|
Jak vyzrát na druhou dírku
To nešťastné tahání na dvojce... |
"Mně ta harmonika v nízkých tónech nehraje..."
Tato slova slyší technici v oddělelní servisu Hohner každý den. Jsou to variace na stále stejné téma: Harmonika nehraje tažené tóny, zní to jako husí kejhání, zní to jako takové chrastění, drnčení, bzučení nebo syčení.... Ať jsou to harmoniky diatonické nebo chromatické 90% harmonik, které obdržíme s touto reklamací, se vrací k zákazníkům jako normálně hrající nástroje, které nepotřebují žádnou opravu nebo seřízení. To, co je potřeba doplnit jsou znalosti našich zákazníků o resonanci a o tom jak ovlivňuje hraní na harmoniku.
Slyšeli jste někdy elektrickou kytaru hrající bez zesilovače? Zní slabě a jako bez života. V porovnání s akustickou kytarou, která zní plně a zvučně sama o sobě bez pomoci elektroniky. Rozdíl je v otevřeném prostoru těla akustické kytary. V tomto otevřeném prostoru resonují tóny kmitajících strun. U harmoniky je tento prostor potřebný pro resonanci nazýván jako hlasové ústrojí a je uvnitř vašeho těla. Říká se mu ústní dutina, nosní dutiny, jazyk, břicho, bránice, plíce atd.
Mnoho hudebníků si osvojilo techniku hraní na harmoniku jako hvízdání nebo pití brčkem. Problém tohoto typu "dýchání" je ten, že směřuje pouze k používání ústní dutiny a uzavře zbytek hlasového ústrojí. Obvykle ústní dutina stačí k resonanci většiny tónů, ale ne všech. Tóny, které k tomu, aby zazněly, potřebují prostor uvnitř těla, jsou právě tóny nízké a zvláště tóny tahané z druhé a třetí díry harmoniky. U chromatické harmoniky jsou to tóny tahané i foukané až někam k šesté díře.
Hraní těchto tónů pouze s využitím ústní dutiny může vést k tlumení hraného tónu (vzpomeňte si na elektrickou kytaru) nebo nebudou znít vůbec. V termínech hraní na harmoniku se to nazývá (choking a reed) - uškrcení hlásku. Hudebník si pak může myslet, že harmonika nehraje správně, zvláště když ostatní tóny hrají bezvadně.
Klíč k tomu, aby všechny vaše tóny zněly čistě a silně je v používání celého vašeho hlasového ústrojí a k vytvoření vetšího rezonančního prostoru uvnitř vašeho těla. Tento prostor také pomůže zlepšit celkový zvuk. Je zde několik způsobů, jak toho docílit. Jeden způsob je nadechovat se zároveň ústy i nosem při hraní obtížných tónů. Při tomto způsobu se automaticky otevřou vaše nosní dutiny a posílí se zvětšení plic.
Druhá metoda spočívá v tom, že můžete přemýšlet jako zpěvák. Nadechněte se zhluboka do bránice. Uvolněte ústní a hrdelní svaly. Tímto se otevře celé vaše hlasové ústrojí a vytvoří větší prostor pro resonanci tónu. Kombinujte tyto techniky s položením jazyka dolů, aby nepřekážel proudícímu vzduchu a ten mohl proudit bez překážek.Představte si kulatá ústa a velkou hruď a dýchejte normálně skrz vaši harmoniku. Zkoušet vyloudit lepší zvuk silnějším foukáním nebo taháním způsobí stažení svalů a uzavření hlasového ústrojí čímž se kvalita zvuku spíše zhorší nežli zlepší. Při hraní také zkuste sklopit zadní část harmoniky trochu dolů, což může být také užitečná pomůcka. To změní proud vzduchu ve vaší ústní dutině a sníží resonanční frekvenci směrem dolů což je vhodné pro těžko hratelné nízké tóny. Tato pomůcka je zvláště užitečná pro hráče na chromatiku.
Používání těchto technik vám pomůže dobýt zakletou druhou díru a umožní vám hrát všechny nízké tóny čistě a sladěné s ostatními. Myslete velkoryse: velký prostor, silná resonance, skvělý tón!
Harmonicky vaše,