Nikdo není online
Do týdne nás opustí: larryunderwo
Nově příchozí:   Hory    SepiaX    Fáfa  

Diskuze

  Rubrika:   Vybrané téma:
Nezařaditelné Hudební teorie

-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze
-Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
 
AutorPříspěvky
« Stránka: z 3 » 

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 18.07.2009 20:48:15  
Všichni foukačkáři jsou v podstatě čtvrttónoví nebo lépe řečeno všelijak falešně-tónoví. Alois Hába by se nestačill divit...
Opraveno 18.07.2009 20:48:40

MacP
uživatel
94 příspěvků
Vloženo 18.07.2009 14:41:22  
Berte to jako fór, ale doporučuji návštěvu muzea hudebních nástrojů a prohlídku čtvrttónového klavíru. Je tam mnoho tónů, které harmonikáři používají :-):-):-) (samozřejmě se mnou v čele) :-)

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 18.07.2009 11:05:28  
Né,že bych si byl v tomto ohledu sám sebou jistý,ale mám za to,že foukací harmonika právě svou možností jemné a přesné intonace na bendovaných,do určité míry i ostatních tónech,jemné odlišení těchto tónů v závislosti na tónině umožňuje.Otázka je,jak dalece je schopen se s tím interpret vyrovnat.Většinou slýchám a to i z vlastních nahrávek velké nedostatky v přesné intonaci i u tónů jasně odlišných než je např.právě zmiňovaná dvojice Fis a Ges-např. C a B (česky H).

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 17.07.2009 22:27:33  
Fis e Ges jsou skutečně dva výškově rovnocenné tóny pouze v rovnoměrně temperovaném ladění.
Tak je tomu u běžně naladěného klavíru, proto stačí pro oba tóny jedna černá klávesa.
U nerovnoměrné temperace používané např. při hraní na smyčce se může jednat o ne zcela identicky výškově stejné tóny, jak správně lulish uvedl.
Jedná se ale již o oblast hudební alchymie, pro foukačkáře naprosto mimo praktické použití, a pro 99,99 % ostatních hráčů jakbysmet.
Opraveno 17.07.2009 22:28:51

San Jose
superharp
657 příspěvků
Vloženo 17.07.2009 20:01:51  
A já si z toho vystřelím: Fis a Ges jsou tak rozdílné, že odjakživa má každý klavír vedle sebe 2 černé klapky, jedna je pro Fis a druhá pro Ges.

Jelikož ta klapka tam je jedna, musí se to ladit tak, aby to sedělo tak i mak. (Temperovaně??? klidně mě opravte:)))

lulish
uživatel
71 příspěvků
Vloženo 17.07.2009 19:31:08  
Ještě to tu trochu rozvířím...

Ono Fis a Ges opravdu není stejný tón. Zvýšené F jistě nemůže podle zákonů akustiky mít stejnou frekvenci jako snížené G... Jde totiž o jiné harmonické poměry... Proto existují tyto dvě stupnice, které jsou například smičci vnímány jako rozdílné...

Poměr délky struny a úseku, který má hrát daný tón (fis/ges) je u těchto tónů mírně odlišný...

Jaromír
superharp
296 příspěvků
Vloženo 12.03.2009 21:28:13  
To Jose: Ta krabička spíš symbolizuje, že mě zatím do huby harmonika snad ani nepatří, ale makám na tom se střídavými úspěchy. S tou slivovicí to není špatný nápad, to by se doma divili, jak pilně cvičím a co to se mnou dělá.

Old sweat
superharp
592 příspěvků
Vloženo 12.03.2009 10:21:03  
Teda Jose ????
Vypít všechny zásoby slivovice těsně před Haaftekem ???
To od hlavy sdružení není zrovna chvályhodný počin.

:-((((

San Jose
superharp
657 příspěvků
Vloženo 12.03.2009 00:13:55  
Jaromíre, a ty na té fotce máš před pusou krabičku plnou slivovice, a do ní ved hadička a tou se ta krabička doplňuje. To si teď jen tak konstatuji, jelikož jsem všechny zásoby vypil. :)

Jaromír
superharp
296 příspěvků
Vloženo 11.03.2009 08:21:00  
Jo, tys na to kápl, byl to určitě on.

osman
uživatel
122 příspěvků
Vloženo 11.03.2009 08:13:46  
Woody Allen?

Jaromír
superharp
296 příspěvků
Vloženo 09.03.2009 22:22:19  
To bude taky tím, že názvosloví je převážně italské, i když češi byli kdysi taky slavní hudebníci světového formátu,nebo Němci (Beethoven, Wagner atd.). Apropo, když jsme u toho Wagnera, slyšel jsem od kohosi v televizi krásnou charakteristiku jeho hudby: Když slyším Wagnera, dostávám chuť anektovat Polsko!

Komár
uživatel
104 příspěvků
Vloženo 09.03.2009 09:10:57  
Sem hudební samouk, ale jak sem to tak pozoroval, tak v muzice funguje přísně matemetická logika. Bohužel, názvosloví nevymysleli matematici, ale muzikanti, což vneslo do problému poněkud chaos...

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 11.06.2008 14:15:45  
... pro začátek by úplně stačilo uložit do hlavy a do srdce... / smích/

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 10.06.2008 22:53:11  
...to bych vytesal do kamene...

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 10.06.2008 22:15:57  
Přesně tak. Nejlepší na tom je to, že člověk začne chápat a objevovat ty zákonitosti , jejich krásu a nakonec i ty kupecké počty až v momentě, kdy o tom skutečně něco ví. Teprve pak v té zdánlivě nezáživné, komplikované a chaotické teorii a názvosloví objeví dokonale fungující a propojenou strukturu a zcela logicky fungující celek, kde jedno dokonale zapadá do druhého a kde všechno souvisí se vším.
Hudba a k ní se vážící hudební teorie je svým způsobem dokonalá a odolala ve své historii všem pokusům o rádoby zjednodušující výklady a řešení.

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 10.06.2008 21:29:01  
Svatá pravda! A navíc má vlastně jasnou matematickou logiku,bohužel však až tehdy,kdy se seznámíme s problematikou podrobněji.Abych tak řekl až se naučíme ty hudební "kupecké počty" :-)

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 10.06.2008 08:09:04  
Není v tom nic nelogického ani nahodilého, natož aby to někdo striktně nařídil. Naopak v pravopise někdo určil, jaká slova budou vyjmenovaná, po kterých se bude psát tvrdé či měkké i apod., což vůbec nemá mnohdy žádné logické odůvodnění.-
Existuje snížený tón A ? Ano, As , proto od tohoto tónu může začít stupnice As dur.
Existuje zvýšený tón G ? Ano, Gis, proto od tohoto
tónů může začíít stupnice Gis dur.
Stejně jako v matematice můžeš polovinu vyjádřit jako O,5 nebo 1/2, 2/4 apod. Také by se někdo nad tím mohl pozastavovat, proč není jen jeden způsob.
Nebo např. v hodinách: 7.45 můžeš vyjádřit jako jako za 15 minut osm, nebo tři čtvtě na osm. Takových příkladů jsou tisíce.

Hudební terminologie je závazná na rozdíl od mnoha jiných /viz i ten pravopis, který se mění s generacemi jazykozpytců a úředníků/ po celá staletí, troufám si tvrdit, že je to jedna z nejkonstatnějších terminologií vůbec.
Opraveno 10.06.2008 09:04:47

eh, nikdo

102 příspěvků
Vloženo 10.06.2008 07:03:16  
Musím sa Vám poďakovať za snahu ,pomôcť mi porozumieť,ale aj tak mi nejak stále uniká zmysel celého. V pravopise sa skutočne používajú rôzne "i" a "ý" ale zároveň je to možné odôvodniť, ako napr. tu sa píše také ý lebo je tam tvrdá spoluhláska a tu sa píše také í lebo je to sloveso atď.atď. Ale pri tých stupniciach začínam mať dojem ,že je to tak LEN preto ,lebo niekto povedal že to tak bude a nie je na to odôvodnenie. Pripomína mi to jednu zákonitost v šachu o profilakcii a prekrývani. Tiež nebolo možné vysvetliť prečo to tak funguje ,len sa vedelo že to funguje.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 10.06.2008 06:23:36  
Jen bych Bigearovo výstižné vysvětlení doplnil, že standartní značení všech 12 ladění harmonik, se kterým se můžeš běžně setkat je následující:

ladění :
C, D, E, F, G, A ,
B/= H/, Db, Eb, Fis, Ab, Bb/= B/

Jinak ale klidně místo Des by mohlo být Cis, místo As Gis apod. - viz vysvětlení níže.
Opraveno 10.06.2008 06:26:21
AutorPříspěvky
« Stránka: z 3 » 

Úvodní stránka | Nahoru | Zpět | Vpřed | Přidat k oblíbeným
Web je postaven na enginu phpRS
(c) 2007 Maxihaf a spol