Nikdo není online
Do týdne nás opustí: larryunderwo
Nově příchozí:   Hory    SepiaX    Fáfa  

Diskuze

  Rubrika:   Vybrané téma:
Technika hraní Nieco o Transpozicii

-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze
-Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
 
AutorPříspěvky

San Jose
superharp
657 příspěvků
Vloženo 23.04.2008 12:04:12  
To Petkon: Máš pravdu, z toho by jednomu praskla hlava. Teoreticky podle not můžu zahrát na harmoniku laděnou v Db dur písničku napsanou v A dur, ale to bych musel umět bezchybně overblow, overdraw a mít v hlavě počítač. :)))

eh, nikdo

28 příspěvků
Vloženo 23.04.2008 12:01:00  
to Petkon: s tím samozřejmě souhlasím a nemyslel jsem to nijak zle. Jen jsem nechtěl, aby springb nabyl přesvědčení, že pokud nebude zápis v C-dur tak se podle něj nedá hrát.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 23.04.2008 11:19:42  
No, poněkud San Joseho chytáš za slovo, samozřejmě to přepsání do C dur nemyslel jako nutnou povinnost, ale jak už i v citovaném Bigearově příspěvku zaznělo, děje se tak ČASTO, pro usnadnění vlastního hraní. Předpokládá se využití v různých tóninách nebo lépe řečeno ve všech dvanácti tóninách, tak je evidentní nesmysl se učit rozložení tónů u každé harmoniky zvlášť.
Kdo chce, tak se ovšem může podle chuti vyřádit a naučit se všechny tóniny, ale je to podle mě naprosto zbytečné a pochybuji, že by se tím někdo zabýval.

eh, nikdo

28 příspěvků
Vloženo 23.04.2008 10:43:50  
to San Jose: melodie určitě nemusí být přepsaná do C-dur. Pokud hráč bezpečně ví jaké má rozložení tónů např. na G-durové harmonice může klidně (v první poloze) hrát písničku napsanou v G-dur. Zápis melodie v C-dur s poznámkou o tom kterou harmoniku použít je jen jednodušší v tom, že harmonikář má snažší práci a stačí mu znát jen rozložení tónů na C-durové harmonice a s ostatními tóninami se namusí zalamovat. Čili transpozice do C-dur věci usnadňuje, ale nutná není.
Opraveno 23.04.2008 10:44:47

San Jose
superharp
657 příspěvků
Vloženo 22.04.2008 19:26:28  
To springb: Ano, je to tak. Na tu diatoniku musíš notový zápis přetransponovat do Cdur, a pak můžeš hrát písničku třeba Eb dur na foukačku označenou Eb dur(v první poloze). Akorát ten chromatikář, pokud bude hrát na Cdur, se umačká. :)))

eh, nikdo

102 příspěvků
Vloženo 22.04.2008 15:02:46  
Rad by som to uzavrel páni. Old sweat pise ze ked budeme hrat rovnaku melodiu tak aj budeme hrat rovnake tony. To ale nie je pravda a o to mi prave ide, ze budeme hrat rovnaku melodiu ale nie rovnake tóny!!! Ak som spravne pochopil Petkona a San Jose tak spolocna hra chromatiky v C-dur ladeni a diatoniky v G-dur ladeni pri hrani pesnicky ktora je v G-dur je mozne JEN a POUZE TEHDY ked hrac na G-dur diatoniku pouzije INY opakujem INY notovy zapis! Potvrdte mi prosim ci je to takto aby som v tom mal konecne jasno. Dakujem.

San Jose
superharp
657 příspěvků
Vloženo 22.04.2008 14:29:48  
To springb: Tak v tomto případě by to tak nešlo... Pokud by jste hráli z not, musel by sis to přetransponovat do Cdur a hrát na Gdur harmoniku(v první poloze).

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 22.04.2008 14:10:00  
Ajaj, už jsme opět u temperování.
Diatoniky, pokud se nemýlím, jsou laděny nerovnoměrně temperovaně, tedy jakoby čistěji v dané základní tónině než u rovnoměrné temperace, nebť se nepředpokládá nějaké výraznější zabředávání do vzdálených tónin. Tím pádem u C harmoniky nám ta C dur poměrně pěkně ladí a intervaly jsou čistější než u nerovnoměrného temperování, avšak ani zde zcela čisté !
S tím základním tónem by to mělo být tak, že by měl být "čistý ", to znamená jeho výška k zákl. komornímu a / 440 Hz/ by měla být od něj odvozená v daném, čistém intervalu. Pokud by se vycházelo od základního tónu již temperovaně modifikovaného, zanesla by se tím do celého systému obrovská chyba, která by s každou další tóninou neúměrně rostla.
Tudíž u E harmoniky to základní E je čisté E ve vztahu k základnímu komornímu a.

Největší neřád ale dělají samotní výrobci, kteří jednou naladí nástroj na základní a na 440 Hz,. jindy 441 nebo dokonce 443 Hz a už jsme v kategorii teoretických blábolů s nulovým výstupem pro samotné praktické hraní, kde vlastně nikdo s nikým pořádně neladí, přitom každý navíc nějak vibruje, navíc dnes už to málokdo slyší a je schopen rozeznat ty jemné nuance.
Opraveno 22.04.2008 14:46:41

osman
uživatel
122 příspěvků
Vloženo 22.04.2008 13:23:52  
"Stejnost" tónů na harmonikách laděných v různých tóninách by měla být zajištěna jejich temperovaným laděním. Takže by asi měly být malounko a rovnoměrně rozladěné.(Mimochodem, začíná třeba E harmonika na čistém E nebo na temperovaném, jak to je?)
Opraveno 22.04.2008 13:31:05

Old sweat
superharp
592 příspěvků
Vloženo 22.04.2008 13:11:57  
To springb:
Vžyť je to prosté a jednoduché. Když si s tím kamarádem zahrajete stejnou melodii, (unizono) tak hrajete oba stejné tóny. Zrovna jako bys hrál s někým kdo hraje na trumpetu, klavír, nebo flétnu. Je jasné, že každý z vás ty stejné tóny musí z odlišného nástroje vyloudit nějak jinak.
(Omlouvám se, jestli jsem něco špatně pochopil)

Otázka hraní z not na diatonické 10.dirkové harmonice je trochu z jiného soudku. Tuhle problematiku vysvětluje v jedné diskuzi Bigear.
Tady je jeho příspěvek ze dne 31.01.2008 10:34:58

eh, nikdo

102 příspěvků
Vloženo 22.04.2008 12:59:02  
Skusim to este raz napisat o co mi vlastne ide. Napr.: Budeme hrat pesnicku v G-dur , kamarat bude mat chromatiku v C-dur a ja diatoniku v G-dur. Spolocne nam idu oci po notovom zapise. Je tam nota napr. "a" ,kamarat vyfukne ton "a" na svojej chromatike ale ja vyfuknem "e" na svojej G-dur diatonike. Alebo v notovom zapise bude nota "f" kamos na chromatike vyfukne "f" ale ja na svojej G-dur diatonike vyfuknem "c", atd. atd. atd. Kazdy bude stale vyfukovat ine tony a hrat budeme to iste. Je toto v poriadku??? Budeme moct vobec spolu hrat??? Budeme ladit????

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 22.04.2008 12:54:17  
Tazatel měl na mysli hru podle not/!/, kde nastává problém s tím, že pokud bude skladba v A dur, hráč na chromatiku ji bude hrát přesně podle not,nebude sice moc nadšen, ale bude hrát ty noty, které vidí.
Avšak hráč na diatoniku si musí buď skladbu přepsat-transponovat jakoby do C dur a hrát na A ladění,
nebo zkrátka transponovat každý zahraný tón , což je téměř nadlidský úkol, dělají to zpravidla pouze zkušení hráči na zobcovky při souborové hře, kdy často střídají nástroje sopránové, altové, tenorové a ještě k tomu v různých ladění G, D apod. U harmoniky by takovéto transponování byla naprostá sebevražda, za chvíli by nevěděl, který tón je který.
Nejjednodušší cesta tedy- hodit zápis do C tóniny a pak už je jedno, v jaké originální tónině ta skladba je, hráč na diatoniku si vezme jen harmoniku v daném ladění podle té originální tóniny. Bavíme se samozřejmě o 1.poloze, 2.poloha je obdobná s patřičným posunem tónin.

San Jose
superharp
657 příspěvků
Vloženo 22.04.2008 12:26:33  
Pokud budete oba hrát např. v Adur, a budeš míš diatoniku v Adur a kamarád chromatiku v A dur, tak nikdo nebude mít problém. Pokud bude mít kamarád chromatiku v Cdur, a bude chtít hrát v Adur, bude mít honičku s mačkáním registru. Nebude moct fouknout áčko do C dírky, ale do A dírky.
Pokud jde o hraní na dvě diatoniky např. v Cdur, jedna bude Cdur (první poloha) a druhá Fdur(druhá poloha). Tóny budou znít stejně, jelikož druhá poloha na F foukačce začíná opět Cčkem, ale na jiné dírce.
Snad jsem to moc nezamotal. :)

eh, nikdo

102 příspěvků
Vloženo 22.04.2008 12:04:19  
Dakujem za rychlu odpoved. Co je to hranie v polohach to mi je jasne. Chcel by som sa ale opytat este na nieco ine. Zaujima ma taka prakticka vec, napr.: Stretnem sa s kamaratom a chceme si spolu zahrat , dohodneme sa ,ze to bude pesnicka povedzme v A-dur. On vytiahne svoju chromatiku a ja HRDO svoju diatoniku ladenu v "A" ,co znamena ,ze s nejakymi krizikmi a beckami mam vystarano. LENZE: Spolocne nam budu utekat oci po notovom zapise a (teraz pride to najlepsie) on ked fukne do "c" dierky ,tak aj fyzicky ten "c" ton vyfukne, lenze ja ked fuknem do "c" dierky tak vyfuknem "a" ton. Nebude toto problem??? Nebude to vadit??? Ano budeme hrat v rovnakej stupnici ,ale bude nam to ladit. Budeme obaja hrat to iste, ale zaroven vyfukovat vzdy rozne tony!!! Alebo iny priklad zo zivota. S kamaratom si budeme chciet zahrat spolu ,obaja budeme mat diatonicke harmoniky ale ja budem hrat v prvej polohe a kamarat ktory nebude mat zodpovedajuce ladenie harmoniky bude hrat v druhej, tretej alebo siestej polohe cim dosiahneme spolocnu toninu. A zas to iste, kazdy z nas bude vyfukovat rozne tony i ked v rovnakej stupnici. Bude to v poriadku??? Napiste mi prosim. Este raz vdaka. Jaro.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 21.04.2008 20:18:03  
Ano, de facto jsi vystihl celý princip. Vždy hraješ pořád stejně, jakoby třeba na tu C dur, ale budeš-li hrát v 1.poloze a pohybovat se v tónině např. A dur, musíš si vzít pro identický způsob hry harmoniku laděnou v tónině A.
Ve 2.poloze budeš na C harmoniku hrát v G dur, to znamená na A harmonice budeš hrát v E dur. POdobně v dalších libovolných tóninách - viz schéma kvint-kvartového kruhu uvedeného v článku o technice hry. Jednotlivé tóny u dalších tónin Tě tedy v podstatě nemusejí zajímat.
Volba mezi diatonickou harmonikou a chromatikou neexistuje, protože každý z těchto nástrojů je určen k jinému způsobu hraní. To, co umí chromatika, neumí diatonika a naopak.
Zhruba platí, že diatonika je pro hru v 1-3 tóninách
/ přičemž samozřejmě můžeš libovolně v průběhu hraní měnit různě laděné harmoniky/, kdežto chromatika umožňuje hraní ve všech tóninách. Způsopb hraní se ale dosti liší, zejm.co se týče ohýbání tónů, pro které je určena hlavně diatonika, přestože i na některou chromatiku lze takto hrát.
Opraveno 22.04.2008 07:17:41

eh, nikdo

102 příspěvků
Vloženo 21.04.2008 16:17:58  
Dobry den! Som uplny zaciatocnik a momentalne riesim problem :chromatika verzus diatonika. Logicky mi vychadza aby som si kupil chromatiku, ved na nej zahram vsetko ,ale ked sa vsetci blaznite za diatonikou ,tak to uz chytilo aj mna. Comu ale dobre nerozumiem je sposob hrania na diatonike. Ked som videl rozlozenie vsetkych tonov .............na kazdej diatonike v inom ladeni je rozlozenie tonov ine ,az ma z toho rozbolela hlava. Alebo je to tak ze aj ked ma harmonika rozne ladenie ,tak VZDY sa do nej fuka tak, ako by som drzal v ruke C-dur??? Nerozumiem tomu ,vysvetlite mi to prosim vas. Dakujem.
AutorPříspěvky

Úvodní stránka | Nahoru | Zpět | Vpřed | Přidat k oblíbeným
Web je postaven na enginu phpRS
(c) 2007 Maxihaf a spol