Diskuze
-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze -Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
Autor | Příspěvky |
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 25.11.2009 22:30:51
Nowhere Man
----------------------
Pokročíme opět s naším malým seriálem o písních skupiny
Beatles, jejíž tvorba je aktuální a stále je na jejich
písničkách co obdivovat a nacházet.
Zastavíme se proto u další písně, kterou Beatles vydali
na svém albu Rubber Soul.
Píseň vznikla tentokrát převážně z pera Johna Lennona v
r.1965, je to jedna z prvních písní, která se vyhýbá
zcela tematu lásky nebo zamilovanosti. Skladba vznikla z
osobní Lennonovy frustrace, z depresivního pocitu
nespokojenosti se sebou samým, jejíž text pojednává o
zbytečném člověku – nowhere man - člověk nikdo. Tento
Lennonův nihilismus odstartoval vlastně éru skladeb s
filozofickým, náboženským podtextem, skladeb hledajících
tematicky něco víc než jen problémy lásky a
zamilovanosti.
Skladba je velmi pěkná, nese se víceméně v durovém
duchu s občasným vybočením do mollové harmonie. Zvláště
působivé je v refrénu střídání mollového akordu /Gis
moll/ s durovou subdominantou /A dur/. Lennonův hlas je
nahraný dvojmo, instrumentální obsazení je standartní s
kytarami a bicími.
Zajímavostí nahrávky je, že kapela natočila píseň v
tónině E dur, ale velmi, velmi podladěné, přibližně o
čtvrt tónu. Nechce se věřit, že to byl úmysl, spíše v
"zápalu boje" při nahrávání Beatles pouze
navzájem doladili kytary a nevšimli si, že jsou naladěni
celkově nízko.
Pro nás z toho vyplývá malá nepříjemnost, že budeme-li
hrát na foukačku v originální tónině spolu s Beatles,
budeme hodně nadladěni a nebude to znít příliš
libozvučně.
Je to škoda, protože jinak je písnička na foukačku velmi
dobře hratelná, řekl bych, že patří
k těm vůbec nejsnáze hratelným skladbám Beatles. Je možno
si stáhnout jednu s četných midi verzí nebo hrát jen tak
pro sebe v úplně jiné tónině podle libosti. I v této
písničce posazené do E dur bude foukačka znít dost
vysoko, není problém podobně jako u All my loving začít o
oktávu níže a hrát celou skladbu ve spodní oktávě.
Píseň je krásná, všeobecně známá a populární,
zahrajete-li ji svým známým, zaručeně ji téměř každý
pozná. Proto stojí zato ji zařadit do svého repertoáru.
Kdybyste nezvládli nic víc než jen tuto jedinou
beatlesovskou píseň, už o vás nikdo nebude mít právo
tvrdit, že jste nowhere man.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 22.10.2009 00:40:02
And I Love Her
-----------------------
Počet stažení předchozí písně se přehoupl přes stovku,
takže můžeme pokračovat v našem malém seriálu, věnovanému
písním skupiny Beatles.
Dnes bych se chtěl zastavit u další dobře hratelné písně
na diatonickou foukačku. Jedná se o píseň And I Love Her,
která pochází ze třetího alba nazvaného A hard day´s
night natočeného a vydaného v roce 1964.
Skladba je jako u většiny písní Beatles výsledkem
autorské spolupráce P. McCartneyho s J.Lennonem, přičemž
Paul složil sloku a refrén, střední pasáž pochází od
Johna.
Je to typická zamilovaná píseň o lásce, spekulace o tom,
že Paul ji připsal jisté Jane Asherové, do níž byl tehdy
zamilován, Paul později vehementně vyvracel, což je
docela pochopitelné.
Tolik z oficiálních a dostupných pramenů, které si může
každý zájemce snadno vyhledat a přečíst v literatuře nebo
na internetu.
Podívejme se ale na píseň z bližšího pohledu, přes
hudební lupu nebo ještě lépe přes hudební mikroskop.
Tím pádem přichází na řadu oblíbená obligátní otázka -
čím je píseň pro dnešní posluchače atraktivní a co
zajímavého v ní můžeme najít či objevit ?
Především se jedná o první píseň, ve které Beatles
použili pouze výhradně akustické nástroje, přičemž Ringo
Starr hraje na bonga. Při pozorném poslechu však
neunikne, že dostatečně neuhlídal tempo po celou dobu
trvání písně, a závěr je tempově zřetelně pomalejší, což
je však u téhle rytmicky „houpavé“ písně vcelku
tolerovatelné. Podle mého názoru to jistě nebyl záměr,
Ringo prostě nevědomky zpomalil, aniž by si to někdo ve
studiu nebo při závěrečném stříhání zaregistroval. Dobře
se to pozná, když si celou skladbu pustíte po jejím
skončení ještě jednou od začátku. Začátek písně je oproti
jejímu konci zřetelně rychlejší. V dnešní době by to asi
neprošlo, v 60.letech to zřejmě tolik nebolelo a vlastně
ani dnes nebolí, je to jen malá piha na kráse.
Píseň začíná melodicky na mollové kvartě, šplhá opakovaně
nahoru, aby se nakonec usadila na konci sloky na durové
tercii. Prostřední, kratinká dur-mollová část tvoří
pomyslný střed mezi všemi slokami a objeví se, lépe
řečeno mihne se, v písni pouze jednou.
Z hlediska harmonie je začátek na mollové subdominantě se
zakončením části fráze na mollové tonice , tyto se pak
střídají, pak následuje vybočení do durové subdominanty a
přes dominatní akord je sloka ukončena durovou tonikou.
Hlavní překvapení přichází ovšem před posledními dvěma
slokami, kdy před předposlední slokou hranou
instrumentálně původní tónina cis moll náhle přechází o
půltón výše do tóniny d moll, v níž potom celá píseň
končí.
Na diatonickou foukačku je to snadno hratelná píseň, a to
v 1.poloze s bendingem na 3.dírce. Problém je pouze ve
výše zmíněném přechodu z jedné tóniny do druhé, z toho
důvodu pro hraní celé písně v originální tónině budeme
tentokrát potřebovat harmoniky dvě, jednu v ladění E
dur/cis moll/ a druhou v F dur /d moll/ na závěrečné dvě
sloky.
Chromatikářské okénko: nemusím snad ani dodávat, že
chromatikáři si celou skladbu zahrají na jednu harmoniku,
což není úplně nejsnadnější, zejména pokud jde o možné
libovolné improvizace v daných tóninách. Melodie celé
písně je velmi dobře hratelná ve střední oktávě, kde není
žádný problém. Chceme-li si píseň zahrát ve spodní
oktávě, musíme si pomoci bendingem a stáhnout foukaný
spodní tón C na tón H, nebo použít 16-dírkovou
chromatiku.
Přeji vám radostné a zamilované foukání a zejména takové
partnerky, abyste i vy mohli říkat jen a pouze and I love
her.
Opraveno 22.10.2009 06:28:35
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 02.09.2009 14:31:42
Imagine
------------
Další skladbou, tentokrát ze sólové kariéry Johna
Lennona, je Imagine.
Napsal jsem zatím tabulaturu pro chromatiku, k tomu jsem
natočil pro zajímavost mp3 nahrávku, kde jsem použil
karaoke verzi z youtube jako návod pro všechny, kteří si
chtějí s někým/něčím/ zahrát a zrovna není nikdo po ruce.
Není použito žádných variací a improvizací, někdy stačí
docela málo - "jen" základní melodie.
Skladbu jsem slyšel v nejrůznějších instrumentálních
verzích, včetně T.Thielemanse.
Není potřeba dodržovat striktně slabiky ve slokách,
protože jejich počet se liší, takže lze s nimi nakládat
značně volně.
Je to krásná melodie, legendární píseň, která je
jednoduchá, dobře se hraje a přitom je plná něhy a citu.
Skladbu najdete brzy v sekci tabulatur CHROMATIKA.
Jeden ze světových pokladů, které dal John Lennon
hudebnímu světu.
Odkaz na notový záznam (klavírní part + zpěv) :
http://fliiby.com/file/211031/svtsrmybp3.html
Opraveno 03.09.2009 09:28:09
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 29.08.2009 11:09:08
Let it be
-------------
Nech to být, tak zní v překladu název další píseň
Beatles, nad kterou se budeme společně zamýšlet.
Nejdříve stručná všeobecně známá fakta : píseň napsal v
r.1969 Paul McCartney. Všude je sice uváděno jeho jméno
společně s J.Lennonem, ale v tomto případě o výhradním
autorovi není pochyb. Píseň nejdříve vznikla pro vydání
na singl, posléze se objevila na posledním vydaném
13.albu Beatles s názvem Let it be z roku 1970. Úplně
poslední společnou nahrávkou na LP desku však bylo o rok
později realizované album Abbey Road, které bylo
paradoxně vydáno dříve než Let it be.
V této písni se údajně Paul nechal inspirovat svým snem,
ve kterém ho chodila navštěvovat jeho zemřelá maminka
Mary a radila mu, aby se tolik nehonil a nerozčiloval,
prostě aby to nechal být. Tento slogan se stal ústředním
motivem celé písně. Někteří vykladači spojovali
komunikaci s matkou Marií s náboženským až mystickým
obsahem skladby, což Paul většinou vehementně popíral. Ať
tak či onak, z onoho „let it be“ se časem stal světově
známý
hudební slogan, který obletěl doslova celý svět.
Hudebně je na skladbě podstatné především to, že je
vyvážená co do kvality melodicky i harmonicky. Tentokrát
typické členění do slok a refrénu dává plně rovnocenně
vyznít oběma těmto částem, jak melodicky členěné verzi
(sloce), tak i refrénu.
Melodie od počátečního spodního kvintového začátku běhá
elegantně střídavě nahoru a dolů, pak se na konci sloky
usadí na protáhlé primě. V refrénu se v podobě jakoby
rozložených akordů na slova „let it be“ houpe rovně
nahoru a dolů a s využitím stejného melodického závěru
jako u sloky se vrací opět ke svému zakončení na prvním
tónu stupnice. Harmonicky se ve sloce od základního C dur
přes G dur pod melodií stoupající do výšky objeví
paralelní a moll, pak se přes majový akord vrací zpět
střídání s G dur dominantou a následně F dur
subdominantou zpátky k tónice C dur. V refrénu
začínajícím mollově na tónice se obdobně jako u sloky
střídají uvedené durové akordy. Za pozornost stojí
instrumentální složka skladby, která je mimořádná..
Klavírní předehra navodí celkovou náladu a atmosféru
písně, k Paulově sólovému hlasu podmalovaném klavírním
doprovodem se postupně přidají i ostatní nástroje členů
kapely včetně orchestrálních nástrojů s početnou sekcí
smyčců, trumpet, trombonů i elektrických varhan, které
spolu s klavírem svými rozvedenými akordy nádherně
dotváří vznešené, slavnostní až majestátní vyznění celé
skladby.
Vraťme se nyní k naší foukací harmonice, tuto píseň
bychom si rozhodně neměli nechat ujít.
Tabulaturu jsem napsal pro 1. polohu. Můžeme tedy hrát v
první poloze, přičemž můžeme volit začátek ve spodní
nebo prostřední oktávě. V druhém případě se dokonce
vyhneme i bendingu. Jako libozvučnější variantu bych
preferoval jednoznačně nižší polohu a vyšší si nechat v
záloze jako variaci.
Ve 2.poloze je skladba rovněž pohodlně hratelná, musíme
pouze začít od tónu D na 4.dírce ve střední oktávě,
originální tóniny pak dosáhneme použitím F dur harmoniky,
v tomto případě bude ideální nižší ladění - low F.
Zkuste si ji ve 2.poloze zahrát sami i bez tabulatury,
jistě to zvládnete.
Pro chromatikáře jsem tabulaturu nepsal, neboť se
domnívám, že by to mohli brát jako urážku a podceňování
jejich schopností.
Skladba je celá v tónině C dur, takže pro 1.polohu C dur
foukačka, pro druhou polohu F dur foukačka a můžeme
začít. Teď už zbývá jen pustit CD nebo hurá na youtube,
kde lze najít originální i karaoke verze / zde jen pozor
na časté změny v tóninách u karakoe !/.
Píseň je nádherná, přímo vybízející k interpretaci, takže
v žádném případě vám nemohu doporučit let it be.
Opraveno 29.08.2009 11:19:05
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 10.08.2009 21:46:37
YESTERDAY - tab pro chromatiku
Pro hráče na chromatiku jsem připravil jako třetí
tabulaturu skladbu Yesterday.
Chromatikář si ji totiž užije snad ještě víc než při
veleobtížném hraní na diatoniku.
Musím ještě provést tzv. výstupní kontrolu celého tabu,
do konce týdne by se měla objevit mezi ostatními
tabulaturami s písněmi Beatles.
Opraveno 10.08.2009 21:49:17
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 24.07.2009 16:51:07
Eight days a week - aneb paráda o pěti tónech
----------------------
Pokračujeme v našem malém seriálu povídání a zamýšlení se
nad některými vybranými písněmi skupiny Beatles.
Jako další v pořadí jsem vybral píseň, která je skvělým
důkazem toho, že i z několika málo tónů se dá vytvořit
skutečný hit a že na počtu tónů nebo not, chcete-li,
opravdu nezáleží. Této písni se to podařilo dokonale,
neboť je i v dnešní době v éteru velmi frekventovaná a
troufám si tvrdit, že ji zná nebo slyšel téměř každý.
Pochází ze 4.alba skupiny Beatles, které pod názvem
Beatles For Sale vyšlo v roce 1964.
O tom, jak je obtížné v některých písních Beatles určit
jejich autora, svědčí např. právě tato skladba. Zvídavý
člověk se to však nedoví ani z renomovaných pramenů.
Steve Turner např. ve své knize Jak vznikaly písně
Beatles hovoří jednoznačně, že píseň pochází z pera Paula
McCartneyho. Bill Harry v knize Encyklopedie Beatles zase
přiznává autorství Johnu Lennonovi, dokládá to rozhovorem
se samotným Lennonem. Internetová encyklopedie Wikipedia
uvádí pro jistotu obligátně jako autory společně
McCartneyho i Lennona. Na obalu původního LP jsou jako
autoři rovněž uvedeni oba dva. Jak je to tedy? Tomu, kdo
má chuť, čas a detektivního ducha, se zde naskýtá prostor
pro neomezené pátrání ve všech možných pramenech. Mně
osobně je vcelku jedno, který z těchto dvou velikánů je
autorem, pro nás je podstatné to, že píseň vznikla.
Přesto se přikláním spíše k autorství J. Lennona,
vzhledem k tomu, že píseň i sám sólově zpívá, i když ani
to nemusí být ještě stoprocentní záruka pravdivosti mé
domněnky.
Zůstaňme raději u známého faktu, že Beatles píseň
autorsky dokončili až ve studiu při samotném nahrávání
alba.Textem se nechali inspirovat tehdy oblíbeným
Ringovým výrokem, že týden by měl mít alespoň 8 dní, aby
se to všechno dalo stihnout, což platí aktuálně pro
každého z nás až do dnešních dnů.
Co je na této skladbě tak pozoruhodného, že se hraje
dodnes, kromě toho, že je od Beatles?
Z hudebního hlediska je skladba nejzajímavější tím, že
její základní melodie je složená z pouhých 5 tónů /Fis,
E, D, A, G/ s nimiž si vystačí pro verzi i refrén.
Geniálním písním stačí mnohdy několik málo tónů. Jestliže
je umíte dobře poskládat, opatřit nápaditou harmonií a
rytmem, máte nesmrtelný hit. Jak jednoduché !
V tomto případě použitá harmonie s rychle se střídajícími
durovými a mollovými akordy, spolu se svižným tempem a
radostným přitleskáváním všech členů kapely do rytmu,
dodává této jednoduché melodii patřičný výraz a radostnou
svěžest, podpořenou i s chutí zpívajícím J.Lennonem. To
vše je důvodem, proč si při běžném poslechu ani
jednoduchost použité tónové výbavy neuvědomíme a necháme
se zcela strhnout atmosférou písně.
Píseň je ovšem naprosto výjimečná a originální v tom, že
Beatles zde poprvé uplatnili princip tzv. fade in –
postupného zesilování zvuku na začátku skladby. Do té
doby byl obvyklý spíše opačný postup fade out
(zeslabování) na konci skladeb. Jedná se o historicky
první fade in v populární hudbě. Skladba je v originále
nahrána a natočena v tónině D dur.
Na harmoniku se píseň vzhledem k výše uvedené
charakteristice hraje velmi dobře, můžeme
si dokonce velkoryse vybrat, zda zvolíme 1. nebo 2.
polohu či spodní nebo střední oktávu.
Tabulaturu jsem napsal pro nejjednodušší způsob hraní,
tzn. druhou polohu ve střední oktávě, kde není nutný
žádný bending. Pro hraní s originálem v tónině D dur
potřebujeme tedy pro 2.polohu harmoniku G dur ladění.
Tímto způsobem bude celá píseň dobře hratelná a lehce
zvládnutelná i pro začátečníky. G harmonika nižšího
ladění /low/ bude, myslím, pro tuto píseň to pravé
ořechové. Nemusím snad ani dodávat, že pro chromatikáře
je hraní v originální dvou-křížkové D dur tónině
povinností. Prozradím jednu malou fintu při hraní toho
we-e-ek na chromatice. Normálně by se hrálo -6R, 6, -5.
Výdech, nádech, výdech, to je docela nepohodlné. V tomto
místě je možno využít vlastnosti chromatiky / bending
všech foukaných tónů !!/ a stáhnout předchozí foukaný
tón G na Fis takto: +7, 6, -5.
Znovu připomínám, že zvuková ale i obrazová podoba téměř
všech písní skupiny Beatles je k dispozici na internetu,
v poslední době zejména díky serveru youtube. Stačí zadat
přes nějaký vyhledávač, nejlépe Google, pouze název
skladby. Tímto způsobem je každá skladba okamžitě k
dispozici zvukem i obrazem a můžete si ji přehrávat stále
dokola.
Přeji všem radostné foukání s přáním, abyste měli vždy na
všechno dost času a co nejméně potřebovali eight days a
week.
Opraveno 24.07.2009 16:51:35
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 19.07.2009 14:55:39
Můžeš se těšit kromě tabulatury i na obligátní malý
článeček. Mám to již obé přichystáno, přepošlu to Old
sweatovi.
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 19.07.2009 09:37:18
To jsi teda fakt kámoš Petkone.Nejenom,že to podle toho
budu hrát,i když jsem to dosud hrál z hlavy,ale už jsem
se mnohokrát přesvědčil,že Tvé tabulatury(a nejen to)
jsou vždy precizní a tak se jistě stane,že najdu
místo,které rád oproti své imterpretaci,poopravím právě
podle tvé tabulatury.Navíc ji s klidem budu moci použít
jako důkaz při dlouholetém sporu o závěr písně ,který
zatím marně vedu se svým hudebním kolegou a ke společnému
poslechu ho nemohu donutit.A tak to hrajeme po léta
...blbě :-( (...tedy podle mne...).
Tak už se moc těším.
Tvé práci zdar!
Jar.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 18.07.2009 20:36:02
Máš pravdu, také u této písně je začátek na kvartě. Píseň
je to přenádherná, vpravdě geniální, zejména harmonicky,
že jsi to Ty...dobrá, napíšu tabulaturu. Ty podle ní
jistě hrát nebudeš, ale jiným třeba přijde vhod.
Opraveno 18.07.2009 20:39:09
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 18.07.2009 14:29:52
To Petkon:...tak si tak přehrávám,co dnes večer budeme
hrát a stále myslím na ten neobvyklý začátek písně All my
loving od Beatles na kvartě,jak jsi napsal ve svém
pojednání.No a najednou hraju obdobný začátek v písni
Most přez rozbouřenou řeku od neméně legendárních Simon
and Garfunkel.Mimochodem taktéž krásná skladba.Myslím,že
rovněž stojí za zpracování do tabulatur.Tak kdyby se ti
chtělo...?
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 15.07.2009 01:21:51
Ach ták.Jasně.Dík za odpověď.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 14.07.2009 10:49:58
Začátkem na kvartě jsem myslel začátek na 4.tónu stupnice
E dur, tedy tónu A. V C dur to bude tón F.
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 14.07.2009 08:37:13
Moc pěkné povídání.
Dovol jednu otázku.Co považuješ za nezvyklý začátek na
kvartě?Já tam tu kvartu nějak nemohu nalézti.V melodii
takový interval není.Nejspíš máš na mysli rozsah tónů v
úvodní části sloky.Pokud jsem pochopil správně.To by
korespondovalo logicky v kontextu s další větou,kde se
zmiňuješ o oktávě.Pokud je to tak,nemám žádnou
otázku:-)
Jen mne to na chvíli trochu zaskočilo.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 14.07.2009 06:06:45
All my loving
------------------
Dnes bych se chtěl v našem seriálu zamýšlení se nad
tvorbou Beatles věnovat další písničce, která postupně
dosáhla velké obliby a která dodnes patří k těm
nejhranějším a nejoblíbenějším písním Beatles.
Téměř každá beatlesovská píseň má svou vlastní zajímavou
genezi, nejinak tomu bylo i v tomto případě.
Napsal ji P.McCartney během společného turné s Roy
Orbisonem. Vznikla jako báseň, která Paula údajně napadla
ráno při holení, později k hotovým veršům dokomponoval i
hudbu.
Píseň byla natočena v roce 1963 a objevila se na 2.albu
Beatles, které dostalo název With the Beatles, které bylo
podobně jako první album sestavené z vlastní i převzaté
tvorby.
Není to nikterak složitá a komplikovaná píseň, o to více
z ní však vyzařuje čirá muzikantská radost a milostné
očekávání věcí příštích. Kdo by koneckonců odolal
zvolání: „…zavři oči a já tě políbím … všechnu svou lásku
ti budu posílat…, pamatuj, že budu vždy věrný …“. K
takovým veršům je potřeba zkomponovat geniální skladbu,
aby z toho nevznikl banální kýč. Paulovi se to ovšem
podařilo dokonale.
Melodie pohybující se v rozsahu jedné oktávy začíná
poněkud nezvykle na kvartě a po úvodním malém třítónovém
sestupu se odhodlaně šplhá stupnicovitě v rozsahu téměř
oktávy nahoru až k hornímu e, aby po několika vlnovkách a
opakovaném vzestupu nahoru došla svého zklidnění na
spodním e.
Začátek na kvartě je spojen s akordem Fis moll, pak už
harmonický sled s akordy H7, E , Cis moll atd.,
představuje obvyklé harmonické schéma obzvláštněné na
konci fráze vybočením do akordu D dur s následným
rozvedením zpět do H7. Střední pasáž, kterou můžeme
nazvat refrénem, se odehrává ve střídání mollové tóniky
/Cis/ s její paralelním durovým protějškem /E/.
Všimněme si zvláštnosti, že ve všech slokách každé 4 doby
zcela pravidelně dochází ke změně v harmonii, což
představuje svým způsobem současně jakýsi vlastní
harmonický rytmus uplatněný zde způsobem strojově
pravidelného střídání sledu jednotlivých akordů. Celé
dohromady to obrovsky funguje a vytváří jediný
melodicko-harmonicko-rytmický monolit. Možná příliš
vzletně řečeno, ale uznejte sami, že tato píseň si to
plně zaslouží, a to jsem ještě nevzpomněl další
zajímavost, a to dvojmo nahraný Paulův dvoj-hlas. Z
koncertní verze je zřejmé, že mu s druhým hlasem pomáhal
J.Lennon nebo G.Harrisson.
Jak už bylo řečeno výše, originální tóninou je tónina E
dur.
Na harmoniku je píseň pohodlně hratelná v 1.poloze ve
střední oktávě, v originální E dur na E dur laděnou
harmoniku bude však znít pro leckteré ucho dosti vysoko.
Z tohoto důvodu jsem připsal i obtížnější verzi ve spodní
oktávě, v níž už je sice nutný bending, na E dur
foukačku zní však v tomto posazení o poznání příjemněji.
Tuhle píseň by se měl povinně naučit každý, kdo je
fanouškem legendárních Brouků. Jen se podívejte na reakce
fanynek při téhle písni na youtube.
Ať se vám hezky fouká, to vám všem přeji s all my loving.
Opraveno 14.07.2009 06:07:55
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 29.06.2009 21:49:31
Misery
--------
Jako další píseň jsem vybral v pořadí druhou skladbu –
Misery /Trápení/ z debutového dlouhohrajícího alba
skupiny Beatles, které pod názvem Please please me
skupina natočila a vydala v roce 1963.
Pro tehdejší dobu bylo příznačné, že se alba točila často
na jeden zátah. Nebylo tomu jinak ani u tohoto
premiérového alba, které členové Beatles nahráli za jeden
jediný den, 11.února 1963. Celé natáčení trvalo zhruba 13
hodin, během nichž prakticky neopustili studio. Podle
výpovědi členů akupiny bylo celé natáčení velmi náročné,
konce prstů pálily, únava a hlad tlumený jen bonbóny a
mlékem však nikterak neubraly na kvalitě a výjimečnosti
této premiérové dlouhohrající LPdesky.
Vybral jsem tentokrát záměrně méně známou píseň, na které
bych chtěl ukázat, že i sporadicky uváděné a hrané písně
Beatles jsou po hudební stránce zajímavé. Dalším důvodem
byla její relativně snadná hratelnost zejména pro
začátečníky. Čím je tedy tato píseň zajímavá?
Každá sloka začíná třikrát opakovaným melodickým
motivkem, intervalovým sextovým skokem směrem dolů
zakončeným jakoby otazníkem na tónu c, potřetí posazeným
o sekundu výše a zakončeným krásným zklidněním v podobě
až barokní ozdoby – obalu jako ukončení celé fráze.
Po těchto dvou durových slokách následuje molová část, v
níž melodie podložená molovou harmonií úžasně klesá ve
stupnicovém sledu v rozsahu celé jedné oktávy /!/ od
horního tónu e až po spodní e, kde je zakončena
uklidňujícím C durovým akordem, podruhé pak rozvedena
dominantním G durovým akordem, respektive jeho septimou.
Tyto dvě takřka rovnocenné části skladby se v dalším
průběhu střídají. Píseň pak končí do ztracena opakovaným
zvoláním in Misery, my Misery, Misery…
V textu se zpívá o tom, jak je svět těžký, když člověk
ztratí někoho blízkého, v tomto případě chlapec svou
dívku, která ho opustila.
Ačkoliv má píseň spíše melancholický text, odvíjí se celá
v poměrně svižném tempu, v tónině C dur a její paralelní
tónině a moll.
Zvláštností také je, že píseň nemá jednoznačný refrén a
verzi, skládá se vlastně ze dvou rovnocenných částí. Pro
přehlednost jsem onu molovou část písně začínající
akordem Ami nazval refrénem, ačkoliv by bylo stejně tak
možno považovat za refrén i tu část durovou.
Na foukačku se písnička hraje velmi dobře, ve střední a
horní oktávě v 1.poloze není potřeba žádný bending,
posadí-li se celá o oktávu níž, což je možná pro leckoho
libozvučnější, je nutno již počítat s nutností bendingu v
nejspodnější oktávě.
Majitelé C dur foukačky se mohou tedy bez problémů pustit
do nácviku celé písně společně s originální nahrávkou.
Začátečníci by měli zvládnout 1.variantu ve vyšší poloze,
ti pokročilejší ovládající bending si jej potrénují v
nižší poloze.
Přeji všem pohodové foukání bez misery.
Opraveno 17.07.2009 23:12:45
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 11.01.2009 22:48:10
Yellow submarine
-------------------------
Pokračuji v našem seriálu písniček Beatles další
legendární písní.
Po dvou předchozích veleobtížných skladbách jedna na
hraní o poznání snadnější písnička ? u nás známá pod
českým názvem Žlutá ponorka.
Objevila se v r. 1966, napsal ji P.McCartney jako dětskou
písničku s poměrně jednoduchou melodií i harmonií, s
textem mu tentokrát vypomohl jeho přítel, zpěvák
Donovan.
Skupina Beatles se na písni potom ve studiu jaksepatří
vyřádila a hráči doplnili skladbu různými rachoty,
pazvuky, námořnickými povely, výkřiky apod., čímž skladba
získala na popularitě a přes svůj dětsky hravý charakter
působí dodnes živě a svěže.
Píseň se objevila poprvé na 7.albu skupiny - Revolver,
které bylo hodnoceno odbornou kritikou po stránce
invenční jako jedno z nejlepších alb Beatles, komerčně
však patřilo spíše mezi ta méně úspěšná. Píseň se
objevila také o tři roky později na albu Yellow
submarine, které vzniklo jako soundtrack k stejnojmennému
animovanému filmu.
V roli vedoucího zpěváka se představil bubeník Ringo
Starr, jehož mírně řečeno problematická intonace je
důkazem toho, že jeho skutečné hudební kvality byly spíše
za bicí soupravou než na postu zpěváka.
Píseň je dobře hratelná jak v 1. tak i ve 2.poloze, v
obou polohách je ale nutný bending, takže začátečník se
docela zapotí. Zvláště u 1.polohy ve sloce je přechod na
dlouhý tón A poměrně náročný na přesnou intonaci. Ve
2.poloze je zase stahované ?áčko? ještě mnohem a mnohem
frekventovanější, takže je to docela dřina a současně
výborný trénink na bending na 3.dírce.
Refrén je pak zcela bezproblémová, radostně jednoduchá
melodie charakteru vpravdě dětského popěvku.
Ostatně žádná z písní Beatles není na hraní úplně snadná,
tato ale patří skutečně do kategorie těch dobře
hratelných.
Ke hraní refrénu a zápisu v tabulatuře - ve slově yellow
je konec slova s hláskou l na začátku tak nepřízvučný a
měkký, že lépe zní hrát celé slovo na jedno nasazení
/?jel?/, nikoliv kostrbatě s dvojím nasazením/?je-lou?/.
Některé navíc znějící nepřízvučné tóny jsem rovněž
vynechal, uvedl jsem je v závorkách, hrát se dají, pro
charakter a vyznění melodie jsou však zcela nepodstatné,
navíc v dalších slokách nebo částech již třeba použity
ani nejsou. Tímto způsobem jsem to i nahrál v MP3 ukázce
/ 1.poloha ? C dur /.
Na závěr, aby to celé nebylo tak jednoduché, máme původní
tóninu. Píseň je v originále posazená do úžasné tóniny
Fis dur, takže pro zájemce o hraní v originální tónině či
s originálem je nutná pro 1.polohu Fis dur, pro 2.polohu
H dur harmonika.
Přeji všem příjemné chvíle se Žlutou ponorkou.
Opraveno 11.01.2009 22:49:53
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 11.01.2009 13:53:52
Je nachystaná další píseň, jen co ji Old sweat umístí na
stránky. Pak sem dodám i povídání o ní.
Tak jsem si to rozmyslel, protože se k tomu třeba v
příštích dnech nedostanu a dávám sem to povídání ještě
před uvedením samotné tabulatury.
Opraveno 11.01.2009 22:46:49
|
San Jose superharp 657 příspěvků |
Vloženo 20.12.2008 01:30:24
Peťo, však si odpočiň, žádný kvalty, už jsme se o Tebe
báli. :)))
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 15.12.2008 13:30:32
Jasně, je třeba pokročit dále. Pomalu chystám další
písně, ale vidím to až po Novém roce. Chci si od těch
tabulatur trochu odpočinout.
|
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 18.11.2008 23:15:47
pravdu máš to by sme tu naozaj mohli diskutovať veeeeľmi
dlho.
|
Autor | Příspěvky |
|