Nikdo není online
Do týdne nás opustí: larryunderwo
Nově příchozí:   Hory    SepiaX    Fáfa  

Diskuze

  Rubrika:   Vybrané téma:
Technika hraní Hra jednotlivých tónů

-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze
-Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
 
AutorPříspěvky
« Stránka: z 3 » 

eh, nikdo

5 příspěvků
Vloženo 18.12.2009 16:09:47  
Díky moc za radu.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 17.12.2009 18:17:21  
Luigi, hraj si do čeho chceš, co se ti líbí. Žánr není vůbec rozhodující, harmoniku můžeš použít úplně do všeho - od folku a country až po rock, pop, jazz, disco, lidovou hudbu, klasiku...
Musíš vždy jen zvolit vhodnou skladbu, abys měl stejně laděnou harmoniku jako má daná skladba / v případě 2.polohy si to musíš odvodit nebo najít podle schématu /.
To bývá zpravidla největší úskalí pro začínajícího hráče, neboť zjistí, že tónin je 12 a harmonika je zpočátku jen jedna. Pustí si rádio a je překvapen, že to ladí do každé 10.písničky.
Potom nezbývá než si pořídit vícero ladění nebo začít hrát na chromatiku, kterou nepotřebuješ střídat podle tónin.
Můžeš si hrát ale i sám a vymýšlet si vlastní melodie nebo napodobovat jiné melodie, nebo jen tak improvizovat, možností je celá řada...
Opraveno 17.12.2009 18:30:26

eh, nikdo

5 příspěvků
Vloženo 17.12.2009 15:36:53  
Myslel jsem tím do jakého typu písničky např. rock, pop atd.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 15.12.2009 17:32:25  
Ahoj luigi, nějak tvé otázce nerozumím. Nemohl bys ji upřesnit ?

eh, nikdo

5 příspěvků
Vloženo 15.12.2009 17:24:06  
Ahoj, právě jsem začal hrát na foukačku a chci se zeptat do jake pisnicky bych měl hrát. např. interpret

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 02.12.2009 10:26:20  
Billy,Tvoje pochvala mě těší, ale na chromču toho umím zatím dle svých představ velmi málo. Věnuji se jí však v poslední době podstatně víc než diatonice. Svými vlastnostmi mi vyhovuje lépe než diatonika. Asi u chromatiky už zůstanu a diatonikou se budu zaobírat jen velmi okrajově.
Potřeboval bych chromču po technické stránce zvládnout alespoň tak jako flétnu, ale všechno vyžaduje a chce svůj čas.
Vzhledem k tomu, že jsi na HAAFu jeden z mála, který preferuje chromatiku, můžeme se na příštím setkání třeba v rámci hafteku domluvit a dát o chromatice řeč, případně si nachystej nějaké skladby, které by sis chtěl zahrát v duu /klasiku nebo cokoliv jiného/. Velmi rád se s Tebou o chromatice pobavím a předáme si vzájemně naše poznatky a zkušenosti. Hraní podle not z listu mi nedělá problém, takže můžeš vybrat a vzít s sebou cokoliv.
Opraveno 02.12.2009 11:32:19

Billy
uživatel
58 příspěvků
Vloženo 01.12.2009 21:05:55  
njn, já vždy dělám vše obráceně no :)
Jó jestli se někdy naučím hrát na chromatiku tak jako sem slyšel Petkona na Harmonicafestu (pořád na to vzpomínám) tak nevím :)

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 01.12.2009 18:49:01  
No vida a u diatoniky je to zase naopak nutnost.Vždyť všichni ví,jak náročné je hrát s ucpaným nosem,třeba při nachlazení.

Billy
uživatel
58 příspěvků
Vloženo 01.12.2009 17:22:50  
wow, díky za info.
A já myslel že je to dobré vyrovnávat nosem, ale je fakt že spodní oktávy dlouze nemůžu tahat.
Dýchání nosem jsem se naučil až u chromatiky, u diatoniky jsem to nedělal :)

Každopádně musím vyzkoušet co mi radíš. Hlavně jak zahrát první 2 tahané tóny čistě a zvučně :)

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 30.11.2009 17:23:18  
Billy:
to, co popisuje Jaromír, funguje u chromatiky jen částečně.
Rozhodně je přidýchávání nosem u tahaných tónů velmi podstatná nevýhoda, protože se právě nosem okrádáš o množství vzduchu, které potřebuješ pro hraní zejména u dlouhých tónů, jejichž rovnoměrné a potřebné udržení je potom pro hráče "na udušení".
Tímto způsobem ti dojde ve spodní oktávě velmi rychle vzduch potřebný k dalšímu nádechu.

Nejdůležitější zásadou je tyto tóny hrát se zajištěnou oporou bránice a ten volný a tolik potřebný průtok vzduchu dosáhnout nádechem pomocí hrudního dýchání /na rozdíl od bráničního dýchání !/ s dokonale uvolněnou dutinou ústní.
Tímto způsobem bude každý tón i ve spodní oktávě na chromatice zvučný, čistý a intonačně vyrovnaný a hlavně budeš jej moci zahrát dostatečně dlouho, aniž by zněl kolísavě nebo dokonec roztřepaně.
Tedy nikoliv nadechováním současně s nosem !
Nos je opatrně použitelný pouze při hraní foukaných tónů, kde je možno tímto způsobem regulovat tlak vzduchu v dýchácích cestách. Ale při hraní tahaných tónů bych do toho nos rozhodně nepřidával, jak již bylo výše řečeno.
Dobrou pomůckou k odnaučení se dýchání nosem je nějaká nosní svorka /kolík/ na nos, a s ní nějakou tu hodinku odehrát. Pak tě ani nenapadne funět do nebo z harmoniky nosem.
Je to častý problém i u jiných dechových nástrojů, věř mi, mám s tím dobrou zkušenost. U flétny např. je vydechování nosem naprosto passe.
Pro děti je velmi užitečné využít této pomůcky, zejména u těch, které při hraní dýchají nosem.
Po nějakých desítkách minut nuceně odehraných s nosní svorkou je zpravidla po problému, dokáže to udělat divy. Dá se, tuším, sehnat např. ve zdrav. potřebách.
Opraveno 30.11.2009 17:35:08

Jaromír
superharp
296 příspěvků
Vloženo 28.11.2009 22:12:13  
Billy, ten nádech u druhé dírky samozřejmě pomáhá, protože se při něm zdvíhá měkké patro a zvětší se objem rezonanční dutiny v ústech, což je podmínka dobrého zvuku na druhé dírce (viz článek od Bigeara). Dá se to ale zahrát i bez nádechu když cíleně zvětšíš ústní dutinu zatažením kořene jazyka nebo tím zvednutým měkkým patrem, nebo obojím.
Jinak co se týče nadechování a vydechování zároveň s hraním, přistihl jsem se, že to někdy dělám a někdy ne, ale zatím jsem nevysledoval žádnou zákonitost, protože jsem to nijak zvlášť nezkoumal.
Opraveno 28.11.2009 22:16:21

Billy
uživatel
58 příspěvků
Vloženo 26.11.2009 21:17:07  
K tomuto příspěvku se mi nakytla otázka:)
Skutečně u prvních dvou dirkách chromatické harmoniky (12) se musí tahat speciálně (hodně z lehka).

Když jsem hrál poprvý na chromatiku, myslel jsem že je to chyba, ale bylo to na každé chromatice :)
Já to řeším tak, že u prvních 2dirkách při tahání vzduchu se u toho rovnou nadechuji nosem a tím můžu zahrát bez problémů i hlasité tóny.
U ostatních tónů pak už u foukání ani tahání z 90% nedýchám, jen když potřebuji vyrovnat dech, ale u těch prvních 2 musím :)

Tak mě zajímí jak jsou na tom ostaní chromatikáři? dýcháte při hraní společně s nosem?

asi by tento příspěvek měl být jinde, ale Petkonův příspěvek mě přiměl k této otázce :)
Opraveno 26.11.2009 21:18:06

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 25.11.2009 20:13:36  
Zejména bych podtrhl ten dodatek týkající se chromatické harmoniky, protože některé zvláště spodní tóny na chromatice bez zvládnutí správného nádechu nejdou prakticky zahrát.
Běžným "nasáváním" vzduchu se z harmoniky ozve pouze neposlouchatelný pazvuk.
Chromatika by se z tohoto pohledu dala použít jako prostředek k naučení se správnému nádechu u těchto tónů. Myšleno samozřejmě v legraci.
Opraveno 25.11.2009 20:13:55

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 22.11.2009 16:32:12  
Velmi prospěšný článek o problematice 2.dirky najdete v rubrice-Články.

San Jose
superharp
657 příspěvků
Vloženo 01.04.2009 20:58:32  
Elflorde, dík za vyčerpávající odpověď. Sám bych to nenapsal líp. :)))

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 01.04.2009 18:32:24  
čo tak si prelistovať túto stránku, a skôr než sa opýtaš prejsť si články, diskusie, výuku, všetko tu je len to treba nájsť

eh, nikdo

1 příspěvek
Vloženo 01.04.2009 17:56:28  
Prosim vas ,zohnal som si harmoniku ...ale soms toho jelen ...neviem ako sa natom hra prosim vas poradte mi daaku stranku alebo nieco podla coho by som sa to naucil prosim ....odoslite mi to na mail jakubzilik@yahoo.com prosim vas

eh, nikdo

14 příspěvků
Vloženo 24.01.2009 20:21:50  
Děkuji za radu. Budu trpělive zkoušet. Co naplat. Když zasadím mrkvičku, také ji musím zalévat, aby vyroslta.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 18.01.2009 20:00:07  
Jarek- harmoniku máš skvělou, není to o tvaru těch otvorů.
Poradím ti ještě jinak : zkoušej napřed jeden čistý tón, nesmí nic přeznívat ani ucházet vzduch kolem.
Až se naučíš jeden tón, střídej ho s další tónem na vedlejší dírce. Celý den hrej třeba takto jenom dva sousední tóny, až si budeš jistý a nebude to činit problémy. Potom přidej další tón na další dírce.
Dalším krokem je zvětšit interval - střídat s tónem posunutým o dvě dírky, atd. Uvidíš, že takto uděláš mnohem větší pokroky než zkoušet hrát celé písničky nebo skladby a pořád se stejnými chybami či nečistě znějícími tóny.

Jakékoliv cvičení na jakýkoliv nástroj je založen na geniálním a přitom jednoduchém principu - zkoušení a do nekonečna opakování dovednosti po malých krůčcích. Po nějaké době se z nich najednou stane velký skok kupředu.
Opraveno 18.01.2009 20:00:46

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 18.01.2009 17:35:07  
myslim že potom by sa ti poloha na harmonike určovala ešte ťažšie. mohlo by sa stať že by si do žiadnej dierky ani netrafil keby boli daleko od seba. a nemohol by si hrať rýchlo leby by trvalo skočiť z jednej na druhú
AutorPříspěvky
« Stránka: z 3 » 

Úvodní stránka | Nahoru | Zpět | Vpřed | Přidat k oblíbeným
Web je postaven na enginu phpRS
(c) 2007 Maxihaf a spol