Nikdo není online
Do týdne nás opustí: larryunderwo
Nově příchozí:   Hory    SepiaX    Fáfa  

Diskuze

  Rubrika:   Vybrané téma:
Jak zahrát / kde sehnat? Orange Blossom Special

-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze
-Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
 
AutorPříspěvky
« Stránka: z 2 » 

Charlie Slav
Expert
70 příspěvků
Vloženo 02.10.2008 20:53:56  
Cashovi to nahrál MCCoy. Jinak u této skladby je důležité dýchání a frázování. Je to rozděleno na jednotlivé fráze, které
se hrají na jeden nádech a je to poskládáno tak, že se jenom velmi pohodlně klouže po tónech vedle sebe. Jinak připojuji se k Petkonovi, také to vnímám pouze jako etudu (která se ovšem musí hrát denně, aby hráč získal jistotu a rychlost), mechanická záležitost, protože s to musí hrát bez přemýšlení...

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 02.10.2008 08:04:15  
Jazyk je prima.Něco si poslechni.Není to zrovna Oranžák ale použil jsem tam techniku tongue blocking.Najdeš to v hud ukázce u tabulatury -koledy-Veselé v.hody.
Bude to asi pro tebe utrpení,ale je to až v 2.části.Tak vydrž.

Jaromír
superharp
296 příspěvků
Vloženo 01.10.2008 22:56:59  
Petkon má pravdu, že se to dá hrát dle okamžitého nápadu a tvořivosti se meze nekladou. Taky se na tom vyřádilo spousty muzikantů a každý to hraje jinak. Když O.B.S. zadáte jako heslo do YouTobe, vyjede Vám několik stránek. Něco je slabší, ale některý věci jsou úžasný. Třeba tohle je sranda:
http://www.youtube.com/watch?v=xunOH7haPK4
- tam narvali do sloky i motiv Roll out the barrels! Pan Vejvoda by měl radost.

Tommy
nováček
10 příspěvků
Vloženo 01.10.2008 11:19:41  
V některém z Country zpěvníků od vydavatelství GW jsem se dočetl, že OBS napsali společně houslisté E.T. Rouse a Chubby Wise, který se posléze autorských práv vzdal. Wise pak hrával s Foggy Mountain Boys Flatta a Scruggse a Oranž nahráli. Jeho verzi lze tudíž považovat za tu "z první ruky". Někde bych na kazetě možná vyhrabal i originál Rouseho nahrávku z konce třicátých let - co si pamatuju, hraje to plus mínus stejně jako Wise, akorát doprovodná kytara tam nehraje klasicky bluegrassově (bas -přiznávka), ale swingově.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 30.09.2008 19:41:09  
Old sweate, děkuji za vysvětlení a doplnění. Napadlo mě, že to bude zřejmě lidová tvořivost, jak je ostatně pro takovou hudbu typické.
Ani v jednom případě to není žádný zázrak invence - melodie v osminkách stoupající nebo klesající maximáně po sekundách nebo terciích, žádné velké skoky nebo zlomy v melodii ani jiné překvápka. Ale co ostatně na ty tři akordy vymyslet, že? V každém případě to zní efektně a hlavně jde asi o rychlost a přesnost hry těch osminek. Úžasně efektní je zejména to střídání té jednoduché melodie v jednohlasu s těmi akordy.
Je to určitě vhodné i jako etuda, přiznám se, že jsem podobná sóla dosud necvičil, ani mě to nějak nelákalo. Poté, co se o tom zde začalo mluvit, jsem tomu docela přišel na chuť a beru to jako cvičení nejen na rychlost, ale zejména na procvičení jazykové techniky.
Nemá asi význam kopírovat přesně Linku nebo McCoye /max. pro sebe na utvrzení, že to člověk dokáže zahrát také/, ale vymyslet asi i něco vlastní hlavou, neboť celá ta sekvence má charakter volné improvizace a je tam docela dost prostoru se na těch třech akordech melodicky vyřádit. Na druhou stranu je ten výše zmíněný melodický postup v sóle i přes zmíněné drobné odchylky patrně natolik známý, že se každý asi snaží to hrát přibližně podle určité známé předlohy. Obojí přístup je asi možný.
Aby předchozí nebylo špatně pochopeno - skladbu mám moc rád, patří k tomu nejlepšímu v country hudbě vůbec.

OBS je zkrátka jakýmsi prubířským kamenem všech foukačkářů.
U zobcové flétny to byl např. kterýkoliv z koncertů Antonia Vivaldiho pro sólovou flétnu - kdo jej dokázal v požadovaném tempu a bez chyb zahrát, byl prostě King a už se o něm nepochybovalo.
Opraveno 30.09.2008 22:50:45

Old sweat
superharp
592 příspěvků
Vloženo 30.09.2008 15:25:52  
Orange Blossom Special napsal v roce 1938 Ervin Thomas Rouse. Je kolem toho ještě několik dohadů. Snad že Rouse složil jen hudbu a text někdo jiný. Snad Robert Russel.
Mám nahrávku, není to originál, ale podle slov interpretů vypadá stejně, jako ji hrával Bill Monroe se svými "The Bluegrass Boys", kteří ji hráli tak, jak ji E.T.Rouse složil a vlastně tento song z popularizovali. Kousek jsem toho hodil na veb k poslechu.
ukázka OBS
Dalším slavným interpretem byl Johny Cash.
Každý si to upravoval podle svých představ. Ch. McCoye nevyjímaje.
Zdá se mi. že verze McCoye je velmi podobná tomu, co hrával Monroe, třebaže v originále bylo sólo houslové.
Linkova verze je zase víc podobná tomu, co známe od J.Cashe, který jako první hrál to sólo na foukačku. Cash to vlastnohuboručně hrál jen na prvních živých vystoupeních. Na studiových nahrávkách už to vždy foukal někdo jiný.
Mě se víc líbí ta Linkova úprava, ale byl bych spokojen, kdybych to uměl aspoň tak jak to umí McCoy. :-))))

Komár
uživatel
104 příspěvků
Vloženo 17.11.2007 20:10:13  
K tomu neni co dodat.

Lerak vydra
harp
162 příspěvků
Vloženo 17.11.2007 20:06:25  
Hlavně ten ,,umělecký dojem" obzvláště u tohoto fláku kromě několika jedinců harmonikovýho nebe se ubírá kamsi do pryč.25 nebo 50 je už fuk,jde pouze o čas který tu zůstává ale my odcházíme.

Komár
uživatel
104 příspěvků
Vloženo 17.11.2007 19:28:09  
To Lerak: Tak bacha, zahraju celej expres jazykem. Akorát rytmus umělecký dojem dou trochu do hajzlu:), takže ty hasiči vyzněj líp. Ale těch pětadvacet let cvičení si beru k srdci. Rači padesát.

Láďa
uživatel
118 příspěvků
Vloženo 17.11.2007 17:38:34  
Jazyk to je důležitý orgán.

San Jose
superharp
657 příspěvků
Vloženo 17.11.2007 16:33:37  
To Oldsweat: Jak vidím, tak jsem pěkně pozadu. Tato technika je pro mě něco jako vesmírňan, takže budu muset říct Slávce, aby jsme víc po večerech trénovali tu techniku s tím jazykem. A jelikož v příštích dvou desetiletích se na zubatou nechystám, tak doufám, že se to taky naučím. Jdu na to.

Old sweat
superharp
592 příspěvků
Vloženo 16.11.2007 23:58:23  
Tak jsem si to dnes trochu vyzkoušel. Opravdu to funguje. Hlavně mi pomohlo, když jsem zabrousil do starších diskuzí a tam někde píše Láďa, že se to hlavní odehrává asi tak v půlce jazyka. Dal jsem si do dohromady s tím co napsal Lerak a najednou to funguje. Předtím jsem to zkoušel špičkou stočenou do kotýtka, ale nebylo to ono, ten jazyk se tam vystrčenej dopředu nějak nevejde. Takže bych to shrnul. Harmošku pořádně vrazit do roztažené huby, jenom mírné kotýtko někde uprostřed jazyka a špička jazyka se veze někde pod spodní hranou harmoniky. Musím konstatovat, TO NEMÁ SKULINU. Chce to už jenom cvičit a zdokonalovat.
Dík za radu.
Opraveno 17.11.2007 01:00:37

Lerak vydra
harp
162 příspěvků
Vloženo 16.11.2007 17:57:12  
Nevzdávej to Fando a na zubatou se vyser.To je jenom takovej grunt v pokročilém stádiu to vypadá trochu jinak a jazyk hraje velmi důležitou roli,jsem odkovanej bluegrassem takže mohu potvrdit,že jdou takto vyhrát i ty nejobávanější instrumentálky a sóla.V autoškole ti taky ukážou nejdřív vopravdický auto a z knížky se dozvíš k čemu se používá no a za měsíc panečku střiháš zatáčky jak Nikáč Lauda:)))

Old sweat
superharp
592 příspěvků
Vloženo 16.11.2007 15:19:23  
Tak to jsi mne Karlíčku moc nepotěšil a začínám přemejšlet, jestli to nemám vzdát hned. :-D :-D :-D.
Když to ale vezmu s té lepší stránky, tak tu zubatou můžu posílat do pryč tak dlouho než dokonale zvládnu "U" techniku. Takže si ještě za 20 let i ten O.B.S. třeba špicmundem s tebou zahraju. Už se těším. :-) :-) :-) :-)

Lerak vydra
harp
162 příspěvků
Vloženo 16.11.2007 13:47:28  
Nazdar Komáre.Je jasný ,že začínající harmonikář z toho ani nic jinýho nedostane.Doporučuju tak pětadvacet let cvičit.:)))

Komár
uživatel
104 příspěvků
Vloženo 16.11.2007 11:16:08  
Lerak má pravdu. Výborně se tak hraje "co ste hasiči" a jiné odrhovačky. Pro větší zábavnost doporučuju mollovku.

Lerak vydra
harp
162 příspěvků
Vloženo 15.11.2007 17:04:58  
Františku ahoj.všechno,co se tady kolem toho píše je pravda a jak píše Bigear ohledně toho cvičení tak tomu se vskutku nevyhneš opravdu a čím více a déle tím lépe ale však efektivně.Je fakt,že při hře v držáku tu hubu jak ropucha mám taky ale heleď když si vezmeš harmoničku a vsadíš do úst tak,že ji máš jemně posazenou v obouch koutkách a horním a spodním rtem dotěsníš jemně tak,že ti neutíká kolem vzduch a přes nástroj jemně dýcháš a rozezníš tam i zpět.Jazyk přitom neschováváš nikde v ústmí dutině ani v krku nýbrž ho polož na rejstřík a zkoušej zpočátku všelijak přesouvat,nastavovat a do stran mezi koutky rozkmitávat a zkoušej hrát akord i jednotlivé tóny a snaž je hrát čistě a nemusí to být zrovnaO.B.S. ale třeba Flint Hill special:)))

Old sweat
superharp
592 příspěvků
Vloženo 15.11.2007 15:18:00  
Leraku, zkoušel jsem to jak píšeš. Bez úspěchu. Nějak nedokážu tu hubu roztáhnout přes několik direk a pak tam rejdit jazykem. Asi na to jdu nějak špatně. Karle, zkus tu techniku popisem trochu víc objasnit. Tohle mi taky radil Láďa v nějaké diskuzi. Patrně by to chtělo navštívit nějakej Workshop.
Opraveno 15.11.2007 15:25:11

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 14.11.2007 17:43:41  
Ještě bych poradil poslech McCoyovy verze.Hraje to trochu jinak a má skvěle zmáknuté frázování a akcenty,čímž vlastně vyhrává na celé čáře.Nevím zda Ty,ale Charlie Slavík to určitě má na CD.Když si to zpomalíš na slowdowneru,je to vlastně strašně jednoduché,ale cvičení se stejně člověk nevyhne:-).
Hodně zdaru!
Bigear.
P.S.Je tu ještě jedna finta.Pro velmi rychlé sledy tónú je možné sem tam nějaký tón vynechat.Při dokonalém frázování se to ztratí a bez zpomalení to běžný posluchač ani nepozná.Naopak,ti,kteří to znají si tam ten chybějící tón podvědomě domyslí.Běžně to používám když ztrácím tempo při hře s kapelou a vynecháním tónu si vytvořím časovou rezervu pro zdárné dohrání rychlého sola.Ale i to chce cvik...

Old sweat
superharp
592 příspěvků
Vloženo 14.11.2007 17:20:14  
Bigeare, tys ten problém přesně vyhmát. Než jsi mi odpověděl, tak jsem tady asi hodinu trápil sousedy. Nahrával jsem to do PC a pak poslouchal. Opravdu je to ten interval 6 -8. Tam se vždycky zaseknu a pak trefím, nebo nezaseknu, ale netrefím. Jak mi radíš vrazit mezi to -7, tak to by bylo technicky schůdnější, ale poslechově nic moc. To budu raději klidně 1/2 roku drtit. :-). Mě osobně by spíš pomohlo, dostat mezi to nějaký foukaný tón. Ale to by nesmělo vyznít hůř, než originál.
V každém případě dík. Olsw.
AutorPříspěvky
« Stránka: z 2 » 

Úvodní stránka | Nahoru | Zpět | Vpřed | Přidat k oblíbeným
Web je postaven na enginu phpRS
(c) 2007 Maxihaf a spol