Nikdo není online
Do týdne nás opustí: larryunderwo
Nově příchozí:   Hory    SepiaX    Fáfa  

Diskuze

  Rubrika:   Vybrané téma:
Jednotlivá ladění Geniálne Richter ladenie

-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze
-Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
 
AutorPříspěvky

Bobí
nováček
13 příspěvků
Vloženo 15.05.2009 11:14:48  
Dík za pochvalu Jaromíre, i když….. s Pulitzerem moc nepočítám. To víš, my co foukáme bídně, to musíme vynahrazovat v jinejch oblastech.
Ještě k tomu Richterovu zvukořadu… zapomínáme chválit třetí polohu, ale ta je spíš pro ty melancholiky.

Jaromír
superharp
296 příspěvků
Vloženo 13.05.2009 14:51:50  
Bezva příspěvek Bobí. Už Tvůj článek "Kdo byl ten chlap vlastně zač?" v "Historii foukačky" je na Pulitzerovu cenu, je vidět, že jsi se tomu musel hodně věnovat.
Ten Čech jako poleno Richter, to je dobrá legrace, asi jako cimrmanovské Objevení severního pólu Čechem Josefem Němcem. Je fakt, že ty dva národy jsou odjakživa promíchané a dokud nepřišel rakouský malíř pohlednic Adolf, nikomu to až na vyjímky moc nevadilo. Jak říkával už Jára Cimrman: "Moje vlast Böhmen".

Bobí
nováček
13 příspěvků
Vloženo 13.05.2009 14:07:34  
Syn berlínského hodináře J. Buschman v r. 1921 patentoval foukací harmoniku - kovovou placku s hlásky, na které se foukalo kolmo. V podstatě sdružené dechové ladičky.
Genialita Richtera není jen v ladění, ale v celé koncepci harmoniky…foukat rovnoběžně s plátky, pak mohl být použit i nádech, dále optimum deseti otvorů a příslušný diatonický zvukořad. Ladění se původně nazývalo Haidaerské … později Richterovo – to až dodnes. (Haid – česky Bor je zřejmě Richterovo rodiště). Samozřejmě že toto ladění bylo původně určeno pro muziku hraničářského kraje kde Richter žil (jižní Krušnohorsko).
Harmonika slavila úspěch, vzniklo mnoho manufaktur, později továrniček na jejich výrobu. A že se výrobě na Kraslicku a Klinghentálsku dařilo, to byla nejspíš otázka odbytu v Americe, kde bez předsudků, na rozdíl od tehdejší Evropy, tento nástroj přijali.
A jsme u toho, proč geniální ladění. Zatímco tehdejší lidovky toho kraje moc neznáme, docela se orientujeme v kořenech amerického Bluegrassu, Country- tedy lidového blues a později i černošského harmonikového blues, jak jej známe hlavně z počátku 20. století. Pochybuji, že Richterovi harmoniky se daly ohýbat, to je otázkou dimenzí hlásků a proporcí a konstrukce (nikdy jsem neměl originál Richterku v hubě – tak nevím :) ale, že jde bluegrass nebo např. irské lidové v 2. poloze výborně i bez ohýbání víme.
A to blúzové hraní, zřejmě startovalo s Marinebandem (Richter ladění!), který Hohner začal do Ameriky vyvážet až v druhé půli 18. století.
Važme si Richtera, není mnoho Čechů, jejichž dílo by přetrvalo staletí, a rozšířilo se po světě.
Zdař Richter :)

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 17.03.2009 10:42:35  
:-))) jasně,neřešit a hrát.:-)))

emilio
uživatel
102 příspěvků
Vloženo 16.03.2009 12:54:04  
:-))) Jardo , geniální člověk ( chtěl usnadnit hraní) a to se mu povedko kur..... y dobře . Pro mně je to uzavřená věc a jelikož nejsem zdatný teoretik , tak to neřeším , jestli je geniální nástroj nebo jeho vynálezce. :-)))

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 06.03.2009 12:17:00  
Omyl Emílku.Geniální může být i nápad,nebo myšlenka a to je samosebou,tak jak píšeš,lidská vlastnost,kterou se lišíme od prasátek.Tím pádem i způsob ladění bluesovek může být nazván geniálním,podle geniálního nápadu konstruktéra-génia.Podle mne je,respektive byl,pan Richter skutečný genius...stručně řečeno:-)

emilio
uživatel
102 příspěvků
Vloženo 06.03.2009 09:15:32  
Geniální může být akorát člověk a ne věc .
Ten kdo mistrně ovládá jakýkoliv nástroj je mistr a podle kvality nástroje se mu na něj hraje buď lépe nebo hůře.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 03.07.2008 22:57:40  
Chromatika je určena především ke hraní jednohlasé či vícehlasé melodie, ale lze na ni hrát i jednoduchý doprovod na úrovni tonika - dominanta, v terciích event. i subdominanta.
To znamená u chromatiky v C ladění akordy C, G dur /připadně souzvuky v terciích v F dur/.

eh, nikdo

102 příspěvků
Vloženo 03.07.2008 21:54:37  
Pre mna je zaujimave na celej veci to, že Richter bol Čech žijúci niekde na uzemi čiech alebo nemecka, a zostavil harmoniku určenu na hranie ludovych pesniciek a ich jednoducheho doprovodu (na to bola pôvodne určena). Myslim ,že o nejakom "BLUES" sa mu ani nesnilo (nezdálo) To by ale znamenalo ,že v čase ked zostavil ono ladenie ,tak ani nebolo genialne, lebo jeho genialita sa prejavila ovela neskor akoby náhodne, a to tak ,že NIEKTO začal s fúkačkou robit experimenty :-) . Tak či tak musel mat nejaky dobry dovod prečo tóny usporiadal tak ako ich usporiadal, ale kôli blues to zrejme nebolo. Mohol mat teda na to len jeden dovod (ak sa nemylim) a to ten aby bolo možne zahrat tam ten jeden akord ,ktory tam dole je pri tahani. Nakolko je ten akord doležity v lidove hudbe neviem posudit ,lebo v akordoch sa zatial moc neviznam. Zaujima ma to aj v suvislosti s chromatickou harmonikou ktora nema to richter ladenie. Chcel by som vediet ake možnosti doprovodu ponuka. Alebo je to len nastroj určeny na hranie melodie a doprovody tam nejdu moc hrat?

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 03.07.2008 12:35:02  
Genialitu Richterova ladění poznáš, až se naučíš pořádně hrát crossharp - čili 2.polohu, která Ti umožní všelijak kroutit a ohýbat bluesové tóny v nejpoužívanější spodní oktávě pro bluesové hraní. Většinou se v této poloze hrají totiž tóny tahané, které si hráč může svobodně přetvořit k obrazu svému. Toho se na standartně naladěnou harmoniku docílit nedá, pouze částečně. Takže rozdíl mezi hráči, pokud to oba budou mistrně ovládat, bude dobře
rozpoznatelný na první poslech a po několika zahraných tónech.
Opraveno 03.07.2008 12:35:28

eh, nikdo

102 příspěvků
Vloženo 26.06.2008 08:07:27  
Spolu s diatonickou harmonikou sa spomína geniálne Richter ladenie. Ale v čom je jeho genialita? Opýtam sa na to jednoducho. Na pódiu stoja dvaja fúkačkári ,jeden má diatoniku v geniálnom Richter ladení a druhy má diatoniku obyčajnú s kompletnou diatonickou stupnicou. V čom bude výhoda jedného? v čom je jeho prednosť? v čom má vetsie možnosti, ako druhý? Ďakujem.
AutorPříspěvky

Úvodní stránka | Nahoru | Zpět | Vpřed | Přidat k oblíbeným
Web je postaven na enginu phpRS
(c) 2007 Maxihaf a spol