Autor | Příspěvky |
Charlie Slav Expert 70 příspěvků |
Vloženo 02.10.2008 20:53:56
Cashovi to nahrál MCCoy. Jinak u této skladby je důležité
dýchání a frázování. Je to rozděleno na jednotlivé fráze,
které
se hrají na jeden nádech a je to poskládáno tak, že se
jenom velmi pohodlně klouže po tónech vedle sebe. Jinak
připojuji se k Petkonovi, také to vnímám pouze jako
etudu (která se ovšem musí hrát denně, aby hráč získal
jistotu a rychlost), mechanická záležitost, protože s to
musí hrát bez přemýšlení...
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 02.10.2008 08:04:15
Jazyk je prima.Něco si poslechni.Není to zrovna Oranžák
ale použil jsem tam techniku tongue blocking.Najdeš to v
hud ukázce u tabulatury -koledy-Veselé v.hody.
Bude to asi pro tebe utrpení,ale je to až v 2.části.Tak
vydrž.
|
Jaromír superharp 296 příspěvků |
Vloženo 01.10.2008 22:56:59
Petkon má pravdu, že se to dá hrát dle okamžitého nápadu
a tvořivosti se meze nekladou. Taky se na tom vyřádilo
spousty muzikantů a každý to hraje jinak. Když O.B.S.
zadáte jako heslo do YouTobe, vyjede Vám několik stránek.
Něco je slabší, ale některý věci jsou úžasný. Třeba tohle
je sranda:
http://www.youtube.com/watch?v=xunOH7haPK4
- tam narvali do sloky i motiv Roll out the barrels! Pan
Vejvoda by měl radost.
|
Tommy nováček 10 příspěvků |
Vloženo 01.10.2008 11:19:41
V některém z Country zpěvníků od vydavatelství GW jsem se
dočetl, že OBS napsali společně houslisté E.T. Rouse a
Chubby Wise, který se posléze autorských práv vzdal. Wise
pak hrával s Foggy Mountain Boys Flatta a Scruggse a
Oranž nahráli. Jeho verzi lze tudíž považovat za tu
"z první ruky". Někde bych na kazetě možná
vyhrabal i originál Rouseho nahrávku z konce třicátých
let - co si pamatuju, hraje to plus mínus stejně jako
Wise, akorát doprovodná kytara tam nehraje klasicky
bluegrassově (bas -přiznávka), ale swingově.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 30.09.2008 19:41:09
Old sweate, děkuji za vysvětlení a doplnění. Napadlo mě,
že to bude zřejmě lidová tvořivost, jak je ostatně pro
takovou hudbu typické.
Ani v jednom případě to není žádný zázrak invence -
melodie v osminkách stoupající nebo klesající maximáně po
sekundách nebo terciích, žádné velké skoky nebo zlomy v
melodii ani jiné překvápka. Ale co ostatně na ty tři
akordy vymyslet, že? V každém případě to zní efektně a
hlavně jde asi o rychlost a přesnost hry těch osminek.
Úžasně efektní je zejména to střídání té jednoduché
melodie v jednohlasu s těmi akordy.
Je to určitě vhodné i jako etuda, přiznám se, že jsem
podobná sóla dosud necvičil, ani mě to nějak nelákalo.
Poté, co se o tom zde začalo mluvit, jsem tomu docela
přišel na chuť a beru to jako cvičení nejen na rychlost,
ale zejména na procvičení jazykové techniky.
Nemá asi význam kopírovat přesně Linku nebo McCoye /max.
pro sebe na utvrzení, že to člověk dokáže zahrát také/,
ale vymyslet asi i něco vlastní hlavou, neboť celá ta
sekvence má charakter volné improvizace a je tam docela
dost prostoru se na těch třech akordech melodicky
vyřádit. Na druhou stranu je ten výše zmíněný melodický
postup v sóle i přes zmíněné drobné odchylky patrně
natolik známý, že se každý asi snaží to hrát přibližně
podle určité známé předlohy. Obojí přístup je asi možný.
Aby předchozí nebylo špatně pochopeno - skladbu mám moc
rád, patří k tomu nejlepšímu v country hudbě vůbec.
OBS je zkrátka jakýmsi prubířským kamenem všech
foukačkářů.
U zobcové flétny to byl např. kterýkoliv z koncertů
Antonia Vivaldiho pro sólovou flétnu - kdo jej dokázal v
požadovaném tempu a bez chyb zahrát, byl prostě King a už
se o něm nepochybovalo.
Opraveno 30.09.2008 22:50:45
|
Old sweat superharp 592 příspěvků |
Vloženo 30.09.2008 15:25:52
Orange Blossom Special napsal v roce 1938 Ervin Thomas
Rouse. Je kolem toho ještě několik dohadů. Snad že Rouse
složil jen hudbu a text někdo jiný. Snad Robert
Russel.
Mám nahrávku, není to originál, ale podle slov interpretů
vypadá stejně, jako ji hrával Bill Monroe se svými
"The Bluegrass Boys", kteří ji hráli tak, jak
ji E.T.Rouse složil a vlastně tento song z
popularizovali. Kousek jsem toho hodil na veb k
poslechu.
ukázka OBS
Dalším slavným interpretem byl Johny Cash.
Každý si to upravoval podle svých představ. Ch. McCoye
nevyjímaje.
Zdá se mi. že verze McCoye je velmi podobná tomu, co
hrával Monroe, třebaže v originále bylo sólo houslové.
Linkova verze je zase víc podobná tomu, co známe od
J.Cashe, který jako první hrál to sólo na foukačku. Cash
to vlastnohuboručně hrál jen na prvních živých
vystoupeních. Na studiových nahrávkách už to vždy foukal
někdo jiný.
Mě se víc líbí ta Linkova úprava, ale byl bych spokojen,
kdybych to uměl aspoň tak jak to umí McCoy. :-))))
|
Komár uživatel 104 příspěvků |
Vloženo 17.11.2007 20:10:13
K tomu neni co dodat.
|
Lerak vydra harp 162 příspěvků |
Vloženo 17.11.2007 20:06:25
Hlavně ten ,,umělecký dojem" obzvláště u tohoto
fláku kromě několika jedinců harmonikovýho nebe se ubírá
kamsi do pryč.25 nebo 50 je už fuk,jde pouze o čas který
tu zůstává ale my odcházíme.
|
Komár uživatel 104 příspěvků |
Vloženo 17.11.2007 19:28:09
To Lerak: Tak bacha, zahraju celej expres jazykem. Akorát
rytmus umělecký dojem dou trochu do hajzlu:), takže ty
hasiči vyzněj líp. Ale těch pětadvacet let cvičení si
beru k srdci. Rači padesát.
|
Láďa uživatel 118 příspěvků |
Vloženo 17.11.2007 17:38:34
Jazyk to je důležitý orgán.
|
San Jose superharp 657 příspěvků |
Vloženo 17.11.2007 16:33:37
To Oldsweat: Jak vidím, tak jsem pěkně pozadu. Tato
technika je pro mě něco jako vesmírňan, takže budu muset
říct Slávce, aby jsme víc po večerech trénovali tu
techniku s tím jazykem. A jelikož v příštích dvou
desetiletích se na zubatou nechystám, tak doufám, že se
to taky naučím. Jdu na to.
|
Old sweat superharp 592 příspěvků |
Vloženo 16.11.2007 23:58:23
Tak jsem si to dnes trochu vyzkoušel. Opravdu to funguje.
Hlavně mi pomohlo, když jsem zabrousil do starších
diskuzí a tam někde píše Láďa, že se to hlavní odehrává
asi tak v půlce jazyka. Dal jsem si do dohromady s tím co
napsal Lerak a najednou to funguje. Předtím jsem to
zkoušel špičkou stočenou do kotýtka, ale nebylo to ono,
ten jazyk se tam vystrčenej dopředu nějak nevejde. Takže
bych to shrnul. Harmošku pořádně vrazit do roztažené
huby, jenom mírné kotýtko někde uprostřed jazyka a špička
jazyka se veze někde pod spodní hranou harmoniky. Musím
konstatovat, TO NEMÁ SKULINU. Chce to už jenom cvičit a
zdokonalovat.
Dík za radu.
Opraveno 17.11.2007 01:00:37
|
Lerak vydra harp 162 příspěvků |
Vloženo 16.11.2007 17:57:12
Nevzdávej to Fando a na zubatou se vyser.To je jenom
takovej grunt v pokročilém stádiu to vypadá trochu jinak
a jazyk hraje velmi důležitou roli,jsem odkovanej
bluegrassem takže mohu potvrdit,že jdou takto vyhrát i ty
nejobávanější instrumentálky a sóla.V autoškole ti taky
ukážou nejdřív vopravdický auto a z knížky se dozvíš k
čemu se používá no a za měsíc panečku střiháš zatáčky jak
Nikáč Lauda:)))
|
Old sweat superharp 592 příspěvků |
Vloženo 16.11.2007 15:19:23
Tak to jsi mne Karlíčku moc nepotěšil a začínám
přemejšlet, jestli to nemám vzdát hned. :-D :-D :-D.
Když to ale vezmu s té lepší stránky, tak tu zubatou můžu
posílat do pryč tak dlouho než dokonale zvládnu
"U" techniku. Takže si ještě za 20 let i ten
O.B.S. třeba špicmundem s tebou zahraju. Už se těším. :-)
:-) :-) :-)
|
Lerak vydra harp 162 příspěvků |
Vloženo 16.11.2007 13:47:28
Nazdar Komáre.Je jasný ,že začínající harmonikář z toho
ani nic jinýho nedostane.Doporučuju tak pětadvacet let
cvičit.:)))
|
Komár uživatel 104 příspěvků |
Vloženo 16.11.2007 11:16:08
Lerak má pravdu. Výborně se tak hraje "co ste
hasiči" a jiné odrhovačky. Pro větší zábavnost
doporučuju mollovku.
|
Lerak vydra harp 162 příspěvků |
Vloženo 15.11.2007 17:04:58
Františku ahoj.všechno,co se tady kolem toho píše je
pravda a jak píše Bigear ohledně toho cvičení tak tomu se
vskutku nevyhneš opravdu a čím více a déle tím lépe ale
však efektivně.Je fakt,že při hře v držáku tu hubu jak
ropucha mám taky ale heleď když si vezmeš harmoničku a
vsadíš do úst tak,že ji máš jemně posazenou v obouch
koutkách a horním a spodním rtem dotěsníš jemně tak,že ti
neutíká kolem vzduch a přes nástroj jemně dýcháš a
rozezníš tam i zpět.Jazyk přitom neschováváš nikde v
ústmí dutině ani v krku nýbrž ho polož na rejstřík a
zkoušej zpočátku všelijak přesouvat,nastavovat a do stran
mezi koutky rozkmitávat a zkoušej hrát akord i jednotlivé
tóny a snaž je hrát čistě a nemusí to být zrovnaO.B.S.
ale třeba Flint Hill special:)))
|
Old sweat superharp 592 příspěvků |
Vloženo 15.11.2007 15:18:00
Leraku, zkoušel jsem to jak píšeš. Bez úspěchu. Nějak
nedokážu tu hubu roztáhnout přes několik direk a pak tam
rejdit jazykem. Asi na to jdu nějak špatně. Karle, zkus
tu techniku popisem trochu víc objasnit. Tohle mi taky
radil Láďa v nějaké diskuzi. Patrně by to chtělo
navštívit nějakej Workshop.
Opraveno 15.11.2007 15:25:11
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 14.11.2007 17:43:41
Ještě bych poradil poslech McCoyovy verze.Hraje to trochu
jinak a má skvěle zmáknuté frázování a akcenty,čímž
vlastně vyhrává na celé čáře.Nevím zda Ty,ale Charlie
Slavík to určitě má na CD.Když si to zpomalíš na
slowdowneru,je to vlastně strašně jednoduché,ale cvičení
se stejně člověk nevyhne:-).
Hodně zdaru!
Bigear.
P.S.Je tu ještě jedna finta.Pro velmi rychlé sledy tónú
je možné sem tam nějaký tón vynechat.Při dokonalém
frázování se to ztratí a bez zpomalení to běžný posluchač
ani nepozná.Naopak,ti,kteří to znají si tam ten chybějící
tón podvědomě domyslí.Běžně to používám když ztrácím
tempo při hře s kapelou a vynecháním tónu si vytvořím
časovou rezervu pro zdárné dohrání rychlého sola.Ale i to
chce cvik...
|
Old sweat superharp 592 příspěvků |
Vloženo 14.11.2007 17:20:14
Bigeare, tys ten problém přesně vyhmát. Než jsi mi
odpověděl, tak jsem tady asi hodinu trápil sousedy.
Nahrával jsem to do PC a pak poslouchal. Opravdu je to
ten interval 6 -8. Tam se vždycky zaseknu a pak trefím,
nebo nezaseknu, ale netrefím. Jak mi radíš vrazit mezi to
-7, tak to by bylo technicky schůdnější, ale poslechově
nic moc. To budu raději klidně 1/2 roku drtit. :-). Mě
osobně by spíš pomohlo, dostat mezi to nějaký foukaný
tón. Ale to by nesmělo vyznít hůř, než originál.
V každém případě dík. Olsw.
|
Autor | Příspěvky |