Diskuze
-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze -Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
Autor | Příspěvky |
Harpplayer superharp 266 příspěvků |
Vloženo 29.11.2010 14:06:21
Tenhle dotaz sice spacá do sekce amplifikace, ale pokusím
se odpovědět. Nejde o to, že by to bylo málo. 5W na lampě
umí docela schopně vřeštět, ale je tu jiný problém. Ten
5W Fender (tuším typ Champ) nemá zvlášť ovládaný
předzesilovač a zvlášť konec, takže s přidávanou
hlasitostí rovněž přidáváš buzení, takže to s vyšší
hlasitostí o to víc kreslí. Ideální by bylo kombo se
samostatně ovládamým předzesilovačem, kde si nastavíš
gain a tím i velikost zkreslení a následně zesílení
upravíš koncovým stupněm. Rovněž skvělá záležitost je
tzv. attenuátor neboli výkonová brzda, kde si nastavíš
nominální výkon komba, takže např. 20W kombo Ti může hrát
např. 2W, přičemž můžeš mít předzesilovač vybuzen na
jakékoli zkreslení. Já takto používám Peavey Windsor
Studio a jsem spokojen. Umí to od relativně čistého zvuku
přes bluesový crunch až po dost těžký distortion. Ale
bacha, je třeba zvolit odpovídající mikrofon a pohrát si
hodně s tónovou clonou.
Opraveno 29.11.2010 18:06:43
|
brano nováček 5 příspěvků |
Vloženo 29.11.2010 01:27:00
Dakujem Harpplayer za odpoved.No mam este jednu
otazku-hram blues a idem si kupit lampove
kombo-fender...ma len 5 wattov-moj kamarat ktory do toho
vidi tvrdi ze mi to bude isto stacit-ten je ale
gitarista.Ide mi o skresleny zvuk a chcel by som ho
pouzivat aj doma,aj v skusobni aj na vystupeniach...nieje
5 wattov malo???
|
Harpplayer superharp 266 příspěvků |
Vloženo 28.11.2010 11:02:48
Tak jsem ten kompletní popis "customizace"
dřevěné harmoniky nakonec našel. Je v sekci NEZAŘADITELNÉ
v odstavci DŘEVĚNÉ HARMONIKY na 3. straně. Pokud by byl
zájem, dal by sediskusní příspěvek překopírovat a uvést
jako samostatný článek, případně přeřadit do odstavce
Úpravy harmonik. Takže pokud se do toho někdo chcete
pustit nebo si jen počíst, je to tam.
|
Harpplayer superharp 266 příspěvků |
Vloženo 28.11.2010 09:24:20
Je to problém většiny harmonik "klasické"
dřevěné koncenpce. Tělo je většinou z hruškového dřeva a
není nijak impregnováno proti pronikání vlhkosti, takže
bobtná. Současné dřevěné harmoniky jsou vyráběny buď z
nenasákavého dřeva (kořen banánovníku - Hering Vintage,
bambus - Hohner Crossover), případně jsou vyrobeny ze
dřeva laminovaného v autoklávu (TOMBO FolkBlues Mark II
1210 - laminovaný javor). Možností, jak se zbavit tohoto
problému je několik. První možností je koupit si
harmoniku s ABS, kovovým nebo výše uvedeným nenasákavým
tělem - to jsi ale asi slyšet nechtěl. Druhou možností je
nahradit současné dřevěné tělo tělem kovovým - takto má
harmoniky zdokonalené např.Kandy a hraje to moc pěkně.
Ten sound je ale poněkud odlišný od původního, nehledě na
nutnost strojního vybavení, materiálu a jisté manuální
zručnosti. Poslední možností je vlastní impregnace
původního těla harmoniky. Tuto metodu mě před časem
naučil Roman Gric, znamenitý foukačkář z Brna a někde
jsem ji tady svého času zevrubně popisoval. Abych to
nepsal duplicitně, tak jen v kostce:
Je třeba sehnat pravý včelí vosk a rozpustit jej v
benzínu do konzistence smetany na šlehání. Touto hmotou
je třeba potřít všechny části těla, které nejsou ošetřeny
lakem. Následně je nutné tělo nechat dokonale vyschnout,
aby vyprchal veškerý benzín - páry jsou značně vznětlivé
(to, doufám, všichni víme). Pak je třeba tělo postavit na
otočný talíř mikrovlnky" hřebenem" dolů a
nechat 20s (ne více) "zapéci" při maximálním
výkonu. Raději kratší čas a vícekrát opakovat, než 1x
dlouze - hrozí vznícení vosku a tím poškození těla i
mikrovlnky. V případě, že se všechen vosk zapeče do těla,
je možné celý postup opakovat. Ideální je, když je dřevo
po zapečení na pohmat jakoby navoskované. Plechy se k
němu poněkud přilepí, čimž se zlepší těsnost nástroje.
Nevím, jestli se dnes Marine bandy stále ještě kompletují
pomocí hřebíčků. Pokud ano, je dobré před zmíněnou akcí
sestavu plechů a těla svrtat ve stojanové vrtačce a
hřebíčky nahradit šroubky. Je to do jisté míry
"kustomizovaný" nástroj a pokud si tu úpravu
hráč provede sám, má z toho většinou dvojnásobnou radost.
Pokud by byly konkrétní dotazy k této úpravě, rád je
zodpovím ve vzkazech.
Opraveno 28.11.2010 09:28:09
|
brano nováček 5 příspěvků |
Vloženo 28.11.2010 03:10:58
Cavte
Marine Band-asi po 10 minutovom hrani zacne vytrcat
korpus z tela-dost mi to prekaza.Moja otazka znie: je
moja harmonika kazova,alebo sa to deje u vsetkych
Marinoch ?...dakujem...
|
matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 08.08.2010 02:04:29
Díky Ti moc a těším se až se opět uvidíme
|
Harpplayer superharp 266 příspěvků |
Vloženo 06.08.2010 11:23:35
Přátelé, včera jsem byl na koncertě Matěje Ptaszka s
Lubošem Beňou. Matěj hrál přes dynamický mikrofon AKG do
akustickýho komba a přesto měla harmonika lehce nakřáplej
příjemně přisprostlej sound. Byl jsem se pozeptat, na co
že to Matěj hraje a tak jsem poprvé měl možnost nejen
vidět, ale i ozkoušet si Hohner Crossover. S ohledem na
to, že jsem "oskarkář" jsem trochu podivil nad
velikostí "resp. "maličkostí" harmoniky,
ale ten rozměr asi odpovídá klasické MB. Co mě ale
skutečně překvapilo, byla hlasitost nástroje a lehkost s
jakou jde za dechem. Mohu říci, že jsem za 30 let na
takhle hlasitou foukačku nehrál. Její sound je skvělý do
Delta blues, v country si ho moc představit neumím. Pro
bluesmany to ale vidím jako suprovou volbu. Mimochodem,
Matěj je ve svém oboru skutečně vynikající hráč a
především prima člověk. Nějakou dobu se už známe, takže
to byl přátelsky poetický večer. Matěji, udělal jsi
dobře, že jsi vyměnil Bushmanny za Crossovery.
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 07.06.2010 22:29:24
Já nevím.Jezdil jsem 3 roky na Yamaze Virago 700ccm.A
musím říct,že je to krásný stroj s nádhernými jízdními
vlastnostmi a při lehké úpravě výfuku i se skvělým
zvukem.Cítil jsem se stejně skvěle jako pravověrný
Harleyář i když jsem na Harleyi nikdy neseděl.Je to
pravda a stejně tak to mám i s foukačkami.Léta jsem hrál
na plastové Oskarky rock,country,folk a hlavně
blues.Narozdíl od motorkářských let měl jsem i různé
dřevěné Harleye (Mariny-to je podle mne Harley mezi
foukačkami).Ale dosud jsem neochutnal žádný opravdový
speciál.Myslím,že to bude teprve jízda,až si ho
pořídím.Pokud vím,zatím ho má z nás tady jenom elflord.Na
mysli mám custom tedy opravdu vytuněnou strojovnu z rukou
pokračovatelů Joe Filiska.
Jo a s těmi ortodoxními bluesmany co hrají výhradně na
dřevěné harmoniky to myslím také nebude tak horké.Sugar
Blue hrál na plastové Special 20 a tvrdil v rozhovoru pro
Muzikus,který tu někde je v článcích,že na to hráli i
staří mistři od kterých se učil a tudíž neví,proč by mu
neměly stačit(také tvrdil ,že hrát blues podle not je
...a silně se zařechtal a klepal si při tom na
čelo).Názor na odpověď už si udělejte sami.
Má zkušenost se shoduje s názorem Petkona a elflorda a
doplním jen pro klid duše,že přestože to uchem
nepoznám,dřevo je dřevo a to i u harmoniky :-).
|
Harpplayer superharp 266 příspěvků |
Vloženo 07.06.2010 12:10:17
Jasně, to je to, oč mi šlo. Takže teď druhá část otázky -
proč bluesoví hráči tolik preferují dřevěné harmoniky,
když ve finále při amplifikaci o primární barvu až tolik
nejde? Je to věcí stylovosti, tradice, srdce? Chápu, že
pravověrný chopperista bude vždycky preferovat Harley
Davidson a na "japonskou napodobeninu" by nikdy
nesedl. Funguje to nějak podobně nebo je to jinak?
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 07.06.2010 11:36:38
Rozumím, co máš na mysli.
Měl by se k tomu vyjádřit asi někdo kompetentnější než
já.
Můj osobní názor je ten, že nějaký nepatrný rozdíl tam
asi bude, ale není to jako u čistého akustického zvuku.
To zkreslení a nastavení zvuku na kombu v podstatě
promění ten přirozený zvuk takovým způsobem, že nikdo
nepozná, zda je to hráno na dřevěnou či plastovou
harmoniku. Šlo by to ostatně snadno otestovat.
|
Harpplayer superharp 266 příspěvků |
Vloženo 07.06.2010 09:59:15
Tohle všechno beru. Nejen u bluesmanů, ale i u hráčů
používajících čistý tón se dá nejen podle riffů, ale i
podle tónu poznat ten či onen hráč. McCoye, Stevense,
Tottera, Linku poznám bez problémůtéměř 100%. Ale pořád
si nerozumíme. Jde mi o to, když svou neumělou hubou budu
hrát postupně na dřevo, plast nebo kov přes krystalový
mikrofon na lampové kombo, zda úpravou korekcí, případně
použitím ekvalizeru dostanu stejnou výstupní barvu nebo
zda je pro konečný sound rozhodující už primární barva
tónu vycházející z harmoniky.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 07.06.2010 09:10:43
Tak nějak. I laik přece musí slyšet, že co bluesman, to
jiný zvuk foukačky. Takže žádný ideální bluesový sound
asi neexistuje.
S těmi stradivárkami je to poněkud komplikovanější,
trochu o tom něco vím a četl.
Každé stradivárky mají svůj charakteristický zvuk, jehož
kvalita a krása je prověřena staletími. Housle a smyčcové
nástroje vůbec jsou jedním z mála nástrojů, o kterých se
dá s určitostí říci, že zrají jako víno. Zpravidla čím
starší nástroj, tím lepší zvukové vlastnosti.
Nejlepší světoví houslaři jsou schopni vyrobit skvělé
nástroje, které se stradivárkám téměř vyrovnají. Stále se
vedou odborné i laické diskuze, čím Stradivari dosáhl
takových vynikajících vlastní svých nástrojů. Mluvilo se
o nějakém zázračném receptu apod.
Podstata tkví nejspíše v tom, že to není ani v samotné
konstrukci, ani v lakování apod., ale že měl k dispozici
speciální vyzrálé staré dřevo někde z jižní Itálie, které
již dnešní houslaři nemají k dispozici. Takto jsem to
někde četl a v poslední době se na tom shodují experti.
Kanadská dřeva apod., která používají dnešní houslaři,
nedosahují přece jen takových kvalit jako ta italská,
která měl k dispozici Stradivari.
Jinak na soutěžích se stradivárky jednoznačně umisťují na
předních pozicích, jejich výjimečná kvalita je nesporná.
Rozdíl ve zvuku oproti novým nástrojům může být ale i pro
odborníky velmi malý. Houslaři jsou dnes schopni vyrobit
přesné kopie stradivárek, pochopitelně až na to dřevo.
Foukačky z tohoto pohledu mají oproti houslím i při
sebešetrnějším zacházení v podstatě jepičí hudební život.
Opraveno 07.06.2010 09:20:22
|
brumko harp 201 příspěvků |
Vloženo 06.06.2010 23:17:53
Suhlasim s Bigearom. Spominam na jednu relaciu kde
testovali husle. Renomovani vyrobcovia sa ohradili ze
preco by prave zvuk stradivarok mal byt etalon kvality a
cistoty zvuku. Tak jeden hrac hral tu istu melodiu na
roznych husliach vratane stradivarok a odborna porota
hodnotila. Ani v jednom pripade sa jednohlasne nezhodli
na tom ze najkvalitnejsie zneli stradivarky. Len tolko na
margo posudzovania ci prave ten zvuk ktory to-ktore ucho
pocuje je viac alebo menej bluesovy. ahojte. brumko
|
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 06.06.2010 21:24:24
ja len, že amplifikácia má nie je ten najpodstatnejší
element tvorby bluesového tónu a farby.
|
Harpplayer superharp 266 příspěvků |
Vloženo 06.06.2010 19:53:48
Nějak si nedokážeme porozumět. Aniž bych si dělal ambice
kecat Vám, bluesmanům, do řemesla, snažil jsem se Dejfovi
dát pár subjektivních informací o možnostech v oblasti
dřevěných harmonik.
Naopak sám bych rád věděl, pokud budu se stejným
"nátiskem" hrát na dřevo, plastik nebo kov, co
to udělá se zvukem přes krystalový mikrofon a lampové
kombo. Zda pouhou úpravou korekcí dokážu dostat stejný
finální zvuk při použití kteréhokoli z uvedených
materiálů nebo zda ta primární barva je pro použití
krystalu a lampy nějak zásadní. Znovu podotýkám, že s
lampou mám zkušenosti minimální.
Pokud Elfordův příspěvek nebyl určen mně, omlouvám se za
vztahovačnost.
Opraveno 06.06.2010 19:55:02
|
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 06.06.2010 18:16:39
bigear trafil klinec po hlavičke. a ako vlastne poznáš
aký je to ten bluesový zvuk, bez ohľadu na to či je
harmonika amplifikovaná alebo hráš len na mikrofón ... čo
harmonikár to iná harmonika a kto povie to je to nie je
bluesový zvuk. to ako harmonika znie je v hráčovom umení
nezávisle od toho či hrá cez kombo alebo nie. to ako
tvaruje v ústnu dutinu ako pracuje so vzduchom,
puckering/tongueblocking, a pod, to vplýva na samotný
zvuk najviac. veľa country hráčov sa mi vidí má taky
prišripnutý zvuk pišťavý a to je práve tým ako narábajú s
ústnou dutinou ako ju majú otvrenú a podobne. drevo,
plast trichu iná farba a charakter ale podstata tkvie v
hráčovi.
|
Harpplayer superharp 266 příspěvků |
Vloženo 06.06.2010 16:35:01
Pokud to bylo pochopeno tak, že mám jasno v tom, která
harmonika má bluesovější zvuk, tak to ani náhodou.
Jakožto hráč téměř výhradně country bych si do toho
bluesmanům nedovolil kecat. Jen prezentuju svoje
zkušenosti s dřevěnými harmonikami. Sám hraju na
"plastik" a preferuju čistej zvuk.
Jardo, s tou amplifikací, mikrofonem a samozřejmě s
uměním hráče máš naprostou pravdu, ale na druhou stranu,
proč ortodoxní bluesmani vyhledávají právě harmoniky s
dřevěným tělem? Je to otázka tradice a jakési
"srdeční" záležitosti nebo ta prmární barva má
pro další úpravu nějakej význam? Každopádně to, že
dřevěná harmonika má jinou barvu tónu než plastik a úplně
jinde je kov, to je neoddiskutovatelný. Má to význam
pouze pro akustický hraní a "čistej" zvuk, nebo
se to projeví i na krystalu a na lampě? Nebo je to jen
záležitostí nastavení korekcí na kombu a po jejich úpravě
dostanu relativně shodnej zvuk ze dřeva, kovu i plastiku?
Sám mám s krystalem a lampou zkušenosti minimální, takže
nepohrdnu osvětou.
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 06.06.2010 15:10:24
Obdivuji,jak máte jasno v tom,která harmonika má
bluesovější zvuk.K jakému blues a k jakému interpretovi
bluesové harmoniky to asi přirovnáváte.A je to vůbec
možné uchem posoudit který zvuk je či není bluesový?Já
myslím,že v harmonice to nebude.Spíš v hráči a jeho
způsobu hry,případně v použití a využití možností
amplifikace.
|
Harpplayer superharp 266 příspěvků |
Vloženo 06.06.2010 09:35:39
Těch možností je víc, ale vesměs je to o penězích. Svého
času bluesmani ujížděli na Hering Vintage s tělem z
banánovníku, jenže ty harmoniky (pokud mám správné
informace) docela rychle odcházely a náhradní plátky
nikde. Zvukově ta harmonika ale byla moc pěkná. Dnes
mnoho lidí chválí Hohnera Crossover - neměl jsem zátím tu
čest se s ním poznat, tak nevím. Móóc pěkná harmonika je
Tombo FolkBlues Mark II s tělem z laminovaného javoru -
má takovej lehce přisprostlej tón, ostřejší než Blues
Harp, ale se zachováním všech atributů dřevěné harmoniky.
O Bushmannech by ti zase mohl povídat Matěj Ptaszek.
Všechno je to ale cenově výše. Ta Marine Band nebo Blues
Harp jsou základ a po jisté úpravě (kdysi kdesi jsem ji
tady popisoval) jsou to velmi hratelné nástroje.
Doporučuji přinejmenším zabrousit hrany kanálků, v další
fázi napustit včelím voskem, pokud výrobce stále ještě tu
hrušku dodává bez úpravy proti nasákavosti. Podotýkám, že
jsem svýho času takhle "customizoval"
bluesharpa 15 starýho. Třeba pan Hohner ve voděodolnosti
těchhle modelů postoupil dál.
Opraveno 06.06.2010 09:36:50
|
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 05.06.2010 20:50:35
marine band
|
Autor | Příspěvky |
|