měl) Hohner laděné dřevěné Marine Bandy
a Blues Harpy, poněkud pozměněný způsob pak použil pro
modulární systém harmonik (označení MS). Mám k dispozici
např. temperaturu podle Steva Bakera. Logicky se používá
jiná úprava ladění pro hraní v první nebo druhé
poloze.
Ve věci "rozladěné" chromatiky si dovolím
jistou spekulaci. Je jisté, že harmonika se při hře
zahřívá oproti výchozímu stavu před hraním. Rovněž je
jisté, že kov, z něhož jsou vyrobeny jazýčky, zvyšující
se teplotou dilatuje - sice minimálně, ale jistě. Tím se
může změnit ladění. Je jasné, že delší jazýčky budou
dilatovat více, než krátké. A prodloužením jazýčku se nám
tón co - ano, správně, sníží. Kdo si harmoniky ladí, ví,
že na posunutí tónu např. o 3 centy je třeba minimální
úběr materiálu a zrovna tak to může být s minimálním
prodloužením. A tak se domnívám, že si firmy tak nějak
předlaďují nástroj pro hraní v provozní teplotě. Tohle by
se samozřejmě asi dalo dokázat nebo vyvrátit pomocí
tabulky roztažnosti kovů, ale na to fakt nemám morál.
Rovněž by se to dalo prověřit empiricky temperací
harmoniky na cca 36 - 37°C a následným porovnáním s
ladičkou - to už dle vkusu každého soudruha. Takže jsem
zvědav, kdo to otestuje.
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 15.01.2011 07:27:58
Není co dodat.Skvělá práce Petře.Díky.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 14.01.2011 16:22:41
Na své Super 64 jsem žádný podstatný rozdíl sluchem
nezaznamenal.
Rozdíl několika centů je zanedbatelná a nevýznamná
záležitost. To bych rozhodně neřešil a neviděl jako
problém. Téměř všechny dechové nástroje co se týče ladění
vyžadují jistou toleranci z níže uvedeného důvodu.
Nikdy jsem žádnou svou harmoniku ani flétnu netestoval
podle ladičky, protože to považuji za naprostou
zbytečnost a ztrátu času.
Hudbu poslouchá vždy a pouze živý člověk s fyziologicky
danými sluchovými limity a schopností se přizpůsobovat
poslouchanému, na rozdíl od mrtvé a zcela nemuzikální
ladičky.
Ladičku používám pouze na jednu jedinou věc - na
temperované naladění své kytary, protože mi dělá problém
naladit kytaru nikoliv čistě, nýbrž nečistě-temperovaně.
Je pravda, že když se zaměřím u jakékoliv chromatiky na
srovnání ladění v jednotlivých oktávách, je horní oktáva
snad neznatelně o něco níž na všech chromatikách. Je to
ale pouze můj subjektivní dojem, nijak měřením
nepotvrzený.
Proto i z hudebního hlediska naprosto zanedbatelný, neboť
si myslím, že hudební sluch mám zcela v pořádku.
Ale pozor, mluvím nyní o "studeném",
nerozehraném nástroji.
Význam takového ladění může být z těchto důvodů :
1/ foukáním a s tím spojeným zahříváním se harmonika
posouvá o něco málo intonačně směrem nahoru. Při přece
jen nižší frekvenci hraní hlubokých tónů se proto tóny
spodních rejstříků intonačně vyrovnají těm horním
frekventovanějším oktávám, které pak znějí o něco výše
než jak jsou naladěny ve vztahu k nižším tónům. Takže je
to vlastně výhoda
2/ nadladění spodní oktávy má vliv na subjektivně
vnímanou intenzitu a jasnost zvuku, takže rozdíl i
několika málo centů může znamenat jakoby jasnější a
intenzivnější zvuk ve vztahu
k tónům vyšší frekvence (viz neustálá snaha posouvat
ladění základního-komorního a o několik Hz výše právě z
těchto důvodů ). Čili rovněž pozitivní věc.
Jiné důvody mě nenapadají, ale opakuji znovu - řešit
rozdíly několika centů je skutečně velmi úsměvné.
Kdyby se tímto měli trápit například zpěváci, tak by
prakticky nikdo nemohl veřejně ani jinak vystupovat.
Opraveno 14.01.2011 16:31:38
|
eh, nikdo
5 příspěvků |
Vloženo 14.01.2011 14:46:02
Zdravím.
Ide o chromatickú harmoniku Hohner Super 64.
Ono je pravda, že sluchom nejaký rozdiel nepoznám. Možno,
keby hral niekto iný tak hej, pretože keď sa sústredím na
hranie, tak to či ladím alebo nie mi zatiaľ nejako uniká.
:)
Ale podľa ladičky je tá spodná oktáva celá o nejakých 10
centov vyššie oproti ostatným.
A ak harmonika ako taká je ladená o pár Hz vyššie oproti
a = 440Hz tak tá spodná oktáva je nadladená ešte viac. Čo
už môže byť problém.
A vlastne je celkom dobre počuť, že tam je nejaký
rozdiel, keď hrám 4 s bodkou a 1 naraz - teda dvakrát tón
c. Vtedy tón v relatívne pravidelných intervaloch zaniká.
Niečo ako na tremolo harmonike, len perióda je dlhšia.
Takže - je na to nejaký dôvod, prečo je to tak naladené?
Dá sa s tým niečo robiť?
Vopred ďakujem za postrehy a rady.
|
Harpplayer superharp 266 příspěvků |
Vloženo 13.01.2011 08:14:49
Ani já jsem si nevšiml - příležitostně provozuji Hohner
Super 64 a "spodní" oktáva sedí jako p..el na
hrnci. Co je to za typ harmoniky?
Jinak ve věci absolutního hudebního sluchu - s mou dcerou
chodí do ZUŠ syn jedné z učitelek této školy, o kterém se
tvrdí, že má absolutní sluch a něco na tom asi je. Ten
kluk trpí jako zvíře při veřejných vystoupeních svých
kolegů a zejména hudebních uskupení, jelikož je schopen
kromě určení tónu poznat i cca 2centovou odchylku (což
já, hlušec, nepoznám ani náhodou). A jak jistě víme v ZUŠ
často 10centů (a to už slyším i já) žádná míra. Takže ten
absolutní sluch je spíš prokletí, než dar.
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 13.01.2011 01:08:56
Nevím jak Petkon,ale já jsem si nevšiml.Zkus si počkat na
jeho zkušenost.
|
eh, nikdo
5 příspěvků |
Vloženo 12.01.2011 21:16:44
Zdravím.
Chcel by som sa spýtať, či je bežné, že na 4-oktávovej
chromatickej harmonike je spodná oktáva (dierky 1 - 4 s
bodkou) mierne nadladená oproti zvyšným oktávam?
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 12.01.2011 19:26:28
Toho bych také rád poznal.V životě jsem se setkal pouze s
jedním absolutním sluchařem.Bylo mi tehdy 9 a neuměl jsem
zcela ocenit jeho mimořádnou schopnost...
|
eh, nikdo
14 příspěvků |
Vloženo 12.01.2011 13:42:09
Dúfam, že sa nenahnevá, nakoniec možno že sa Ti aj sám
ozve, pretože som mu poradil aj Teba ako experta na
harmoniky. Volá sa Martin Horský a hráva s Rikkonom.
|
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 12.01.2011 09:23:49
Môžem sa opýtať na meno kamaráta?
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 11.01.2011 15:27:37
O čtvrt tónu je sakra hodně.Myslím,že chyba nebude v
nástroji.Já musím chromatiku také před hraním zahřát na
provozní teplotu,ale spíše kvůli zvlhčení ventilů aby
nedrnčely a nechraptily než pro vyladění.Pokud mu hraje
níže 1.dírka nádechem,myslím,že to bude spíše nechtěný
bending(ohnutí tónu)což je velmi častá chyba
foukačkářů-začátečníků.Určitě bych to neladil,zvláště
když po zahřátí je tón přesný.Myslím,že půjde spíše o
to,aby se zahřál hráč a prováděl hru nádechem správně a
uvolněně.
Jinak nutno vidět a vyzkoušet.Opravny chromatik jsou na
dlouhé lokty,pokud vím.Lepší je vybrat si dobrý nástroj
sám,pokud však má už nějakou zkušenost...jako třeba
Petkon(zdejší člen,fanda do chromatik s velkou osobní
zkušeností).
|
eh, nikdo
14 příspěvků |
Vloženo 11.01.2011 14:52:04
Kamarát, profesionálny hráč na saxík a klarinet dostal od
Ježiška chromatiku Hard Boppera. Na rozdiel odo mňa má
absolútny sluch a teraz ho trápi, že harmonika za studena
v prvom kanáliku vykazuje asi o štvrť tóna nepresné
naladenie. Po zahriati je to už vporiadku. Otázka znie,
či sa to časom upraví samo, alebo je potrebné dať ju
naladiť a či potom bude zas ladiť po zahriatí. 90 %-tám
ľudí by to samozrejme nevadilo ale on to vzal dosť vážne
a chce v budúcnosti využiť chromatiku pri vystupovaní
hlavne v jazze. A ešte by som sa chcel opýtať na
referencie opravovní, uvedených na týchto stránkach ,
hlavne čo sa týka ladenia chromatík. Ďakujem.
|
lulish uživatel 71 příspěvků |
Vloženo 28.05.2010 19:10:49
Jo, hráčů, co do toho foukaj jak do táboráku v listopadu
je kupa, ale nemám pocit, že by to byl můj případ. Mívám
spíš potíže s tím, že mi tón včas nenasadí, protože chci
hrát určité pasáže až moc jemně. ;=)
Prostě asi vadný kousek. :=(
|
Autor | Příspěvky |
|