Nikdo není online
Nově příchozí:   Kaja     Fox    Charles 8  

Diskuze

  Rubrika:   Vybrané téma:
Srazy HAAF (Hafteky a jiné) HaafTek 13 - podzim 2011

-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze
-Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
 
AutorPříspěvky
« Stránka: z 6 » 

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 16.10.2011 13:58:16  
hrát na čínu je masochismus

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 16.10.2011 00:47:29  
Hrát na čínu je asi tak jako malovat celej život propiskou.Jde to,ale...?

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 15.10.2011 11:17:29  
Johne, co k tomu říci ? Dbej rad zkušených.
Mnohdy je příjemné a pohodlné přebývat ve vlastní naivní nevědomosti, pouze však do okamžiku konfrontace se skutečnou kvalitou, jsme–li ovšem schopni ji vnímat a pochopit.
Pak teprve nastává opravdové prozření.



džetro
nováček
34 příspěvků
Vloženo 15.10.2011 10:20:05  
Hrát na čínu se samozřejmě dá ale jakmile foukneš do lepší harmoniky, poznáš ten rozdíl a navíc životnost je tak malá že nakonec ta čína vyjde dráž než průměrná Hohnerka, protože profoukneš tři - čtyři (mně čínský AXL vydržel jeden večer v hospodě a vůbec nebyla slyšet, svoje Hohnerky mám asi tři roky a pořád ok)

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 15.10.2011 10:16:57  
Máš Johne pravdu. Ale jak to zahraješ? Ano Bobu Dyllanovi stačila opravdu jedna foukačka a dokonce je s ní schopný odehrát skladbu i v naprosto jiné tónině a tudíž naprosto blbě, ale jelikož je to Bob Dyllan tak mu to projde. Jediné co mi na tom vadí je to , že jeho foukačkářské neumětelství je jeho obdivovateli chápáno jako osobitá hra. A to je fakt tragikomické....

John
nováček
22 příspěvků
Vloženo 15.10.2011 01:55:19  
Petkone díky za edukaci. Možná to na tu čínu nejde tobě, ale já s ní nemám problém, ani s ohýbáním tónů, s ničím, ani se zvukem. Vy sebou vláčíte futrály s harmonikami za tisíce, já si dám do kapsy foukačku za 100 Kč, a zahraju s ní všechno :-) To samé je s kytarami, že jako na blbou se nedá hrát. Myslím že když tenista zvládne kuchyňské prkénko, zvládne všechno. Ale to je už téma mimo toto vlákno:-)

Milan
uživatel
61 příspěvků
Vloženo 14.10.2011 22:14:40  
To co navrhuje Petkon se mi líbí a myslím, že by to mělo vyhovovat drtivé většině zájemců, jak z řad začátečníků, tak i pokročilých. Sice ho osobně neznám, ale z příspěvků zde je patrné, že je to přemýšlivý a chytrý chlapík, který přesně vystihl a popsal určitý problém a má inteligentní řešení. Je fajn, že má zájem nejen o to, jak to hraje jemu a o pokec s přáteli, ale chce aby Haafteky nebyly organizovaný chaos a srazy kamarádů u sklenicky s harmonikou, ale byly přínosné i po odborné stránce pro nové nadšence. To že by se srazům dala určitá nenásilná osnova a pořádek s daným programem, přeci nic neubere na kouzlu z dané akce. Já bych byl pro, pokuď by s tím Petkon a ostatní souhlasili, aby se využilo jeho schopností a zájmu o danou věc, a u příštího Haafteku se ujal organizace toho o čem psal.

Jope
nováček
32 příspěvků
Vloženo 14.10.2011 21:40:23  
Já s Tebou naprosto souhlasím Petře, právě ty čtyři body jsou to co jsem myslel . Ty jsi to rozepsal do podrobna, díky za to, ale musí to někdo hlídat a usměrnit i když bude volná zábava. Jak vidíš tak ta neukázněnost se nadá odstranit ani, když na to Emil upozornil.
Někdo musí říct pojďme vedle kdo chcete něco vysvětlit, vy odejděte pryč co kecáte do hraní a neposloucháte a rušíte ostatní atd.
Můj návrh, že jsem se nabídl na nějaké usměrňování a korigování zábavy byl myšlen právě za účelem rozumného a co nejméně rušeného průběhu setkání a aby pak nedocházelo k takovým debatám vždy po skončení HAAFteku( i když si myslím, že je úplně neodstraníme- sto lidí sto názorů )
Být generálem po bitvě , to dokáže každý, ale pojďme to co tu všichni píšem ,příště uskutečnit.
Myslím si , že jakákoliv další debata na toto téma bez toho,že s tím něco uděláme- ale všichni, je jen práskání bičem do prázdna.
Opraveno 14.10.2011 21:44:48

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 14.10.2011 17:34:07  
Ano, debata je v plném proudu a to je dobře, aspoň je vidět, že daný problém není každému lhostejný.

Za sebe bych rozhodně nevolil variantu pějme píseň dokola, kde každý bude muset.
Haftecká setkání by neměla být nikdy o tom, že někdo bude něco muset. Hafteky jsou zcela svobodná a dobrovolná setkání, kde nikdo do ničeho nenutí a nutit nebude.
Vytvářet striktní pravidla, pevnou strukturu nebo program nikdo z nás nechce.
Nejsme žádná skautská či jiná organizace, kdo se vyskytují jedinci s potřebou někoho řídit a usměrňovat.
Ta určitá živelnost a neočekávatelný průběh má také své kouzlo.
Aby někdo určoval, kdo kdy má či nemá hrát, mi nepřipadá nejvhodnější. Co když na někoho zrovna přijde řada u písničky, kterou ani nezná nebo zrovna nechce hrát.
V kultivované společnosti a v komorní, hlukem nerušené atmosféře se hráči na sólech vždy dokážou domluvit. Stačí před sólem např. zvednout ruku a je to. Kdo zvedne první, hraje.
Kdo si své sólo odehrál, počká, až se vystřídají ostatní. Kdo hrát momentálně v dané skladbě nechce, zavrtí hlavou a nastoupí další. Naprosto jednouché a účinné pravidlo. Vůbec není nutný pouze jeden mikrofon. Každý může mít klidně svůj vlastní mikrofon a kombo.
Může totiž nastat situace, kdy bude chtít hrát více hráčů najednou a budou se chtít vzájemně svými hlasy doplňovat. Proč ne ? Pak jeden mikrofon nestačí.

Problém nových a začínajících hráčů.
Je to jen o tom, aby se napříště počítalo s tím, že ti málo průbojní a začínající budou mít možnost si zahrát mimo hlavní arénu. Bude to zároveň jejich svobodná volba. Svobodná volba je přece i to, že nebudu hrát vůbec. Prostě jen přijedu si poslechnout, seznámit, pojíst, popít a podebatovat o foukačkách a životě vůbec. Ale s vědomím toho, že ostatní tímto nebudu rušit a dělat hluk.
Chceme-li přilákat na naše setkání další hráče, a nejen to, aby nadále s námi jezdili a hráli, tak pro ně prostě musíme vytvořit podmínky a vhodnou atmosféru. O ničem jiném to není.

Celý problém bych stručně shrnul do těchto základních bodů :

1- mít možnost během dne uvnitř či venku sestavit skupinu pro začínající a méně pokročilé, kde se bude hrát a kde si všichni vyzkouší a procvičí, co budou potřebovat, skladby na přání, opakování slok a meziher podle potřeby apod. ( rád se toho ujmu a jistě i další dobrovolníci)
2- na večerním hraní vyčlenit debatující do jiných prostor, aby ostatní nerušili, kdo chce jen poslouchat, může zůstat, ale neměl by se nahlas bavit
3- večerní hraní pojmout jako uzavřenou společnost (abychom byli ušetřeni duchaplných poznámek typu – tu našu neznáš ? s třema křížkama to nezahraješ ? apod. )
4- v průběhu večerního společného hraní pravidelně vyhlašovat pauzy pro volnou debatu, aby si i hráči mohli vydechnout, napít se, vyčůrat, pokouřit a podebatovat

To je vše, nevidím v tom žádnou velkou složitost a mělo by to vyhovovat všem.
Jestliže někdo hraje, a hraje mimojiné i pro mě, když jsem s ním přítomen v jedné a té samé místnosti, tak mu přece do toho nebudu žvanit.
Kde se hraje, mají ostatní s prominutím držet huby. To platí již od dob renesance a baroka.
V opačném případě je to vrchol neuctivosti. Ano, jíst a pít, co hrdlo ráčí, beze všeho. Ale kecat do hudby ?
Pakliže se chci bavit, tak místnost, v níž se hraje, v klidu opustím a uchýlím se tam, kde tím nikoho neruším.
Jsem přesvědčen o tom, že to nejsou žádné nenormální ani nesplnitelné požadavky.
Není nejmenší důvod zakládat dílny, vytvářet programy, lektorské hodiny a já nevím co všechno.
Opraveno 14.10.2011 17:43:07

Jope
nováček
32 příspěvků
Vloženo 14.10.2011 16:18:02  
Nevím co ke všem diskuzním příspěvků dodat. Je to bouřlivá diskuze, ale žádný výstup . Ten chce to , ten navrhuje to a v podstatě máte pravdu všichni. Buď to pojat ( HAAFtek ) jako volnou zábavu , nebo určit pravidla jak ty dny budou probíhat. a hlavně kdo se "obětuje" a bude to korigovat a usměrňovat . Na příštím HAAFteku ( pokud budu přítomen) se toho klidně a rád s ještě s někým ( třeba Emilkem) ujmu. Co se týká té všeobecné výtky, že se málo dalo prostor těm méně průbojným, je částečně oprávněná. Sám za sebe můžu říct, že jsem žádného neodmítl, když za mnou přišel a ptal se jak to hraji , nebo na nějaký grif. S Hugem jsem v pátek vedl dlouhé diskuze na toto téme a ani Jardovi za barem jsem nedmítl debatu. Pokud si vzpomínám tak i s Petkonem jsme dlouho debatovali venku s jedním foukačkářem na téma jak se zdokonalit a radili mu co má dělat a jak se zapojit do hry. Ale to zde zmiňuji jen proto, že se musí odvážit ti "nesmělí" sami a nenechat se odstrčit. Sám si myslím, že nikdo koho jsem zatím poznal na setkáních není takový neuměl, aby se vyčleňoval s možnosti si zahrát, ale pokud odmítne nabízený mikrofon , pak je to těžké ho nutit. Pokud ale zavedeme, že např. dle pravidla "Pějme píseň dokola" se vystřídají pokud možno všichni( nejlépe) a budou muset, bude to super a rád k tomu přispěji. Nevím jestli jsem v této diskuzi něčím pomohl, ale alespoň jsem se vyjádřil a možná trochu navedl nejakou linku jak dál na společných setkáních.

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 14.10.2011 16:02:06  
To že harmonika není jenom hudebním nástrojem ale i určitým způsobem životní styl je holý fakt. Rozhodně si však harmonika určitou glorifikaci zaslouží, protože ty kolty a finesy ji dodávají na lesku.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 14.10.2011 11:52:52  
Johne, doporučoval bych porozlédnout se po netu a podívat se, jak se na foukačku v dnešní době hraje.
To o čem, mluvíš, je naprosto mylná představa o foukačce a poplatná minulým dobám. Foukačka jak diatonická tak chromatická je dnes považována za plnohodnotný nástroj určený nejen pro doplnění a oživení ve skladbách nejrůznějšího druhu, ale i nástroj svrchovaně sólový, na němž lze předvádět virtuózní hru srovnatelnou s jinými tradičními nástroji. To, že jsme tady v Česku zaspali dobu, jako v mnoha jiných případech, je pouze náš problém.
Na čínskou harmoniku to ale samozřejmě nejde. I u foukačky platí, že existují nástroje a nástroje. Čínská foukačka spadá spíše do kategorie hraček pro děti, bez urážky. To není můj výmysl, ostatně potvrdí ti to každý zkušenější foukačkář. Zakládat si na čínské harmonice je asi tak jako kdyby tenista si zakládal na tom, že se dá hrát i s kuchyňským prkénkem.

Ta separace hráčů na skupiny je nutná ne proto, že bychom chtěli někoho vylučovat. Nikdy se tak nestalo a ani v budoucnu nestane. Společné hraní ve větším kolektivu je však pro některé hráče nepřekonatelnou překážkou k tomu, aby vytáhli harmoniku a zahráli si spolu s ostatními.
V menší skupince a s hráči srovnatelné úrovně nebudou mít pocit, že nic neumějí a pomůže jim to odtranit přirozený ostych a zábrany. Po nějakém čase, jakmile nebudou větší jistotu, mají vždy možnost zařadit se k těm zkušenějším. Také je nabíledni, že ve skupině 15-20 foukačkářů si každý zahraje jen chvilku a pouze několik sól za večer. V menší skupince dostane příležitost mnohem častěji.
Opraveno 14.10.2011 12:24:45

John
nováček
22 příspěvků
Vloženo 14.10.2011 01:51:20  
Ještě něco. Přečetl jsem poctivě celou diskusi, a to mě přivedlo ještě k tomuto zamyšlení. Mám pocit, že se to celé zbytečně komplikuje. O co jde? O to se setkat, pokecat, popít a zahrát si společně, a zahrát si tak, jak každý umí. Proč separovat profíky od amatérů do nějakých skupinek? Už to je pro ně psychologicky špatně, smyslem přece není v hlavním večeru nějaká dokonalá produkce, není to koncert. Ať má klidně solo kdokoliv, a ať hraje třeba falešně, proč ne, pokud má trochu hudební sluch, tak to pozná, a v tu chvíli se učí. A pak se mu může říci hele, vem si jiné ladění, a nebo jiná rada, ale bude to živé, kolegiální, a hlavně normální. Já třeba problém s trémou nemám, klidně si na tu svoji čínu zahraju i s Matějem na koncertě, ale jsou mezi name tací, kteří chtějí zůstat sedět a poslouchat, přestože něco umí. Například TATA to takhle udělal v Radotíně (ahoj TATO), a to jsme byli sakra malá skupinka, prostě se nepřidal, a možnosti měl. Já myslím že důležité je vytvořit takovou atmosféru, že všichni umíme hovno, což nepochybně umíme  Já bych prostě nerozlišoval mezi profíky a amatéry, to mohou dělat v České filharmonii. Potíž je taky v individuálním fanatismu k foukačkám jako k nějakému výlučnému nástroji. Vůbec bych foukačku neglorifikoval, je to dost omezený nástroj, který poslouží teprve tehdy, když vím, co s ním chci udělat. A když to nevím, nepomůže mi ani klobouk, ani kolty, nic, dokonce ani rychlost, ani finesy, atd. To lze slyšet chvilku, pak je to nuda. Možná je Petkone pro mnohé co čumí do webu Haafu potíž ta, že si myslí, že jsme nějaká skupina zastydlých kovbojů :-) To říkám ze srandy, ne nějak peorativně, či adresně.

John
nováček
22 příspěvků
Vloženo 14.10.2011 00:48:43  
Na podbrdském jamování to bylo přesně tak, jak níže píše Osman. V srpnu jsem to jel do Čísovic spíše okouknout, a setkal jsem se okamžitě s vřelým pozváním ke stolu, a přiznávám, že skutečně jsem si zde poprvé zahrál přes mikrofon na tu svojí čínu. A co víc, necítil jsem se vůbec jako nováček, a obdržel jsem spolu s ostatními dostatek prostoru předvést v solech to málo, co umím. A právě, jak už tu zaznělo v příspěvcích, chaos nebyl, Osman nás skvěle dirigoval, a jednotlivé vstupy jednotlivým hráčům rozdával na střídačku. Možná je to tím, že podbrdský jam je menší akce, která alespoň mě vyhovuje víc. Možná i proto jsem do Zábřehu nejel, a když jsem viděl video, nemohu se zbavit pocitu, že foukačky byly hodně o exhibici, a skoro na jedno brdo, jenže ono nejde jen o rychlost, střídíní licků, a různých vychytávek, foukačka je myslím hlavně věcí duše, jak to předvedl Matěj. Myslím že fakt stačí jedno kombo a jeden mikrofon, i na podbrdské jamu se mi hraní zdálo být moc hlučné, škoda, že už si lidé v hospodě nevystačí akusticky, to by byla slyšet hudba i zpěv, to, co jsem ze Zábřehu byl bordel, kromě nedělního rána :-) Nechci radit, ale problém vzájemného rušení by se vyřešil dvěmi místnostmi, jedna na pokec, druhá na hraní, to jsem teda řekl novinku :-)

Tata
uživatel
53 příspěvků
Vloženo 13.10.2011 20:04:36  
Svůj první Haftek v Bykovicích jsem bral jako příležitost se něco naučit od pánů foukačkářů. Byl jsem překvapen s jakým přijetím jsem se, coby neumětel, setkal. Nebudu jmenovat, ač jsme se viděli párkrát, mám tady přátele. A připadá mi, že už se známe dlouho. Takže teď jezdím na Haftek, abych se setkal s přáteli.
Co se týká hraní na Hafteku, mám ostych. A ten se zvětšuje, když slyším hrát ty, co už mají foukačku plně pod kontrolou, zvládají improvizaci.
Byl bych moc rád, kdyby se na Hafteku, kromě večerního společného hraní, konaly workshopy, teoretické i praktické. Kdy jindy je příležitost tohle uspořádat? Představte si, že začnete hrát pro potěšení. Hudební nauka vás v mládí minula, protože jste měli do hudebky daleko a víc vás tehdy bavil fotbal a kolo. Teď se chcete něco naučit, ale pracně zjišťujete co to všechno obnáší, jak byste měli postupovat, na co si dát pozor, čeho se vyvarovat ... Vy zkušení hráči, kteří jste si tím prošli a kteří jste pomohli a věřím, že budete pomáhat nám ostatním, máte můj velký obdiv a dík.
Zahrál jsem si na jedné akci s kamarádem, bluesovým kytaristou. Kamarádi byli nadšeni. Netušili, že se pokouším hrát blues na foukačku. Kamarád kytarista povídá, no, bylo to dobrý ... ale tady jsi se mnou mohl vést dialog, tady jsi mi trochu vlezl do sóla, měl jsi hrát jen přiznávky ... a co se týká sóla, to by mělo mít stavbu, mělo by gradovat ... ale ono to půjde.
Těším se na příští akci , těším se na přátele. A ohledně začínajících nadšenců, hudebkou naukou nedotčených, hledajících ... myslíte, že to půjde?

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 13.10.2011 12:03:39  
Stálo by určitě za to zamyslet se i nad tím, zda se dá vůbec hrát v hospodě plné lidí, kteří se nahlas baví. Představoval bych si to tak, že ti, kdo chtějí diskutovat, by šli vždycky ven, aby nerušili hrající. Např. při sobotním hraní byl uvnitř takový kravál, že jsem neslyšel ani sám sebe a to jsme měl kombo přímo před sebou. Nevím jak ostatní, ale mě takové hraní nebaví, když sám sebe a zejména ostatní pořádně neslyším. Takové hraní je o ničem.
Společný sobotní večer (resp. noc) je určitě žádoucí, ale nedají se při něm v jedné místnosti provozovat najednou dvě věci – živé debaty a hraní.
Nebo přinejmenším ti debatující by se měli natolik ukáznit a ztišit, aby nerušili hráče. Nejlepším řešením by bylo odejít do jiné místnosti, je-li k dispozici, nebo ven a tam diskutovat dle libosti.
Mluvení a překřikování se při hudební produkci považuji i za docela neuctivý projev vůči aktivním hráčům.
Dá se to řešit i tak, že se pravidelně vyhlásí po určité době hraní třeba půl hodinová pauza, kterou lze využít pro diskuze a debaty všeho druhu. Tedy nikoliv hrát celou dobu jednu skladbu za druhou.

Opraveno 13.10.2011 12:15:09

emilio
uživatel
102 příspěvků
Vloženo 13.10.2011 11:01:10  
V pátek nelze moc vymýšlet , protože se do noci přijíždí.
V sobotu jsem
Jednoznačně pro , aby dopoledne i po obědu ...až do večeře se utvořili skupinky (a) která se bude intenzivně věnovat danému tématu. Večerní sesion--- jen JEDEN MIKROFON a ne 10 kombíček najednou .
Určený dobrovolník bude spravedlivě a nekompromisně rozdávat sóla.

Jaromír
superharp
296 příspěvků
Vloženo 13.10.2011 09:21:57  
Taky uznávám, že dobří hráči by se měli trochu krotit a nechat zahrát i ostatní. Ale po 6 soupravách pivo - láďovice se to málokdy podaří, každý je v laufu a chce hrát jako o život, zejména, když se sejde "doprovodná" skupina kvality Jazz Šůtrs, s kterou je radost si zamuzicírovat.
Řešení je buď skupinky začátečníků + pokročilí, ale pak by se to celé rozkouskovalo a z všeobecné pohody se to začne kastovat na "lepší" a "horší". To bych viděl jako užitečné přes den, kdy by se začínajícím věnoval nějaký zkušenější hráč, ale večer by asi měl být společný s tím, že sóla budou přecházet kolem stolu po pořadě s jedním mikrofonem a buď si ten, který je na řadě, troufne, nebo předá sólo dál. Bluegrassisti už mají dávno vypracována pravidla jamů (takzvané Desatero jamazání podle Desatera přikázání) - viz
http://www.jam.bg4.eu/index.php/cz/bg-jamy-clanky/87-desa tero-jamazani-ten-jammandments.html
(nutno vymazat mezery po zkopírování do vyhledávače!)
Ta pravidla fungují skvěle. Při společném jamu se ale opravdu musí zkušenější hráči omezit a nechat zahrát ty začínající (aniž by jim dali najevo, že je to otravuje, dokonce by bylo vhodné po sólu začátečníka pochválit). Písničky s chronicky známými a oblíbenými sóly se mohou hrát stále dokola, dokud si všichni zájemci nezahrají svoje sólo, ať už je jakkoli nepovedené. Pak by to mělo fungovat. Jenom ty "soupravy" to holt asi stejně naruší ...
Opraveno 13.10.2011 10:33:24

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 12.10.2011 22:35:55  
Naprosto souhlasím s Milanem a Petkonem.

Milan
uživatel
61 příspěvků
Vloženo 12.10.2011 17:49:07  
Sice jsem ještě na žádné akci nebyl, ale pokuď to půjde, rád příště partu foukačkářů poznám :-) Sám jsem ještě začátečník na úrovni jen o malinko dál než Pec nám spadla a tohle téma je pro takové jako já hodně důležité. Protože jsem se ještě žádné akce nezůčastnil, nevím průběh. Mohu se pouze domnívat z toho co se zde dočtu, tak snad svým názorem nikoho nenamíchnu a nebo nešlápnu vedle z neznalosti podrobností z akcí. Pokuď je akce brána jako sraz kamarádů, kteří při alkoholové náladě chtějí pokecat při muzice, jeden před druhým se předvést, a na tom není nic špatného, je to v pořádku. Ale hůře sem bude zapadat někdo, kdo cumlá jedno malé pivo 2 hodiny a na harmoniku zahraje s obtížemi na třetí pokus Halí belí kotě v zelí, chtěl by se něco naučit a ne jen v koutě poslouchat. Co kdo může chtít po střízlivém vystresovaném začátečníkovi, který ví, jak na tom je, aby něco hrál pro pobavení ostatních. Mně by se líbil nápad přes den skupinky podle pokročilosti, to by byli lektoři ještě střízliví a večer volná zábava. I nováčci by už večer zapadli lépe mezi ostatní.
AutorPříspěvky
« Stránka: z 6 » 

Úvodní stránka | Nahoru | Zpět | Vpřed | Přidat k oblíbeným
Web je postaven na enginu phpRS
(c) 2007 Maxihaf a spol