Nikdo není online
Do týdne nás opustí: larryunderwo
Nově příchozí:   Luky    Hory    SepiaX  

Diskuze

  Rubrika:   Vybrané téma:
Čištění - opravy - úpravy Rozladěná chromatika

-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze
-Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
 
AutorPříspěvky
« Stránka: z 2 » 

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 16.02.2011 08:31:24  
... "toboz" vo štúdiu...To je další slovíčko,které obohatí mou znalost Slovenštiny.Hádam že to je "natož"(také pěkné,že)
Vystihuješ přesně,co jsem chtěl sdělit ve své poznámce.Avšak zabývat se laděním a čistotou intonace je veledůležitá věc.Není radno ji podceňovat.A to i pro začátečníka.Technické finesy k tomu neodmyslitelně patří.Jen abychom nedopadli jako v zom vtipu o harfenistkách co půlku života ladí a druhou půlku hrají falešně.

brumko
harp
201 příspěvků
Vloženo 15.01.2011 13:36:21  
Pokial si najdem v priebehu dna volny cas na to aby som si zahral na harmonike tak jakozto zaciatocnik sa venujem uplne inym veciam ako su par centove odchylky v ladeni. Takym ci onakym ladenim sa zacnem zaoberat az ked poriadne zvladnem techniku hrania. Nakolko som zaciatocnik tak neprichadza do uvahy hranie s kapelou a toboz nie v studiu a drtiva vecsina ludi z mojho okolia aj tak nepostrehne ci je harmonika o par centov podladena alebo nadladena. Myslim ze treba co najviac hrat a mat motivaciu a to hlavne v zaciatkoch.Tolko moj nazor. Dobry fuk.

Harpplayer
superharp
266 příspěvků
Vloženo 15.01.2011 13:31:29  
Na tom něco je. Technika hraní dokáže ladění kompletně zmršit. Máme v repertoáru např. známou cajunovou skladbu Diggy Liggy Lo. Pokud se to hraje tak jako v originále (ne podle M.Tučného), je to pěkná vypalovačka. Ve foukačkové mezihře se tam v šestnáctinách hraje v jednom místě bending-čistý-bending na sousedních kanálech a když není den, tak se ten "čistej" tón podaří nechtěně lehce přibendovat je to v pytli. Pak to pocitově vypadá, že celá ta část je hraná na podladěný harmonice. On Pat Missin doporučuje ladit celou harmoniku o nějaký ten Herz výše proti kapele (taky firmy dodávají harmoniky zpravidla laděné na referenci 441-442 Hz), což by mělo udělat nějaké +3 až 5 centů nad kapelou. Tohle skutečně běžný posluchač nerozliší a nástroji to údajně přidá na jasu a průraznosti. Je fakt, že kapela u nás ladí na 440 Hz a já harmoniky udržuju v rovnoměrné temperatuře 441Hz. U hlubších harmonik (LF, G, A) to maličko rozhazuju na 3., 5. a 7 kanále na tah. Nikomu to ale nevnucuju. Je to jen jedn z pohledů na věc. Co se týká doladění před masteringem, to skutečně lze, ale jen v relativně volnějších skladbách nebo v oddělených tónech. Jinak je neskutečná práce to vychytat tak, aby to v nahrávce nebylo k poznání. To je, pokud je to technicky a hráčsky schůdné, lepší to přetočit. Samozřejmě, když je dost peněz na zaplacení studiových frekvencí, jde ledacos, ale dost často se musí počítat, co vyjde levněji...
Opraveno 15.01.2011 13:32:36

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 15.01.2011 12:46:36  
Já se také s dovolením ozvu.Myslím si,že dokonalý přístup k ladění harmonik je spíše pro opravdu vyhraného a zdatného foukačkáře.Odpusťte mi to,ale drtivá většina hráčů,které znám osobně deformují tón technikou daleko znatelněji než aby jim v tom pomohlo brilantní ladění.Naopak kvalitní hráč může do jisté míry "zakrýt" drobné odchylky v ladění harmoniky.Tak bych se tím zase tolik netrápil,dokud není opravdu potřeba(jako např.ve studiu na Marsu).
P.S.před masteringem se dá v počítači upravit nesprávně intonovaný tón až neuvěřitelně snadno...

eh, nikdo

5 příspěvků
Vloženo 15.01.2011 12:05:28  
Ďakujem za vaše postrehy a rady.

Takže ako sa zdá ide zrejme o zámer a nie o závadu.

Ešte mi napadlo, že dôvodom prečo hlavne dlhšie jazýčky nadladiť by mohla byť aj vlhkosť, ktorá sa na nich v priebehu hrania kondenzuje. Jazýčky sa tým stávajú ťažšie a to, ak sa nemýlim by malo pôsobiť na frekvenciu ich kmitania smerom dole.

Fuku zdar!

Harpplayer
superharp
266 příspěvků
Vloženo 15.01.2011 09:39:22  
Dovolím si poněkud nesouhlasit. Neříkej mi, že nepoznáš rozdíl 10 centů. Možná, když zahraješ samostatný tón, tak ne, ale v souhře s jinými "naladěnými" nástroji s jistotou. A ti zvukaři jsou fakt "marťani", aspoň tedy ve studiu Past, kde občas dostanu příležitost něco nafoukat. Kdyby to všechno bylo tak silně relativní, určitě by se u Hohnera nezabývali kompromisním laděním a ti největší borci by si schválně nerozlaďovali svoje harmoniky, jelikož daleko nejjednodušší je narovnat to všechno na referenční kmitočet a fertig. Tuším, že je o tom dost pojednáno na stránkách harmonikového mága Pata Missina. Přestože s některými jeho výroky (např. že Richter de facto v harmonikách na nic převratného nepřišel...) nemohu souhlasit, tady bych mu docela dal za pravdu. Bohužel v podobné "neshodě" jsme se tenkrát rozešli i po tom workshopu, nicméně harmoniky si potom přišel nechat naladit kdekdo (smile).
Opraveno 15.01.2011 10:36:38

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 15.01.2011 09:07:21  
Harpe, to je všechno krásné a sofistikované, ale v reálu nikdo není nakonec schopen poznat a vnímat, jakým způsobem je ta která harmonika naladěna.
Ani z nahrávky to posluchač nepozná, jsem přesvědčen, že ani zvukový technik.
Navíc zřejmě ne všichni zvukoví mistři mají natolik vytříbený a přesný sluch, protože pak by mnohdy ani foukačky z nahrávek nezněly tak jak znějí.

Harpplayer
superharp
266 příspěvků
Vloženo 15.01.2011 08:25:49  
Kluci, s tím laděním, co psal Péťa je to pravda, ale jen do chvíle, než vkročíte do studia. Ti mistři zvuku mají uši jak netopejři a přes 5 centů je to pro ně často nepřekonatelná hranice - do jisté míry je to dobře, protože výsledný efekt nahrávky na tom dost záleží, ale často je to pěkná průda. Několikrát jsem takhle "přebrušoval" o pár centů tón, který se zvukovému režisérovi nelíbil, takže bych tu ladičku zas tolik nezavrhoval. Ono taky do značné míry jde o souzvuk s ostatními nástroji v kapele (orchestru), které jsou rovněž laděny temperovaně. Již jsem v minulosti zmiňoval, že existuje několik postupů pro ladění, na jednom z prvních hafteků jsem na tohle téma měl workshop. Pravděpodobně pro jistou složitost pochopení bez znalosti tvorby harmonie se to ale příliš nesetkalo s odezvou. Souvisí to s Pythagorejským komatem. Pro rychlou informaci: Pokud všechny tóny "srovnáte" do ladičky, dostanete tzv. rovnoměrně temperované ladění, tzn. brilantní sólový projev, ale poněkud méně čisté hraní akordů, což pro běžné hraní je naprosto dostačující. Takto jsou laděny např. všechny harmoniky fy. Tombo a některé typy od Hohnerů. Další možností je tzv. pythagorejské neboli "čisté" ladění, kdy konkrétní intervaly mají danou odchylku od přesné intonace. Tady budou perfektně znít akordy, ale sólové hraní nebude kdovíco. Nutno poznamenat, že např. na velké sextě tato odchylka dělá až 16 centů (!). Tento způsob je předurčen především pro akordové harmoniky. Jistou zlatou střední cestou v tomto ohledu je tzv. kompromisní ladění, kdy firmy nebo konkrétní hráči mají jistý empiricky zajetý postup, který tón kam posunout. Takto má (nebo aspoň v minulosti měl) Hohner laděné dřevěné Marine Bandy a Blues Harpy, poněkud pozměněný způsob pak použil pro modulární systém harmonik (označení MS). Mám k dispozici např. temperaturu podle Steva Bakera. Logicky se používá jiná úprava ladění pro hraní v první nebo druhé poloze.
Ve věci "rozladěné" chromatiky si dovolím jistou spekulaci. Je jisté, že harmonika se při hře zahřívá oproti výchozímu stavu před hraním. Rovněž je jisté, že kov, z něhož jsou vyrobeny jazýčky, zvyšující se teplotou dilatuje - sice minimálně, ale jistě. Tím se může změnit ladění. Je jasné, že delší jazýčky budou dilatovat více, než krátké. A prodloužením jazýčku se nám tón co - ano, správně, sníží. Kdo si harmoniky ladí, ví, že na posunutí tónu např. o 3 centy je třeba minimální úběr materiálu a zrovna tak to může být s minimálním prodloužením. A tak se domnívám, že si firmy tak nějak předlaďují nástroj pro hraní v provozní teplotě. Tohle by se samozřejmě asi dalo dokázat nebo vyvrátit pomocí tabulky roztažnosti kovů, ale na to fakt nemám morál. Rovněž by se to dalo prověřit empiricky temperací harmoniky na cca 36 - 37°C a následným porovnáním s ladičkou - to už dle vkusu každého soudruha. Takže jsem zvědav, kdo to otestuje.

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 15.01.2011 07:27:58  
Není co dodat.Skvělá práce Petře.Díky.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 14.01.2011 16:22:41  
Na své Super 64 jsem žádný podstatný rozdíl sluchem nezaznamenal.
Rozdíl několika centů je zanedbatelná a nevýznamná záležitost. To bych rozhodně neřešil a neviděl jako problém. Téměř všechny dechové nástroje co se týče ladění vyžadují jistou toleranci z níže uvedeného důvodu.
Nikdy jsem žádnou svou harmoniku ani flétnu netestoval podle ladičky, protože to považuji za naprostou zbytečnost a ztrátu času.
Hudbu poslouchá vždy a pouze živý člověk s fyziologicky danými sluchovými limity a schopností se přizpůsobovat poslouchanému, na rozdíl od mrtvé a zcela nemuzikální ladičky.
Ladičku používám pouze na jednu jedinou věc - na temperované naladění své kytary, protože mi dělá problém naladit kytaru nikoliv čistě, nýbrž nečistě-temperovaně.

Je pravda, že když se zaměřím u jakékoliv chromatiky na srovnání ladění v jednotlivých oktávách, je horní oktáva snad neznatelně o něco níž na všech chromatikách. Je to ale pouze můj subjektivní dojem, nijak měřením nepotvrzený.
Proto i z hudebního hlediska naprosto zanedbatelný, neboť si myslím, že hudební sluch mám zcela v pořádku.
Ale pozor, mluvím nyní o "studeném", nerozehraném nástroji.

Význam takového ladění může být z těchto důvodů :
1/ foukáním a s tím spojeným zahříváním se harmonika posouvá o něco málo intonačně směrem nahoru. Při přece jen nižší frekvenci hraní hlubokých tónů se proto tóny spodních rejstříků intonačně vyrovnají těm horním frekventovanějším oktávám, které pak znějí o něco výše než jak jsou naladěny ve vztahu k nižším tónům. Takže je to vlastně výhoda
2/ nadladění spodní oktávy má vliv na subjektivně vnímanou intenzitu a jasnost zvuku, takže rozdíl i několika málo centů může znamenat jakoby jasnější a intenzivnější zvuk ve vztahu
k tónům vyšší frekvence (viz neustálá snaha posouvat ladění základního-komorního a o několik Hz výše právě z těchto důvodů ). Čili rovněž pozitivní věc.

Jiné důvody mě nenapadají, ale opakuji znovu - řešit rozdíly několika centů je skutečně velmi úsměvné.
Kdyby se tímto měli trápit například zpěváci, tak by prakticky nikdo nemohl veřejně ani jinak vystupovat.





Opraveno 14.01.2011 16:31:38

eh, nikdo

5 příspěvků
Vloženo 14.01.2011 14:46:02  
Zdravím.

Ide o chromatickú harmoniku Hohner Super 64.
Ono je pravda, že sluchom nejaký rozdiel nepoznám. Možno, keby hral niekto iný tak hej, pretože keď sa sústredím na hranie, tak to či ladím alebo nie mi zatiaľ nejako uniká. :)
Ale podľa ladičky je tá spodná oktáva celá o nejakých 10 centov vyššie oproti ostatným.
A ak harmonika ako taká je ladená o pár Hz vyššie oproti a = 440Hz tak tá spodná oktáva je nadladená ešte viac. Čo už môže byť problém.

A vlastne je celkom dobre počuť, že tam je nejaký rozdiel, keď hrám 4 s bodkou a 1 naraz - teda dvakrát tón c. Vtedy tón v relatívne pravidelných intervaloch zaniká. Niečo ako na tremolo harmonike, len perióda je dlhšia.

Takže - je na to nejaký dôvod, prečo je to tak naladené? Dá sa s tým niečo robiť?

Vopred ďakujem za postrehy a rady.

Harpplayer
superharp
266 příspěvků
Vloženo 13.01.2011 08:14:49  
Ani já jsem si nevšiml - příležitostně provozuji Hohner Super 64 a "spodní" oktáva sedí jako p..el na hrnci. Co je to za typ harmoniky?
Jinak ve věci absolutního hudebního sluchu - s mou dcerou chodí do ZUŠ syn jedné z učitelek této školy, o kterém se tvrdí, že má absolutní sluch a něco na tom asi je. Ten kluk trpí jako zvíře při veřejných vystoupeních svých kolegů a zejména hudebních uskupení, jelikož je schopen kromě určení tónu poznat i cca 2centovou odchylku (což já, hlušec, nepoznám ani náhodou). A jak jistě víme v ZUŠ často 10centů (a to už slyším i já) žádná míra. Takže ten absolutní sluch je spíš prokletí, než dar.

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 13.01.2011 01:08:56  
Nevím jak Petkon,ale já jsem si nevšiml.Zkus si počkat na jeho zkušenost.

eh, nikdo

5 příspěvků
Vloženo 12.01.2011 21:16:44  
Zdravím.

Chcel by som sa spýtať, či je bežné, že na 4-oktávovej chromatickej harmonike je spodná oktáva (dierky 1 - 4 s bodkou) mierne nadladená oproti zvyšným oktávam?

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 12.01.2011 19:26:28  
Toho bych také rád poznal.V životě jsem se setkal pouze s jedním absolutním sluchařem.Bylo mi tehdy 9 a neuměl jsem zcela ocenit jeho mimořádnou schopnost...

eh, nikdo

14 příspěvků
Vloženo 12.01.2011 13:42:09  
Dúfam, že sa nenahnevá, nakoniec možno že sa Ti aj sám ozve, pretože som mu poradil aj Teba ako experta na harmoniky. Volá sa Martin Horský a hráva s Rikkonom.

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 12.01.2011 09:23:49  
Môžem sa opýtať na meno kamaráta?

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 11.01.2011 15:27:37  
O čtvrt tónu je sakra hodně.Myslím,že chyba nebude v nástroji.Já musím chromatiku také před hraním zahřát na provozní teplotu,ale spíše kvůli zvlhčení ventilů aby nedrnčely a nechraptily než pro vyladění.Pokud mu hraje níže 1.dírka nádechem,myslím,že to bude spíše nechtěný bending(ohnutí tónu)což je velmi častá chyba foukačkářů-začátečníků.Určitě bych to neladil,zvláště když po zahřátí je tón přesný.Myslím,že půjde spíše o to,aby se zahřál hráč a prováděl hru nádechem správně a uvolněně.
Jinak nutno vidět a vyzkoušet.Opravny chromatik jsou na dlouhé lokty,pokud vím.Lepší je vybrat si dobrý nástroj sám,pokud však má už nějakou zkušenost...jako třeba Petkon(zdejší člen,fanda do chromatik s velkou osobní zkušeností).

eh, nikdo

14 příspěvků
Vloženo 11.01.2011 14:52:04  
Kamarát, profesionálny hráč na saxík a klarinet dostal od Ježiška chromatiku Hard Boppera. Na rozdiel odo mňa má absolútny sluch a teraz ho trápi, že harmonika za studena v prvom kanáliku vykazuje asi o štvrť tóna nepresné naladenie. Po zahriati je to už vporiadku. Otázka znie, či sa to časom upraví samo, alebo je potrebné dať ju naladiť a či potom bude zas ladiť po zahriatí. 90 %-tám ľudí by to samozrejme nevadilo ale on to vzal dosť vážne a chce v budúcnosti využiť chromatiku pri vystupovaní hlavne v jazze. A ešte by som sa chcel opýtať na referencie opravovní, uvedených na týchto stránkach , hlavne čo sa týka ladenia chromatík. Ďakujem.

lulish
uživatel
71 příspěvků
Vloženo 28.05.2010 19:10:49  
Jo, hráčů, co do toho foukaj jak do táboráku v listopadu je kupa, ale nemám pocit, že by to byl můj případ. Mívám spíš potíže s tím, že mi tón včas nenasadí, protože chci hrát určité pasáže až moc jemně. ;=)
Prostě asi vadný kousek. :=(
AutorPříspěvky
« Stránka: z 2 » 

Úvodní stránka | Nahoru | Zpět | Vpřed | Přidat k oblíbeným
Web je postaven na enginu phpRS
(c) 2007 Maxihaf a spol