Autor | Příspěvky |
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 18.07.2009 20:48:15
Všichni foukačkáři jsou v podstatě čtvrttónoví nebo lépe
řečeno všelijak falešně-tónoví. Alois Hába by se
nestačill divit...
Opraveno 18.07.2009 20:48:40
|
MacP uživatel 94 příspěvků |
Vloženo 18.07.2009 14:41:22
Berte to jako fór, ale doporučuji návštěvu muzea
hudebních nástrojů a prohlídku čtvrttónového klavíru. Je
tam mnoho tónů, které harmonikáři používají :-):-):-)
(samozřejmě se mnou v čele) :-)
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 18.07.2009 11:05:28
Né,že bych si byl v tomto ohledu sám sebou jistý,ale mám
za to,že foukací harmonika právě svou možností jemné a
přesné intonace na bendovaných,do určité míry i ostatních
tónech,jemné odlišení těchto tónů v závislosti na tónině
umožňuje.Otázka je,jak dalece je schopen se s tím
interpret vyrovnat.Většinou slýchám a to i z vlastních
nahrávek velké nedostatky v přesné intonaci i u tónů
jasně odlišných než je např.právě zmiňovaná dvojice Fis a
Ges-např. C a B (česky H).
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 17.07.2009 22:27:33
Fis e Ges jsou skutečně dva výškově rovnocenné tóny pouze
v rovnoměrně temperovaném ladění.
Tak je tomu u běžně naladěného klavíru, proto stačí pro
oba tóny jedna černá klávesa.
U nerovnoměrné temperace používané např. při hraní na
smyčce se může jednat o ne zcela identicky výškově stejné
tóny, jak správně lulish uvedl.
Jedná se ale již o oblast hudební alchymie, pro
foukačkáře naprosto mimo praktické použití, a pro 99,99 %
ostatních hráčů jakbysmet.
Opraveno 17.07.2009 22:28:51
|
San Jose superharp 657 příspěvků |
Vloženo 17.07.2009 20:01:51
A já si z toho vystřelím: Fis a Ges jsou tak rozdílné, že
odjakživa má každý klavír vedle sebe 2 černé klapky,
jedna je pro Fis a druhá pro Ges.
Jelikož ta klapka tam je jedna, musí se to ladit tak, aby
to sedělo tak i mak. (Temperovaně??? klidně mě
opravte:)))
|
lulish uživatel 71 příspěvků |
Vloženo 17.07.2009 19:31:08
Ještě to tu trochu rozvířím...
Ono Fis a Ges opravdu není stejný tón. Zvýšené F jistě
nemůže podle zákonů akustiky mít stejnou frekvenci jako
snížené G... Jde totiž o jiné harmonické poměry... Proto
existují tyto dvě stupnice, které jsou například smičci
vnímány jako rozdílné...
Poměr délky struny a úseku, který má hrát daný tón
(fis/ges) je u těchto tónů mírně odlišný...
|
Jaromír superharp 296 příspěvků |
Vloženo 12.03.2009 21:28:13
To Jose: Ta krabička spíš symbolizuje, že mě zatím do
huby harmonika snad ani nepatří, ale makám na tom se
střídavými úspěchy. S tou slivovicí to není špatný nápad,
to by se doma divili, jak pilně cvičím a co to se mnou
dělá.
|
Old sweat superharp 592 příspěvků |
Vloženo 12.03.2009 10:21:03
Teda Jose ????
Vypít všechny zásoby slivovice těsně před Haaftekem ???
To od hlavy sdružení není zrovna chvályhodný počin.
:-((((
|
San Jose superharp 657 příspěvků |
Vloženo 12.03.2009 00:13:55
Jaromíre, a ty na té fotce máš před pusou krabičku plnou
slivovice, a do ní ved hadička a tou se ta krabička
doplňuje. To si teď jen tak konstatuji, jelikož jsem
všechny zásoby vypil. :)
|
Jaromír superharp 296 příspěvků |
Vloženo 11.03.2009 08:21:00
Jo, tys na to kápl, byl to určitě on.
|
osman uživatel 122 příspěvků |
Vloženo 11.03.2009 08:13:46
Woody Allen?
|
Jaromír superharp 296 příspěvků |
Vloženo 09.03.2009 22:22:19
To bude taky tím, že názvosloví je převážně italské, i
když češi byli kdysi taky slavní hudebníci světového
formátu,nebo Němci (Beethoven, Wagner atd.). Apropo, když
jsme u toho Wagnera, slyšel jsem od kohosi v televizi
krásnou charakteristiku jeho hudby: Když slyším Wagnera,
dostávám chuť anektovat Polsko!
|
Komár uživatel 104 příspěvků |
Vloženo 09.03.2009 09:10:57
Sem hudební samouk, ale jak sem to tak pozoroval, tak v
muzice funguje přísně matemetická logika. Bohužel,
názvosloví nevymysleli matematici, ale muzikanti, což
vneslo do problému poněkud chaos...
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 11.06.2008 14:15:45
... pro začátek by úplně stačilo uložit do hlavy a do
srdce... / smích/
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 10.06.2008 22:53:11
...to bych vytesal do kamene...
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 10.06.2008 22:15:57
Přesně tak. Nejlepší na tom je to, že člověk začne
chápat a objevovat ty zákonitosti , jejich krásu a
nakonec i ty kupecké počty až v momentě, kdy o tom
skutečně něco ví. Teprve pak v té zdánlivě nezáživné,
komplikované a chaotické teorii a názvosloví objeví
dokonale fungující a propojenou strukturu a zcela logicky
fungující celek, kde jedno dokonale zapadá do druhého a
kde všechno souvisí se vším.
Hudba a k ní se vážící hudební teorie je svým způsobem
dokonalá a odolala ve své historii všem pokusům o rádoby
zjednodušující výklady a řešení.
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 10.06.2008 21:29:01
Svatá pravda! A navíc má vlastně jasnou matematickou
logiku,bohužel však až tehdy,kdy se seznámíme s
problematikou podrobněji.Abych tak řekl až se naučíme ty
hudební "kupecké počty" :-)
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 10.06.2008 08:09:04
Není v tom nic nelogického ani nahodilého, natož aby to
někdo striktně nařídil. Naopak v pravopise někdo určil,
jaká slova budou vyjmenovaná, po kterých se bude psát
tvrdé či měkké i apod., což vůbec nemá mnohdy žádné
logické odůvodnění.-
Existuje snížený tón A ? Ano, As , proto od tohoto tónu
může začít stupnice As dur.
Existuje zvýšený tón G ? Ano, Gis, proto od tohoto
tónů může začíít stupnice Gis dur.
Stejně jako v matematice můžeš polovinu vyjádřit jako O,5
nebo 1/2, 2/4 apod. Také by se někdo nad tím mohl
pozastavovat, proč není jen jeden způsob.
Nebo např. v hodinách: 7.45 můžeš vyjádřit jako jako za
15 minut osm, nebo tři čtvtě na osm. Takových příkladů
jsou tisíce.
Hudební terminologie je závazná na rozdíl od mnoha jiných
/viz i ten pravopis, který se mění s generacemi
jazykozpytců a úředníků/ po celá staletí, troufám si
tvrdit, že je to jedna z nejkonstatnějších terminologií
vůbec.
Opraveno 10.06.2008 09:04:47
|
eh, nikdo
102 příspěvků |
Vloženo 10.06.2008 07:03:16
Musím sa Vám poďakovať za snahu ,pomôcť mi porozumieť,ale
aj tak mi nejak stále uniká zmysel celého. V pravopise sa
skutočne používajú rôzne "i" a "ý"
ale zároveň je to možné odôvodniť, ako napr. tu sa píše
také ý lebo je tam tvrdá spoluhláska a tu sa píše také í
lebo je to sloveso atď.atď. Ale pri tých stupniciach
začínam mať dojem ,že je to tak LEN preto ,lebo niekto
povedal že to tak bude a nie je na to odôvodnenie.
Pripomína mi to jednu zákonitost v šachu o profilakcii a
prekrývani. Tiež nebolo možné vysvetliť prečo to tak
funguje ,len sa vedelo že to funguje.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 10.06.2008 06:23:36
Jen bych Bigearovo výstižné vysvětlení doplnil, že
standartní značení všech 12 ladění harmonik, se kterým se
můžeš běžně setkat je následující:
ladění :
C, D, E, F, G, A ,
B/= H/, Db, Eb, Fis, Ab, Bb/= B/
Jinak ale klidně místo Des by mohlo být Cis, místo As Gis
apod. - viz vysvětlení níže.
Opraveno 10.06.2008 06:26:21
|
Autor | Příspěvky |