Diskuze
-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze -Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
Autor | Příspěvky |
Pavel uživatel 104 příspěvků |
Vloženo 21.02.2013 19:23:48
Ok děkuji vám za radu cd si pořídím.
|
matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 21.02.2013 18:51:32
Pavle doporučuji sehnat CD chromatikáře Willie Burgera.
Je to světově uznávaný chromatikář jež se specializuje na
klasiku.
http://www.youtube.com/watch?v=2dJ4hC1nowI
Opraveno 21.02.2013 18:54:16
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 16.02.2013 22:03:55
Klasické hudby pro chromatiku je samozřejmě nekonečně
mnoho, záleží pouze na schopnostech hráče.
Mozarta jsem uvedl pouze jako jednu z možností.
Užitečné je srovnání s nějakou originální nahrávkou
(např.Mozarta skvěle nazpívala B.Hendricks ).
Několik příkladů - An die Freude K.53, Die kleine
Spinnerin K531, nebo Sehnsucht nach dem Frühlinge K596 a
mnoho dalších.
Mraky not klasické hudby nejrůznějšího druhu lze stáhnout
na známé adrese: imspl.org.
Opraveno 16.02.2013 22:04:19
|
Pavel uživatel 104 příspěvků |
Vloženo 16.02.2013 16:44:44
Hraji i na chromatiku. Jinak jaké ty skladby
W.A.Mozarta máš přesněji na mysli.
Dík za odpověď
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 16.02.2013 14:47:07
Pro hraní klasické hudby je vhodná zejména chromatická
harmonika, přestože i na diatoniku lze ledacos
jednoduššího zahrát.
Problém je, že pro harmoniku nikdo z velkých skladatelů
minulosti nepsal, takže se musí pečlivě vybírat
literatura určená pro jiné nástroje (flétna, trubka,
hoboj) nebo zpěv.
Velké zkušenosti s hraním klasiky na chromatiku nemám,
ale sem tam si něco zahraju.
Např. mnohé písně W.A.Mozarta jsou pro chromatiku doslova
lahůdkou.
|
Pavel uživatel 104 příspěvků |
Vloženo 10.02.2013 18:02:45
Jaké máte zkušenosti s klasickou hudbou na foukačku,
nejen s tou od Bacha.
|
eh, nikdo
59 příspěvků |
Vloženo 07.01.2010 00:08:48
:-) :-) :-) Po dokladnej inventúre doma som zistil,
že všetky tri diely školy na sopránovou zobcovou flétnu
od Ladislava Daniela mám doma. A eštej aj niečo naviac
Základy hry od Miloslava Klementa. Asi mi to bolo súdene
sa k notám dopracovať, len to chcelo dozrieť . Tak hŕŕŕ
na to, len škoda že má deň iba 24 hodín a týždeň len
sedem dní.
|
eh, nikdo
59 příspěvků |
Vloženo 06.01.2010 22:50:45
Super. Tak snáď zo mňa bude konečne aj notočit ! :-)
Možno mám aj niečo podobné doma niekde schované. Pred
časom som koketoval s myšlienkou hrania na zobcovku ,
ale mal som slabú motiváciu a malé deti. A možno má
dcérka niečo také v šuflíku , chodí totiž na ZUŠ prvým
rokom na flautu, tak sa nechám vyškoliť. Ďakujem za radu
Peter.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 06.01.2010 21:48:55
Ano, správně jsi pochopil, že psát na podobné skladby
tabulatury je větší ztráta času, než se jednou provždy
naučit číst noty.
Laco, mohu poradit dobrou a osvědčenou metodu, jak se
snadno a bez větší námahy naučíš nejdůležitější základy
hudební nauky.
Kup si školu hry na sopránovou zobcovou flétnu od
Daniela, mají ji ve všech obchodech s hudebninami nebo v
prodejnách hudebních nástrojů. Dá se snad objednat i přes
internet.
Tato škola je sice určena pro zobcovku, ale můžeš podle
ní hrát velmi snadno na chromatiku, přitom každá lekce tě
naučí něco nového z hudební nauky. Výsledkem je to, že
takto zcela postupně a nenásilně vstřebáš potřebné
znalosti a noty přestanou být pro tebe strašákem.
Učebnice je vhodná i pro totální samouky, já jsem se
podle ní učil na zobcovku, o které jsem nevěděl zhola
nic. 1.díl se dá zvládnout během několika měsíců.
Jsou tam hlavně lidovky a jednoduchá cvičení, něco málo z
klasiky. Všechno jsou to vlemi přístpné a známé věci.
Je v ní z teorie vše potřebné vysvětleno, ty si pouze
každý nový tón najdeš na harmonice sám.
Začíná se v 1.lekci tónem h1, ve 2.lekci pak a1 atd.
Pokud se chceš na chromatiku aspoň něco podle not
naučit, tato škola ti prokáže neocenitelnou službu.
Uvidíš, že mi dáš za pravdu, pokud si ji obstaráš.
Zde je např. jedna možnost :
http://www.eva.cz/zbozi/22442/skola-hry-na-zobcovou-fletn
u-daniel-1-dil/
Opraveno 06.01.2010 21:49:44
|
eh, nikdo
59 příspěvků |
Vloženo 06.01.2010 21:17:55
Tak konečne sa mi to podarilo prepísať do tabulatúry, tak
teraz viem prečo sa do toho asi doteraz nikomu moc
nechcelo, ale má to prepisovanie niečo do seba, ak nič
iné tak po 37 takte človek skoro vie kde má aký tón na
harmonike :-) . No ale samotná tabulatúra asi nikomu moc
platná nebude pre nemožnosť z tab zápisu prečítania dĺžky
tónu. Noty - ja viem... sú doležité! Tak ostáva sa mi to
ešte ako tak naučiť, aj keď mám normálne teraz strach po
takej Petrovej recenzii. To bol len vtip. :-) ja hrám
stejne len pre seba a pre svoju radosť. A že som amatér?
mi nevadí nikto učený z neba nespadol.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 06.01.2010 18:38:36
Tady je odkaz na youtube Bachova Airu v podání Jardy Hůly
alias Bigeara na diatonickou foukačku :
http://www.youtube.com/watch?v=BMLPZAFQIkQ
Není to sice ukázka celé skladby, jen její části, ale
přesto bych si dovolil si pár poznámek jen pro opravdové
fajnšmekry či milovníky klasické hudby.
To, že to není hráno v originální tónině, podle mě v
tomto případě nehraje žádnou roli, zde platí jednoznačně,
že účel světí prostředky.
Ani to, nakolik rozladěnou foukačku měl Jarda k
dispozici, jak píše v komentáři. Důležitý je celkový
dojem. Podle mě jeho podání celé skladby je krásné, hraje
jemně a s citem, vyváženě, myslím, že Bachovi ostudu
určitě neudělal.
Zcela v duchu barokní interpretace použivá pouze jemného
vibráta, které využívá jen jako určitou tónovou ozdobu,
nikoliv jako jednu z vlastností samotného tónu. Hraje
trylky tam, kde se hrát mají, i když na diatoniku je to
problém a není trylek jako trylek. Takže výsledný dojem
je velmi dobrý, a ještě k tomu zahráno na diatoniku. Je
otázka, nakolik se dá na foukačku hrát autenticky, když
Bach foukací harmoniku neznal a skladby pro ni nepsal.
Zastavím se u jednoho docela zásadního problému v
interpretaci podobných skladeb, a to způsobu hraní a
používání trylků.
Otázka hraní trylků nejen u této skladby je velmi
zajímavá. Vezměme si např. hned samotný začátek skladby,
konec 2.taktu. Všimněte si, jak velmi málo interpretů tam
hraje trylek /v orig.tónině d-cis/, ačkoliv technicky to
např. pro smyčce nepředstavuje vůbec žádný problém. Bach
ho tam asi nenapsal, nevím, neznám originální partituru,
zda se vůbec zachovala, jestli to není jen opis apod.,
jak bylo v té době běžné. Barokní praxe v tomto směru ale
hovoří zcela jednoznačně ve prospěch toho, že se trylek
má hrát, tam kde jej muzikant cítí. Samozřejmě i podle
dalších pravidel, tím vás nechci zatěžovat.
Proto např. Norrington ho tam hraje a je to naprosto v
pořádku, bez něj jako by v té melodii něco chybělo.
Poslechněte si to schválně pozorně od různých interpretů,
úplně stačí zaměřit se na počáteční frázi v prvních 2
taktech.
Pleva jej hraje taktéž, ovšem proto asi volil tóninu C
dur, protože v originální tónině se hraje tento trylek
velmi špatně /střídání nádechu a výdechu, nikoliv jen
pohybem registru/ a není to prostě ono.
Škoda však, že téměř všechny trylky hraje zcela
nebarokně, rychle, bez náběhu od horní sekundy, dokonce
od základního tónu, což je základní prohřešek. Pleva
hodně a téměř neustále vibruje, což také nezní příliš
stylově.
V druhé repetici Pleva dokonce použil zdvojený hlas dvou
harmonik. Budiž, beru to spíše jako zajímavost než nějaké
podstatné vylepšení interpretace. Ale ty 2 hlasy mu znějí
pěkně polyfonicky, takže výsledek je na svou dobu
vynikající. Věřím, že dnes by to Pleva na základě nových
poznatků už jistě hrál trochu jinak.
Netuším, zda Bigear hraje Bacha s vědomím dnes již
prokazatelných pravidlech barokní interpretace, ale v
každém případě se mi jeho ukázka líbí a prokazuje v ní
cit pro interpretaci této hudby, která je tolik odlišná
od blues a jazzu vůbec.
Interpretovat klasickou hudbu na chromatiku či diatoniku
je velmi ošidné, ne vždy se podaří adekvátně přenést to,
co autor zamýšlel pro úplně jiný nástroj s jinými
technickými a výrazovými možnostmi. Trylkování a hraní
ozdob vůbec je jedním z takových problémů nejen
chromatické harmoniky. Často je to technicky nemožné a
potom skladba nevyzní tak, jak má. Většina foukačkářů na
diatoniku tyhle problémy asi neřeší, nechtěl jsem nikoho
z vás zbytečně zatěžovat teorií, však jsem vás úvodem
varoval.
Opraveno 06.01.2010 18:41:39
|
eh, nikdo
59 příspěvků |
Vloženo 06.01.2010 13:06:05
Díky Old Sweat! Hneď sa na to idem pozrieť. Super rada.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 06.01.2010 13:04:22
Františku,zdravím tě, Pleva to nahrál jednoduše v C dur.
|
Old sweat superharp 592 příspěvků |
Vloženo 06.01.2010 12:59:40
Ještě bych si dovolil Petra doplnit.
Na našich stránkách v diskuzi o Lubomíru Plevovi je odkaz
na stažení jeho LP desky. "Harmonica in mood and
rhythm".
Hned první skladbou na ní je Air. Ale nepátral jsem v
jaké tónině to hraje.
|
eh, nikdo
59 příspěvků |
Vloženo 06.01.2010 12:50:57
Veľmi ti ďakujem za takú obsialu a vyčerpávajúcu odpoveď.
Tá skladba je naozaj nádherná!!! Čo sa not týka, je mi
úlne jasné, že bez znalosti sa pri tomto type hudby
človek nezaobíde, mám v pláne štúdium teórie, no než mi
to naskáče do hlavy to chvíľu potrvá. Čo sa človek
zamlada nenaučí, neskor nemože nájsť. Svojím deťom to
stále vtĺkam do palice. No ale asi vieš ako to chodí.
Hlavne je ta skladba dosť dlhá na to učiť sa ju spamati
bez nejakého zápisu. čiastočne som si poradil tak, že som
si to stiahol ako midi, odfiltroval doprovod v programe
harpingmidi a teraz to chce len cvičiť,skušať. .. Noty sú
noty, ja sa to raz určite naučím.
Opraveno 06.01.2010 13:02:52
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 06.01.2010 12:18:46
Jestli k tomu můžu také něco, skladbu hrávám výhradně na
chromatiku /samozřejmě na flétnu/, na diatoniku je pro mě
příliš obtížná s nejistými overtóny, jak o tom již psal
Bigear. Obdivuji každého, kdo to na diatoniku celé
zahraje.
Pokud chceš skladbu hrát opravdu tak, jak by se hrát
měla, v originální tónině, tak je napsaná v D dur tónině.
Je dobré se ji naučit v D dur, protože si ji zahraješ s
originálními orchestrálními nahrávkami, kterých je i na
internetu, na youtube apod. k dispozici celá řada.
Správný zápis je tedy v D dur /se dvěma křížky na notové
osnově hned za houslovým klíčem/.
Celá skladba se jmenuje Orchestrální suita č.3 D dur BWV
1068, podle toho skladbu velmi snadno najdeš. Nejznámější
část Air je v pořadí 2.věta této suity.
Hlavní melodii hrají 1.housle, proto je potřeba se
zaměřit na interpretaci podle houslového zvuku a vedení
hlasu.
Chtěl bych upozornit, že učit se tuto skladbu jen podle
sluchu je velmi obtížné, ideální je se naučit opravdu
číst noty, jinak asi nebudeš schopen zachytit všechny
nuance, drobné ozoby, rychlejší noty v bězích apod. Ale i
toto lze snad zvládnout, i když je to podle mého názoru
velmi zdlouhavé a značně neefektivní.
Jinak doporučuji kliknout na nějakou věrohodnou verzi
této skladby na youtube.
Na učení je nejlepší asi tato verze /viz 1.odkaz/, na
které najdeš přímo i on-line notový zápis, podle kterého
se můžeš i při neznalosti not částečně orientovat v
zápisu. Je třeba sledovat stále horní houslový řádek v
notové osnově. Je to orchestrální verze znějící v D dur.
Slušná je i verze té japonské houslistky /viz 2.odkaz/,
která to hraje jako víceméně sólový houslový kus, kde
bude možná pro tebe zřetelnější ta hlavní melodická
linka. Interpretace a přednes je však ke své škodě plně
romantický, takhle se barokní hudba na vrcholné úrovni
dnes nehraje.
Určitou možností je poslech tzv. autentické interpretace,
např. s Norringtonem /viz 3.odkaz/, kde se interpretace
asi nejvíce blíží tomu, jak by to mělo znít. Tady ale
pozor na barokní ladění /a = 415 Hz/, takže skladba zní v
Cis/Des/ dur.
Skladba se hrává v nejrůznějších více či méně zdařilých
úpravách a tóninách pro nejrůznější obsazení, protože
tuhle nádhernou Bachovu skladbu chce hrát téměř každý
muzikant.
Časem, až nebudu mít někdy večer co dělat, sem případně
dodám i tabulaturu pro chromatiku, ale opravdu bych radil
na podobné skladby alespoň základní znalost not, protože
bez toho se časem neobejdeš, budeš-li chtít hrát klasiku
a podobné skladby. Pro hráče na chromatiku by měly být
noty povinné…
Ale že je nádherná ? Už to první nádherné a předlouhé Fis
…
1. příklad s notami :
http://www.youtube.com/watch?v=E2j-frfK-yg&feature=re
lated
2. příklad –Japonka
http://www.youtube.com/watch?v=qOVwokQnV4M
3. příklad- Norrington
http://www.youtube.com/watch?v=NlT8yeEYbMs&feature=re
lated
Na této adrese najdeš ke stažení kompetní orchestrální
part včetně těch 1.houslí :
http://imslp.org/wiki/Orchestral_Suite_No.3,_BWV_1068_(B
ach,_Johann_Sebastian)
Opraveno 06.01.2010 12:23:17
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 06.01.2010 12:16:30
Bylo by dobré přenést poslední příspěvky do diskuzi o
Air, kam už dávám následující příspěvek.
stalo se. Old sweat
Opraveno 06.01.2010 12:55:46
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 06.01.2010 11:42:36
Rád bych,ale neumím přepisovat noty.Nemám na to program a
tabulaturu mám napsanou přímo v notách.Zkusím to
naskenovat a rukopis ti pošlu emailem.Ahoj.
|
eh, nikdo
59 příspěvků |
Vloženo 06.01.2010 11:01:57
to Bigear: nemohol by si mi eventuálne prosím ťa
poskytnůť tie noty a tab na diatoniku aspoň pre
zaujímavosť? Bol by som moc vďačný. Alebo mi poraď ako
sa k nim dostať.
|
eh, nikdo
59 příspěvků |
Vloženo 06.01.2010 10:56:50
Ahoj Bigeare, ďakujem za odozvu. Na diatoniku by som sa
toto moc neodvážil je to moc "krkolomné" , to
video čo si nahral nejako nemožem nájsť, docela by som si
ho rád pozrel. Asi tu tab skúsim nejako odvodiť od
notového zápisu, ale to bude docela porod. Najľahšia je
asi varianta podľa nahrávky, ale niektoré tóny by som asi
v rýchlejších pasážach nemusel postrehnúť, no uvidíme. Ak
sa to nenájde iná možnosť asi nebude. Ak nevadí pošli mi
tu skratku na to tvoje video. Ďakujem.
|
Autor | Příspěvky |
|