Nikdo není online
Do týdne nás opustí: Ferry
Nově příchozí:   Dachius    Jajda    Deni0202  

Diskuze

  Rubrika:   Vybrané téma:
Čištění - opravy - úpravy Customizace,úpravy harmonik

-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze
-Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
 
AutorPříspěvky
« Stránka: z 4 » 

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 16.08.2010 00:41:02  
Omlouvám se že odpovídám teprve dnes ale byl jsem na turné po festivalech v čechách. Petře rozhodně doporučuju toto CD: "Terry and McGhee MIDNIGHT SPECIAL" kód CD je :FCD 24721-2
Je to super disk s dvacítkou výborných nahrávek z roku 1977. Jelikož Sonny je pro mně absolutně největší Foukačkář mám s ním patnáct řadovek i výběrovek (Rovněž mám několik raritních DVD i Literaturu apod. Navíc jsem vyzpovídal lidi kteří se sním osobně znali či byli na jeho koncertech apod.) a tento disk je absolutně NEJ!!!!!!!!!!!!!!
Opraveno 16.08.2010 00:44:20

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 12.08.2010 23:43:18  
Matěji, které album Sonny Terryho máš rád nebo bys doporučoval k poslechu ?

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 12.08.2010 12:53:47  
Absolutně s tebou souhlasím. Já jsem odkojený zase sonny terrym a leadbellym takže rovněž preferuji akustický sound. Mikráky na Chicago mám jen tak ze srandy. Ale za to mám 2 americký plně funkční super kusy ze 60.let, velký rarity a vůbec je nepoužívám díky tomu že hraju deltu a piedmont. Kombo mám tranzistorové z NDR z 80: let RGENT. vynikající ale rovněž jej nevyužívám. Zkrátka akustika je akustika a na takový zvuk nic nemá!!!

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 12.08.2010 11:27:51  
Matěji, jsem odkojený zejména klasickou hudbou. Nejen z tohoto důvodu mám nejradši přirozený, čistý zvuk, bez přílišného zkreslení. Jakékoliv elektronické zkreslení zvuku potlačuje přirozené akustické vlastnosti každého nástroje a do značné míry stírá rozdíly mezi jednotlivými druhy. Je pak skoro jedno, na jakou foukačku se hraje, protože znějí všechny podobně. Foukačka musí být vždy zvukověš zesílena, to se rozumí samo sebou, ale preferuji co nejmenší míru výsledného zkreslení.
Líbí se mi pochopitelně i zkreslený zvuk přes lampové kombo ala Chicago pro bluesové hraní, ale jelikož sám blues moc nehraji, tak jej ani nepotřebuji. Zatím jsem si jej prostě nepořídil, možná časem.
Pro mé amatérské potřeby mi zatím bohatě stačí kombinace mikrofonu Shure beta 58 a komba Roland Micro Cube, kterou využívám pro diatoniku i chromatiku.


matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 10.08.2010 09:16:05  
To je moc fajn Petře že máš crossovera. Děkuju rovněž za slova uznání! Já se musím taky pochlubit. Dostal jsem před dvěma týdny od HONERU harmoniku signovanou Bobem Dylanem- je to vylepšná bluesharpka. OB sice na ní hrát nejde ale je dobrá do folku country a piedmontu a taky mi dělá radost si na ní zahrát. Jinak jsem se chtěl zeptat zda hraješ ryze akusticky či amplifikovaně alá CHICAGO a poku ano co používáš za mikrofon?
Opraveno 10.08.2010 09:16:34

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 09.08.2010 18:27:01  
Matěji, mně je rovněž velkou ctí a potěšením s tak výtečným muzikantem si tady na stránkách podebatovat.
Mimochodem, musím se Ti pochlubit, dnes mi konečně od mého prodejce přišla nová Hohner crossover. Zatím jsem si pořídil jedinou v C dur ladění, tak si ji teď s velkou radostí a potěšením zahrávám.
Dojmy sdělím až po minimálně jednom týdnu jemného a šetrného hraní základních tónů, pak teprve začnu s bendingem a OB. Už nyní ale mohu prohlásit, že je nádherně zvučná ve srovnání s jinými modely.

Po téměř roce jsem také konečně obdržel i jednoho rezervního Thielemanse Hard Boppera, takže dvojnásobná radost. Momentálně střídám obě harmoniky a nevím, na kterou dřív foukat.
Opraveno 09.08.2010 18:27:41

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 08.08.2010 20:08:52  
Chlapi díky vám oběma. Moc rád bych se s vámi někdy sešel. pro Petra OB: Nikdy jsem to neuměl a neučil se to protože jsem vždy obdivoval Sonny Terryho a Peg Leg Sama a uplně jsem tomu hraní propad a sbírám i nahrávky knížky apod. Jinak plně souhlasím s Elflordem a dávám mu za pravdu že Christellka je co se týče OB exhibicionistka. Škoda že tak úžasná hráčka je takový (promiťe chlapi ten výraz) blbec. Christell na WOrld Harmonica Festivalu proslula tím že když v mistrovství světa obsadila 2.místo(!!!!!) (První pozici obsadil geniální hráč z Tchaj wanu)tak se rozbrečela, nikoliv však štěstím ale vztekem a skoro celé komisi poslala později naštvané mejly!Vím to protože můj dobrý kámoš v té komisi byl. Rovněž přítomné nadšence urážela a mně aniž by mně znala řekla že jestli se tak budu furt blbě usmívat že mi nakope prd... Zkátka holka psycho... a agresivní lesba k tomu..... Jak říkám je jí škoda protože je fakt výborná hráčka. Jinak Chlapi je skvělé že si můžu pokecat s tak fundovanýma borcama jako ste vy dva. D9ky za to

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 08.08.2010 19:36:23  
Mateji, zase si to vystihol. chorobne ctižiadostivá. pár krát som s ňou chatoval na nete a neviem či to hrá alebo je naozaj taká depresívna, z toho že sa jej nedarí sa hrou na harmoniku živiť. človek, čo okrem svojej ambície nič iné v živote nevidí. to je môj pohľad, takže si viem predstaviť aká asi môže byť naživo. a je mi to ľúto, chicago hrá veľmi dobre. ale často zdá sa mi, že používa tóny OB bezúčelne, akoby len pre to aby ukázala, že ich vie hrať. technicky to náročne vyzerá, ale muzikálne to často nepomáha. obdržal som od nej niekoľko komplimentov, ale veľa si z toho nerobím, nakoľko naozaj netuším, čo sa dá brať z jej strany vážne alebo nie. ale to asi na dlhšie ...

Dúfam, matej, že sa zase niekedy stretneme, najlepšie na nejakom tvojom koncerte a podebatíme. každopádne musím uznať, že i bez OB zahráš také veci, že niekedy nechápem :D harmonika ponúka toľko možností, že je neuveriteľné, čo sa v tom malom nástroji skrýva.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 08.08.2010 18:05:58  
Matěji, také se s Tebou velmi rád osobně setkám. Měl jsem v plánu navštívit Tvé vystoupení v Telči na folkových prázdninách, ale kolidovalo mi to s termínem rodinné dovolené. Tak snad někdy příště na nějaké akci nebo možná i v rámci HAAFu?

Já Tě v žádném případě nechci přesvědčovat ani nikoho jiného o významu OB techniky. To si musí každý foukačkář vyřešit sám v sobě a poznat, co mu vyhovuje a na co má a stačí.
Já určitě nejsem za ty tři roky, co se zabývám foukačkou, žádný virtuóz a už vůbec ne lickař.
Na foukačku se ale snažím systematicky zdokonalovat, tak nějak po svém, hlavně hrát všechno možné, jak na diatoniku tak na chromatiku. Většinou celé písně a skladby a improvizace v nich včetně vyhrávek apod.
Na druhé straně by mě opravdu zajímalo, zda jsi se o OB někdy pokoušel a jak Ti to šlo ? Umíš zahrát nějaký OT ?
Sám tuto techniku, hlavně její princip, nepovažuji za nijak obtížnou. Úskalí představuje pro mě spíše to, že hraji pouze na běžně dostupných, nekustomizovaných harmonikách, u nichž bývá problém ve spolehlivost ozevu jednotlivých overtónů. Jinak samotné overtóny jsem schopen zahrát na jakékoliv harmonice, to Ti mohou potvrdit kolegové z HAAFu, kteří mi byli ochotni půjčit své nástroje, na nichž jsem jim všechny OT na počkání předvedl.
U některých ladění na určitých dírkách ty OT na neupravené harmoniky podle mě nazahraje nikdo na světě.
Já mám OB nadřené na nástrojích úpravami netknutými, o to se mi lépe hrají na jakýchkoliv cizích nástrojích i zcela nehraných nebo nepříliš kvalitních.
Používám OB hlavně na C a D ladění, u kterých na Sp20 jdou hrát RELATIVNĚ spolehlivě.
Na kustomizované harmonice to asi jde úplně samo, pak je to snadnější než bending. Není třeba se toho bát. Je to strašák hlavně pro ty, co o tom nic nevědí a hrají možná na nástroje, u nichž se velmi obtížně hrají nebo nedají zahrát vůbec, protože i to je možné.

Elflordovy úpravy právě k tomuto (kromě již zmíněného vyrovnaného ozevu tónů a tím i bendingu) směřují a proto mu fandím.

Zkoušel sis někdy zahrát nádhernou anglickou baladu Greensleeves ?
Zjistíš, že bez alespoň jednoho OT ji prostě nezahraješ. Jistě, dá se ošidit, zakamuflovat, onen tón vynechat, ale už to potom jaksi není ono. Prozradím, že je krásně hratelná na C foukačku v d moll, ale musíš použít OB na 6.dírce.
Právě kvůli takovým písním se vyplatí investovat trochu toho úsilí a pokusit se OB zvládnout pro podobné typy skladeb, a nikoliv si z OB udělat modlu a používat jej za každou cenu jen proto, že jej umím.
OB pouze umožňuje hraní některých dosud nedostupných tónů a melodických postupů na foukačce, nic víc nic míň.

Opraveno 08.08.2010 18:07:44

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 08.08.2010 16:12:41  
Znám Christellku osobně.Chorobně ctižádostivá asociální mužatka s neuvěřitelným sebevědomím. Jediný kdo bere Christellku vážně je Christellka sama. Ale CHICAGO hraje sakra dobře. Mimochodem ona ElfLorde sola hraje s kapelou na jamech výborně a rozhodně bych její hru být tebou nekritizoval neboť mi věř že je skvělá hráčka a Beata Kosovská je oproti ní hráčka z mateřské školky, ale Christellka je tak nafoukaná a hulvátská že s ní nikdo nechce dělat. Navíc nenávidí bytostně muže, neboť se sama více cítí mužem než ženskou. Je jí škoda. Chtěl jsem pro ní něco zorganizovat v česku ale je to taková .... !!! No zkrátka je jí škoda

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 08.08.2010 15:57:27  
Pekná diskusia. Akurát Mateji, Christell Berthon technicky náročné sóla mi nejako nejde dokopy :D melódie zahrá pekne, ale sólo? V tom teda s tebou súhlasím.

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 08.08.2010 11:46:17  
Petře sice jsi mne nepřesvědčil (Mimochodem Já jsem Levyho vždy respektoval a obdivoval, jen se mi jeho hudba nezamlouvá a neposlouchám ji a stejné je to u mne i s Paganinim, který je pro mne nesmrtelný virtuoz) ale velice obdivuji tvou víru a chuť se za ni porvat. Zkrátka důstojný oponent. Rád bych se někdy s tebou potkal a bylo by mi ctí si stebou poklábosit u rumu či pivka, neboť rumík spojuje :-)
Měj se směj se a přeji ti krásnou neděli!!!!
Opraveno 08.08.2010 11:55:52

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 08.08.2010 11:01:02  
Matěji, já s Tebou v podstatě souhlasím, vím a rozumím tomu, o čem mluvíš.
Já jsem pouze obdivovatelem a zastáncem všech, kdo nějakým způsobem posunují hranice možností hry na jakýkoliv hudební nástroj. Ať už to byl na housle třeba Paganini, na klavír Liszt, na varhany J.S.Bach atd. Například Bachovy houslové sólové sonáty a partity byly ve své době pro většinu houslistů naprosto nehratelné a tudíž nezajímavé (degradující housle), stejně jako např. Paganiniho Capriccia.
Podobných případů je v dějinách hudby celá řada.
Virtuozita těchto umělců se jejim současníkům také jevila mnohdy jako samúčelná a umělecky ne vždy přínosná. A vida, čas jim dal za pravdu a jejich díla se hrají dodnes, jsou dokonce zajímavé i z hlediska uměleckého, lépe řečeno estetického, nejen jako technické virtuozní kousky. Představují současně i jakousi výzvu pro každého, kdo se hrou na příslušný nástroj seriozně zabývá. Jsou zároveň i jakýmsi pomyslným srovnávacím měřítkem úspěšného zvládnutí daného nástroje, jakkoli je mi toto v hudbě poměrně cizí, protože umění není sportovní disciplína, v níž se měří, kdo rychleji, hlasitěji apod.
Já jsem nikdy neřekl, že samotná technika je nade vše, ale hráč bez přiměřeně dobré techniky a zvládnutí nástroje zůstane navždy pouhým začátečníkem. Ty musíš svůj nástroj také technicky ovládat natolik dobře, abys mohl hrát styl, který máš rád a v němž vynikáš. Určitě sám na sobě po technické stránce také pracuješ, abys měl svou vlastní pro Tebe potřebnou techniku co nejlepší. Hráč, který je technicky "hotový", je umělecky mrtvý.
Těžko bys vystačil s chabě zvládnutými základními tóny neřku-li s nejistým bendingem apod.
Stejně je to i u zmíněného Jamese Cottona. Těch několik jeho tónů, o kterých jsi mluvil, může oslovit právě proto, že technicky je na tom tak dobře, že za těmi několika hranými tóny jsou slyšet všechny ty ostatní, které současně mlčí a které použije jindy, jinde, v jiné skladbě nebo si je prostě momentálně nechá pro sebe. Jestli mi rozumíš.
Na druhou stranu, stejně tak může vyznít pár samotných overtónů, co OT to perla.
Dokonalejší ovládání techniky, obohacení hráčských možností samo o sobě nemůže být NIKDY na škodu, pokud se nepropůjčí k samoúčelnému technickému pozérství a exhibicionismu. Ale to je snad nám oběma jasné.
Podle mě OB technika je regulérní záležitost, převratná technika, která posunuje možnosti hraní na foukací harmoniku. Taková jedna malá hudební revoluce, pro někoho nekrvavá, sametová, pro jiného možná hodně krvavá a bolestivá. Já nejsem profík, tak to nemohu až tolik posoudit. Že to ale je revoluční změna, o tom jsem přesvědčen. Také jsem přesvědčen o tom, že za pár let bude pro každého foukačkáře zcela automatické a samozřejmé se tuto techniku naučit a zvládnout, protože vývoj se zastavit nedá.
Tak jako dnes Bachovy a Paganiniho houslové skladby hraje s naprostou samozřejmostí každý žák vyšší hudební školy.
K jejímu většímu rozšíření bude pouze potřeba větší dostupnosti kvalitních nástrojů, na nichž se bude moci s větší jistotou používat. Ale to je jen otázka času, doufejme.
Chromatickou harmoniku bych do toho nepletl, protože ji považuji za zcela jiný nástroj než diatonika, pouze podobný. Oba druhy harmonik se natolik zásadně liší způsobem hraní, zvukem, tvorbou tónu atd., že bych nehledal konkurenci jedné vůči druhé. To, že v Asii si možná hudebního dědictví a hudby jako takového váží mnohem více, svědčí i to, jak pojímají hudební výuku od těch nejmenších. To, jakým způsobem a jestli je to ten nejsprávnější přístup, bych zde nerozváděl. V každém případě je to u nás s hudebností a postojem veřejnosti k hudbě a umění vůbec spíše na pováženou a máme jistě co dohánět a od jiných co učit.

OB technika je zkrátka jednou provždy tady a nemá příliš smysl polemizovat, jestli to je či není degradace foukací harmoniky. Já bych v OB spíš viděl zaslouženou OSLAVU a POŽEHNÁNÍ harmoniky, její definitvní pasování do plnohodnotné početné rodiny hudebních nástrojů.
Vždyť je to krásné, že i v 21. století jsme svědky tak převratné události, jakou je OB technika ve hře na foukačku a že máme tu čest být jejími přímými účastníky. Proč se jí bránit ? Nejde o to ji ani glorifikovat ale naopak ani zatracovat.
Jen u málokterého hudebního nástroje máme přece to štěstí pozorovat převratný vývoj v jeho možnostech, možnosti hraní i těch tónů, o kterých se celým generacím foukačkářů ani nesnilo.
To houslisté, klavíristé, kytaristé ani jiní dechaři dnes už nemají a asi mít nikdy nebudou.
Nevěřím, že předchozím generacím foukačkářů ty tóny nechyběly a současným nechybí. Při výuce na foukačku se s tím dříve či později setká každý. Každému muzikantovi musejí chybět, ale ne každý to otevřeně přizná.
Jinak by nebylo přeci potřeba ani učit se bendingu a vystačili bychom si s tóny, které na harmonice máme.
Přece bending - taková rasovina, jak ten tu malou harmoničku ruinuje! To je přece ta největší degradace a destrukce harmoniky !
Ne ne, takhle to přece nemůže nikdo myslet zcela vážně.
Nehledě na to, co nám takovéto způsoby hraní přinášejí, jak bending tak overblow.
A to vůbec nemluvím o té nejen fyzické rozkoši při samotném hraní overtónů, kterou mi jistě potvrdí každý, kdo OB používá. Kdyby pro nic jiného, tak pro ten slastný pocit má OB pro mě obrovskou cenu.
Pocit, kdy se Ti podaří zahrát poprvé správný overtón, se nedá slovy ani popsat. Je to jako první sex, úžas, extáze, překročení hranic, možností, sebe sama.
Nejde o to, používat tuto technickou vymoženost samoúčelně a vystavovat ji bezděčně na odiv, ale umět ji využít s citem, vkusem a tam, kde je potřeba.
S muzikantskou duší či srdcem a podobnými používanými klišé bych to absolutně nespojoval, to je zcela jiná kapitola. Technika vždy musí sloužit vyššímu, to jest estetickému zážitku, nikoliv naopak.
Nudit může stejně „úspěšně“ dokonale technicky vybavený hráč hrající jako stroj stejně tak jako neumětel, kterému dělají problémy základní tóny. Příjemně či nepříjemně mohou překvapit oba, oba mohou též, jak jsi hezky řekl, vyjádřit obraz své duše. Obojí už je holt úskalí či zázračná vlastnost veškeré múzy.
Ten první má snad jen tu podstatnou výhodu, že na rozdíl do toho druhého něco umí, i když v konečném výsledku a dojmu na posluchače na tom mohou být oba podobně.

Opraveno 08.08.2010 11:09:56

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 08.08.2010 02:20:34  
Dovol mi Petře abych reagoval. Před tím naž tak učiním bych ale rád řekl že si tě moc vážím za propagaci chromatiky i za tvoji výbornou dovednost vypracovávat tabulatury, z nich ž tu čerpá nejeden příznivec harmonik. A teď ta reakce: Chtěl bych říci, že můj názor že OB je degradací diatonické harmoniky není převzatý. Tento vlastní názor mám už delší dobu a jen jsem si ho u Labreise z Francie potvrdil. Mimochodem Jean Labreis je vysoký činovník ve světové foukačkářské federaci a je stejný odpůrce OB jako J.J. Milteau kterého označit za pohodlného tradicionalistu by bylo přinejmenším neobjektivní... Prohlásit že tradicinalisté jsou pohodlní a tudíž neotevření k vyvážené diskuze o OB není tak docela kosher. Já se taky učím nové techniky jako např, FOX CHASE (Už ho roněž s velkým úspěchem hraji na festivalech). Jen se skrátka neučím OB. Navíc OB svou popularitou vytlačuje čím dál více hraní na chromatiku což je velká škoda. Poslední léta se chromatiky vyvážejí jen do ASIE kde jsou čím dál víc populární, zatímco v evropě a americe stagnují,(to je převzatý názor a vyplývá z obchodních zdrojů HOHNERU) neboť OB posouvá diatoniku do role chromatického hraní a tudíž odpadá potřeba rozvíjet se na chromatice což je obrovská škoda. Zrovna ty Petře máš rád chromatiky a jsi velice rád že máš hard boppera a tudíž by Ti mělo být líto že OB logicky zatlačuje chromatiky do pozadí a mimo evropský trh ( Jen v Íránu se jich ročně prodá narozdíl od česka ,slovenska či maďarska několik TISÍC!!!).Já uznávám kohokoliv kdo propaguje hru na foukačku, protože foukačka je strhující nástroj netušených možností. Ano Já jsem odpůrce ob, avšak nepatřím mezi pohodlné rypaly, kteří kritizujou vše moderní. O to přece nejde. To že člověk dokáže na malou věcičku zahrát vše je super a Já to všem moc přeji, vždyť Kde domov můj je snad nejkrásnější hymnou státu na světě...
Mimochodem já hraju od Dvořáka Largo z Novosvětské a OB k tomu nepořebuji. Mně jde o zcela jinou věc. V moderní době již nejde ani tak o vyjádření sebesama jako spíš o předhánění se v technické dovednosti a znalosti nástroje. Já jsem Levyho hrát viděl a bylo to velkolepé a byl jsem absolutně první kdo si od něj koupil po workshopu DVD a nechal si ho od něj podepsat, ale taky jsem měl odvahu Hovardovi v houfu jeho fanatických obdivovatelů říct, že se mi jeho hraní nelíbí, ale že je mi nesmírně sympatický svou virtuozitou, nadhledem a hlavně tolerancí ! Levy nezačal OB přede mnou obhajovat, pouze se velice mile usmál a poděkoval mi za upřímnost.
A tak to má být. Zkrátka každý svého štěstí strůjcem.
Já zkrátka miluju hraní piedmontského stylu, který málokdo dnes ovládá, aniž by tomuto stylu škodil moderní technickou vyspělostí. Technická vyspělost je samozřejmě nutná, ale stavět vše jen na technice je dle mého názoru neuvážené a neprozíravé. Je to samozřejmě jen můj a můj názor.
Viděl jsem hrát hráče kteří na foukačku dokázali zahrát neuvěřitelně technicky náročné sóla a nudilo mne to (např. Christelle Berthon). Taky jsem viděl hráče kteří jsou technicky nesmírně vyspělí ale zároveň mají skvělý výraz a osobitost a u nich nejenže mi OB nevadí, právě naopak (Marc Breitfelder, S.Baker, FILISKO).Jenže oni netlačí tuto techniku všude jako Berthone, , ale jen místy ji použijí a šetří s ní jako s vzácným kořením a to se mi na tom líbí. Co se týče Jamesa Cottona. Jeho jsem viděl osobně a měl jsem tu čest prohodit s ním pár vět (Nesmírně milí člověk.) Coton skutečně zahrál jen pár tónů, ale co tón to perla!!!! Samozřejmě na druhou stranu takový Boo Boo Davis hraje jenom duší a srdcem bez techniky( já ho nemusím, ale to je můj problém). Mimochodem všechny jména které jsem zde vyjmenoval jsem viděl hrát živě a ne na youtube, kde jsou často zkreslující informace.
Tím jsem jen chtěl říct, že pro mne na prvním místě bude vždy touha vyjádřit na harmoniku obraz své duše, nikoliv dokonalou technickou zdatnost ne nepodobnou stavění babylonské věže.
Opraveno 08.08.2010 10:35:35

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 07.08.2010 15:54:33  
Nedá mi to, abych se nezastal elflorda a jeho názoru na kustomizaci harmonik a potažmo techniky overblow.
Velmi si vážím foukačkového umění Matějova, ale nesouhlasil bych s jeho převzatým názorem, že OB technika znamená degradaci harmoniky.
Naopak si myslím, že tato technika povyšuje harmoniku o řád výše, mezi plnohodnotné nástroje umožňující zahrát VŠECHNY dostupné tóny, tzn. celou chromatickou škálu, což přece samo o sobě nemůže být nikdy na škodu.
Už tady bylo o OB řečeno v diskuzích dost a dost, takže nemá příliš význam přidávat další argumenty pro či proti.
Za sebe hovoří jednoznačně nahrávky Levyho, Ricciho, Junca a dalších. Sám jsem měl možnost naživo slyšet a posoudit umění elflordovo.
Pokud toto je degradace harmoniky, pak jsem všemi deseti pro takovou degradaci.

O tom, že OB technika má obrovský význam a znamená mimořádný kvalitativní posun ve hře na harmoniku, nemůže být vůbec sporu.

Od konzervativních hráčů nebo těch, kteří se neradi učí něco nového, nemůže pochopitelně člověk chtít nějaký zasvěcený nebo progresívní názor na tuto věc.
Je to čistě subjektivní postoj, kdo jaký způsob hraní zvolí.
To, že si J.Cotton vystačí s tím, co umí, je pouze jeho věc a jeho rozhodnutí. Jeho nahrávky znám poměrně dobře. Jak by asi zněly, kdyby uměl používat OB techniku ? Jsem přesvědčen, že by zněly stejně přesvědčivě, možná, dá-li se to vůbec tak říci, ještě zajímavěji a bohatěji.
Některým stačí, co se na harmoniku standartním způsobem zahrát dá, jiným to prostě nestačí a hledají nové způsoby, jak obohatit vlastnosti harmoniky.

Hráč ovládající OB techniku bude mít v možnostech vlastního hraní oproti standartní technice vždy navrch, nikdy naopak.
Spíše standartní hráč bude neustále pošilhávat po možnostech hraní tónů, které dosud na harmoniku nebyl schopen vyloudit. Chtě nechtě se s tím bude muset dříve nebo později sám vyrovnat a řešit, jestli se techniku OB naučit a umět ji při hraní využívat.

Mně jako naprostému amatérovi například vadilo, že na foukačku si ve 2.poloze bez OB nezahraju ani naši hymnu a spoustu jiných skladeb.
Nyní jsem rád, že to umím, i bez kustomizované harmoniky jsem schopen si určité skladby zahrát, aniž bych dopředu musel přemýšlet, zda mi nebudou nějaké tóny chybět.
OB je fantastická technika, která dává hráči zcela nové možnosti a otevírá bránu do jiných dimenzí hraní, než tomu bylo dosud. To si musí uvědomit všichni hráči, kteří se vážně foukačkou zaobírají.
Nemá smysl si v tomto směru cokoliv nalhávat.

Kustomizace je jiná kapitola, jsem rád, že elflord jako jeden z mála hráčů v našich končinách se do toho pustil. Jako hráč plně využívající a dokonale ovládající tuto techniku je současně schopen kvalifikovaně posoudit, jakou úpravu harmonika nejen v rámci OB techniky potřebuje.
Možná časem v tomto směru jeho služeb rád využiju.
Opraveno 07.08.2010 18:01:47

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 02.08.2010 10:29:47  
Nie nie hovoril som o bendingu. napríklad na mojej Ab golden melody je od výroby tak nepodarene nastavený dolný register že bending je vzdušný, silový a nepekne znie. nikdy som nemal motiváciu tú hamoniku si upravovať lebo sa mi pravdupovediac nechcelo nakoľko ju takmer nepoužívam. tiež si myslím, že je rozdiel keď ti harmonika reaguje na tvoje dychové úkony s čo najmenším oneskorením bez silovosti. toto všetko odhladnuc od overblow.
Joe Filisko či Richard Sleigh povedali, že začali customizovať nie kvôli overblow, vtedy o tom možno ani poriadne netušili, ale preto, že neboli spokojný s tým, že si buď natrafil na ako tak dobrý kus alebo úplne zlý kus harmoniky. a ten dobrý sa dal spraviť ešte lepší tak aby bol dobrý celý. Sám dobre určite vieš že na dvoch kusoch jedného modelu harmoniky sa môže hrať úplne odlišne. a tak zákazník musí hľadať a preberať aj tak možno nenatrafí na taký, čo mu bude vyhovovať. o custom harmonikách je to tiež do istej miery pravda ale tu sa pohybujeme kvalitatívne tak inde že tie chybičky oproti out-of-box chybám by už mali byť zanedbateľné.

povedal by som že overblow je len vedľajší produkt customizácie, pri ktorej zvýšiš ovládateľnost celej harmoniky. používanie OB je potom už asi len vec vkusu.
Opraveno 02.08.2010 10:56:33

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 02.08.2010 09:36:19  
Mě problémy udržet ohnutý tón nedělá. Pokud mluvíš o OB je to jiná věc. Sám jsem zavilý odpůrce této techniky. Jsem holt stará konzerva. Navíc někdy mám pocit že dneska se upřednostňuje technická virtuozita před virtuozitou z hloubky duše. James Cotton je pořád na živu a mohl by používat OB a mohl se jí i naučit ale proč?
Nedávno jsem o módě customizace a OB hovořil s legendou foukací harmoniky Jaen Labraisem z Francie. Hraje snad navše co má covery a dírky, ale nikdy by OB nepoužil. Pro něj je to holt degenerace foukačky. A já s ním souhlasím. Když chce někdo hrát jazz, ať používá chromatiku jako Adler a smeknu před ním svůj duševní cylindr. Navíc málokdo umí správně používat customizovanou harmoniku. V Evropě to umí snad jen Breifelder z Německa.
Každopádně je to od tebe odvážný počin customizovat a držím ti palce ať máš hodně spokojených a věrných zákazníků.

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 02.08.2010 08:21:00  
To je pravda. človek, čo neovláda nástroj ťažko využije všetky výhody upraveného. Ale prlati aj to, že keď hráč hru ovláda môže byť preňho frustráciou hrať na harmonike, ktorá zle reaguje na jeho úmysly. a platí aj to, že na dobrej harmonike je radosť hrať, a keď je radosť hrať aj zlý harmonikár má motiváciu napredovať:) zrazu može byť zdanlivo nedosiahnuteľný bending o niečo bližšie aj vďaka tomu že harmonika je taká ako má byť. koľkokrát mám problém udržať ohnutý tón v správnej intonácii na zlej harmonike aj ja. dobrá harmonika nezaručuje že bude hráč hrať dobre, ale môže ho motivovať.

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 01.08.2010 22:32:58  
Stále chlapi platí staré okřídlené, že nikoliv nástroj, ale hráč vytváří muziku. Člověk může mít geniálně upravenou foukačku, ale jakmile je to kopyto, je mu ta foukačka prd platná
Opraveno 01.08.2010 22:33:20

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 25.07.2010 22:02:36  
embossing robím podľa toho či treba ísť aj ku koreňu, ak treba tak bez prenitovávania. na youtube je veľa videí, ktoré sa dajú odpozerať. ja mám momentálne čas mesiac dva, ktorý sa môžem venovať úprave harmoník vo väčšom, potom sa uvidí :)
výhoda nechania si harmoniku spraviť, spočíva jednak v ušetrenom čase, tom, že to robí niekto kto v tom má prax a piple sa s tým namiesto vás, a ak to robí zároveň aj skúsený hráč tak aj v tom, že vie ako by tá harmonika mala hrať, čo najlepšie. samozrejme, vždy sa robia v práci aj kompromisy, ktoré jednotlivý kus harmoniky vyžaduje, tak, aby z priemernej harmoniky bola veľmi dobrá až vynikajúca vzhľadom na špecifikáka tohoktorého hráča.
detaily ako cena, sú v inzerátoch. nie vždy sa prihlasujem takže kontakt mimo hafu:
js@jurajschweigert.com
Opraveno 25.07.2010 22:10:40
AutorPříspěvky
« Stránka: z 4 » 

Úvodní stránka | Nahoru | Zpět | Vpřed | Přidat k oblíbeným
Web je postaven na enginu phpRS
(c) 2007 Maxihaf a spol