Diskuze
-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze -Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
Autor | Příspěvky |
 matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 16.08.2010 00:41:02
Omlouvám se že odpovídám teprve dnes ale byl jsem na
turné po festivalech v čechách. Petře rozhodně doporučuju
toto CD: "Terry and McGhee MIDNIGHT SPECIAL"
kód CD je :FCD 24721-2
Je to super disk s dvacítkou výborných nahrávek z roku
1977. Jelikož Sonny je pro mně absolutně největší
Foukačkář mám s ním patnáct řadovek i výběrovek (Rovněž
mám několik raritních DVD i Literaturu apod. Navíc jsem
vyzpovídal lidi kteří se sním osobně znali či byli na
jeho koncertech apod.) a tento disk je absolutně
NEJ!!!!!!!!!!!!!!
Opraveno 16.08.2010 00:44:20
|
 Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 12.08.2010 23:43:18
Matěji, které album Sonny Terryho máš rád nebo bys
doporučoval k poslechu ?
|
 matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 12.08.2010 12:53:47
Absolutně s tebou souhlasím. Já jsem odkojený zase sonny
terrym a leadbellym takže rovněž preferuji akustický
sound. Mikráky na Chicago mám jen tak ze srandy. Ale za
to mám 2 americký plně funkční super kusy ze 60.let,
velký rarity a vůbec je nepoužívám díky tomu že hraju
deltu a piedmont. Kombo mám tranzistorové z NDR z 80: let
RGENT. vynikající ale rovněž jej nevyužívám. Zkrátka
akustika je akustika a na takový zvuk nic nemá!!!
|
 Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 12.08.2010 11:27:51
Matěji, jsem odkojený zejména klasickou hudbou. Nejen z
tohoto důvodu mám nejradši přirozený, čistý zvuk, bez
přílišného zkreslení. Jakékoliv elektronické zkreslení
zvuku potlačuje přirozené akustické vlastnosti každého
nástroje a do značné míry stírá rozdíly mezi jednotlivými
druhy. Je pak skoro jedno, na jakou foukačku se hraje,
protože znějí všechny podobně. Foukačka musí být vždy
zvukověš zesílena, to se rozumí samo sebou, ale preferuji
co nejmenší míru výsledného zkreslení.
Líbí se mi pochopitelně i zkreslený zvuk přes lampové
kombo ala Chicago pro bluesové hraní, ale jelikož sám
blues moc nehraji, tak jej ani nepotřebuji. Zatím jsem si
jej prostě nepořídil, možná časem.
Pro mé amatérské potřeby mi zatím bohatě stačí kombinace
mikrofonu Shure beta 58 a komba Roland Micro Cube, kterou
využívám pro diatoniku i chromatiku.
|
 matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 10.08.2010 09:16:05
To je moc fajn Petře že máš crossovera. Děkuju rovněž za
slova uznání! Já se musím taky pochlubit. Dostal jsem
před dvěma týdny od HONERU harmoniku signovanou Bobem
Dylanem- je to vylepšná bluesharpka. OB sice na ní hrát
nejde ale je dobrá do folku country a piedmontu a taky mi
dělá radost si na ní zahrát. Jinak jsem se chtěl zeptat
zda hraješ ryze akusticky či amplifikovaně alá CHICAGO a
poku ano co používáš za mikrofon?
Opraveno 10.08.2010 09:16:34
|
 Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 09.08.2010 18:27:01
Matěji, mně je rovněž velkou ctí a potěšením s tak
výtečným muzikantem si tady na stránkách podebatovat.
Mimochodem, musím se Ti pochlubit, dnes mi konečně od
mého prodejce přišla nová Hohner crossover. Zatím jsem si
pořídil jedinou v C dur ladění, tak si ji teď s velkou
radostí a potěšením zahrávám.
Dojmy sdělím až po minimálně jednom týdnu jemného a
šetrného hraní základních tónů, pak teprve začnu s
bendingem a OB. Už nyní ale mohu prohlásit, že je
nádherně zvučná ve srovnání s jinými modely.
Po téměř roce jsem také konečně obdržel i jednoho
rezervního Thielemanse Hard Boppera, takže dvojnásobná
radost. Momentálně střídám obě harmoniky a nevím, na
kterou dřív foukat.
Opraveno 09.08.2010 18:27:41
|
 matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 08.08.2010 20:08:52
Chlapi díky vám oběma. Moc rád bych se s vámi někdy
sešel. pro Petra OB: Nikdy jsem to neuměl a neučil se to
protože jsem vždy obdivoval Sonny Terryho a Peg Leg Sama
a uplně jsem tomu hraní propad a sbírám i nahrávky knížky
apod. Jinak plně souhlasím s Elflordem a dávám mu za
pravdu že Christellka je co se týče OB exhibicionistka.
Škoda že tak úžasná hráčka je takový (promiťe chlapi ten
výraz) blbec. Christell na WOrld Harmonica Festivalu
proslula tím že když v mistrovství světa obsadila
2.místo(!!!!!) (První pozici obsadil geniální hráč z
Tchaj wanu)tak se rozbrečela, nikoliv však štěstím ale
vztekem a skoro celé komisi poslala později naštvané
mejly!Vím to protože můj dobrý kámoš v té komisi byl.
Rovněž přítomné nadšence urážela a mně aniž by mně znala
řekla že jestli se tak budu furt blbě usmívat že mi
nakope prd... Zkátka holka psycho... a agresivní lesba k
tomu..... Jak říkám je jí škoda protože je fakt výborná
hráčka. Jinak Chlapi je skvělé že si můžu pokecat s tak
fundovanýma borcama jako ste vy dva. D9ky za to
|
 elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 08.08.2010 19:36:23
Mateji, zase si to vystihol. chorobne ctižiadostivá. pár
krát som s ňou chatoval na nete a neviem či to hrá alebo
je naozaj taká depresívna, z toho že sa jej nedarí sa
hrou na harmoniku živiť. človek, čo okrem svojej ambície
nič iné v živote nevidí. to je môj pohľad, takže si viem
predstaviť aká asi môže byť naživo. a je mi to ľúto,
chicago hrá veľmi dobre. ale často zdá sa mi, že používa
tóny OB bezúčelne, akoby len pre to aby ukázala, že ich
vie hrať. technicky to náročne vyzerá, ale muzikálne to
často nepomáha. obdržal som od nej niekoľko komplimentov,
ale veľa si z toho nerobím, nakoľko naozaj netuším, čo sa
dá brať z jej strany vážne alebo nie. ale to asi na
dlhšie ...
Dúfam, matej, že sa zase niekedy stretneme, najlepšie na
nejakom tvojom koncerte a podebatíme. každopádne musím
uznať, že i bez OB zahráš také veci, že niekedy nechápem
:D harmonika ponúka toľko možností, že je neuveriteľné,
čo sa v tom malom nástroji skrýva.
|
 Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 08.08.2010 18:05:58
Matěji, také se s Tebou velmi rád osobně setkám. Měl jsem
v plánu navštívit Tvé vystoupení v Telči na folkových
prázdninách, ale kolidovalo mi to s termínem rodinné
dovolené. Tak snad někdy příště na nějaké akci nebo možná
i v rámci HAAFu?
Já Tě v žádném případě nechci přesvědčovat ani nikoho
jiného o významu OB techniky. To si musí každý foukačkář
vyřešit sám v sobě a poznat, co mu vyhovuje a na co má a
stačí.
Já určitě nejsem za ty tři roky, co se zabývám foukačkou,
žádný virtuóz a už vůbec ne lickař.
Na foukačku se ale snažím systematicky zdokonalovat, tak
nějak po svém, hlavně hrát všechno možné, jak na
diatoniku tak na chromatiku. Většinou celé písně a
skladby a improvizace v nich včetně vyhrávek apod.
Na druhé straně by mě opravdu zajímalo, zda jsi se o OB
někdy pokoušel a jak Ti to šlo ? Umíš zahrát nějaký OT ?
Sám tuto techniku, hlavně její princip, nepovažuji za
nijak obtížnou. Úskalí představuje pro mě spíše to, že
hraji pouze na běžně dostupných, nekustomizovaných
harmonikách, u nichž bývá problém ve spolehlivost ozevu
jednotlivých overtónů. Jinak samotné overtóny jsem
schopen zahrát na jakékoliv harmonice, to Ti mohou
potvrdit kolegové z HAAFu, kteří mi byli ochotni půjčit
své nástroje, na nichž jsem jim všechny OT na počkání
předvedl.
U některých ladění na určitých dírkách ty OT na
neupravené harmoniky podle mě nazahraje nikdo na světě.
Já mám OB nadřené na nástrojích úpravami netknutými, o to
se mi lépe hrají na jakýchkoliv cizích nástrojích i zcela
nehraných nebo nepříliš kvalitních.
Používám OB hlavně na C a D ladění, u kterých na Sp20
jdou hrát RELATIVNĚ spolehlivě.
Na kustomizované harmonice to asi jde úplně samo, pak je
to snadnější než bending. Není třeba se toho bát. Je to
strašák hlavně pro ty, co o tom nic nevědí a hrají možná
na nástroje, u nichž se velmi obtížně hrají nebo nedají
zahrát vůbec, protože i to je možné.
Elflordovy úpravy právě k tomuto (kromě již zmíněného
vyrovnaného ozevu tónů a tím i bendingu) směřují a proto
mu fandím.
Zkoušel sis někdy zahrát nádhernou anglickou baladu
Greensleeves ?
Zjistíš, že bez alespoň jednoho OT ji prostě nezahraješ.
Jistě, dá se ošidit, zakamuflovat, onen tón vynechat, ale
už to potom jaksi není ono. Prozradím, že je krásně
hratelná na C foukačku v d moll, ale musíš použít OB na
6.dírce.
Právě kvůli takovým písním se vyplatí investovat trochu
toho úsilí a pokusit se OB zvládnout pro podobné typy
skladeb, a nikoliv si z OB udělat modlu a používat jej za
každou cenu jen proto, že jej umím.
OB pouze umožňuje hraní některých dosud nedostupných tónů
a melodických postupů na foukačce, nic víc nic míň.
Opraveno 08.08.2010 18:07:44
|
 matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 08.08.2010 16:12:41
Znám Christellku osobně.Chorobně ctižádostivá asociální
mužatka s neuvěřitelným sebevědomím. Jediný kdo bere
Christellku vážně je Christellka sama. Ale CHICAGO hraje
sakra dobře. Mimochodem ona ElfLorde sola hraje s kapelou
na jamech výborně a rozhodně bych její hru být tebou
nekritizoval neboť mi věř že je skvělá hráčka a Beata
Kosovská je oproti ní hráčka z mateřské školky, ale
Christellka je tak nafoukaná a hulvátská že s ní nikdo
nechce dělat. Navíc nenávidí bytostně muže, neboť se sama
více cítí mužem než ženskou. Je jí škoda. Chtěl jsem pro
ní něco zorganizovat v česku ale je to taková .... !!! No
zkrátka je jí škoda
|
 elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 08.08.2010 15:57:27
Pekná diskusia. Akurát Mateji, Christell Berthon
technicky náročné sóla mi nejako nejde dokopy :D melódie
zahrá pekne, ale sólo? V tom teda s tebou súhlasím.
|
 matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 08.08.2010 11:46:17
Petře sice jsi mne nepřesvědčil (Mimochodem Já jsem
Levyho vždy respektoval a obdivoval, jen se mi jeho hudba
nezamlouvá a neposlouchám ji a stejné je to u mne i s
Paganinim, který je pro mne nesmrtelný virtuoz) ale
velice obdivuji tvou víru a chuť se za ni porvat. Zkrátka
důstojný oponent. Rád bych se někdy s tebou potkal a bylo
by mi ctí si stebou poklábosit u rumu či pivka, neboť
rumík spojuje :-)
Měj se směj se a přeji ti krásnou neděli!!!!
Opraveno 08.08.2010 11:55:52
|
 Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 08.08.2010 11:01:02
Matěji, já s Tebou v podstatě souhlasím, vím a rozumím
tomu, o čem mluvíš.
Já jsem pouze obdivovatelem a zastáncem všech, kdo
nějakým způsobem posunují hranice možností hry na
jakýkoliv hudební nástroj. Ať už to byl na housle třeba
Paganini, na klavír Liszt, na varhany J.S.Bach atd.
Například Bachovy houslové sólové sonáty a partity byly
ve své době pro většinu houslistů naprosto nehratelné a
tudíž nezajímavé (degradující housle), stejně jako např.
Paganiniho Capriccia.
Podobných případů je v dějinách hudby celá řada.
Virtuozita těchto umělců se jejim současníkům také jevila
mnohdy jako samúčelná a umělecky ne vždy přínosná. A
vida, čas jim dal za pravdu a jejich díla se hrají
dodnes, jsou dokonce zajímavé i z hlediska uměleckého,
lépe řečeno estetického, nejen jako technické virtuozní
kousky. Představují současně i jakousi výzvu pro každého,
kdo se hrou na příslušný nástroj seriozně zabývá. Jsou
zároveň i jakýmsi pomyslným srovnávacím měřítkem
úspěšného zvládnutí daného nástroje, jakkoli je mi toto v
hudbě poměrně cizí, protože umění není sportovní
disciplína, v níž se měří, kdo rychleji, hlasitěji apod.
Já jsem nikdy neřekl, že samotná technika je nade vše,
ale hráč bez přiměřeně dobré techniky a zvládnutí
nástroje zůstane navždy pouhým začátečníkem. Ty musíš
svůj nástroj také technicky ovládat natolik dobře, abys
mohl hrát styl, který máš rád a v němž vynikáš. Určitě
sám na sobě po technické stránce také pracuješ, abys měl
svou vlastní pro Tebe potřebnou techniku co nejlepší.
Hráč, který je technicky "hotový", je umělecky
mrtvý.
Těžko bys vystačil s chabě zvládnutými základními tóny
neřku-li s nejistým bendingem apod.
Stejně je to i u zmíněného Jamese Cottona. Těch několik
jeho tónů, o kterých jsi mluvil, může oslovit právě
proto, že technicky je na tom tak dobře, že za těmi
několika hranými tóny jsou slyšet všechny ty ostatní,
které současně mlčí a které použije jindy, jinde, v jiné
skladbě nebo si je prostě momentálně nechá pro sebe.
Jestli mi rozumíš.
Na druhou stranu, stejně tak může vyznít pár samotných
overtónů, co OT to perla.
Dokonalejší ovládání techniky, obohacení hráčských
možností samo o sobě nemůže být NIKDY na škodu, pokud se
nepropůjčí k samoúčelnému technickému pozérství a
exhibicionismu. Ale to je snad nám oběma jasné.
Podle mě OB technika je regulérní záležitost, převratná
technika, která posunuje možnosti hraní na foukací
harmoniku. Taková jedna malá hudební revoluce, pro někoho
nekrvavá, sametová, pro jiného možná hodně krvavá a
bolestivá. Já nejsem profík, tak to nemohu až tolik
posoudit. Že to ale je revoluční změna, o tom jsem
přesvědčen. Také jsem přesvědčen o tom, že za pár let
bude pro každého foukačkáře zcela automatické a
samozřejmé se tuto techniku naučit a zvládnout, protože
vývoj se zastavit nedá.
Tak jako dnes Bachovy a Paganiniho houslové skladby hraje
s naprostou samozřejmostí každý žák vyšší hudební školy.
K jejímu většímu rozšíření bude pouze potřeba větší
dostupnosti kvalitních nástrojů, na nichž se bude moci s
větší jistotou používat. Ale to je jen otázka času,
doufejme.
Chromatickou harmoniku bych do toho nepletl, protože ji
považuji za zcela jiný nástroj než diatonika, pouze
podobný. Oba druhy harmonik se natolik zásadně liší
způsobem hraní, zvukem, tvorbou tónu atd., že bych
nehledal konkurenci jedné vůči druhé. To, že v Asii si
možná hudebního dědictví a hudby jako takového váží
mnohem více, svědčí i to, jak pojímají hudební výuku od
těch nejmenších. To, jakým způsobem a jestli je to ten
nejsprávnější přístup, bych zde nerozváděl. V každém
případě je to u nás s hudebností a postojem veřejnosti k
hudbě a umění vůbec spíše na pováženou a máme jistě co
dohánět a od jiných co učit.
OB technika je zkrátka jednou provždy tady a nemá příliš
smysl polemizovat, jestli to je či není degradace foukací
harmoniky. Já bych v OB spíš viděl zaslouženou OSLAVU a
POŽEHNÁNÍ harmoniky, její definitvní pasování do
plnohodnotné početné rodiny hudebních nástrojů.
Vždyť je to krásné, že i v 21. století jsme svědky tak
převratné události, jakou je OB technika ve hře na
foukačku a že máme tu čest být jejími přímými účastníky.
Proč se jí bránit ? Nejde o to ji ani glorifikovat ale
naopak ani zatracovat.
Jen u málokterého hudebního nástroje máme přece to štěstí
pozorovat převratný vývoj v jeho možnostech, možnosti
hraní i těch tónů, o kterých se celým generacím
foukačkářů ani nesnilo.
To houslisté, klavíristé, kytaristé ani jiní dechaři dnes
už nemají a asi mít nikdy nebudou.
Nevěřím, že předchozím generacím foukačkářů ty tóny
nechyběly a současným nechybí. Při výuce na foukačku se s
tím dříve či později setká každý. Každému muzikantovi
musejí chybět, ale ne každý to otevřeně přizná.
Jinak by nebylo přeci potřeba ani učit se bendingu a
vystačili bychom si s tóny, které na harmonice máme.
Přece bending - taková rasovina, jak ten tu malou
harmoničku ruinuje! To je přece ta největší degradace a
destrukce harmoniky !
Ne ne, takhle to přece nemůže nikdo myslet zcela
vážně.
Nehledě na to, co nám takovéto způsoby hraní přinášejí,
jak bending tak overblow.
A to vůbec nemluvím o té nejen fyzické rozkoši při
samotném hraní overtónů, kterou mi jistě potvrdí každý,
kdo OB používá. Kdyby pro nic jiného, tak pro ten slastný
pocit má OB pro mě obrovskou cenu.
Pocit, kdy se Ti podaří zahrát poprvé správný overtón, se
nedá slovy ani popsat. Je to jako první sex, úžas,
extáze, překročení hranic, možností, sebe sama.
Nejde o to, používat tuto technickou vymoženost
samoúčelně a vystavovat ji bezděčně na odiv, ale umět ji
využít s citem, vkusem a tam, kde je potřeba.
S muzikantskou duší či srdcem a podobnými používanými
klišé bych to absolutně nespojoval, to je zcela jiná
kapitola. Technika vždy musí sloužit vyššímu, to jest
estetickému zážitku, nikoliv naopak.
Nudit může stejně „úspěšně“ dokonale technicky vybavený
hráč hrající jako stroj stejně tak jako neumětel, kterému
dělají problémy základní tóny. Příjemně či nepříjemně
mohou překvapit oba, oba mohou též, jak jsi hezky řekl,
vyjádřit obraz své duše. Obojí už je holt úskalí či
zázračná vlastnost veškeré múzy.
Ten první má snad jen tu podstatnou výhodu, že na rozdíl
do toho druhého něco umí, i když v konečném výsledku a
dojmu na posluchače na tom mohou být oba podobně.
Opraveno 08.08.2010 11:09:56
|
 matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 08.08.2010 02:20:34
Dovol mi Petře abych reagoval. Před tím naž tak učiním
bych ale rád řekl že si tě moc vážím za propagaci
chromatiky i za tvoji výbornou dovednost vypracovávat
tabulatury, z nich ž tu čerpá nejeden příznivec harmonik.
A teď ta reakce: Chtěl bych říci, že můj názor že OB je
degradací diatonické harmoniky není převzatý. Tento
vlastní názor mám už delší dobu a jen jsem si ho u
Labreise z Francie potvrdil. Mimochodem Jean Labreis je
vysoký činovník ve světové foukačkářské federaci a je
stejný odpůrce OB jako J.J. Milteau kterého označit za
pohodlného tradicionalistu by bylo přinejmenším
neobjektivní... Prohlásit že tradicinalisté jsou pohodlní
a tudíž neotevření k vyvážené diskuze o OB není tak
docela kosher. Já se taky učím nové techniky jako např,
FOX CHASE (Už ho roněž s velkým úspěchem hraji na
festivalech). Jen se skrátka neučím OB. Navíc OB svou
popularitou vytlačuje čím dál více hraní na chromatiku
což je velká škoda. Poslední léta se chromatiky vyvážejí
jen do ASIE kde jsou čím dál víc populární, zatímco v
evropě a americe stagnují,(to je převzatý názor a vyplývá
z obchodních zdrojů HOHNERU) neboť OB posouvá diatoniku
do role chromatického hraní a tudíž odpadá potřeba
rozvíjet se na chromatice což je obrovská škoda. Zrovna
ty Petře máš rád chromatiky a jsi velice rád že máš hard
boppera a tudíž by Ti mělo být líto že OB logicky
zatlačuje chromatiky do pozadí a mimo evropský trh ( Jen
v Íránu se jich ročně prodá narozdíl od česka ,slovenska
či maďarska několik TISÍC!!!).Já uznávám kohokoliv kdo
propaguje hru na foukačku, protože foukačka je strhující
nástroj netušených možností. Ano Já jsem odpůrce ob,
avšak nepatřím mezi pohodlné rypaly, kteří kritizujou vše
moderní. O to přece nejde. To že člověk dokáže na malou
věcičku zahrát vše je super a Já to všem moc přeji,
vždyť Kde domov můj je snad nejkrásnější hymnou státu na
světě...
Mimochodem já hraju od Dvořáka Largo z Novosvětské a OB k
tomu nepořebuji. Mně jde o zcela jinou věc. V moderní
době již nejde ani tak o vyjádření sebesama jako spíš o
předhánění se v technické dovednosti a znalosti nástroje.
Já jsem Levyho hrát viděl a bylo to velkolepé a byl jsem
absolutně první kdo si od něj koupil po workshopu DVD a
nechal si ho od něj podepsat, ale taky jsem měl odvahu
Hovardovi v houfu jeho fanatických obdivovatelů říct, že
se mi jeho hraní nelíbí, ale že je mi nesmírně sympatický
svou virtuozitou, nadhledem a hlavně tolerancí ! Levy
nezačal OB přede mnou obhajovat, pouze se velice mile
usmál a poděkoval mi za upřímnost.
A tak to má být. Zkrátka každý svého štěstí strůjcem.
Já zkrátka miluju hraní piedmontského stylu, který
málokdo dnes ovládá, aniž by tomuto stylu škodil moderní
technickou vyspělostí. Technická vyspělost je samozřejmě
nutná, ale stavět vše jen na technice je dle mého názoru
neuvážené a neprozíravé. Je to samozřejmě jen můj a můj
názor.
Viděl jsem hrát hráče kteří na foukačku dokázali zahrát
neuvěřitelně technicky náročné sóla a nudilo mne to
(např. Christelle Berthon). Taky jsem viděl hráče kteří
jsou technicky nesmírně vyspělí ale zároveň mají skvělý
výraz a osobitost a u nich nejenže mi OB nevadí, právě
naopak (Marc Breitfelder, S.Baker, FILISKO).Jenže oni
netlačí tuto techniku všude jako Berthone, , ale jen
místy ji použijí a šetří s ní jako s vzácným kořením a to
se mi na tom líbí. Co se týče Jamesa Cottona. Jeho jsem
viděl osobně a měl jsem tu čest prohodit s ním pár vět
(Nesmírně milí člověk.) Coton skutečně zahrál jen pár
tónů, ale co tón to perla!!!! Samozřejmě na druhou stranu
takový Boo Boo Davis hraje jenom duší a srdcem bez
techniky( já ho nemusím, ale to je můj problém).
Mimochodem všechny jména které jsem zde vyjmenoval jsem
viděl hrát živě a ne na youtube, kde jsou často
zkreslující informace.
Tím jsem jen chtěl říct, že pro mne na prvním místě bude
vždy touha vyjádřit na harmoniku obraz své duše, nikoliv
dokonalou technickou zdatnost ne nepodobnou stavění
babylonské věže.
Opraveno 08.08.2010 10:35:35
|
 Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 07.08.2010 15:54:33
Nedá mi to, abych se nezastal elflorda a jeho názoru na
kustomizaci harmonik a potažmo techniky overblow.
Velmi si vážím foukačkového umění Matějova, ale
nesouhlasil bych s jeho převzatým názorem, že OB technika
znamená degradaci harmoniky.
Naopak si myslím, že tato technika povyšuje harmoniku o
řád výše, mezi plnohodnotné nástroje umožňující zahrát
VŠECHNY dostupné tóny, tzn. celou chromatickou škálu, což
přece samo o sobě nemůže být nikdy na škodu.
Už tady bylo o OB řečeno v diskuzích dost a dost, takže
nemá příliš význam přidávat další argumenty pro či
proti.
Za sebe hovoří jednoznačně nahrávky Levyho, Ricciho,
Junca a dalších. Sám jsem měl možnost naživo slyšet a
posoudit umění elflordovo.
Pokud toto je degradace harmoniky, pak jsem všemi deseti
pro takovou degradaci.
O tom, že OB technika má obrovský význam a znamená
mimořádný kvalitativní posun ve hře na harmoniku, nemůže
být vůbec sporu.
Od konzervativních hráčů nebo těch, kteří se neradi učí
něco nového, nemůže pochopitelně člověk chtít nějaký
zasvěcený nebo progresívní názor na tuto věc.
Je to čistě subjektivní postoj, kdo jaký způsob hraní
zvolí.
To, že si J.Cotton vystačí s tím, co umí, je pouze jeho
věc a jeho rozhodnutí. Jeho nahrávky znám poměrně dobře.
Jak by asi zněly, kdyby uměl používat OB techniku ? Jsem
přesvědčen, že by zněly stejně přesvědčivě, možná, dá-li
se to vůbec tak říci, ještě zajímavěji a bohatěji.
Některým stačí, co se na harmoniku standartním způsobem
zahrát dá, jiným to prostě nestačí a hledají nové
způsoby, jak obohatit vlastnosti harmoniky.
Hráč ovládající OB techniku bude mít v možnostech
vlastního hraní oproti standartní technice vždy navrch,
nikdy naopak.
Spíše standartní hráč bude neustále pošilhávat po
možnostech hraní tónů, které dosud na harmoniku nebyl
schopen vyloudit. Chtě nechtě se s tím bude muset dříve
nebo později sám vyrovnat a řešit, jestli se techniku OB
naučit a umět ji při hraní využívat.
Mně jako naprostému amatérovi například vadilo, že na
foukačku si ve 2.poloze bez OB nezahraju ani naši hymnu a
spoustu jiných skladeb.
Nyní jsem rád, že to umím, i bez kustomizované harmoniky
jsem schopen si určité skladby zahrát, aniž bych dopředu
musel přemýšlet, zda mi nebudou nějaké tóny chybět.
OB je fantastická technika, která dává hráči zcela nové
možnosti a otevírá bránu do jiných dimenzí hraní, než
tomu bylo dosud. To si musí uvědomit všichni hráči, kteří
se vážně foukačkou zaobírají.
Nemá smysl si v tomto směru cokoliv nalhávat.
Kustomizace je jiná kapitola, jsem rád, že elflord jako
jeden z mála hráčů v našich končinách se do toho pustil.
Jako hráč plně využívající a dokonale ovládající tuto
techniku je současně schopen kvalifikovaně posoudit,
jakou úpravu harmonika nejen v rámci OB techniky
potřebuje.
Možná časem v tomto směru jeho služeb rád využiju.
Opraveno 07.08.2010 18:01:47
|
 elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 02.08.2010 10:29:47
Nie nie hovoril som o bendingu. napríklad na mojej Ab
golden melody je od výroby tak nepodarene nastavený dolný
register že bending je vzdušný, silový a nepekne znie.
nikdy som nemal motiváciu tú hamoniku si upravovať lebo
sa mi pravdupovediac nechcelo nakoľko ju takmer
nepoužívam. tiež si myslím, že je rozdiel keď ti
harmonika reaguje na tvoje dychové úkony s čo najmenším
oneskorením bez silovosti. toto všetko odhladnuc od
overblow.
Joe Filisko či Richard Sleigh povedali, že začali
customizovať nie kvôli overblow, vtedy o tom možno ani
poriadne netušili, ale preto, že neboli spokojný s tým,
že si buď natrafil na ako tak dobrý kus alebo úplne zlý
kus harmoniky. a ten dobrý sa dal spraviť ešte lepší tak
aby bol dobrý celý. Sám dobre určite vieš že na dvoch
kusoch jedného modelu harmoniky sa môže hrať úplne
odlišne. a tak zákazník musí hľadať a preberať aj tak
možno nenatrafí na taký, čo mu bude vyhovovať. o custom
harmonikách je to tiež do istej miery pravda ale tu sa
pohybujeme kvalitatívne tak inde že tie chybičky oproti
out-of-box chybám by už mali byť zanedbateľné.
povedal by som že overblow je len vedľajší produkt
customizácie, pri ktorej zvýšiš ovládateľnost celej
harmoniky. používanie OB je potom už asi len vec vkusu.
Opraveno 02.08.2010 10:56:33
|
 matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 02.08.2010 09:36:19
Mě problémy udržet ohnutý tón nedělá. Pokud mluvíš o OB
je to jiná věc. Sám jsem zavilý odpůrce této techniky.
Jsem holt stará konzerva. Navíc někdy mám pocit že dneska
se upřednostňuje technická virtuozita před virtuozitou z
hloubky duše. James Cotton je pořád na živu a mohl by
používat OB a mohl se jí i naučit ale proč?
Nedávno jsem o módě customizace a OB hovořil s legendou
foukací harmoniky Jaen Labraisem z Francie. Hraje snad
navše co má covery a dírky, ale nikdy by OB nepoužil. Pro
něj je to holt degenerace foukačky. A já s ním souhlasím.
Když chce někdo hrát jazz, ať používá chromatiku jako
Adler a smeknu před ním svůj duševní cylindr. Navíc
málokdo umí správně používat customizovanou harmoniku. V
Evropě to umí snad jen Breifelder z Německa.
Každopádně je to od tebe odvážný počin customizovat a
držím ti palce ať máš hodně spokojených a věrných
zákazníků.
|
 elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 02.08.2010 08:21:00
To je pravda. človek, čo neovláda nástroj ťažko využije
všetky výhody upraveného. Ale prlati aj to, že keď hráč
hru ovláda môže byť preňho frustráciou hrať na harmonike,
ktorá zle reaguje na jeho úmysly. a platí aj to, že na
dobrej harmonike je radosť hrať, a keď je radosť hrať aj
zlý harmonikár má motiváciu napredovať:) zrazu može byť
zdanlivo nedosiahnuteľný bending o niečo bližšie aj vďaka
tomu že harmonika je taká ako má byť. koľkokrát mám
problém udržať ohnutý tón v správnej intonácii na zlej
harmonike aj ja. dobrá harmonika nezaručuje že bude hráč
hrať dobre, ale môže ho motivovať.
|
 matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 01.08.2010 22:32:58
Stále chlapi platí staré okřídlené, že nikoliv nástroj,
ale hráč vytváří muziku. Člověk může mít geniálně
upravenou foukačku, ale jakmile je to kopyto, je mu ta
foukačka prd platná
Opraveno 01.08.2010 22:33:20
|
 elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 25.07.2010 22:02:36
embossing robím podľa toho či treba ísť aj ku koreňu, ak
treba tak bez prenitovávania. na youtube je veľa videí,
ktoré sa dajú odpozerať. ja mám momentálne čas mesiac
dva, ktorý sa môžem venovať úprave harmoník vo väčšom,
potom sa uvidí :)
výhoda nechania si harmoniku spraviť, spočíva jednak v
ušetrenom čase, tom, že to robí niekto kto v tom má prax
a piple sa s tým namiesto vás, a ak to robí zároveň aj
skúsený hráč tak aj v tom, že vie ako by tá harmonika
mala hrať, čo najlepšie. samozrejme, vždy sa robia v
práci aj kompromisy, ktoré jednotlivý kus harmoniky
vyžaduje, tak, aby z priemernej harmoniky bola veľmi
dobrá až vynikajúca vzhľadom na špecifikáka tohoktorého
hráča.
detaily ako cena, sú v inzerátoch. nie vždy sa
prihlasujem takže kontakt mimo hafu:
js@jurajschweigert.com
Opraveno 25.07.2010 22:10:40
|
Autor | Příspěvky |
|