Nikdo není online
Do týdne nás opustí: ffbender
Nově příchozí:   Bluesman66    Vasekbluesma    Robert  

Diskuze

  Rubrika:   Vybrané téma:
Výrobci a produkty Hoh. 1101 XB-40 Extreme Bend

-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze
-Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
 
AutorPříspěvky
« Stránka: z 5 » 

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 17.07.2012 19:52:04  
Já také matěji netvrdím, že je to vhodná harmonika pro hraní rychlých licků.
Své místo na slunci podle mého názoru ale určitě má.
Souhlasím s Tebou, že to není nástroj pro každého a že je vhodnější ji vyzkoušet až po zvládnutí klasické diatoniky.
U takových skladeb jako je např. legendární White Christmas, kterou nelze na diatoniku bez overblow nebo krkolomného hraní v jiné než 1. a 2. poloze čistě zahrát, však rozhodně své uplatnění má.
Opraveno 17.07.2012 19:52:38

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 17.07.2012 19:42:11  
V tom případě Petře je zajímavé, že na XB -40 hraje opravdu jen pár jednotlivců... XB-40 je opravdu specifická tím, že ne jistá ale naprosto dokonalá přesnost je jedinou možností jak na XB-40 dobře hrát. Jistá přesnost je nutná u klasické dobré diatoniky, nikoliv u XB , která je opravdu co se týče přesnosti bendingu až extrémně náročná. Navíc při hraní velmi rychlých liků je extrémní přesnost takřka nemožná. Já rozhodně XB nedoporučuji. To již raději chromatiku. Ušetří to nervy a mnohdy i ztrapnění se před publikem při falšně zahraném tónu. Lituji Petře ale já bych přísný na XB byl. Navíc stojí celkem dost peněz...

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 17.07.2012 19:22:39  
Já bych tak přísný nebyl. Hohner ji dosud v nábídce má a to rovnou v 10 různých laděních.
Je nutno se na XB-40 dívat jako na velmi speciální druh harmoniky, která může hráči vyřešit některé problémy v konkrétní skladbě.
Je pravda, že vyžaduje po stránce intonace jistou opatrnost, ale je to vše o kontrole dechu a intonační čistotě jednotlivých tónů. Až tolik zase na hraní citlivá není, pokud hráč dobře ovládá dech. Naopak může být v mnoha případech intonačně "přesnější" než klasická diatonika.
Určitě si na ni lze po čase zvyknout a naučit se přesně ohýbat všechny potřebné půltóny.
Možná se masově neujala proto, že většině foukačkářů pro jejich potřebu ty nehratelné tóny prostě nechybějí. A ten, kdo potřebuje zahrát všechny složité melodie a chromatické postupy, prostě volí chromatickou harmoniku.
Já osobně mám XB-40 rád a jako alternativa obohacení možností diatoniky je to dobrá volba.
Bigear ji podle svých slov využívá docela často, zejména pro jemnější jazzové skladby, kde patřičně vyniknou její přednosti a krásný zvuk.
Opraveno 17.07.2012 19:23:11

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 17.07.2012 17:49:32  
XB-40 je svým způsobem kontroverzní a dokonce sám HOHNER ji už údajně nevyrábí. Je kontroverzní tím že se na ní musí hrát extrémně opatrně, neboť sebemenší zakolísání dechu se okamžitě neblaze projeví i na tónu (skrátka tón zahraješ falešně) a to v důsledku extrémně ohýbatelných plátků jak nádechem tak i výdechem. Já osobně bych si ji už nepořizoval. Není od věci že XB-40 nepoužívá až na pár vyjímek takřka nikdo...

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 17.07.2012 16:54:46  
XB 40 je diatonická harmonika, která umožňuje tzv. extrémní bending, jak je mimochodem uvedeno na obalu.
Spočívá to v možnosti bendování jak na tahaných tak na foukaných (!) tónech. Čili jdou nani zahrát všechny tóny.
Tato harmonika má velmi příjmený až medově sladký zvuk.
Celkově je o něco větší než běžná diatonika.
Vyrábí se rovněž v různých laděních. Já vlastním pouze C ladění.
Celkově se dá říci, že tato harmonika je vhodná pro skladby, v nichž jsou nějaké ty chromatické postupy, nebo obtížně hratelné půltóny, které by se na diatonice daly hrát jen pomocí overblow.
V žádném případě však XB-40 nenahradí chromatickou harmoniku a její možnosti. Je nutno podobně jako u klasické diatoniky pořídit vícero ladění pro hru v 1. nebo 2.poloze.
Jako alternativa pro diatonikáře je určitě zajímavá, chromatikář se bez ní obejde.




elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 14.10.2009 13:22:56  
Ako matej čo sme sa včera bavili, tak kossowska je bohužiaľ omyl, pri všetkej úcte k nej naozaj nevie čo robí keď hrá. ťažko sa to počúva. myslel som že sme sa včera rozprávali o profíkoch :)
ani tie kozy nie sú bohviečo:)

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 04.10.2009 10:10:40  
Díky moc. my bohužel v dohledné době nemáme termín hraní v Kremnici. Ale rozhodně hrajeme celkem často jak na slovensku tak i v brně. Mrkni prosím na lubosbena.sk Měj se směj se. PS:Až buseš hrát v Praze rovněž mi dej vědět. Zajdu se podívat.

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 04.10.2009 10:01:07  
Matej: daj vedieť ak budete niekedy zas s Ľubošom hrať vo vinotéke u bieleho bociana v kremnici, určite aj s kapelou dojdeme pozrieť.

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 03.10.2009 22:11:46  
Mám kliku že s jedním takovým kytaristou hraju. Luboš Beňa ze zápedního slovenska. hraje jal Mississippi Fred McDowell a na Americkém jihu je skoro každý rok čestným hostem tamních festivalů

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 03.10.2009 09:58:22  
A čo DeFord Bailey? filiskov obľúbenec.
no určite sa nezabudlo, naše európske končiny však do úvahy brať nemôžeš a ČS už určite nie, tu mnohí ani nevedia čo to blues alebo harmonika je.
Trochu to zabúdanie vyplýva aj s prirodzeného posuvu hudobných žánrov a očakávaní publika. aj blues sa vyvíja. a potom, je už málo takých gitaristov majstrov ktorí by autenticky vedeli zahrať taký starý štýl.
Ináč vďaka za tie mená pár som ich nepoznal

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 02.10.2009 22:35:52  
Zaujala mne otázka v závěru Petkonova příspěvku.Když uvážím kdo a jaký styl hudby hrál na diatonickou foukací harmoniku před nástupem H.Levy,nepřipadá mi tak divné,že ob neobjevili.Přesněji řečeno nemáme tu žádnou nahrávku se záměrným použitím této techniky.Všichni hráči které jsem slyšel z nahrávek hráli blues na diatoniku ve všech možných polohách ale nikdy tam nezazněl postup s ob.Troufnu si tvrdit,že vím proč.Prostě se tam ten tón nehodí řečeno laicky.Když pak hráli hudbu jiného žánru(swing,jazz)použili chromatiku.Objev ob,který možná mylně přisuzuji Levymu,je opředen historkou,kterou znám rovněž z vyprávění.Když se prý Hovard začal zabývat foukačkou,byl již vinikajícím klavíristou.Pohádka pokračuje:..."ty tóny tam přeci někde musí být!"pravil Levy...a našel je.Tím pro mne pohádka končí.Je mi celkem jedno co z toho je či není pravda.Ostatně,kdo bude chtít,jistě si na netu ověřená fakta najde.Snažím se jen najít uspokojivou odpověď na otázku,kterou zde vyslovil Petkon a která mne doposud nikdy nenapadla.
Berte můj příspěvek s rezervou a spíše jako zamyšlení než jako odpověď.

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 02.10.2009 22:29:50  
Myslím si že je škoda, že se dnes velmi málo ví o tzv. prewarbluesové (předválečné bluesové) harmonikářské scéně, která kombinovala bravurně první polohu s druhou. Tam bych rovněž viděl prapůvodní počátky OB. Problém spočívá v tom, že nahrávky z té doby mají otřesnou kvalitu. Uvedu zde pár mistrů předválečné foukačky. Jedná se hlavně o hráče tzv. Jug Bandů (pseudo dixilendových kapel akust. složení- bez dechových nástrojů- krom foukačky). 1. Noah Lewis- hrál s legendárním Sleepy Estesem. 2. Jed davenport- oblíbený a vyhledávaný jugbandový hráč. 3.Jabird Coleman- sólový virtuoz.
4.John Webb- Tento vynikající hráč hrál s Browniem McGheem před příchodem Sonny Terryho.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 02.10.2009 21:11:05  
Celá podstata tohoto problému s OB tkví v tom, že v historii hry na foukací harmoniku existují dvě různá období - před a po objevení OB techniky. Nejlepší nahrávky bluesové a jiné vznikly bez OB, proto i hráči, věnující se tomuto období, hrají tyto skladby podobným stylem, ve standartní 2.poloze a OB jim nijak nechybí.
Naproti tomu nová nastupující generace ovládající tuto techniku jako samozřejmou součást technické výbavy, se snaží zavádět nové postupy, které jim tato technika umožňuje.
Jsou to jakoby dvě různé školy, které se ale mohou navzájem doplňovat, inspirovat a obohacovat.
matěj a elfllord jsou pro mě typickými představiteli těchto svou základních směrů. Nevidím na tom nic špatného.
Můj názor je ten, že hráč ovládající OB má mnohem větší technické možnosti, větší kreativní svobodu, protože využívá plně celý chromatický arzenál tónů.
OB technika sama o sobě je pochopitelně jen prostředek, nikoliv cíl. Spojovat to s osobitostí projevu jednotlivého hráče podle mě není úplně nejšťastnější, neboť málo či úplně neosobitý může být i konzervativní foukačkář hrající bez OB.
Elflord správně napsal, že stejně tak zvládnutí 2.polohy považovali v minulosti hráči za jeden z předpokladů kvalitního hraní. Tak je to dnes vztahováno i na OB techniku, která se bere ve světě jako standartní součást technické výbavy každého hráče. Není to již vymoženost pouze několika málo vyvolených-geniálních hráčů.

Začínají to brát vážně, především z obchodního hlediska i výrobci, takže máme naději dočkat se sériově vyráběných harmonik umožňujících používat úspěšně tuto techniku i pro ty, kteří nemají běžnou možnost nechat si kustomizovat pravidelně své nástroje od specializovaných kustomizérů.
OB technika má budoucnost pro všechny hráče, nejen špičkové, stejně jako je tomu s cross-harpem.

Mně jen celou dobu vrtá hlavou, proč se na tuto vlastnost harmonik přišlo tak pozdě, vždyť před Levym na harmoniku hrály doslova celé generace vynikajících instrumentalistů, kteříé do těch harmonik přece také vrtali, přelaďovali je, čistili, upravovali jazýčky apod. Vždyť to OB se muselo někomu za tu dobu podařit zahrát i zcela nechtěně, při experimentování s vlastním zvukem. OB přece jde poměrně dobře a snadno hrát i na zcela neupraveném nástroji. A nemyslím si, že by starší nástroje byly co se týče zvukových vlastností natolik jiné než ty dnešní.
Tohle je pro mě fakt záhada.
Opraveno 02.10.2009 21:13:26

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 02.10.2009 20:14:28  
Breitfelder hrá super o tom niet pochýb, len som chcel vedieť u koho je podľa teba OB skôr len technická záležitosť a kto ho vie naozaj použiť. mimochodom je to to isté ako s bendingom niekto vie ohnúť ale nie to dobre použiť takže stavať ob do takej pozície nie je správne..
Americká harmoniková špička používa OB minimálne na takej úrovni ako Breitfelder preto som bol zvedavý koho myslíš.

to s tým tónom na OB patrilo skôr harmonike Guntera Bayera, ak je teda ním upravená, než Breitfeldovi.

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 02.10.2009 19:29:01  
To kteří hráči mne zklamali Ti samozřejmě neřeknu. Promiň, ale nejsem amatér, abych někoho jmenoval.
Nechci tady rozdmychávat nějaké teoretické vášně a jak se u vás říká- sto ludí sto chutí.
Mimochodem Breitfeldera znám osobně 2 roky a odehrál jsem s ním nějaké koncerty. Jelikož OB neumím a nehraji (To víš Sonny Terry je Sonny Terry)
nemám z jeho hraní žádný komplexy a velice mu fandím, neboť slyšet Breitfeldera naživo je skutečně životní zážitek.
Třeba si s ním taky jednou naživo zahraješ a garantuju Ti že si sedneš na zadek (ber to v dobrém). Měj se směj se a hodně úspěchů!

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 02.10.2009 12:35:43  
ahoj matej, mohol by si uviesť kto ťa napríklad sklamal?
Marc Breitfelder podľa mňa používa OB rovnako ako väčšina popredných hráčov. koho si mal napríklad namysli.
by the way, nepoužíva Breitfelder náhodou harmoniky customizivané Gunterom Bayerom? tie OB majú zvuk ako na harmonikách od Guntera ktoré idú velmi ľahko poohýbať aj o niekoľko poltónov, a to je ich nástraha neskĺznuť potom intonačne lebo sú veľmi citlivé. mne osobne sa napríklad tá farba tých ob nepáči nesúdim len podľa shttp://www.youtube.com/watch?v=qubTSLPI2 84&feature=related (2:47) tejto ukážky, počul som už tie harmoniky aj naživo.

ale otázka na mateja ostáva ktorí harmonikári ho sklamali v OB technike
Opraveno 02.10.2009 12:43:16

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 02.10.2009 10:02:35  
To jsem zvědav.

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 02.10.2009 08:46:58  
Naprosto vás chlapi chápu, že vás láká OB. Největší umění asi není se naučit tuto techniku ovládat, ale použít ji tak, aby měla smysl a přitom nesnižovla vlastní výraz osobnosti hráče. Viděl jsem v cizině spoustu hráčů s OB a všichni hráli naprosto stejně (až to dokonce působilo "roboticky" unyle).
Málokdo z nich se dokázal přenést přes technickou bravurnost do osobitého projevu. Zklamali mě v tom i dost slavná jména, která pochopitelně si nechám pro sebe. Ale existují borci, kteří OB používají tak, že mě- konzervativního zastánce piedmontského stylu- naprosto ohromili. Zvláště MARC BREITFELDER z německa. To je asi jediný hráč, který v Evropě pochopil že OB se má stát součástí osobnosti hráče, nikolv jen jeho techniky. Tohoto hráče si najděte na netu, neb to stojí za to!!!

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 02.10.2009 01:28:31  
Petkone,kamaráde,kéž by nám bylo 20 let,nebo alespoň 25,35,45,...jde to čím dál pomaleji,ale to nevadí.I cesta může být cíl,že ano.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 01.10.2009 23:02:50  
Jardo, kdo se chce vyvíjet a je progresivním typem jako Ty, musí se umět rozloučit se starým o vrhnout se na nové. Pro hráče Tvého formátu nelze vystačit celý život s druhou polohou, to je více než jasné.
Overblow technika je hudbou přítomnosti, u nás bohužel zatím spíše budoucnosti, ale jsem přesvědčen, že i díky Tobě velmi brzké.
AutorPříspěvky
« Stránka: z 5 » 

Úvodní stránka | Nahoru | Zpět | Vpřed | Přidat k oblíbeným
Web je postaven na enginu phpRS
(c) 2007 Maxihaf a spol