Nikdo není online
Do týdne nás opustí: larryunderwo
Nově příchozí:   Hory    SepiaX    Fáfa  

Diskuze

  Rubrika:   Vybrané téma:
Technika hraní Hraní v tóninách na chromatiku

-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze
-Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
 
AutorPříspěvky
« Stránka: z 2 » 

Bboby
nováček
1 příspěvek
Vloženo 17.06.2018 21:58:04  
hoj
Koupil sem harmoniku viz foto cena cca 700 Kč GOLDEN CUP .. chromatic Harmonika vydává dva Tony v jednom okně ne vždy, jen některé okna, je to chyba harmoniky nebo špatně fotkám? Můžete mi poradit co a jak? Nějaký odkaz. Napište mi prosím na mail nebo SM

Pavel
uživatel
104 příspěvků
Vloženo 23.11.2012 14:59:57  
Dobře napsáno

areka1
nováček
8 příspěvků
Vloženo 06.11.2012 10:30:57  
Díky pánové za vysvětlení!

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 05.11.2012 21:36:48  
Přesně tak!!!

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 05.11.2012 19:45:24  
Já tu složitost pro laika také chápu.
Máš naprostou pravdu, že znalost jednotlivých stupnic je nutná, aby si to člověk mohl odvodit.
Rada pro nezkušené : naučit se 4 nejpoužívanější mollové tóniny s jejich durovými protějšky prostě nazpaměť:

Cdur - a moll
Gdur - e moll
D dur - h moll
F dur - d moll

A kdo má ještě větší potřebu, může si přidat další dvě

B dur - g moll
Es dur - c mol

S těmito 6 mollovými tóninami se dá bohatě vystačit na běžné hraní.

Opraveno 05.11.2012 19:46:14

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 05.11.2012 08:56:19  
Není to tak snadné Petře.. Neznalost laika dostane hned na D. Nebude vědět, že má počítat D,CIS,H, ale bude počítat D,C,a pak bude řešit dilema zda H,nebo Bb a pokud nebude znát angl.B a B-flat a bude hledat odpověď v anglicky vydaných zdrojích, ztratí se hned z počátku.
Řešení sextou je poněkud použitelnější. Laik se dostane možná o kousek dál :-). Ale přesto je třeba začít od základu a znát to základní, tedy tóniny a tóny v nich obsažené. Pak může odvozovat.
Možná to zní absurdně, ale když se vžiji do laikova přemýšlení, celkem tu obtížnost chápu.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 05.11.2012 00:18:12  
Mollová a durová tónina - jejich vzájemný vztah
--------------------------------------------------------- -------

Velmi jednoduché pravidlo na odvození mollové tóniny (stupnice) z tóniny durové a naopak :

Mollová tónina se odvodí z durové, když od základního tónu durové stupnice sestoupíme o dva sousední tóny v dané stupnici níže, výsledný tón je potom tón mollové stupnice.
Např. od tónu
C : h, a – tedy a moll
D : cis, h – tedy h moll
E: dis, cis – tedy cis moll

Je možno si také zapamatovat, že mollová tónina je odvozena od 6. tónu durové stupnice, tedy od sexty.
Např. :
C dur : c-d-e-f-g-a(moll)-h-c tedy a moll
G dur : g-a-h-c-d-e(moll)-fis-g tedy e moll

Stejně postupujeme v případě, jestliže potřebujeme od jakékoliv mollové tóniny určit její durový protějšek.
Durová tónina začíná na třetím tónu mollové stupnice, tedy na tercii.
Např.:
d moll : d-e-F(dur)-g-a-h-cis-d tedy F dur
e moll : e-fis-G(dur)-a-h-c-dis-e tedy G dur

Je užitečné a pro hráče hrající ve všech tóninách naprosto nutné umět si představit jednotlivé tóny např. na klaviatuře, podle toho je možno si pak z hlavy rychle odvodit patřičnou tóninu a převod z durové do mollové a naopak.
Není vůbec potřeba se nazpaměť dřít a pamatovat si, která mollová tónina patří k jaké durové a naopak.
Pro chromatikáře jsou výše uvedené „pokyny“ naprosto nezbytné, aby se mohl rychle a s jistotou pohybovat v celém labyrintu durových a mollových tónin. Není to ani tak o paměti, ale spíše o logické úvaze a její aplikaci při hraní.
U diatoniky jde prakticky spíše jen o to, umět si odvodit příslušnou tóninu a pak jen sáhnout po příslušné harmonice a vědět, jestli 1.,2. nebo jiná poloha.
Chromatikář, hrající v jedné skladbě často v několika durových i mollových tóninách najednou, musí tento myšlenkový proces činit permanentně i při samotném hraní.
Pomůcek na určování tónin je jistě vícero, je možné také vyjít z kvint-kvartového kruhu. Ale ruku na srdce, kdo si ho přesně pamatuje a nosí v hlavě nebo má při hraní vždy před sebou.
Mnohem praktičtější metoda je spolehnout se na vlastní hlavu a logické myšlení.

Jen bych závěrem připomněl, že je užitečné také vědět, že existuje melodická a harmonická mollová stupnice, ale jejich vzájemné rozlišení v praktické hře se řídí spíše sluchem, než aby se hráč musel nutně řídit teorií. Ale není na škodu si to též nastudovat.
Opraveno 05.11.2012 00:24:37

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 12.03.2012 09:08:14  
Tady ta.
Překvapuje mne , kolik nahrávek s touto harmonikou se na internetu nachází...
http://www.hohner.de/index.php5?1777

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 12.03.2012 09:03:46  
Něco jako Chrometta, nebo jak se ten nesmysl s vodorovně dělenými kanálky, tvářící se jako chromatika jmenuje a nedá se na něj vůbec kloudně zahrát...?

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 11.03.2012 18:42:13  
taky jsem si ji vyzkousel. :-c

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 14.02.2012 20:00:31  
Pepo, tu Tombo chromatiku, kterou máš na mysli, snad ani nelze považovat za chromatiku srovnatelnou s těmi ostatními.
To je tragédie a ne chromatika, sám jsem měl možnost si ji vyzkoušet. Od té rychle pryč !


San Jose
superharp
657 příspěvků
Vloženo 13.02.2012 19:05:23  
Tak jsem měl vpodstatě pravdu, ale Petkon to uvedl do dokonalosti. Je fakt, že na chromatiku taky hraju (jen něco), a už to mám nějak v "hubě" a v "mačkacím prstu". Ale kdych dostal do "huby" chromatiku od Tomba, která má jinak poskládané tóny, musel bych si hodně zvykat.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 13.02.2012 17:17:55  
Dvojí způsob hraní C a Cis na chromatice
-------------------------------------------------------
Je to otázka, na kterou asi není jednoznačná odpověď.
Tóny C a Cis se dají hrát jak na 4. tak i na 5.dírce. Obdobně je tomu v sousední vyšší oktávě na dírkách 8 a 9. Tedy co v textu níže platí pro 4.či 5., platí stejně pro 8. a 9 dírku.
Důležitý je vztah k ostatním právě hraným tónům. Když budou před oním C (Cis) předcházet tóny nižší, či-li vzestupná melodie nebo interval, bude vhodné použít i C nebo Cis nižší (tedy na 4. a 8. dírce). Naopak jestliže budou předcházet tóny vyšší, čili u sestupné melodie nebo intervalu, použijeme s výhodou C nebo Cis na vyšší dírce. Je tedy kratší a úspornější pohyb po harmonice.
Potřebuji-li např. zahrát rychle a vázaně (legato) sestupné tóny G-E-C, budu volit C na 5.dírce. Naopak při intervalu vzestupném E-G-C použiji C na 4.dírce.
V ostatních případech je to víceméně jedno, na které dírce tón C(Cis) budu hrát.
Potud logika věci a ideální stav.
Má to však jeden háček. Je nutné si uvědomit, že dva různé způsoby znamenají současně změnu tónů foukaných na těchto dírkách.
Např. hraju-li C na 4.dírce, pak tahaně bude znít tón H, kdežto na 5.dírce tón D. Proto je potřebné mít stále dokonalou kontrolu, na které dírce ten tón C vlastně hraju, abych neudělal chybu v následujícím tónu.
Další nevýhodou je, že si hráč musí stále přesně pamatovat různou vzdálenost při hraní intervalů, neboli „skoky“ z jedné části harmoniky do druhé, což je dosti obtížné a nepříliš praktické.
Jak z toho tedy ven ?
Řešení vidím v určitém kompromisu, který spočívá v preferenci jedné z těchto možností.
Pro začátečníka bych tedy doporučoval zvolit ze začátku pouze jeden způsob hraní, stejný pro tón C i Cis. Mně se osvědčilo preferovat 5.dírku, na níž převážně hraju oba tóny C i Cis.
Proč právě 5.dírku ? Protože je to identické se spodní oktávou, kde po foukaném C zazní tahaně rovněž tón D a foukaně tón E. Je to tedy stejný princip jako u spodní oktávy a toho je třeba využít.
4. dírku foukaně u tónu C používám výjimečně a to pouze u vzestupné melodie, předchází-li bezprostřeně rovněž foukaný tón. V ostatních případech volím pro oba tóny 5.dírku a pamatuji si tak fixně polohu tohoto C a Cis.
Rozhodně to mimimalizuje počet „netrefení se“ na příslušnou dírku, než kdybych volil střídavě oba způsoby s pokaždé jinou vzdáleností přesunu úst na harmonice.
Potom mohu hrát nejrůznější intervaly s těmito tóny s fixním používáním stále stejného místa na harmonice.

Pro tón C bych ještě připomněl veledůležitou možnost hraní do sebe-tahaně na 4.(8.) dírce, což je naprosto nutné ve vztahu k sousedním rovněž tahaným tónům D a H.
Když to shrnu, pamatuji si vlastně dvě polohy pro tón C : tahanou 4. a foukanou 5.dírku, a s tím samozřejmě související sousední tóny.

Hra na chromatiku je sama o sobě už tak komplikovaná, že je v zájmu přesnosti a pohodlí při hraní si situaci pokud možno zjednodušit. Takže doporučuji zvolit dominantně 5.dírku pro tón C i Cis, využívat tahaného C na 4.dírce. Pokud to časem člověk zvládne natolik, že se pustí do střídání 4.a 5.dírky, je to pak již na individuálním přístupu a schopnostech každého hráče.
Přestože zjednodušení znamená v tomto případě jisté omezení, přináší-li hráči větší jistotu, rychlost a přesnost vlastního hraní, považoval bych to za zcela regulérní možnost a řešení tohoto problému.
Hodně záleží na tom, co komu vyhovuje a nakolik je schopen vstřebat všechny možnosti, které chromatická harmonika nabízí. Zda jich využije jen zčásti nebo komplexně, si musí vyzkoušet každý sám na sobě podle toho, který způsob mu bude víc vyhovovat.
Neplatí zde žádná dogmata ani striktní předpisy. Nejdůležitější je, aby to vyhovovalo samotnému hráči.



Opraveno 13.02.2012 17:20:42

San Jose
superharp
657 příspěvků
Vloženo 12.02.2012 22:25:14  
Z mého laického pohledu to bude proto, aby jsi nemusel skákat o 2 dírky, pokud hraješ na třetí a máš pak hrát C, tak ho zahraješ na čtvrté dírce, aby jsi nemusel až na tu pátou. Ale opravdu nevím, počkáme na odbornou radu od Petkona.

oldpetan
uživatel
57 příspěvků
Vloženo 12.02.2012 21:56:30  
Zdravím Petkone. Dnes jsem se zatím ze zvědavosti podíval na Tvoji školičku stupnic. Je to skvěle zpracované a zkusím podle ní cvičit. Jenom nerozumím tomu, proč pro noty c a cis používáš někdy dírku 4 a jindy 5.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 13.05.2009 19:17:52  
Aha, to je zajímavé, s trvale zmáčknutým registrem se snažím hrát docela často /nejen v Cis, také As dur, která je téměř celá s registrem/. Už tomu rozumím.
Takový systém má která chromatika ? Jen Es ladění
a jaká značka?
Ale nevím, jak to myslíš s tou 2.polohou včetně bendování ? Mluvíš stále ještě o standartní chromatice nebo o slide harp, event. Koch chromatice? Tam myslím se kombinují oba typy hraní.
Jak bych na běžné chromatice hrál 2.polohu např.ve spodní oktávě, třeba tón "a" jinak než na 3. dovnitř? Dal by se zahrát stažením na 3. s registrem, ale to je šílenost. Přiznávám se, že jsem to nějak nepochopil.
Opraveno 13.05.2009 19:25:41

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 13.05.2009 19:01:47  
Jo,jo,je to tak.Registrem ponížíš tón,Je to nezvyk, ale zkus si zaimprovizovat na Cdur-chromatiku se stlačeným registrem a občas tam, kde ucítíš potřebu snížit o půl tónu,povol a je to prakticky totéž,akorát,že povoluješ místo mačkání.Dá ti to melodicky i harmonicky a obzvláště pro vázání tónů nové možnosti.Ještě větší pohoda je pokud pojmeš způsob hry jako 2.polohu na diatonice včetně bendování.Za chvíli si zvykneš a možná i přijdeš na chuť tomuto způsobu hry.Má to tu výhodu,že to nezanechává žádné následky.S návratem k normálnímu způsobu nebudeš mít žádný problém.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 13.05.2009 18:26:41  
Bigear:
O té Es dur s obráceným registrem jsem neslyšel, ani netuším, jak je to vlastně myšleno, jak obráceně ? Mačkáním se tóny snižují ? To bych si na to asi nezvykl, mám co dělat i s normální chromatikou.
Nevím, nejsem moc zastáncem zkoušení všeho možného i nemožného, snad jen pro zajímavost, ale zvládnout všechno dohromady musí být šílená zabíračka. S chromatikou jsem prakticky stále ještě na začátku. Ty ji máš ? U Hohnera je v Es ladění tuším pouze CX-12, kterou ale pořizovat nemíním, ta se mi nějak nelíbí. Zatím jsem s chromatikou věrný Hohnerům.
Opraveno 13.05.2009 18:30:27

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 11.05.2009 14:23:39  
Nejsem ještě tak daleko, mám zatím všechny chromatiky v C ladění, abych mohl hrát i občas z not a nemusel transponovat.
Výhoda různých ladění i u chromatik je jasná ať už z důvodu technické hratelnosti nebo důvodu jiné barvy zvuku, příp. rozsahu. Já mám rád, když mám při sobě jen jeden nástroj, na který hraju byť nedokonale ve všech tóninách než kdybych s sebou nosil 12 harmonik a na ty bvch hrál sice precizně, ale všechno jakoby v 1.poloze.
U C ladění je určitě podstatné to, že jsou na hraní rychlých běhů a legatových spojů nejvhodnější tóniny, které obsahují C a F tóny v dané stupnici, neboť je lze hrát více způsoby a tak dosáhnout jejich vzájemného vázání bez nutnosti střídání dechu /nádech a výdech/.
Tomu u C chromatiky nejlépe vyhovují tóniny C dur, F dur, B dur, Es dur atd., čili béčkové tóniny. Všechny křížkové tóniny /částečně i G dur/ se z tohoto důvodu moc nepoužívají ani v jazzu apod.
/ např.Thielmans většinou používá tóniny C, F, B, Es, As atd/, protože přece jen se hrají těžkopádněji, něboť v nich chybí možnost dvojího hraní C a F tónu v rychlých bězích.
Pro country hudbu se hodí zase více harmoniky posunuté o tyto křížky, čili např. harmonika A dur apod., protože v country se nejvíc hraje v D dur, G dur, C dur apod.
Toto všechno ale já zatím neřeším, snažím se hrát s jednou harmonikou všechno, jednak bych asi v těch tóninách zlenivěl a jednak kdo by se s těmi harmonikami tahal? Takhle mi stačí jedna jediná. Úplně by mi stačilo, kdybych si vystačil s Tootsovým arzenálem /cha, cha/ a tu D nebo A chromatiku mohu časem eventuelně přihodit jako bonus.
Opraveno 11.05.2009 14:32:08

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 11.05.2009 13:58:47  
To Petkon:A jak to máš s eventuelním střídáním chromatik.Víme,že i chromatiky jsou v různých laděních,což podle mne umožňuje pohodlnější hraní.Z vlastní zkušenosti,jak osobní,tak zprostředkované,vím,že hraní v některých tóninách na Cdur-chromatiku je velmi obtížné až krkolomné,což je těžké "schovat" a při tom stačí tak málo.Sáhnout vedle po D,nebo Gdur,případně po Esdur,která má navíc z fabriky obráceně registr,což opět mění od základu způsob hry a dává to nové možnosti vázání tónů...(...což jsem donedávna nevěděl...a ty?).
AutorPříspěvky
« Stránka: z 2 » 

Úvodní stránka | Nahoru | Zpět | Vpřed | Přidat k oblíbeným
Web je postaven na enginu phpRS
(c) 2007 Maxihaf a spol