Diskuze
-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze -Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
Autor | Příspěvky |
 matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 16.10.2011 13:58:16
hrát na čínu je masochismus
|
 Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 16.10.2011 00:47:29
Hrát na čínu je asi tak jako malovat celej život
propiskou.Jde to,ale...?
|
 Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 15.10.2011 11:17:29
Johne, co k tomu říci ? Dbej rad zkušených.
Mnohdy je příjemné a pohodlné přebývat ve vlastní naivní
nevědomosti, pouze však do okamžiku konfrontace se
skutečnou kvalitou, jsme–li ovšem schopni ji vnímat a
pochopit.
Pak teprve nastává opravdové prozření.
|
 džetro nováček 34 příspěvků |
Vloženo 15.10.2011 10:20:05
Hrát na čínu se samozřejmě dá ale jakmile foukneš do
lepší harmoniky, poznáš ten rozdíl a navíc životnost je
tak malá že nakonec ta čína vyjde dráž než průměrná
Hohnerka, protože profoukneš tři - čtyři (mně čínský AXL
vydržel jeden večer v hospodě a vůbec nebyla slyšet,
svoje Hohnerky mám asi tři roky a pořád ok)
|
 matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 15.10.2011 10:16:57
Máš Johne pravdu. Ale jak to zahraješ? Ano Bobu Dyllanovi
stačila opravdu jedna foukačka a dokonce je s ní schopný
odehrát skladbu i v naprosto jiné tónině a tudíž naprosto
blbě, ale jelikož je to Bob Dyllan tak mu to projde.
Jediné co mi na tom vadí je to , že jeho foukačkářské
neumětelství je jeho obdivovateli chápáno jako osobitá
hra. A to je fakt tragikomické....
|
 John nováček 22 příspěvků |
Vloženo 15.10.2011 01:55:19
Petkone díky za edukaci. Možná to na tu čínu nejde tobě,
ale já s ní nemám problém, ani s ohýbáním tónů, s ničím,
ani se zvukem. Vy sebou vláčíte futrály s harmonikami za
tisíce, já si dám do kapsy foukačku za 100 Kč, a zahraju
s ní všechno :-) To samé je s kytarami, že jako na blbou
se nedá hrát. Myslím že když tenista zvládne kuchyňské
prkénko, zvládne všechno. Ale to je už téma mimo toto
vlákno:-)
|
 Milan uživatel 61 příspěvků |
Vloženo 14.10.2011 22:14:40
To co navrhuje Petkon se mi líbí a myslím, že by to mělo
vyhovovat drtivé většině zájemců, jak z řad začátečníků,
tak i pokročilých. Sice ho osobně neznám, ale z příspěvků
zde je patrné, že je to přemýšlivý a chytrý chlapík,
který přesně vystihl a popsal určitý problém a má
inteligentní řešení. Je fajn, že má zájem nejen o to, jak
to hraje jemu a o pokec s přáteli, ale chce aby Haafteky
nebyly organizovaný chaos a srazy kamarádů u sklenicky s
harmonikou, ale byly přínosné i po odborné stránce pro
nové nadšence. To že by se srazům dala určitá nenásilná
osnova a pořádek s daným programem, přeci nic neubere na
kouzlu z dané akce. Já bych byl pro, pokuď by s tím
Petkon a ostatní souhlasili, aby se využilo jeho
schopností a zájmu o danou věc, a u příštího Haafteku se
ujal organizace toho o čem psal.
|
 Jope nováček 32 příspěvků |
Vloženo 14.10.2011 21:40:23
Já s Tebou naprosto souhlasím Petře, právě ty čtyři body
jsou to co jsem myslel . Ty jsi to rozepsal do podrobna,
díky za to, ale musí to někdo hlídat a usměrnit i když
bude volná zábava. Jak vidíš tak ta neukázněnost se nadá
odstranit ani, když na to Emil upozornil.
Někdo musí říct pojďme vedle kdo chcete něco vysvětlit,
vy odejděte pryč co kecáte do hraní a neposloucháte a
rušíte ostatní atd.
Můj návrh, že jsem se nabídl na nějaké usměrňování a
korigování zábavy byl myšlen právě za účelem rozumného a
co nejméně rušeného průběhu setkání a aby pak
nedocházelo k takovým debatám vždy po skončení HAAFteku(
i když si myslím, že je úplně neodstraníme- sto lidí sto
názorů )
Být generálem po bitvě , to dokáže každý, ale pojďme to
co tu všichni píšem ,příště uskutečnit.
Myslím si , že jakákoliv další debata na toto téma bez
toho,že s tím něco uděláme- ale všichni, je jen práskání
bičem do prázdna.
Opraveno 14.10.2011 21:44:48
|
 Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 14.10.2011 17:34:07
Ano, debata je v plném proudu a to je dobře, aspoň je
vidět, že daný problém není každému lhostejný.
Za sebe bych rozhodně nevolil variantu pějme píseň
dokola, kde každý bude muset.
Haftecká setkání by neměla být nikdy o tom, že někdo bude
něco muset. Hafteky jsou zcela svobodná a dobrovolná
setkání, kde nikdo do ničeho nenutí a nutit nebude.
Vytvářet striktní pravidla, pevnou strukturu nebo program
nikdo z nás nechce.
Nejsme žádná skautská či jiná organizace, kdo se
vyskytují jedinci s potřebou někoho řídit a usměrňovat.
Ta určitá živelnost a neočekávatelný průběh má také své
kouzlo.
Aby někdo určoval, kdo kdy má či nemá hrát, mi nepřipadá
nejvhodnější. Co když na někoho zrovna přijde řada u
písničky, kterou ani nezná nebo zrovna nechce hrát.
V kultivované společnosti a v komorní, hlukem nerušené
atmosféře se hráči na sólech vždy dokážou domluvit. Stačí
před sólem např. zvednout ruku a je to. Kdo zvedne první,
hraje.
Kdo si své sólo odehrál, počká, až se vystřídají ostatní.
Kdo hrát momentálně v dané skladbě nechce, zavrtí hlavou
a nastoupí další. Naprosto jednouché a účinné pravidlo.
Vůbec není nutný pouze jeden mikrofon. Každý může mít
klidně svůj vlastní mikrofon a kombo.
Může totiž nastat situace, kdy bude chtít hrát více hráčů
najednou a budou se chtít vzájemně svými hlasy doplňovat.
Proč ne ? Pak jeden mikrofon nestačí.
Problém nových a začínajících hráčů.
Je to jen o tom, aby se napříště počítalo s tím, že ti
málo průbojní a začínající budou mít možnost si zahrát
mimo hlavní arénu. Bude to zároveň jejich svobodná volba.
Svobodná volba je přece i to, že nebudu hrát vůbec.
Prostě jen přijedu si poslechnout, seznámit, pojíst,
popít a podebatovat o foukačkách a životě vůbec. Ale s
vědomím toho, že ostatní tímto nebudu rušit a dělat hluk.
Chceme-li přilákat na naše setkání další hráče, a nejen
to, aby nadále s námi jezdili a hráli, tak pro ně prostě
musíme vytvořit podmínky a vhodnou atmosféru. O ničem
jiném to není.
Celý problém bych stručně shrnul do těchto základních
bodů :
1- mít možnost během dne uvnitř či venku sestavit skupinu
pro začínající a méně pokročilé, kde se bude hrát a kde
si všichni vyzkouší a procvičí, co budou potřebovat,
skladby na přání, opakování slok a meziher podle potřeby
apod. ( rád se toho ujmu a jistě i další dobrovolníci)
2- na večerním hraní vyčlenit debatující do jiných
prostor, aby ostatní nerušili, kdo chce jen poslouchat,
může zůstat, ale neměl by se nahlas bavit
3- večerní hraní pojmout jako uzavřenou společnost
(abychom byli ušetřeni duchaplných poznámek typu – tu
našu neznáš ? s třema křížkama to nezahraješ ? apod. )
4- v průběhu večerního společného hraní pravidelně
vyhlašovat pauzy pro volnou debatu, aby si i hráči mohli
vydechnout, napít se, vyčůrat, pokouřit a podebatovat
To je vše, nevidím v tom žádnou velkou složitost a mělo
by to vyhovovat všem.
Jestliže někdo hraje, a hraje mimojiné i pro mě, když
jsem s ním přítomen v jedné a té samé místnosti, tak mu
přece do toho nebudu žvanit.
Kde se hraje, mají ostatní s prominutím držet huby. To
platí již od dob renesance a baroka.
V opačném případě je to vrchol neuctivosti. Ano, jíst a
pít, co hrdlo ráčí, beze všeho. Ale kecat do hudby ?
Pakliže se chci bavit, tak místnost, v níž se hraje, v
klidu opustím a uchýlím se tam, kde tím nikoho neruším.
Jsem přesvědčen o tom, že to nejsou žádné nenormální ani
nesplnitelné požadavky.
Není nejmenší důvod zakládat dílny, vytvářet programy,
lektorské hodiny a já nevím co všechno.
Opraveno 14.10.2011 17:43:07
|
 Jope nováček 32 příspěvků |
Vloženo 14.10.2011 16:18:02
Nevím co ke všem diskuzním příspěvků dodat. Je to
bouřlivá diskuze, ale žádný výstup . Ten chce to , ten
navrhuje to a v podstatě máte pravdu všichni. Buď to
pojat ( HAAFtek ) jako volnou zábavu , nebo určit
pravidla jak ty dny budou probíhat. a hlavně kdo se
"obětuje" a bude to korigovat a usměrňovat . Na
příštím HAAFteku ( pokud budu přítomen) se toho klidně a
rád s ještě s někým ( třeba Emilkem) ujmu. Co se týká té
všeobecné výtky, že se málo dalo prostor těm méně
průbojným, je částečně oprávněná. Sám za sebe můžu říct,
že jsem žádného neodmítl, když za mnou přišel a ptal se
jak to hraji , nebo na nějaký grif. S Hugem jsem v pátek
vedl dlouhé diskuze na toto téme a ani Jardovi za barem
jsem nedmítl debatu. Pokud si vzpomínám tak i s Petkonem
jsme dlouho debatovali venku s jedním foukačkářem na téma
jak se zdokonalit a radili mu co má dělat a jak se
zapojit do hry. Ale to zde zmiňuji jen proto, že se musí
odvážit ti "nesmělí" sami a nenechat se
odstrčit. Sám si myslím, že nikdo koho jsem zatím poznal
na setkáních není takový neuměl, aby se vyčleňoval s
možnosti si zahrát, ale pokud odmítne nabízený mikrofon ,
pak je to těžké ho nutit. Pokud ale zavedeme, že např.
dle pravidla "Pějme píseň dokola" se vystřídají
pokud možno všichni( nejlépe) a budou muset, bude to
super a rád k tomu přispěji. Nevím jestli jsem v této
diskuzi něčím pomohl, ale alespoň jsem se vyjádřil a
možná trochu navedl nejakou linku jak dál na společných
setkáních.
|
 matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 14.10.2011 16:02:06
To že harmonika není jenom hudebním nástrojem ale i
určitým způsobem životní styl je holý fakt. Rozhodně si
však harmonika určitou glorifikaci zaslouží, protože ty
kolty a finesy ji dodávají na lesku.
|
 Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 14.10.2011 11:52:52
Johne, doporučoval bych porozlédnout se po netu a podívat
se, jak se na foukačku v dnešní době hraje.
To o čem, mluvíš, je naprosto mylná představa o foukačce
a poplatná minulým dobám. Foukačka jak diatonická tak
chromatická je dnes považována za plnohodnotný nástroj
určený nejen pro doplnění a oživení ve skladbách
nejrůznějšího druhu, ale i nástroj svrchovaně sólový, na
němž lze předvádět virtuózní hru srovnatelnou s jinými
tradičními nástroji. To, že jsme tady v Česku zaspali
dobu, jako v mnoha jiných případech, je pouze náš
problém.
Na čínskou harmoniku to ale samozřejmě nejde. I u
foukačky platí, že existují nástroje a nástroje. Čínská
foukačka spadá spíše do kategorie hraček pro děti, bez
urážky. To není můj výmysl, ostatně potvrdí ti to každý
zkušenější foukačkář. Zakládat si na čínské harmonice je
asi tak jako kdyby tenista si zakládal na tom, že se dá
hrát i s kuchyňským prkénkem.
Ta separace hráčů na skupiny je nutná ne proto, že bychom
chtěli někoho vylučovat. Nikdy se tak nestalo a ani v
budoucnu nestane. Společné hraní ve větším kolektivu je
však pro některé hráče nepřekonatelnou překážkou k tomu,
aby vytáhli harmoniku a zahráli si spolu s ostatními.
V menší skupince a s hráči srovnatelné úrovně nebudou mít
pocit, že nic neumějí a pomůže jim to odtranit přirozený
ostych a zábrany. Po nějakém čase, jakmile nebudou větší
jistotu, mají vždy možnost zařadit se k těm zkušenějším.
Také je nabíledni, že ve skupině 15-20 foukačkářů si
každý zahraje jen chvilku a pouze několik sól za večer. V
menší skupince dostane příležitost mnohem častěji.
Opraveno 14.10.2011 12:24:45
|
 John nováček 22 příspěvků |
Vloženo 14.10.2011 01:51:20
Ještě něco. Přečetl jsem poctivě celou diskusi, a to mě
přivedlo ještě k tomuto zamyšlení. Mám pocit, že se to
celé zbytečně komplikuje. O co jde? O to se setkat,
pokecat, popít a zahrát si společně, a zahrát si tak, jak
každý umí. Proč separovat profíky od amatérů do nějakých
skupinek? Už to je pro ně psychologicky špatně, smyslem
přece není v hlavním večeru nějaká dokonalá produkce,
není to koncert. Ať má klidně solo kdokoliv, a ať hraje
třeba falešně, proč ne, pokud má trochu hudební sluch,
tak to pozná, a v tu chvíli se učí. A pak se mu může říci
hele, vem si jiné ladění, a nebo jiná rada, ale bude to
živé, kolegiální, a hlavně normální. Já třeba problém s
trémou nemám, klidně si na tu svoji čínu zahraju i s
Matějem na koncertě, ale jsou mezi name tací, kteří
chtějí zůstat sedět a poslouchat, přestože něco umí.
Například TATA to takhle udělal v Radotíně (ahoj TATO), a
to jsme byli sakra malá skupinka, prostě se nepřidal, a
možnosti měl. Já myslím že důležité je vytvořit takovou
atmosféru, že všichni umíme hovno, což nepochybně umíme
 Já bych prostě nerozlišoval mezi profíky a
amatéry, to mohou dělat v České filharmonii. Potíž je
taky v individuálním fanatismu k foukačkám jako k
nějakému výlučnému nástroji. Vůbec bych foukačku
neglorifikoval, je to dost omezený nástroj, který
poslouží teprve tehdy, když vím, co s ním chci udělat. A
když to nevím, nepomůže mi ani klobouk, ani kolty, nic,
dokonce ani rychlost, ani finesy, atd. To lze slyšet
chvilku, pak je to nuda. Možná je Petkone pro mnohé co
čumí do webu Haafu potíž ta, že si myslí, že jsme nějaká
skupina zastydlých kovbojů :-) To říkám ze srandy, ne
nějak peorativně, či adresně.
|
 John nováček 22 příspěvků |
Vloženo 14.10.2011 00:48:43
Na podbrdském jamování to bylo přesně tak, jak níže píše
Osman. V srpnu jsem to jel do Čísovic spíše okouknout, a
setkal jsem se okamžitě s vřelým pozváním ke stolu, a
přiznávám, že skutečně jsem si zde poprvé zahrál přes
mikrofon na tu svojí čínu. A co víc, necítil jsem se
vůbec jako nováček, a obdržel jsem spolu s ostatními
dostatek prostoru předvést v solech to málo, co umím. A
právě, jak už tu zaznělo v příspěvcích, chaos nebyl,
Osman nás skvěle dirigoval, a jednotlivé vstupy
jednotlivým hráčům rozdával na střídačku. Možná je to
tím, že podbrdský jam je menší akce, která alespoň mě
vyhovuje víc. Možná i proto jsem do Zábřehu nejel, a když
jsem viděl video, nemohu se zbavit pocitu, že foukačky
byly hodně o exhibici, a skoro na jedno brdo, jenže ono
nejde jen o rychlost, střídíní licků, a různých
vychytávek, foukačka je myslím hlavně věcí duše, jak to
předvedl Matěj. Myslím že fakt stačí jedno kombo a jeden
mikrofon, i na podbrdské jamu se mi hraní zdálo být moc
hlučné, škoda, že už si lidé v hospodě nevystačí
akusticky, to by byla slyšet hudba i zpěv, to, co jsem ze
Zábřehu byl bordel, kromě nedělního rána :-) Nechci
radit, ale problém vzájemného rušení by se vyřešil dvěmi
místnostmi, jedna na pokec, druhá na hraní, to jsem teda
řekl novinku :-)
|
 Tata uživatel 53 příspěvků |
Vloženo 13.10.2011 20:04:36
Svůj první Haftek v Bykovicích jsem bral jako příležitost
se něco naučit od pánů foukačkářů. Byl jsem překvapen s
jakým přijetím jsem se, coby neumětel, setkal. Nebudu
jmenovat, ač jsme se viděli párkrát, mám tady přátele. A
připadá mi, že už se známe dlouho. Takže teď jezdím na
Haftek, abych se setkal s přáteli.
Co se týká hraní na Hafteku, mám ostych. A ten se
zvětšuje, když slyším hrát ty, co už mají foukačku plně
pod kontrolou, zvládají improvizaci.
Byl bych moc rád, kdyby se na Hafteku, kromě večerního
společného hraní, konaly workshopy, teoretické i
praktické. Kdy jindy je příležitost tohle uspořádat?
Představte si, že začnete hrát pro potěšení. Hudební
nauka vás v mládí minula, protože jste měli do hudebky
daleko a víc vás tehdy bavil fotbal a kolo. Teď se chcete
něco naučit, ale pracně zjišťujete co to všechno obnáší,
jak byste měli postupovat, na co si dát pozor, čeho se
vyvarovat ... Vy zkušení hráči, kteří jste si tím prošli
a kteří jste pomohli a věřím, že budete pomáhat nám
ostatním, máte můj velký obdiv a dík.
Zahrál jsem si na jedné akci s kamarádem, bluesovým
kytaristou. Kamarádi byli nadšeni. Netušili, že se
pokouším hrát blues na foukačku. Kamarád kytarista
povídá, no, bylo to dobrý ... ale tady jsi se mnou mohl
vést dialog, tady jsi mi trochu vlezl do sóla, měl jsi
hrát jen přiznávky ... a co se týká sóla, to by mělo mít
stavbu, mělo by gradovat ... ale ono to půjde.
Těším se na příští akci , těším se na přátele. A ohledně
začínajících nadšenců, hudebkou naukou nedotčených,
hledajících ... myslíte, že to půjde?
|
 Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 13.10.2011 12:03:39
Stálo by určitě za to zamyslet se i nad tím, zda se dá
vůbec hrát v hospodě plné lidí, kteří se nahlas baví.
Představoval bych si to tak, že ti, kdo chtějí
diskutovat, by šli vždycky ven, aby nerušili hrající.
Např. při sobotním hraní byl uvnitř takový kravál, že
jsem neslyšel ani sám sebe a to jsme měl kombo přímo před
sebou. Nevím jak ostatní, ale mě takové hraní nebaví,
když sám sebe a zejména ostatní pořádně neslyším. Takové
hraní je o ničem.
Společný sobotní večer (resp. noc) je určitě žádoucí, ale
nedají se při něm v jedné místnosti provozovat najednou
dvě věci – živé debaty a hraní.
Nebo přinejmenším ti debatující by se měli natolik
ukáznit a ztišit, aby nerušili hráče. Nejlepším řešením
by bylo odejít do jiné místnosti, je-li k dispozici, nebo
ven a tam diskutovat dle libosti.
Mluvení a překřikování se při hudební produkci považuji i
za docela neuctivý projev vůči aktivním hráčům.
Dá se to řešit i tak, že se pravidelně vyhlásí po určité
době hraní třeba půl hodinová pauza, kterou lze využít
pro diskuze a debaty všeho druhu. Tedy nikoliv hrát celou
dobu jednu skladbu za druhou.
Opraveno 13.10.2011 12:15:09
|
 emilio uživatel 102 příspěvků |
Vloženo 13.10.2011 11:01:10
V pátek nelze moc vymýšlet , protože se do noci
přijíždí.
V sobotu jsem
Jednoznačně pro , aby dopoledne i po obědu ...až do
večeře se utvořili skupinky (a) která se bude intenzivně
věnovat danému tématu. Večerní sesion--- jen JEDEN
MIKROFON a ne 10 kombíček najednou .
Určený dobrovolník bude spravedlivě a nekompromisně
rozdávat sóla.
|
 Jaromír superharp 296 příspěvků |
Vloženo 13.10.2011 09:21:57
Taky uznávám, že dobří hráči by se měli trochu krotit a
nechat zahrát i ostatní. Ale po 6 soupravách pivo -
láďovice se to málokdy podaří, každý je v laufu a chce
hrát jako o život, zejména, když se sejde
"doprovodná" skupina kvality Jazz Šůtrs, s
kterou je radost si zamuzicírovat.
Řešení je buď skupinky začátečníků + pokročilí, ale pak
by se to celé rozkouskovalo a z všeobecné pohody se to
začne kastovat na "lepší" a "horší".
To bych viděl jako užitečné přes den, kdy by se
začínajícím věnoval nějaký zkušenější hráč, ale večer by
asi měl být společný s tím, že sóla budou přecházet kolem
stolu po pořadě s jedním mikrofonem a buď si ten, který
je na řadě, troufne, nebo předá sólo dál. Bluegrassisti
už mají dávno vypracována pravidla jamů (takzvané
Desatero jamazání podle Desatera přikázání) - viz
http://www.jam.bg4.eu/index.php/cz/bg-jamy-clanky/87-desa
tero-jamazani-ten-jammandments.html
(nutno vymazat mezery po zkopírování do vyhledávače!)
Ta pravidla fungují skvěle. Při společném jamu se ale
opravdu musí zkušenější hráči omezit a nechat zahrát ty
začínající (aniž by jim dali najevo, že je to otravuje,
dokonce by bylo vhodné po sólu začátečníka pochválit).
Písničky s chronicky známými a oblíbenými sóly se mohou
hrát stále dokola, dokud si všichni zájemci nezahrají
svoje sólo, ať už je jakkoli nepovedené. Pak by to mělo
fungovat. Jenom ty "soupravy" to holt asi
stejně naruší ...
Opraveno 13.10.2011 10:33:24
|
 matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 12.10.2011 22:35:55
Naprosto souhlasím s Milanem a Petkonem.
|
 Milan uživatel 61 příspěvků |
Vloženo 12.10.2011 17:49:07
Sice jsem ještě na žádné akci nebyl, ale pokuď to půjde,
rád příště partu foukačkářů poznám :-) Sám jsem ještě
začátečník na úrovni jen o malinko dál než Pec nám spadla
a tohle téma je pro takové jako já hodně důležité.
Protože jsem se ještě žádné akce nezůčastnil, nevím
průběh. Mohu se pouze domnívat z toho co se zde dočtu,
tak snad svým názorem nikoho nenamíchnu a nebo nešlápnu
vedle z neznalosti podrobností z akcí. Pokuď je akce
brána jako sraz kamarádů, kteří při alkoholové náladě
chtějí pokecat při muzice, jeden před druhým se předvést,
a na tom není nic špatného, je to v pořádku. Ale hůře sem
bude zapadat někdo, kdo cumlá jedno malé pivo 2 hodiny a
na harmoniku zahraje s obtížemi na třetí pokus Halí belí
kotě v zelí, chtěl by se něco naučit a ne jen v koutě
poslouchat. Co kdo může chtít po střízlivém vystresovaném
začátečníkovi, který ví, jak na tom je, aby něco hrál pro
pobavení ostatních. Mně by se líbil nápad přes den
skupinky podle pokročilosti, to by byli lektoři ještě
střízliví a večer volná zábava. I nováčci by už večer
zapadli lépe mezi ostatní.
|
Autor | Příspěvky |
|