Autor | Příspěvky |
eh, nikdo
5 příspěvků |
Vloženo 18.12.2009 16:09:47
Díky moc za radu.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 17.12.2009 18:17:21
Luigi, hraj si do čeho chceš, co se ti líbí. Žánr není
vůbec rozhodující, harmoniku můžeš použít úplně do všeho
- od folku a country až po rock, pop, jazz, disco,
lidovou hudbu, klasiku...
Musíš vždy jen zvolit vhodnou skladbu, abys měl stejně
laděnou harmoniku jako má daná skladba / v případě
2.polohy si to musíš odvodit nebo najít podle schématu /.
To bývá zpravidla největší úskalí pro začínajícího hráče,
neboť zjistí, že tónin je 12 a harmonika je zpočátku jen
jedna. Pustí si rádio a je překvapen, že to ladí do každé
10.písničky.
Potom nezbývá než si pořídit vícero ladění nebo začít
hrát na chromatiku, kterou nepotřebuješ střídat podle
tónin.
Můžeš si hrát ale i sám a vymýšlet si vlastní melodie
nebo napodobovat jiné melodie, nebo jen tak improvizovat,
možností je celá řada...
Opraveno 17.12.2009 18:30:26
|
eh, nikdo
5 příspěvků |
Vloženo 17.12.2009 15:36:53
Myslel jsem tím do jakého typu písničky např. rock, pop
atd.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 15.12.2009 17:32:25
Ahoj luigi, nějak tvé otázce nerozumím. Nemohl bys ji
upřesnit ?
|
eh, nikdo
5 příspěvků |
Vloženo 15.12.2009 17:24:06
Ahoj, právě jsem začal hrát na foukačku a chci se zeptat
do jake pisnicky bych měl hrát. např. interpret
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 02.12.2009 10:26:20
Billy,Tvoje pochvala mě těší, ale na chromču toho umím
zatím dle svých představ velmi málo. Věnuji se jí však v
poslední době podstatně víc než diatonice. Svými
vlastnostmi mi vyhovuje lépe než diatonika. Asi u
chromatiky už zůstanu a diatonikou se budu zaobírat jen
velmi okrajově.
Potřeboval bych chromču po technické stránce zvládnout
alespoň tak jako flétnu, ale všechno vyžaduje a chce svůj
čas.
Vzhledem k tomu, že jsi na HAAFu jeden z mála, který
preferuje chromatiku, můžeme se na příštím setkání třeba
v rámci hafteku domluvit a dát o chromatice řeč, případně
si nachystej nějaké skladby, které by sis chtěl zahrát v
duu /klasiku nebo cokoliv jiného/. Velmi rád se s Tebou o
chromatice pobavím a předáme si vzájemně naše poznatky a
zkušenosti. Hraní podle not z listu mi nedělá problém,
takže můžeš vybrat a vzít s sebou cokoliv.
Opraveno 02.12.2009 11:32:19
|
Billy uživatel 58 příspěvků |
Vloženo 01.12.2009 21:05:55
njn, já vždy dělám vše obráceně no :)
Jó jestli se někdy naučím hrát na chromatiku tak jako sem
slyšel Petkona na Harmonicafestu (pořád na to vzpomínám)
tak nevím :)
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 01.12.2009 18:49:01
No vida a u diatoniky je to zase naopak nutnost.Vždyť
všichni ví,jak náročné je hrát s ucpaným nosem,třeba při
nachlazení.
|
Billy uživatel 58 příspěvků |
Vloženo 01.12.2009 17:22:50
wow, díky za info.
A já myslel že je to dobré vyrovnávat nosem, ale je fakt
že spodní oktávy dlouze nemůžu tahat.
Dýchání nosem jsem se naučil až u chromatiky, u diatoniky
jsem to nedělal :)
Každopádně musím vyzkoušet co mi radíš. Hlavně jak zahrát
první 2 tahané tóny čistě a zvučně :)
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 30.11.2009 17:23:18
Billy:
to, co popisuje Jaromír, funguje u chromatiky jen
částečně.
Rozhodně je přidýchávání nosem u tahaných tónů velmi
podstatná nevýhoda, protože se právě nosem okrádáš o
množství vzduchu, které potřebuješ pro hraní zejména u
dlouhých tónů, jejichž rovnoměrné a potřebné udržení je
potom pro hráče "na udušení".
Tímto způsobem ti dojde ve spodní oktávě velmi rychle
vzduch potřebný k dalšímu nádechu.
Nejdůležitější zásadou je tyto tóny hrát se zajištěnou
oporou bránice a ten volný a tolik potřebný průtok
vzduchu dosáhnout nádechem pomocí hrudního dýchání /na
rozdíl od bráničního dýchání !/ s dokonale uvolněnou
dutinou ústní.
Tímto způsobem bude každý tón i ve spodní oktávě na
chromatice zvučný, čistý a intonačně vyrovnaný a hlavně
budeš jej moci zahrát dostatečně dlouho, aniž by zněl
kolísavě nebo dokonec roztřepaně.
Tedy nikoliv nadechováním současně s nosem !
Nos je opatrně použitelný pouze při hraní foukaných tónů,
kde je možno tímto způsobem regulovat tlak vzduchu v
dýchácích cestách. Ale při hraní tahaných tónů bych do
toho nos rozhodně nepřidával, jak již bylo výše řečeno.
Dobrou pomůckou k odnaučení se dýchání nosem je nějaká
nosní svorka /kolík/ na nos, a s ní nějakou tu hodinku
odehrát. Pak tě ani nenapadne funět do nebo z harmoniky
nosem.
Je to častý problém i u jiných dechových nástrojů, věř
mi, mám s tím dobrou zkušenost. U flétny např. je
vydechování nosem naprosto passe.
Pro děti je velmi užitečné využít této pomůcky, zejména u
těch, které při hraní dýchají nosem.
Po nějakých desítkách minut nuceně odehraných s nosní
svorkou je zpravidla po problému, dokáže to udělat divy.
Dá se, tuším, sehnat např. ve zdrav. potřebách.
Opraveno 30.11.2009 17:35:08
|
Jaromír superharp 296 příspěvků |
Vloženo 28.11.2009 22:12:13
Billy, ten nádech u druhé dírky samozřejmě pomáhá,
protože se při něm zdvíhá měkké patro a zvětší se objem
rezonanční dutiny v ústech, což je podmínka dobrého zvuku
na druhé dírce (viz článek od Bigeara). Dá se to ale
zahrát i bez nádechu když cíleně zvětšíš ústní dutinu
zatažením kořene jazyka nebo tím zvednutým měkkým patrem,
nebo obojím.
Jinak co se týče nadechování a vydechování zároveň s
hraním, přistihl jsem se, že to někdy dělám a někdy ne,
ale zatím jsem nevysledoval žádnou zákonitost, protože
jsem to nijak zvlášť nezkoumal.
Opraveno 28.11.2009 22:16:21
|
Billy uživatel 58 příspěvků |
Vloženo 26.11.2009 21:17:07
K tomuto příspěvku se mi nakytla otázka:)
Skutečně u prvních dvou dirkách chromatické harmoniky
(12) se musí tahat speciálně (hodně z lehka).
Když jsem hrál poprvý na chromatiku, myslel jsem že je to
chyba, ale bylo to na každé chromatice :)
Já to řeším tak, že u prvních 2dirkách při tahání vzduchu
se u toho rovnou nadechuji nosem a tím můžu zahrát bez
problémů i hlasité tóny.
U ostatních tónů pak už u foukání ani tahání z 90%
nedýchám, jen když potřebuji vyrovnat dech, ale u těch
prvních 2 musím :)
Tak mě zajímí jak jsou na tom ostaní chromatikáři?
dýcháte při hraní společně s nosem?
asi by tento příspěvek měl být jinde, ale Petkonův
příspěvek mě přiměl k této otázce :)
Opraveno 26.11.2009 21:18:06
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 25.11.2009 20:13:36
Zejména bych podtrhl ten dodatek týkající se chromatické
harmoniky, protože některé zvláště spodní tóny na
chromatice bez zvládnutí správného nádechu nejdou
prakticky zahrát.
Běžným "nasáváním" vzduchu se z harmoniky ozve
pouze neposlouchatelný pazvuk.
Chromatika by se z tohoto pohledu dala použít jako
prostředek k naučení se správnému nádechu u těchto tónů.
Myšleno samozřejmě v legraci.
Opraveno 25.11.2009 20:13:55
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 22.11.2009 16:32:12
Velmi prospěšný článek o problematice 2.dirky najdete v
rubrice-Články.
|
San Jose superharp 657 příspěvků |
Vloženo 01.04.2009 20:58:32
Elflorde, dík za vyčerpávající odpověď. Sám bych to
nenapsal líp. :)))
|
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 01.04.2009 18:32:24
čo tak si prelistovať túto stránku, a skôr než sa opýtaš
prejsť si články, diskusie, výuku, všetko tu je len to
treba nájsť
|
eh, nikdo
1 příspěvek |
Vloženo 01.04.2009 17:56:28
Prosim vas ,zohnal som si harmoniku ...ale soms toho
jelen ...neviem ako sa natom hra prosim vas poradte mi
daaku stranku alebo nieco podla coho by som sa to naucil
prosim ....odoslite mi to na mail jakubzilik@yahoo.com
prosim vas
|
eh, nikdo
14 příspěvků |
Vloženo 24.01.2009 20:21:50
Děkuji za radu. Budu trpělive zkoušet. Co naplat. Když
zasadím mrkvičku, také ji musím zalévat, aby vyroslta.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 18.01.2009 20:00:07
Jarek- harmoniku máš skvělou, není to o tvaru těch
otvorů.
Poradím ti ještě jinak : zkoušej napřed jeden čistý tón,
nesmí nic přeznívat ani ucházet vzduch kolem.
Až se naučíš jeden tón, střídej ho s další tónem na
vedlejší dírce. Celý den hrej třeba takto jenom dva
sousední tóny, až si budeš jistý a nebude to činit
problémy. Potom přidej další tón na další dírce.
Dalším krokem je zvětšit interval - střídat s tónem
posunutým o dvě dírky, atd. Uvidíš, že takto uděláš
mnohem větší pokroky než zkoušet hrát celé písničky nebo
skladby a pořád se stejnými chybami či nečistě znějícími
tóny.
Jakékoliv cvičení na jakýkoliv nástroj je založen na
geniálním a přitom jednoduchém principu - zkoušení a do
nekonečna opakování dovednosti po malých krůčcích. Po
nějaké době se z nich najednou stane velký skok kupředu.
Opraveno 18.01.2009 20:00:46
|
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 18.01.2009 17:35:07
myslim že potom by sa ti poloha na harmonike určovala
ešte ťažšie. mohlo by sa stať že by si do žiadnej dierky
ani netrafil keby boli daleko od seba. a nemohol by si
hrať rýchlo leby by trvalo skočiť z jednej na druhú
|
Autor | Příspěvky |