Nikdo není online
Do týdne nás opustí: ffbender
Nově příchozí:   Bluesman66    Vasekbluesma    Robert  

Diskuze

  Rubrika:   Vybrané téma:
Výrobci a produkty Hohner Blues Harp?

-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze
-Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
 
AutorPříspěvky
« Stránka: z 2 » 

Harpplayer
superharp
266 příspěvků
Vloženo 29.11.2010 14:06:21  
Tenhle dotaz sice spacá do sekce amplifikace, ale pokusím se odpovědět. Nejde o to, že by to bylo málo. 5W na lampě umí docela schopně vřeštět, ale je tu jiný problém. Ten 5W Fender (tuším typ Champ) nemá zvlášť ovládaný předzesilovač a zvlášť konec, takže s přidávanou hlasitostí rovněž přidáváš buzení, takže to s vyšší hlasitostí o to víc kreslí. Ideální by bylo kombo se samostatně ovládamým předzesilovačem, kde si nastavíš gain a tím i velikost zkreslení a následně zesílení upravíš koncovým stupněm. Rovněž skvělá záležitost je tzv. attenuátor neboli výkonová brzda, kde si nastavíš nominální výkon komba, takže např. 20W kombo Ti může hrát např. 2W, přičemž můžeš mít předzesilovač vybuzen na jakékoli zkreslení. Já takto používám Peavey Windsor Studio a jsem spokojen. Umí to od relativně čistého zvuku přes bluesový crunch až po dost těžký distortion. Ale bacha, je třeba zvolit odpovídající mikrofon a pohrát si hodně s tónovou clonou.
Opraveno 29.11.2010 18:06:43

brano
nováček
5 příspěvků
Vloženo 29.11.2010 01:27:00  
Dakujem Harpplayer za odpoved.No mam este jednu otazku-hram blues a idem si kupit lampove kombo-fender...ma len 5 wattov-moj kamarat ktory do toho vidi tvrdi ze mi to bude isto stacit-ten je ale gitarista.Ide mi o skresleny zvuk a chcel by som ho pouzivat aj doma,aj v skusobni aj na vystupeniach...nieje 5 wattov malo???

Harpplayer
superharp
266 příspěvků
Vloženo 28.11.2010 11:02:48  
Tak jsem ten kompletní popis "customizace" dřevěné harmoniky nakonec našel. Je v sekci NEZAŘADITELNÉ v odstavci DŘEVĚNÉ HARMONIKY na 3. straně. Pokud by byl zájem, dal by sediskusní příspěvek překopírovat a uvést jako samostatný článek, případně přeřadit do odstavce Úpravy harmonik. Takže pokud se do toho někdo chcete pustit nebo si jen počíst, je to tam.

Harpplayer
superharp
266 příspěvků
Vloženo 28.11.2010 09:24:20  
Je to problém většiny harmonik "klasické" dřevěné koncenpce. Tělo je většinou z hruškového dřeva a není nijak impregnováno proti pronikání vlhkosti, takže bobtná. Současné dřevěné harmoniky jsou vyráběny buď z nenasákavého dřeva (kořen banánovníku - Hering Vintage, bambus - Hohner Crossover), případně jsou vyrobeny ze dřeva laminovaného v autoklávu (TOMBO FolkBlues Mark II 1210 - laminovaný javor). Možností, jak se zbavit tohoto problému je několik. První možností je koupit si harmoniku s ABS, kovovým nebo výše uvedeným nenasákavým tělem - to jsi ale asi slyšet nechtěl. Druhou možností je nahradit současné dřevěné tělo tělem kovovým - takto má harmoniky zdokonalené např.Kandy a hraje to moc pěkně. Ten sound je ale poněkud odlišný od původního, nehledě na nutnost strojního vybavení, materiálu a jisté manuální zručnosti. Poslední možností je vlastní impregnace původního těla harmoniky. Tuto metodu mě před časem naučil Roman Gric, znamenitý foukačkář z Brna a někde jsem ji tady svého času zevrubně popisoval. Abych to nepsal duplicitně, tak jen v kostce:
Je třeba sehnat pravý včelí vosk a rozpustit jej v benzínu do konzistence smetany na šlehání. Touto hmotou je třeba potřít všechny části těla, které nejsou ošetřeny lakem. Následně je nutné tělo nechat dokonale vyschnout, aby vyprchal veškerý benzín - páry jsou značně vznětlivé (to, doufám, všichni víme). Pak je třeba tělo postavit na otočný talíř mikrovlnky" hřebenem" dolů a nechat 20s (ne více) "zapéci" při maximálním výkonu. Raději kratší čas a vícekrát opakovat, než 1x dlouze - hrozí vznícení vosku a tím poškození těla i mikrovlnky. V případě, že se všechen vosk zapeče do těla, je možné celý postup opakovat. Ideální je, když je dřevo po zapečení na pohmat jakoby navoskované. Plechy se k němu poněkud přilepí, čimž se zlepší těsnost nástroje. Nevím, jestli se dnes Marine bandy stále ještě kompletují pomocí hřebíčků. Pokud ano, je dobré před zmíněnou akcí sestavu plechů a těla svrtat ve stojanové vrtačce a hřebíčky nahradit šroubky. Je to do jisté míry "kustomizovaný" nástroj a pokud si tu úpravu hráč provede sám, má z toho většinou dvojnásobnou radost. Pokud by byly konkrétní dotazy k této úpravě, rád je zodpovím ve vzkazech.
Opraveno 28.11.2010 09:28:09

brano
nováček
5 příspěvků
Vloženo 28.11.2010 03:10:58  
Cavte

Marine Band-asi po 10 minutovom hrani zacne vytrcat korpus z tela-dost mi to prekaza.Moja otazka znie: je moja harmonika kazova,alebo sa to deje u vsetkych Marinoch ?...dakujem...

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 08.08.2010 02:04:29  
Díky Ti moc a těším se až se opět uvidíme

Harpplayer
superharp
266 příspěvků
Vloženo 06.08.2010 11:23:35  
Přátelé, včera jsem byl na koncertě Matěje Ptaszka s Lubošem Beňou. Matěj hrál přes dynamický mikrofon AKG do akustickýho komba a přesto měla harmonika lehce nakřáplej příjemně přisprostlej sound. Byl jsem se pozeptat, na co že to Matěj hraje a tak jsem poprvé měl možnost nejen vidět, ale i ozkoušet si Hohner Crossover. S ohledem na to, že jsem "oskarkář" jsem trochu podivil nad velikostí "resp. "maličkostí" harmoniky, ale ten rozměr asi odpovídá klasické MB. Co mě ale skutečně překvapilo, byla hlasitost nástroje a lehkost s jakou jde za dechem. Mohu říci, že jsem za 30 let na takhle hlasitou foukačku nehrál. Její sound je skvělý do Delta blues, v country si ho moc představit neumím. Pro bluesmany to ale vidím jako suprovou volbu. Mimochodem, Matěj je ve svém oboru skutečně vynikající hráč a především prima člověk. Nějakou dobu se už známe, takže to byl přátelsky poetický večer. Matěji, udělal jsi dobře, že jsi vyměnil Bushmanny za Crossovery.

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 07.06.2010 22:29:24  
Já nevím.Jezdil jsem 3 roky na Yamaze Virago 700ccm.A musím říct,že je to krásný stroj s nádhernými jízdními vlastnostmi a při lehké úpravě výfuku i se skvělým zvukem.Cítil jsem se stejně skvěle jako pravověrný Harleyář i když jsem na Harleyi nikdy neseděl.Je to pravda a stejně tak to mám i s foukačkami.Léta jsem hrál na plastové Oskarky rock,country,folk a hlavně blues.Narozdíl od motorkářských let měl jsem i různé dřevěné Harleye (Mariny-to je podle mne Harley mezi foukačkami).Ale dosud jsem neochutnal žádný opravdový speciál.Myslím,že to bude teprve jízda,až si ho pořídím.Pokud vím,zatím ho má z nás tady jenom elflord.Na mysli mám custom tedy opravdu vytuněnou strojovnu z rukou pokračovatelů Joe Filiska.
Jo a s těmi ortodoxními bluesmany co hrají výhradně na dřevěné harmoniky to myslím také nebude tak horké.Sugar Blue hrál na plastové Special 20 a tvrdil v rozhovoru pro Muzikus,který tu někde je v článcích,že na to hráli i staří mistři od kterých se učil a tudíž neví,proč by mu neměly stačit(také tvrdil ,že hrát blues podle not je ...a silně se zařechtal a klepal si při tom na čelo).Názor na odpověď už si udělejte sami.
Má zkušenost se shoduje s názorem Petkona a elflorda a doplním jen pro klid duše,že přestože to uchem nepoznám,dřevo je dřevo a to i u harmoniky :-).

Harpplayer
superharp
266 příspěvků
Vloženo 07.06.2010 12:10:17  
Jasně, to je to, oč mi šlo. Takže teď druhá část otázky - proč bluesoví hráči tolik preferují dřevěné harmoniky, když ve finále při amplifikaci o primární barvu až tolik nejde? Je to věcí stylovosti, tradice, srdce? Chápu, že pravověrný chopperista bude vždycky preferovat Harley Davidson a na "japonskou napodobeninu" by nikdy nesedl. Funguje to nějak podobně nebo je to jinak?

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 07.06.2010 11:36:38  
Rozumím, co máš na mysli.
Měl by se k tomu vyjádřit asi někdo kompetentnější než já.
Můj osobní názor je ten, že nějaký nepatrný rozdíl tam asi bude, ale není to jako u čistého akustického zvuku.
To zkreslení a nastavení zvuku na kombu v podstatě promění ten přirozený zvuk takovým způsobem, že nikdo nepozná, zda je to hráno na dřevěnou či plastovou harmoniku. Šlo by to ostatně snadno otestovat.

Harpplayer
superharp
266 příspěvků
Vloženo 07.06.2010 09:59:15  
Tohle všechno beru. Nejen u bluesmanů, ale i u hráčů používajících čistý tón se dá nejen podle riffů, ale i podle tónu poznat ten či onen hráč. McCoye, Stevense, Tottera, Linku poznám bez problémůtéměř 100%. Ale pořád si nerozumíme. Jde mi o to, když svou neumělou hubou budu hrát postupně na dřevo, plast nebo kov přes krystalový mikrofon na lampové kombo, zda úpravou korekcí, případně použitím ekvalizeru dostanu stejnou výstupní barvu nebo zda je pro konečný sound rozhodující už primární barva tónu vycházející z harmoniky.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 07.06.2010 09:10:43  
Tak nějak. I laik přece musí slyšet, že co bluesman, to jiný zvuk foukačky. Takže žádný ideální bluesový sound asi neexistuje.

S těmi stradivárkami je to poněkud komplikovanější, trochu o tom něco vím a četl.
Každé stradivárky mají svůj charakteristický zvuk, jehož kvalita a krása je prověřena staletími. Housle a smyčcové nástroje vůbec jsou jedním z mála nástrojů, o kterých se dá s určitostí říci, že zrají jako víno. Zpravidla čím starší nástroj, tím lepší zvukové vlastnosti.
Nejlepší světoví houslaři jsou schopni vyrobit skvělé nástroje, které se stradivárkám téměř vyrovnají. Stále se vedou odborné i laické diskuze, čím Stradivari dosáhl takových vynikajících vlastní svých nástrojů. Mluvilo se o nějakém zázračném receptu apod.
Podstata tkví nejspíše v tom, že to není ani v samotné konstrukci, ani v lakování apod., ale že měl k dispozici speciální vyzrálé staré dřevo někde z jižní Itálie, které již dnešní houslaři nemají k dispozici. Takto jsem to někde četl a v poslední době se na tom shodují experti.
Kanadská dřeva apod., která používají dnešní houslaři, nedosahují přece jen takových kvalit jako ta italská, která měl k dispozici Stradivari.
Jinak na soutěžích se stradivárky jednoznačně umisťují na předních pozicích, jejich výjimečná kvalita je nesporná. Rozdíl ve zvuku oproti novým nástrojům může být ale i pro odborníky velmi malý. Houslaři jsou dnes schopni vyrobit přesné kopie stradivárek, pochopitelně až na to dřevo.

Foukačky z tohoto pohledu mají oproti houslím i při sebešetrnějším zacházení v podstatě jepičí hudební život.
Opraveno 07.06.2010 09:20:22

brumko
harp
201 příspěvků
Vloženo 06.06.2010 23:17:53  
Suhlasim s Bigearom. Spominam na jednu relaciu kde testovali husle. Renomovani vyrobcovia sa ohradili ze preco by prave zvuk stradivarok mal byt etalon kvality a cistoty zvuku. Tak jeden hrac hral tu istu melodiu na roznych husliach vratane stradivarok a odborna porota hodnotila. Ani v jednom pripade sa jednohlasne nezhodli na tom ze najkvalitnejsie zneli stradivarky. Len tolko na margo posudzovania ci prave ten zvuk ktory to-ktore ucho pocuje je viac alebo menej bluesovy. ahojte. brumko

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 06.06.2010 21:24:24  
ja len, že amplifikácia má nie je ten najpodstatnejší element tvorby bluesového tónu a farby.

Harpplayer
superharp
266 příspěvků
Vloženo 06.06.2010 19:53:48  
Nějak si nedokážeme porozumět. Aniž bych si dělal ambice kecat Vám, bluesmanům, do řemesla, snažil jsem se Dejfovi dát pár subjektivních informací o možnostech v oblasti dřevěných harmonik.
Naopak sám bych rád věděl, pokud budu se stejným "nátiskem" hrát na dřevo, plastik nebo kov, co to udělá se zvukem přes krystalový mikrofon a lampové kombo. Zda pouhou úpravou korekcí dokážu dostat stejný finální zvuk při použití kteréhokoli z uvedených materiálů nebo zda ta primární barva je pro použití krystalu a lampy nějak zásadní. Znovu podotýkám, že s lampou mám zkušenosti minimální.
Pokud Elfordův příspěvek nebyl určen mně, omlouvám se za vztahovačnost.
Opraveno 06.06.2010 19:55:02

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 06.06.2010 18:16:39  
bigear trafil klinec po hlavičke. a ako vlastne poznáš aký je to ten bluesový zvuk, bez ohľadu na to či je harmonika amplifikovaná alebo hráš len na mikrofón ... čo harmonikár to iná harmonika a kto povie to je to nie je bluesový zvuk. to ako harmonika znie je v hráčovom umení nezávisle od toho či hrá cez kombo alebo nie. to ako tvaruje v ústnu dutinu ako pracuje so vzduchom, puckering/tongueblocking, a pod, to vplýva na samotný zvuk najviac. veľa country hráčov sa mi vidí má taky prišripnutý zvuk pišťavý a to je práve tým ako narábajú s ústnou dutinou ako ju majú otvrenú a podobne. drevo, plast trichu iná farba a charakter ale podstata tkvie v hráčovi.

Harpplayer
superharp
266 příspěvků
Vloženo 06.06.2010 16:35:01  
Pokud to bylo pochopeno tak, že mám jasno v tom, která harmonika má bluesovější zvuk, tak to ani náhodou. Jakožto hráč téměř výhradně country bych si do toho bluesmanům nedovolil kecat. Jen prezentuju svoje zkušenosti s dřevěnými harmonikami. Sám hraju na "plastik" a preferuju čistej zvuk.
Jardo, s tou amplifikací, mikrofonem a samozřejmě s uměním hráče máš naprostou pravdu, ale na druhou stranu, proč ortodoxní bluesmani vyhledávají právě harmoniky s dřevěným tělem? Je to otázka tradice a jakési "srdeční" záležitosti nebo ta prmární barva má pro další úpravu nějakej význam? Každopádně to, že dřevěná harmonika má jinou barvu tónu než plastik a úplně jinde je kov, to je neoddiskutovatelný. Má to význam pouze pro akustický hraní a "čistej" zvuk, nebo se to projeví i na krystalu a na lampě? Nebo je to jen záležitostí nastavení korekcí na kombu a po jejich úpravě dostanu relativně shodnej zvuk ze dřeva, kovu i plastiku? Sám mám s krystalem a lampou zkušenosti minimální, takže nepohrdnu osvětou.

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 06.06.2010 15:10:24  
Obdivuji,jak máte jasno v tom,která harmonika má bluesovější zvuk.K jakému blues a k jakému interpretovi bluesové harmoniky to asi přirovnáváte.A je to vůbec možné uchem posoudit který zvuk je či není bluesový?Já myslím,že v harmonice to nebude.Spíš v hráči a jeho způsobu hry,případně v použití a využití možností amplifikace.

Harpplayer
superharp
266 příspěvků
Vloženo 06.06.2010 09:35:39  
Těch možností je víc, ale vesměs je to o penězích. Svého času bluesmani ujížděli na Hering Vintage s tělem z banánovníku, jenže ty harmoniky (pokud mám správné informace) docela rychle odcházely a náhradní plátky nikde. Zvukově ta harmonika ale byla moc pěkná. Dnes mnoho lidí chválí Hohnera Crossover - neměl jsem zátím tu čest se s ním poznat, tak nevím. Móóc pěkná harmonika je Tombo FolkBlues Mark II s tělem z laminovaného javoru - má takovej lehce přisprostlej tón, ostřejší než Blues Harp, ale se zachováním všech atributů dřevěné harmoniky. O Bushmannech by ti zase mohl povídat Matěj Ptaszek. Všechno je to ale cenově výše. Ta Marine Band nebo Blues Harp jsou základ a po jisté úpravě (kdysi kdesi jsem ji tady popisoval) jsou to velmi hratelné nástroje. Doporučuji přinejmenším zabrousit hrany kanálků, v další fázi napustit včelím voskem, pokud výrobce stále ještě tu hrušku dodává bez úpravy proti nasákavosti. Podotýkám, že jsem svýho času takhle "customizoval" bluesharpa 15 starýho. Třeba pan Hohner ve voděodolnosti těchhle modelů postoupil dál.
Opraveno 06.06.2010 09:36:50

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 05.06.2010 20:50:35  
marine band
AutorPříspěvky
« Stránka: z 2 » 

Úvodní stránka | Nahoru | Zpět | Vpřed | Přidat k oblíbeným
Web je postaven na enginu phpRS
(c) 2007 Maxihaf a spol