Diskuze
-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze -Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
Autor | Příspěvky |
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 23.02.2011 12:32:50
ja robim online vyuku.
|
eh, nikdo
2 příspěvky |
Vloženo 22.02.2011 21:13:20
k povodnej teme diskusie:
online vyuku robi celkom slušne na youtube Ronnie
Shellist, staci trocha anglictiny...
možno by sa tým mohol dať inšpirovať aj niekto zo SR/ČR ,
aby sme lepšie rozumeli, technicky to nieje problém - 1
webkamera a ide sa :) časovo je to už asi náročnejšie.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 12.10.2010 14:06:54
Řeknu také vlastní názor, přestože mi připadá, že debata
kolem toho se točí v kruhu a je to neustále dokola, i
když v čase se mohou jednotlivé názory a úvahy významně
měnit.
Většina hráčů – amatérů používá častěji puckering ze
zcela pochopitelných a logických důvodů, neboť je mnohem
přirozenější a intuitivnější než tongue blocking.
Použiji analogii s flétnou, trumpetou, klarinetem či
jiným dechovým nástrojem, u nich hráč také necpe do
nátrubku či do zobce prvně jazyk. Když dáte dítěti do
rukou harmoniku, tak do ní začne zcela přirozeně foukat,
jako když např. sfoukává svíčku, nikoliv že by zacpávalo
otvory jazykem.
Aby bylo jasno, proti TB vůbec nic nemám, na hafteku jsme
to, pravda řešili v širší debatě.
TB vyhovuje asi jen někomu, Harp ho má zmáknutý
perfektně, to jsme viděli a slyšeli všichni. Neumí ale
takto třeba zahrát basové přiznávky, protože používá k
hraní pouze levý koutek.
Mně TB nepřirostl k srdci proto, že jednak jsem z flétny
zvyklý mít při hraní tónů volnou cestu – dutinu ústní do
nástroje, jazyk by tam prostě zacpal otvor a nevydal bych
ani píp.
Jazyk je využit pouze k nasazení nebo ukončení tónů.
U harmoniky mi TB vadí z několika důvodů – špatně se mi
trefují příslušné dírky, mnohem hůř se mi ohýbají tóny,
samotný tón nemám subjektivně pod takovou kontrolou,
nemohu využít jazyka k tvoření vibrata apod., nejde mi
koutkem hrát OB, nelze použít jazyk k nasazení některých
tónů atd. Mnoho z těchto věcí by šlo zlepšit usilovným
tréninkem, ale nemám zatím potřebu se s tím trápit, u
chromatiky už vůbec ne.
TB je určitě zcela rovnoprávná metoda jako puckering, pro
bluesmany a ortodoxní hráče asi základní, bez které se
neobejde (nebo ano?). V ostatních žánrech si nemyslím, že
by se měl hráč nějak zatěžovat tím, že to neovládá nebo
nepoužívá.
Diatonická harmonika je aspoň pro mě dost intuitivní
nástroj, na který nelze vztahovat jednoznačná pravidla
platná pro všechy hráče stejně. Když někomu nejde P a
snadno TB, což je určitě ta méně častá varianta, nemá
smysl ho přeučovat za každou cenu na opačný způsob.
Tón je podle mě u puckeringu stejně kvalitní jako u TB,
není důvod si myslet opak.
Relaxovat a nadouvat tváře, včetně tvarování vlastní
dutiny ústní může hráč stejně tak dobře u P jako u TB.
Limitace u puckeringu je v hraní oktáv, některých
intervalů, v akordickém doprovodu.
To všechno jsou věci, které je však možno se alternativně
naučit hrát TB, ale dominantně zůstat u puckeringu.
I ve škole CH.McCoye jsou uvedeny oba dva způsoby jako
zcela rovnocenné, záleží spíše na samotném hráči, zda se
naučí pouze jeden, oba dva nebo dominantně jeden a druhý
využije pouze tam, kde je to nezbytné, protože oba mají
svým způsobem výhody i nevýhody.
Je to trochu jako s hraním a nehraním overblow.
Nechť si každý hraje takovým způsobem, který jen a jen
jemu vyhovuje, v tom pak nechť se zdokonaluje.
Uff, to jsem se zase rozepsal, ale já to prostě stručně
neumím.
|
Harpplayer superharp 266 příspěvků |
Vloženo 12.10.2010 13:05:02
Díky za podporu. Já jen, že na můj způsob hry na
posledním Hafteku koukali jak na dvouhlavý tele s tím, že
většina lidí hraje diatoniku puckeringem. A to jsem zas
koukal já... Taky jsem si do té doby myslel, že způsob,
kterým hraju, je běžný a nejčastěji používaný.
|
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 12.10.2010 12:53:20
čo by si to hral zle, hráš to úplne normálne. puckering
je aj tak pre ortodoxných bluesových hráčov len odvar, a
tongueblocking je to pravé. tón je neporovnateľne lepší.
navyše to že hráš s jazykom na pravo je len výhoda lebo
môžeš hrať tongueblockingom aj prvu dierku. Používajú to,
respektíve niekedy to využívajú aj hráči ako kim wilson,
dave barrett, či dennis gruenling, určite aj joe filisko.
|
Harpplayer superharp 266 příspěvků |
Vloženo 12.10.2010 09:49:49
Cha, cha, tak jsem do těch škol kouknul a dověděl jsem
se, že vlastně hraju 30 let blbě. Zatímco vesměs
doporučují puckering, já hraju tongueblocking, ale
jakejsi zparchantělej, jelikož jazyk neopírám vlevo,
nýbrž vpravo. Nějak ale necítím omezení. Naopak mi to
pomáhá naprosto přesně kontrolovat usazení tónu (tedy
kanálu). Stejně tak nemám problém s bendingem, ani s
rychlostí kadencí. Tak nějak nevím. Asi je zvyk železná
košile.
|
eh, nikdo
2 příspěvky |
Vloženo 11.10.2010 00:26:23
Jinak je samozřejmě spousta učitelů na harmoniku na
youtube. Docela podrobný a srozumitelně mluvící
(anglicky) je Adam Gussow, který se zabývá blues na
diatoniku. Prostě si zadejte do hledání gussow 001 (002,
atd.)
|
eh, nikdo
1 příspěvek |
Vloženo 07.04.2010 12:44:06
Nasel jsem tuhle stranku a pripada mi celkem dobra...
www.freeharmonicalessons.com
Opraveno 07.04.2010 12:57:53
|
Hugo uživatel 102 příspěvků |
Vloženo 14.04.2008 15:23:40
Díky. Dost dobrá stránka...
|
Julo nováček 7 příspěvků |
Vloženo 14.04.2008 14:25:40
Našiel som niečo skúste sa nato pozrieť možno že pomôže
niekomu.Je to zaujímavé hlavne virtuálna harmonika.
http://harmopoint.com/
Opraveno 14.04.2008 14:37:05
|
eh, nikdo
33 příspěvků |
Vloženo 06.03.2008 13:28:47
Mám to stažené komplet všechno, teď jenom aby se našel
nějaký překladatel a můžu to osadit titulkama a převést
do nějakého běžnějšího formátu.
Beru to sesebou na placce na HT5 do Zábřehu.
Opraveno 06.03.2008 13:40:34
|
Piranha90 nováček 37 příspěvků |
Vloženo 24.06.2007 16:08:04
A na diatoniku něco nemáte nebo jste něco nenašli?
|
Maguli nováček 30 příspěvků |
Vloženo 22.06.2007 22:57:05
Ivane, dival jsem se na to a myslim že to je super.
Doufam že Jarda přijde s něčim podobnym
|
eh, nikdo
33 příspěvků |
Vloženo 22.06.2007 12:26:07
Něco jsem našel, není to přímo online výuka, ale je to
free a dá se to legálně stáhnout, formát -
"mov", takže nutný QuickTime player nebo
alternativní QT.
Link je tady:
http://www.musicmoose.org/index.php?option=com_alphaconte
nt§ion=16&Itemid=32
|
Maxihaf uživatel 380 příspěvků |
Vloženo 15.06.2007 07:34:32
Pakliže bys do toho Jardo šel a stál o to, aby to bylo
pod hlavičkou HAAF, rád to zastřeším a udělám ti tu
reklamu a prostor.
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 15.06.2007 01:38:31
Mam v umyslu venovat se on line vyuce.V soucasne dobe
pracuji na technickem provedeni.Zatim testuji predlohy
pro jednoho ze svych zaku-jako doplnek k vyuce
prostrednictvim MP3 a e-mailu.Myslim,ze je to na dobre
ceste,soude podle jeho vysledku a pokroku.Vice sdelim na
workshopu 18.6. v Salmovske.Bigear.
|
Harpplayer superharp 266 příspěvků |
Vloženo 06.03.2006 21:05:00
Zubříku, Ty se tady moc často neobjevuješ, ale když něco
napíšeš, sedí to, jak p..el na hrnci. Klobouk dolů a
hlubokosklon.
|
zubrik nováček 31 příspěvků |
Vloženo 06.03.2006 18:43:00
Pokud by to hral v prvnipoloze, tedy na C chromatiku v
tonine C, pak by to mel zahrat vprincipu bez problemu,
neni tam zasadni rozdil, tedy mimo barvy tonu,jine
velikosti foukacky atd ...Ten podstatny rozdil je ale jak
pise Harp prave v hrani v druhe poloze (crossharp), tedy
v jinem rozlozeni tonu harmoniky. Vysvetlim, zatimco na
chromatice foukacce mas Kacko plne tri oktavypostupne
vsech tonu dane stupnice, diatonicke harmoniky v
richteroveladeni maji spodni (i horni) oktavu neuplnou a
trochu jinak serazenou.Jednoduse receno na chromatiku
nelze hrat v druhe poloze. Predstav si, ze by ti nekdo na
tve chromatice vymenil dva tony kteremas serazene za
sebou, takze by byly opacne. Logicky bys musela na
toporad pri hrani myslet a otacet to. Navic bys obvykle
intervaly kdyprechazis na vedlejsi ton musela najednou
hrat ob ton a snizila by seti rychlost prechodu. A nebo
jinak. Zahraj si na svou chromatikunejakou pisnicku v
tonine C a pak si ji zahraj v jine tonine. Zatimcona v
tonine C zahrajes na Ceckovou chromatiku celkem rychle a
snadnobez prepinani rejstriku, v jine tonine uz to tak
snadne nebude. Budesmuset prepinat a chvili to trenovat.A
take je velmi dulezite, ze stahovat se daji ve spodni
oktave pouzenadechove tony a v horni oktave jen
vydechove. Jenze tim ze chromatikama jinak serazene tony
nemohla bys ty spravne tony stahovat, smozrejmeje muzes
hrat na jinou dirku bez stahovani protoze na chromatice
jeplna oktava a po prepnuti rejstriku i o pulton posunuta
oktava.Nebo jeste jinak. Vzpomen na levoruky kytaristy.
Nekteri se naucilihrat na kytaru s normalnim razenim
strun takze basuji malickem. Nekterilevaci si struny na
kytaru proto natahuji v opacnem poradi aby mohlibasovat
palcem. A podle tve filozofie oba maji stejnou kytaru,
stejneladene struny, jen jinak serazene, takze neni
duvod, aby na tu kytaruneumeli zahrat. Ale zkus dat
pravakovi tu kytaru s razenim strun prolevaka. Nebo si
rekni doma Slimovi at ti kytaru preladi na D nebo Gladeni
a zkuz na ni zahrat. Pokud to neumis, nezahrajes na ni
nic.Normalni akordy proste nebudou fungovat.
|
eh, nikdo
7 příspěvků |
Vloženo 06.03.2006 18:23:00
:-) Tak jo kluci, dík zavysvětlení. Když dva dělají
totéž, není to holt totéž... Ale těším sena to společný
hraní - někdy, někde.To už snad zase budu mít na
cofoukat. (manžel mi před tejdnem chromatiku zničil - ve
snaze naladit avyčistit)
|
Harpplayer superharp 266 příspěvků |
Vloženo 06.03.2006 09:51:00
To, co píše Viki, je jednavěc, druhá a rovněž podstatná
je, že na chromatiku nezahraješcrossharpem, tzn. jinej
způsob tvoření tónu se projevuje na zvukunástroje i na
celkovým pojetí hry. Prostě dohodněme se na tom, že
každýz uvedených nástrojů má své pro i proti. Nebo, Káčo,
víš co, vemchromatiku a přijeď na hafandr, sednem spolu,
Ty s chromatikou, já sdiatonikou a budeme se nažit hrát
stejný věci. Na tom nejlépe pochopíšsilný a slabý stránky
jednoho i druhýho nástroje.
|
Autor | Příspěvky |
|