Diskuze
| Rubrika:
|
| Vybrané téma: |
| CHROMATIKA |
| Škola hry na CHromatickou harm |
-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze -Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
Autor | Příspěvky |
oldpetan uživatel 57 příspěvků |
Vloženo 12.12.2016 19:11:31
Diskuze ke Katčině škole je minimální nejspíše proto, že
stránky Haafu už téměř nikdo nenavštěvuje. Soudím tak
podle nepatrného množství příspěvků v úvodním Pokecu a
nulových v Diskuzi. A pokud někdo web navštíví, tak
nejspíš s chromatikou nemá moc zkušeností. Je to škoda.
Ta škola by si zasluhovala daleko větší pozornost.
Problém označování tónu c1 kanálkem 1 nebo 5 vůbec
neřeším. Když jsem se na chromatiku začínal učit, hrál
jsem také podle zpěvníčků. Tam je rozsah písní velmi
často pod c1. Proto jsem vše hrál o oktávu výše a rozsah
harmoniky daleko lépe využil. Káča svůj názor vysvětlila
a doložila několika zahraničními školami. Ostatně zvuk
kytary a kontrabasu je o oktávu nižší než jejich notace a
nikdy mi to nevadilo. Kontrafagot a basklarinet je
obdobou.
Co mi, Káčo, na tvé škole vadí, je nepoužívání
alternativního hraní tónů c a f. A to dokonce ani v
úrovni Pokročilý.
Vysvětlím příkladem. Klarinet, saxofon, příčná flétna a
další dřeva mají u několika tónů i více pomocných hmatů.
Některé slouží pro čistší ladění, ale hlavně pro
snadnější hraní některých tónových spojů. Ve škole na
nástroj se samozřejmě z počátku používají základní hmaty.
Ale najednou se u některé noty objeví upozornění na
náhradní hmat. Žák se jej naučí, je mu vysvětleno k čemu
slouží a postupně jej začíná také používat. A právě
takové postupné zapojování alternativních tónů c a f ho
výuky na chromatiku bych pokládal za správné.
Něco k barevnému označování not. Nevím, možná je to dobré
pro úplného začátečníka. Ale že by žák v Pokročilé
úrovni potřeboval barevné noty? Snad si každý brzy
zapamatuje, jak hrát na čtyřech dírkách. Někde jsi, Káčo,
uvedla, že díky barevnému značení not se jedna dívenka
naučila hrát jednu obtížnější píseň. Ale to je jedna
žačka a jedna píseň. Té jsi to mohla barevně nakreslit na
notový papír. Ale co ostatní, kterým se, podle mého
názoru, barevnými notami oddaluje schopnost hrát
samostatně podle skutečných not. Vždyť je k tomu nic
nenutí.
Pěkný den přeje oldpetan.
Opraveno 12.12.2016 20:03:02
|
Káča nováček 10 příspěvků |
Vloženo 12.12.2016 11:01:40
Nejsem úplně nadšená, že tu Petkon veřejně šíří
zavádějící informace, že hrát tón c1 na 5. kanálku, je
nějaké hudební zvěrstvo, které hráče poškodí.
Pro zájemce o hru, kteří chtějí mít v tomto tématu jasno,
uvádím důkazy, že se zápis c1 = 5. kanálek v hudebních
školách vyskytuje, a je to naprosto v pořádku:
Mým vzorem pro nastavení tabulatury je především Phil
Duncan. Je to výrazná osobnost s velkou zásluhou v
oblasti výuky chromatické harmoniky: vystudoval Hudební
výchovu na universitě v Kansas City, se zaměřením na:
„methods for teaching beginning voice and instrumental
techniques“. Na harmoniku hraje od 7 let, výuce harmoniky
se věnuje velkou řadu let, vede workshopy a semináře,
mimo jiné zastával funkce jako „Director of Choral Music
Activities at Park University“ a vydal řadu příruček pro
hru na chromatickou harmoniku. Každá z jeho příruček
obsahuje tabulatury c1 = 5. kanálek. Věřím, že následovat
takovouto osobnost, velmi dobře orientovanou v hudbě,
hudebním vzdělávání a ve hře na chromatickou harmoniku,
je zárukou správného přístupu.
Tento zápis se vyskytuje i v příručkách jiných autorů, ať
už tuzemských nebo zahraničních. New Yorská harmoniková
škola dokonce využívá v jednom notovém zápisu obě
varianty:
https://nyharmonicaschool.com/ressources/free-harmonica-t
abs/attachment/00001/#main
Pro začátečníka je snazší, pohybovat se ve středu
harmoniky. Jakmile hráč získá orientaci na nástroji,
oprostí se od tabulatury, bude schopen hrát jen podle not
a může libovolně přecházet mezi oktávami.
Není důvod tento způsob zápisu odmítat.
Opraveno 12.12.2016 12:27:56
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 12.12.2016 10:30:55
Nemám problém s ukončením diskuze, protože jsi
přesvědčena o tom, že tvá škola je perfektní a není třeba
ji vylepšovat. Rozumné argumenty ignoruješ, mé výroky
převracíš, řadu z nich vytrháváš z kontextu. Na logické
připomínky odpovídáš podrážděně citací něčeho úplně
jiného. Naštěstí naše debata mnoho lidí nezajímá. Z těch
několika málo, kteří tuto diskuzi možná čtou, si asi
závěr učiní každý sám.
Místo, abys byla ráda a vděčná, že ti vůbec někdo opraví
řadu nepřesností a chyb a má zájem o rozumnou komunikaci,
tak se zbytečně rozčiluješ. Jak si tedy přeješ, už nebudu
tvé dílo nijak komentovat. Pokud jsi od začátku ke své
prezentaci přistupovala takto sebevědomě a nekriticky,
tak se ani nedivím, že výsledná podoba (myslím tím
praktickou stránku věci, nikoliv souhrn informací
posbíraných z internetu) je taková, jaká je. Zřejmě se ve
tvém okolí nenašel nikdo, kdo by ti přispěl cennou radou
či připomínkou, nebo jsi o to pravděpodobně ani nestála.
Závěrem moje poslední rada, oprav si ve své prezentaci v
úvodu mě na mně ( „ mě samotné trvalo dlouhých 23 let
…“). Je to 3. pád, v němž se, jak známo, píše mně. Děti
by to asi přehlídly, vzdělanější dospělí možná ne.
Přeji hodně úspěchů.
Opraveno 12.12.2016 10:31:13
|
Káča nováček 10 příspěvků |
Vloženo 12.12.2016 09:03:16
Nepsal jsi, že moje škola hry je jen pro děti? To mě
opravdu překvapuje, protože já četla POZORNĚ (cituji tě):
„Tato škola by neměla být určena jen a jen pro malé děti,
ale měl by se podle ní SPRÁVNĚ učit i dospělý…“;
„…neočekávám, že mé poznámky budou studovat malé děti
nebo jejich rodiče.“; „Zřejmě jsem ani já ani oldpetan
nepochopili, že tato škola je určena pro dětičky
předškolního věku.“; „…nech to tak, jak to je. Pro děti
je to v pohodě.“
Nevím, co jsi to za chromatikáře, když odvozuješ výuku
hry na chromatiku od výuky hry na diatoniku. Vždyť je to
něco úplně jiného! Na chromatice se člověk musí vypořádat
s daleko více tóny a pracovat s registrem. Učit se hrát
na chromatiku podle not / tabulatury je prostě nutnost
(viz. léta praxe v Německu a západních zemích). Není to
JEN ULEHČENÍ standardní výuky bez not/tabulatur, jak
naznačuješ. Bylo by zajímavé vidět, jak tenhle názor
obhajuješ před zahraničním lektorem chromatiky. :)
Cituji PETKON: „Také si dokážu představit hráče, který si
vezme chromatiku a prostě se naučí podle sluchu hrát i
bez not či tabulatur.“ Že jich je, co?! Těch co to
dokázali touto cestou… Důkazem je stav, který vidíme: V
ČR materiály k výuce chybí = nikdo tu na chromatiku
nehraje (na úrovni). V zahraničí (Německo, Francie, USA,
Japonsko, Čína…) se učí podle tabulatur přidaných k notám
= je tam řada významných světových hráčů.
Na jednu stranu tvrdíš, že není potřeba učit se podle
not, protože to je přeci tak jednoduché a v dalším
odstavci mě poučuješ, že neexistuje hudební nástroj, na
který se dá snadno a rychle naučit (+ že chromatika mezi
takové nástroje nepatří). To je fakt demagogie.
Hele, borče, když tě tolik trápí, že moje škola hry není
podle tvých představ, proč neinvestuješ tu ohromnou
energii k vytvoření svojí školy hry. Ukaž lidstvu, jak to
má být správně. Víc verzí, víc šancí, že chromatika
někoho osloví.
Končím diskusi, nemá to žádný přínos.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 11.12.2016 22:18:51
No právě. Tato škola není jen pro děti, však já jsem to
také napsal jinak, jestli jsi pozorně četla. Bohužel se
ale svou koncepcí tváří jako pro děti – barevná čísla,
barevné noty, kolečka, nepřesná notace atd.
Ale jistě předpokládáš, že se budou podle ní chtít učit
také dospělí a třeba i diatonikáři. Právě proto o tom
vedu diskuzi. Děti z toho nemají rozum, co se jim
předkládá, dospělí by mít měli.
K tomu učení bez not. Většina diatonikářů se na foukačku
naučila bez znalosti not, mnozí vynikající hráči nejen u
nás dosud nemají o notách ani páru. Tvrdím, že stejně tak
se lze jednoduché písničky i na chromatiku naučit bez
not, dokonce i bez tabulatur. Když to dokázali
diatonikáři, nevím, proč by to nedokázali i chromatikáři.
Pokud k tomu budou mít k dispozici tabulatury, budou to
mít pochopitelně snadnější.
Pro diatonikáře, o nichž je všeobecně známo, že noty
neradi, jsem proto napsal spoustu tabulatur, z nichž se
mohou učit. Důležité je, že to jsou tabulatury bez not. V
tom je jejich pravý smysl. Hráč nemusí mít noty, jestliže
písničku zná, případně si ji může poslechnout z nějaké
nahrávky. A z tabulatury se ji učí, aniž by musel znát
noty. U chromatiky může být takový začátek zcela
identický, ale také si dokážu představit hráče, který si
vezme chromatiku a prostě se naučí podle sluchu hrát i
bez not či tabulatur.
Takže nesouhlasím s tím, že by existence tabulatur musela
být nutnou podmínkou naučit se základům hry.
Nesouhlasím už vůbec s tvým výrokem: „Má škola je určena
lidem, kteří hledají hudební nástroj, na který by se
snadno a rychle naučili hrát a mohli si zahrát své
oblíbené melodie, aniž by měli předchozí zkušenosti s
hrou na nějaký nástroj nebo znali hudební teorii“.
Neznám žádný hudební nástroj, na který se dá snadno a
rychle naučit, ty ano? Možná snadno a rychle, ale blbě.
Chromatika mezi takové nástroje rozhodně nepatří, což je
vidět už jen z toho, jak málo lidí u nás na ni hraje nebo
ještě lépe řečeno dobře hraje.
Další sporný výrok : „Uspořádanost, zjednodušení a
polopatičnost – to je to, co podle mého názoru chybí“.
Podle mého názoru právě to je u chromatiky ke škodě věci.
Podle mého chybí úplně jiné charakteristiky: přesnost a
správnost. Zjednodušení a polopatičnost je u jakéhokoliv
nástroje cesta do nikam, to už tady bylo - viz ony
nepodarky (školy) z minulosti.
Aby bylo jasno, já žádnou svou koncepci na chromatiku ani
tabulatury neprosazuji. Co jsem pro chromatiku učinil,
bylo jen několik málo tabulatur zde na stránkách. Já jen
komentuji a říkám svůj názor na to, co považuji za
důležité s ohledem na tuto metodiku.
Zastávám pouze názor, že to, jak jsou tabulatury vzhledem
k notám napsané, je nesprávné a do budoucna pro hráče
škodlivé, protože si na to zvykne. Ostatně tímto způsobem
jsi se sama dostala trochu do pasti, neboť se hráč
vlastně ani v pokročilejším stadiu k těm obtížnějším
spodním tónům ani nedostane, protože v těch skladbách
prostě nejsou. Když také vidím, v kolika skladbách se
hráč dominantně pohybuje na 9., 10., 11. dírce, nechtěl
bych být jeho posluchačem.
Víc už k tomuto bodu nemám co dodat, snad jen poslední
věc. Mělo by platit důležité pravidlo : metodika, tedy
učení se jednotlivých tónů,
by měla být v souladu s odpovídajícím správným notovým
zápisem.
Transponování a jiné prostředky by měly vycházet teprve
ze správného návyku hraní odpovídajících not. Jinými
slovy, metodika by se měla utvořit tak, aby hned od
počátku byly hrány takové tóny, jaké jsou uvedené v
notovém zápisu. Jinak je z toho paskvil, jenž pouze
potvrzuje má slova a zkušenost ze škol, které jsme dosud
měli k dispozici.
|
Káča nováček 10 příspěvků |
Vloženo 11.12.2016 16:14:56
Má škola hry není určena JEN pro děti. Nevím, jak jsi k
tomuto závěru došel. Také není primárně určena
diatonikářům.
Abychom si to ujasnili: Má škola je určena lidem, kteří
hledají hudební nástroj, na který by se snadno a rychle
naučili hrát a mohli si zahrát své oblíbené melodie, aniž
by měli předchozí zkušenosti s hrou na nějaký nástroj
nebo znali hudební teorii. (Nejde ani o přípravku
vrcholových hráčů.)
Tvůj názor, že se podle mé školy hry mají „SPRÁVNĚ“ učit
dospělí, kteří mají zkušenosti s diatonikou, opravdu
nesdílím.
Ale pojďme tedy diskutovat k bodu 1)
„Není nutné přebírat zjevně nesprávné příklady z různých
pramenů.“ Pokud se druhý způsob značení opakovaně v
různých pramenech vyskytuje, patrně to má nějaký pádný
důvod. Snižovat schopnosti vrstevníků Lubomíra Plevy, a
tvrdit, že v té době neměli harmonikáři povědomí o hře na
harmoniku, je opravdu smělé… Až mě z toho troufalství
mrazí.
Ano, je nezpochybnitelné, že tón c1 zní u 12-dírkové
chromatiky na 1.dírce.
Tvůj argument, že: „dospělému hráči, který má již nějaké
zkušenosti s diatonikou, nebudou ani u chromatiky spodní
tóny činit příliš problémy, pakliže je zvládá u
diatoniky“, je irelevantní. Lidem, kteří nemají s
harmonikou žádné zkušenosti (a těm je metodika určena),
by tyto tóny dělaly problémy.
Cituji PETKON: „Hráč může každou písničku zkoušet
současně i v druhé, případně třetí oktávě, aniž by k tomu
potřeboval noty, protože písničky většinou dobře zná a k
jejich naučení ani noty nepotřebuje.“ Nesouhlasím.
Začátečníci (a to nejen děti), nemající zkušenosti s
harmonikou, se potýkají s problémem správný tón na
chromatice najít. Potřebují k tomu nápovědu ve formě not,
ideálně tabulatury. To, že někdo zná písničku, rozhodně
neznamená, že jí bude schopen na harmonice zahrát.
Přecházení mezi oktávami je snadné, ale pro
pokročilejšího hráče.
Ano, písničky s tóny pod c1, je nejlepší transponovat o
oktávu. V tom se shodneme. (Řešení: muset koupit 16-ti
dírkovou chromatiku nebo písně s nízkými tóny nehrát,
nemá cenu komentovat.) A protože přepisovat písně o
oktávu, jen proto, aby c1 se rovnal 1. dírce, je opravdu
pracné, jsme zpátky u zvážení řešení posunout zápis
tabulatury. Nechci znovu přepisovat všechny důvody, které
pro tento typ zápisu mám. Jsou v dřívějším příspěvku.
Absolutně souhlasím s tvým výrokem: „nedostatků a
uvedených špatných postupů je tolik, že se vlastně ani
nedivím, že u nás nejsou žádní pořádní chromatikáři“.
Přesně! Nikdo se totiž v těch složitých hudebních
teoriích a kusých informacích, neuspořádaně se
povalujících po internetu, neorientuje.
Uspořádanost, zjednodušení a polopatičnost – to je to, co
podle mého názoru chybí. Prosazuješ svojí metodiku a své
tabulatury, o kterých jsi přesvědčen, že jsou správnou
cestou. Já jsem vytvořila odlišnou metodiku a odlišné
tabulatury, o kterých jsem taktéž přesvědčena, že jsou
tou správnou cestou. Oba se snažíme o totéž, jen jiným
přístupem a jinou formou. Nemá cenu jeden druhého
přesvědčovat, která cesta je správná. Potlač prosím svojí
„potřebu vést konstruktivní diskusi“. Pojďme to nechat na
lidech a na budoucnosti.
Opraveno 11.12.2016 16:27:55
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 10.12.2016 11:33:28
Přidávám další podněty určené pro DOSPĚLÉ hráče. Tato
škola by neměla být určena je a jen pro malé děti, ale
měl by se podle ní SPRÁVNĚ učit i dospělý, případně hráč
mající zkušenosti s diatonikou. Proto také neočekávám, že
mé poznámky budou studovat malé děti nebo jejich rodiče.
Proto pokračuji v debatě nad jednotlivými body svých
připomínek, s tím, že v ní zohledňuji to, že se hráč chce
hned od počátku učit tak, jak to tento nástroj vyžaduje a
jak se to v budoucnu promítne do jeho vlastního hraní.
Cítím potřebu vést konstruktivní diskuzi, z níž by
vyplynuly správné závěry, protože těch nedostatků a
uvedených špatných postupů je tolik, že se vlastně ani
nedivím, že u nás nejsou žádní pořádní chromatikáři.
Některé omyly a nepřesnosti uvedené níže byly uznány, nad
dalšími pokračujeme v diskuzi.
Vracím se tedy k připomínce číslo 1.
Ad 1/ Káča uvádí různé způsoby označení v jednotlivých
školách, na které dírce se ten který tón má hrát a jak je
to s oktávovým posunem. Jsem přesvědčen o tom, že obecně
není nutné přebírat zjevně nesprávné příklady z různých
pramenů (viz např. špatně uvedený rozsah harmoniky bez
tónu d4) a z těchto si pak dělat nějaký racionální závěr.
Citovat školu hry ze 40.let minulého století, kdy bylo u
nás povědomí o hře na harmoniku v plenkách, je jako
vysvětlovat dnešním dětem význam a smysl posuvného
pravítka. Autoři těchto „učebnic“ , pokud vůbec sami byli
zkušenými chromatikáři (podle uvedených postupů to mnohdy
tak nevypadá), zpravidla spoléhali na to, že o harmonice
nikdo nic moc neví, tak psali bláboly. V současné době to
není o mnoho lepší, přiznávám však, že neznám školy,
podle nichž se učí např. v Japonsku, Číně atd.
Nechme proto školy stranou a zapojme zdravý selský,
dodávám ještě český rozum.
Co je naprosto nezpochybnitelné, je fakt, že tón c1 zní u
12-dírkové chromatiky na 1.dírce. Tečka. Hraje-li ho hráč
jinde, nezní reálná výška, ale transpozice oktávově
posunutá.
Co se týče samotné metodiky – dospělému hráči, který má
již nějaké zkušenosti s diatonikou, nebudou ani u
chromatiky spodní tóny činit příliš problémy, pakliže je
zvládá u diatoniky. Proto doporučuji jednoznačně hned od
začátku respektovat správnou oktávu a tomu odpovídající
notový zápis. Pro zjednodušení si na začátku samozřejmě
hráž může každou písničku zkoušet současně i v druhé,
případně třetí oktávě, aniž by k tomu potřeboval noty,
protože písničky většinou dobře zná a k jejich naučení
ani noty nepotřebuje. Argument, že ve třetině písní v
nejrůznějších zpěvnících bývá melodie i pod c1, je určitě
pravda. Sám mám doma knihovnu plnou nejrůznějších
zpěvníků. Je potřeba si současně uvědomit, že tyto
zpěvníky nejsou určené pro foukací harmoniku nebo jiný
nástroj, ale primárně zejména ke zpěvu. Až v druhém sledu
spoléhají na to, že instrumentalisté budou schopni se s
takovým zápisem nějak vypořádat. Stejnou potíž způsobuje
takový zpěvník např. flétnistům, kteří mají také spodní
tón c1. Co s tím u chromatické harmoniky ? Řešení jsou v
podstatě čtyři. První možnost je ta, že si vyberu jen
takové skladby, které respektují rozsah nástroje. Budu-li
hrát jen na 12-dírkovou chromatiku, budu se zpočátku učit
hrát písničky, kde nejspodnější tón v notovém zápisu bude
c1. Např. ve zpěvníku Já písnička je takových písniček
dost a dost. Druhou možností je přikoupit si 16-dírkovou
chromatiku (správný chromatikář ji musí časem mít !), na
níž pak zahraje s přehledem úplně všechno, protože se
rozsahově pohodlně vejde i do malé oktávy. Třetí možnost
je dobrá znalost not a naučit se tyto písničky
transponovat o oktávu výše. Je to varianta nejobtížnější,
ale pokud to hráč s chromatikou myslí vážně, měl by být
schopen se to časem naučit. Čtvrtou možností je přepsat
si takovou písničku o oktávu výš a hrát ji z vlastního
notového zápisu. Tento způsob je sice pracnější, ale při
samotném přepisování se člověk naučí tóny i v hlavě
posunovat o potřebnou oktávu výše, takže časem zjistím,
že již dopředu tóny „vidí“ a nemusí je tím pádem pracně
přepisovat.
Toto jsou tedy všechny možnosti, jak se prakticky
vypořádat s tím, že zpěvníky nejsou uzpůsobeny pro
některé melodické nástroje.
Proč hrát noty na chromatiku tak, jak jsou napsány? Z
mnoha důvodů. Nemusím si u 16-dírkové chromatiky vůbec
dělat hlavu z toho, že budu muset něco transponovat či
přepisovat, nebudu mít v hlavě totální chaos z různých
druhů číslování. 12-dírková harmonika je ve spodní oktávě
rozsahově velmi podobná až totožná se zobcovou a příčnou
flétnou, takže velmi početná notová literatura pro
zobcové a příčné flétny odpovídá rozsahu 12-dírkové
chromatiky, čili hráč hraje tóny přesně tak, jak jsou
napsné v notách. Přitom se současně učí vnímat skutečné
znění jednotlivých tónů a jejich odpovídající umístění v
notovém zápisu. Děti je nutné učit od počátku v druhé
oktávě, se správnými notami a tedy i dírkami. Postupně
přibírat tóny první oktávy, ale vše ve srpávné
dopovídající notaci, jinak budou mít v hlavě zmatek. K
tomu je však potřeba vytvořit i vhodné písničky posazené
tak, aby se zcela nevědomky tón po tónu propracovávaly do
spodní oktávy. Jednou k tomu stejně musejí přistoupit,
vyhýbat se donekonečna spodní oktávě nejde. Naučí se
takto hrát správné noty na správných dírkách, navíc bude
jejich hraní libozvučnější, protože hraní oktávově výše
je u mnohých skladeb méně zvukově libější a více
upištěné.
|
Káča nováček 10 příspěvků |
Vloženo 05.12.2016 21:54:57
Oldpetane – díky, že nemusím odkaz hledat. Zveřejním ho,
jakmile budu mít trochu času - zároveň s dalšími
korekcemi.
To je luxusní chromatika, co máš! Taková investice by mi
doma neprošla… :(
Původně jsem na stránkách nechtěla uvádět konkrétní
značky chromatik, ale když od tebe mám reference na
Suzuki, tak asi jeden odstavec přidám... Dík.
Ať se daří!
|
oldpetan uživatel 57 příspěvků |
Vloženo 05.12.2016 11:36:49
Káčo,
posílám ti odkaz na cvičení od H. Kloseho:
https://www.scribd.com/doc/16993385/Klose-25-Daily-Exerci
ses-for-Saxophone
K přehledu chromatik bych ještě doplnil harmoniky M.
Suzuki. Podle mne mají dokonce lepší zvuk než Hohnerky.
Vyzkoušel jsem Sirius a hrála velmi dobře a navíc za
slušné peníze. No a moje oblíbená Suzuki Fabulous F-64C,
ta už má opravdu pohádkový zvuk. Ale její cena je jinde.
K dostání jsou zde:
https://www.cmias.cz/eshop-kategorie-harmoniky-chromatick
e.html
Měj se hezky. oldpetan
Opraveno 05.12.2016 14:30:20
|
Káča nováček 10 příspěvků |
Vloženo 04.12.2016 22:38:14
Ahoj Oldpetane,
omlouvám se, že odpovědi na tvé připomínky dost zapadly v
reakci na Petkona. Moc si vážím, že sis Školu hry přečetl
a odhodlal se k sepsání svého názoru. Kdybych věděla, že
příspěvek je od nejstaršího člena Haafu, volila bych
slova něžněji a věnovala se jednotlivým bodům
důkladněji.
Zkusím to napravit:
Děkuji za upozornění na chybu v tónovém rozsahu –
opravím.
Přiřazení čísel kanálků do tabulatury má dvě alternativy.
Jedna je správná hudebně (správná tónina), druhá
metodicky (snazší hraní, využití celého rozsahu
harmoniky, možnost hrát podle not i skladby s tóny pod
c1). Přikláním se ke druhé variantě, která má méně záporů
a využívá jí ve své knize i Jan Votroubka. Ale děkuji za
upozornění. Vysvětlení, proč je tabulatura o oktávu výš,
by na stránkách nemělo chybět.
Určitě souhlasím, že by se na chromatiku mělo hrát podle
not. Jen je problém s tím, že je pro začínajícího hráče
obtížné určit správný kanálek, nádech/výdech a stisk
registru - jen podle výšky noty (a případného bé nebo
křížku). Přidáním barvy a čísla k notovému zápisu,
vznikne nápověda, která při hře velmi pomůže. Když se
hráč na nástroji trochu zorientuje, přestane barvy a
čísla používat a může hrát podle zpěvníků a not.
Asi jsem úplně neporozuměla požadavku přidat návod na
postup u cvičení. Cvičením pro začátečníky jsou lidové
písně. Barvy a čísla u každé písně určují, co a kde je
třeba zahrát. Tabulatury ve složce „Cvičení“ v MuseScore
jsou spíše jen doplněk pro pokročilé hráče. Artikulace a
další techniky příliš nerozvádím. Jsou záležitostí
pokročilejších hráčů, kteří už zvládli dlouhou řadu písní
a harmoniku dobře ovládají - takoví hráči jsou schopni
samostatně techniky okoukat od chromatikových
profesionálů. Necítím se povolaná pouštět se do tohoto
typu výuky.
Děkuji za tip na procvičování intervalů. Až se k tomu
dostanu, zkusím nějaké takové cvičení na MuseScore
přidat.
Myslím, že parádičky a melodické ozdoby si každý hráč
nastřádává postupně. Jen si říkám, že když hraješ
klasiku, tak už rozhodně nejsi začátečník…
Cvičení od Klose je moc fajn tip. Odkaz na PDF bych s
tvým dovolením umístila na stránky. Přepsat cvičení do
tabulatur bohužel kvůli autorským právům nemůžu.
A děkuji za vlídné slovo. :)
Měj se hezky.
Káča
|
oldpetan uživatel 57 příspěvků |
Vloženo 04.12.2016 19:39:33
Káča:
Káčo, já ovládám hru na řadu hudebních nástrojů. Ale
nikdy jsem nikoho hrát neučil. Moje připomínky ke škole
jsem formuloval tak, jako bych se já, nejstarší člen
Haafu, chtěl ve svém věku začít učit na chromatiku.
Samozřejmě, že moje požadavky by byly jiné, než potřeby
dětí.
Přeji ti vše dobré a také hodně pokory.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 04.12.2016 17:36:22
Káča:
Je chvályhodné, že jsi uznala alespoň některé mé
připomínky, jiné, ty daleko podstatnější, považuješ za
neopodstatněné. Je to tvoje věc a mně je docela jedno, co
a jak bude dále ve tvé metodice prezentováno. Já si za
svými připomínkami stojím a jsem skálopevně přesvědčen o
jejich správnosti. Ty máš zase svou pravdu a zřejmě nemá
význam v diskuzi pokračovat. Nakonec je to tvoje dílo a
pouze ty jsi pod prezentací podepsaná.
Rozhodně jsi mě svými argumenty nepřesvědčila. Zřejmě
jsem ani já ani oldpetan nepochopili, že tato škola je
určena pro dětičky předškolního věku. Ty snesou ledacos,
takže na nějaké té nepřesnosti nebo chybě až tak
nezáleží. V tom případě nemusíš zohledňovat vůbec žádnou
připomínku a nech to tak, jak to je. Pro děti je to v
pohodě.
Opraveno 04.12.2016 17:38:31
|
Káča nováček 10 příspěvků |
Vloženo 04.12.2016 16:21:01
1)
První bod připomínek „v jaké oktávě hrát – jak nastavit
tabulaturu“, přesně vystihl mé největší dilema, které
jsem při sestavování Školy hry na harmoniku musela řešit.
Na jedné straně stojí fakt, že c1 se vyskytuje na 1.
dírce 12-ti dírkové chromatiky. Na druhé straně stojí
metodické priority a praktičnost.
Sama jsem se přesvědčila, že děti při výuce měly téměř
odpor hrát písničky, kde se potýkaly s tóny na spodních
třech dírkách. Tóny jsou náročnější na zvládnutí a špatně
reagují.
Pokud chceme využívat ke hraní notový materiál a zároveň
respektovat, že c1 je na 1. dírce - u 30-ti % skladeb nám
nebude dostačovat rozsah harmoniky v hloubkách a naopak
nikdy nevyužijeme škálu vysokých tónů.
Porozhlédla jsem se proto u jiných tvůrců škol her pro
chromatickou harmoniku, jak problém řeší.
Německá škola hry od Kathrin Gass, striktně dodržuje c1 =
1. dírka. Notový materiál je tomu uzpůsoben, takže se v
něm tóny nižší než c1 nevyskytují. Fakt, že se hráč bude
potýkat s nepříjemnostmi při hraní nízkých tónů, kterých
si díky tomuto systému užije v hojné míře, škola hry řeší
tak, že na „obtížnost hry nízkých tónů“ v textu upozorní
a doporučí „více cvičit“. Pokud se už hráč prodere touto
nepraktickou výukou, narazí na problém, že běžné notové
materiály (zpěvníky apod.) obsahují i tóny pod c1…
Škola hry od Američana Phila Duncana, využívá značení
zcela neortodoxně: c1 = 1. dírka nebo c1 = 5. dírka - jak
se to hodí. V učebnici „Mel Bay´s complete chromatic
harmonica method“ je to tak půl na půl, v díle „Chromatic
harmonica solos“ převažuje značení c1 = 5. dírka.
Když jsem zjistila, že i „1. Česká škola na foukací
harmoniku“ od Jana Votroubka využívá značení c1 = 5.
dírka, definitivně jsem se rozhodla pro toto praktické
značení i ve své Škole hry.
Většina začátečníků ani nevnímá, že hraje o oktávu a
pokročilý hráč může bez větších problémů hrát v oktávě,
která je mu zrovna pohodlná. Rozhodla jsem se jít cestou
nejmenšího zla - s ohledem na pohodlí začínajících hráčů.
Ten, kdo můj názor nesdílí, a koho pohoršuje hraní o
oktávu výš, si může čísla upravit podle svého
přesvědčení.
Možná bych měla zmínit, že na tuto problematiku jsem
původně chtěla upozornit odstavcem v kapitole Tabulatury:
„Tabulatury různých autorů se ve svém značení často liší
v oktávách. Tato škola hry využívá tabulatury znějící o
oktávu výše, než je notový zápis. Je to z toho důvodu, že
se tak pohybujeme ve středu harmoniky (spodní tóny,
obzvláště u levnějších harmonik, mají horší odezvu a
jejich zvládnutí vyžaduje delší praxi). Pokročilejší hráč
dokáže hravě přecházet mezi oktávami dle svého
uvážení.“
Nakonec jsem se rozhodla tento odstavec na stránkách
nezveřejnit, abych nezasvěcené nemátla a zasvěceným
nedávala podnět, aby do tohoto tématu rýpali. :)
Takže odstavec přeci jen přidám.
2)
Barevné zpracování – je asi otázkou osobních preferencí…
Značit nádech a výdech barvami, jsem začala při výuce
dětí předškolního věku. Značení šipkami, kroužky nebo
jiným způsobem bylo pro malé děti příliš složité. Duchové
a plamínky, červené a modré noty - jsou báječně
polopatické a plně splňují požadavek jednoduchosti a
přehlednosti. Přidávání křížků a béček probíhá velmi
pozvolna a není to nijak matoucí. Barevné odlišení je
opět přehledné. Pokud někdo neprošel výukou od začátku a
nemá tento systém zažitý, nemůže očekávat, že mu hraní
podle mých tabulatur půjde…
Pokud se týká barviček v pokročilejších skladbách,
souhlasím, že pokročilí hráči už nepotřebují informace o
nádechu, výdechu a dírkách, ale nikde není psáno, že se
do náročnější skladby nezamiluje začátečník a nebude
toužit si jí zahrát. Proč mu tedy neulehčit jeho
bohulibou snahu? Opět vycházím z praxe, kdy se 9-ti letá
holčička nadchla pro „Píseň o jaru“ od Ivana Mládka,
která zdaleka nebyla vhodná pro její úroveň (nejspíš ani
věk… :) ). Přepsala jsem jí noty do barevné tabulatury a
po týdnu uměla skladbu zpaměti, přestože se půltóny jen
hemží.
Sama hojně využívám barevné odlišení křížků a béček –
obzvlášť, pokud se ve skladbě mísí. Výrazně to hraní
usnadňuje. Stupnicová cvičení (určená pro pokročilé) jsem
měla dříve označené jen oranžovou a zelenou barvou u
půltónů. Když jsem pak cvičení přepsala do MuseScore,
byla jsem překvapená, jak vyznačení nádechů a výdechů
zvýší komfort hraní. Pokud někdo ohrnuje nos nad
přílišnou barevností, je mi to upřímně jedno – důležitá
je praktičnost zápisu.
3)
Tóny C a F.
Možnost hrát tóny C a F jiným způsobem, je zmíněna v
kapitole Tabulatury, Značení tónů, Vysvětlivky –
alternativní způsob hry tónů; i v kapitole Enharmonické
tóny.
Je to jistě zajímavé téma pro pokročilého hráče (uplatní
se v pokročilých technikách u nátrylů, trylků a rychlého
hraní…), ale rozhodně bych tuhle problematiku
nezařazovala do výuky začátečníků. K písničce Kočka leze
dírou, prostě nepatří. Obtěžovat začátečníka mačkáním
registru, když má starosti vůbec se trefit do správného
kanálku a zapamatovat si, jestli má nadechovat nebo
vydechovat, je nesmysl.
Cituji Petkona: „Naučit začátečníka pracovat s registrem,
aby získal návyk“. Začátečník a práce s registrem jsou
neslučitelné pojmy. Začátečník nepracuje s registrem –
pokud ano, není to začátečník. Začátečník se má hladce,
zábavně a postupně propracovat k práci s registrem.
Jakmile začne registr ovládat, bude ho chtít ovládat a
aplikovat tam, kde je to užitečné. Pak se bude tomuto
tématu věnovat.
Ale pobavil mě výraz „dýchavičný jezevčík“. Chápu to
dobře, že diatonikáři, kteří nepoužívají registr a musí
se dechem přizpůsobit poskládání tónů na harmonice,
hrajou jako dýchaviční jezevčíci? Tak bacha, aby nám tu
chromatikářskou sekci z HAAFu nesmázli. :)
Jo a návrh „tabulatury kompletně přepracovat“, ten mě
taky pobavil. :)
4)
Viz. předchozí bod. Možnost hrát tón C různými způsoby
byla zmíněna. Vnucovat začátečníkovi, že má hrát tón C
alternativně, nepovažuji za nutné.
Cituji Petkona: „Vypadá to dosti legračně a
neprofesionálně, když si hráč prohlíží harmoniku a hledá
číslo dané dírky.“ Nerozumím, na koho by měl začínající
hráč machrovat a nedíváním se na čísla kanálků předstírat
profesionalitu… Dokud hráč nemá zažité umístění
jednotlivých tónů (ponechme na každém, které tóny si k
orientaci na nástroji vybere), čísla kanálků zkrátka
pomáhají k orientaci.
Cílem Školy hry bylo navést samouky na „snadný systém“,
který je dovede až k zahrání složitějších skladeb.
„Snadnost“, může být v některých případech na úkor
vyčerpávajícího zpracování tématu, ale nic nebrání
vytvoření navazující metodiky pro pokročilé, kde můžou
být do detailu rozebrány pokročilé postupy.
5)
Díky za upozornění na chybu u tónu v posledním kanálku.
Už nevím, z jakého zdroje jsem převzala schéma (buď
nějaká škola hry, nebo manuál od výrobce) – důvěřovala
jsem a správnost tónů nezkontrolovala. Opravím.
6)
Díky za připomínku. 14-ti dírkovou chromatiku doplním.
7)
Buďme rádi, za volně přístupné MuseScore, i když by zvuk
mohl být lepší. Darovanému koni na zuby…
Základní výhodou přehrávání v MuseScore je, že hráč
přesně vidí, kde se v tabulatuře/notách právě nachází.
Může si skladbu zrychlovat, zpomalovat, nebo nastavit na
přehrávání jen určité části. Nástroje v pozadí jsou
příjemným zpestřením. Píseň nahraná zvlášť, bez propojení
s tabulaturou, by pro nácvik nebyla tak praktická.
Vzorový zvuk chromatiky a dokonalou práci s tónem, je
možné slyšet u profesionálů, které doporučuji.
8)
Všechny skladby, které jsem na MuseScore zadala, sama
hraji. Problém je v tom, že coby nováček v práci s
notovým programem, nedokážu ještě upravovat/zadávat/měnit
některé značky u tónů. Značení pro trylky jsem ponechala
spíše orientačně - v místech, kde se hodí trylek
registrem. O těchto nepřesnostech vím. Postupně se učím s
programem pracovat lépe a lépe - jednou přijde den, kdy
tabulatury opravím.
Alternativní hraní tónů C a F v tabulaturách řešeno není
a nebude, protože by to vneslo chaos do nastaveného
systému.
9)
Díky za upozornění. Vloudila se chyba - opravím.
10)
Díky – rozšířím vysvětlení pojmu legato.
11)
Ladění Seydela (sice to je pro Richterky, ale
předpokládám, že u chromatik je to totéž):
„General considerations: Please make sure that you set
your tuning device to A=443 Hz (basis frequency) - some
players prefer 442 Hz or even lower. SEYDEL uses 443 Hz
for tuning a Richter harmonica. If you play it live and
with cover plates you will land at 440 - 441 Hz which is
fine for most of the instruments you play along with.“
Chápu to tak, že výsledný zvuk (po naladění a vrácení
harmoniky do původního stavu) se má pohybovat okolo 440
Hz, aby harmonika ladila s ostatními nástroji.
12)
OK – doplním. Díky.
13)
Nestojí za komentář.
______________________________________________________
K připomínkám Oldpetana:
- chybu v tónovém rozsahu opravím; číslování kanálků
vysvětleno v bodě č. 1)
- hrát podle tabulatur je pomůcka při studiu. Po
zvládnutí nástroje se hráč od barev a čísel oprostí a
může pokračovat v hraní podle not.
- upřímně si neumím představit, jak to udělat v praxi
lépe…
- díky za tip na Klosova cvičení
Pokud se týká Petkonova dotazu, proč se nezapojuji do
diskusí: protože na to nemám čas – mojí prioritou jsou
jiné věci.
A proč nejezdím na Hafteky: Byla jsem kdysi dávno na
jednom, ale coby introvert, chromatikářka, abstinentka,
nekuřačka a žena – jsem se tam necítila úplně ve své
kůži. I když s velkým vděkem vzpomínám na Bigearovy rady
a informace.
HOWGH
|
oldpetan uživatel 57 příspěvků |
Vloženo 04.12.2016 14:08:08
Petře,
jenom maličkost mimo školu.
Uvádíš:" Proto existuje řada transkripcí určených
přímo pro chromatiku...". Poraď, prosím, na kterém
odkazu si transkripce mohu stáhnout.
Díky Petr.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 04.12.2016 13:45:02
Souhlasím s tebou.
Já jsem se rovněž k té barevné grafice v tabulaturách
vyjádřil. Je to z mého pohledu nepraktické a do značné
míry i nepřehledné.
Mnohem víc mi ale vadí ta koncepce s jedinou možností
hraní C a F, a to ve všech tabulaturách, ale k tomu jsem
se již podrobně vyjádřil.
Kromě chybně "posazené" notace to považuji za
největší nedostatek celé metodiky.
|
oldpetan uživatel 57 příspěvků |
Vloženo 04.12.2016 12:58:09
Petře, přečetl jsem si tvůj obsáhlý příspěvek a myslím,
že se v názoru celkem shodujeme.
V bodě 2/ jsem pokládal za důležité:
" Pokud ti vyhovuje hrát podle tabulatur, prosím.
Ale budeš-li používat Káčou uvedené barevné značení, tak
si uvědom, že každou píseň budeš muset s barevnýma
tužkama přepisovat na notový papír."
Mám pocit, že právě to je k zamyšlení. Běžně používanou
tabulaturu stačí tužkou poznačit do zpěvníku. Ovšem na
tom barevném značení stojí celá Káčina škola. Tak nevím,
jestli je můj názor správný.
S procvičováním stupnic s alternativním hraním C a F plně
souhlasím. Výrazně to usnadní hru. A když se to jednou
naučíš, tak to využíváš automaticky. Béčkové tóniny a
Cdur si bez toho nedovedu představit. Zrovna tak některé
melodické ozdoby.
Ahoj Petr
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 04.12.2016 10:51:48
Petře, díky za připomínky. Nevím, jestli jsi četl můj
příspěvek celý, neboť v některých bodech opakuješ to, co
jsem ve svých připomínkách již napsal. Na Tvé připomínky
bych chtěl reagovat.
Ad 1 – Nesprávné a zavádějící číslování uvádím ve své
první připomínce, i s výsledným posunem o oktávu. Viz
moje připomínka č.1.
Ad 2 – V tomto s Tebou nemohu souhlasit. Tabulatura je
regulérní pomůcka místo notového zápisu určená ke čtení
nebo učení se na konkrétní nástroj. Nemá to s
plnohodnotností nástroje nic společného. Existují
tabulatury kytarové, loutnové, varhanní, dechové apod.
Jistě uznáš, že to všechno jsou rovněž plnohodnotné
nástroje. Souhlasím, že užitečnější je naučit se jednou
provždy hrát podle not, pak žádnou tabulaturu člověk
nepotřebuje.
Ad 3- přehled teorie je velmi pěkný a přehledný, pro
začátek naprosto dostačující. Velkou hlavu z toho bude
mít pouze ten, kdo má představu, že o teorii nic vědět
nemusí a že všechno půjde jaksi samo. Nepůjde. Každý hráč
potřebuje určité teoretické penzum znalostí, pro případně
rozšíření vědomostí o hudební teorii a nauce bych
doporučoval např. geniální knihu : Luďek Zenkl – ABC
hudební nauky, která je běžně k dostání a v níž je vše
přehledně a srozumitelně popsáno. Nic lepšího u nás
nevyšlo.
Zaměstnávat začátečníka artikulací není úplně nezbytné.
Úplně postačí pro začátek pro zřetelné oddělování
jednotlivých tónů např. slabiky tu-du, ty-dy apod. nebo
hrát tzv. legatově bez artikulace.
Ad 4- Souhlas, pokud ale hráč přehraje určité kvantum
písniček, měl by se na harmonice orientovat stále
jistěji. Samozřejmě umět zahrát požadovaný interval je
nutnost pro pohyb v jakékoliv tónině
Ad 5- melodické ozdoby- dají se samozřejmě hrát i na
chromatiku, ale jen na některých místech, v určitých
tóninách apod. Každá ozdoba vždy vychází s možností
určitého nástroje. U chromatiky např. rychlý trylek je
nutno hrát většinou s pomocí registru, totéž platí pro
nátryly, mordenty apod. Je jasné, že chromatikář nemůže
počítat s tím, že u originální např. flétnové skladby
bude moci hrát všechny uvedené ozdoby. Proto existuje
řada transkripcí určených přímo pro chromatiku, kde pak
ozdoby sedí a je možné je hrát. To ale není případ mnou
zmíněné skladby La Musette.
Ad 6 – stupnice a cvičení jsou sice formálně správně, ale
pro praktickou hru chybně, neboť úplně ignorují registr u
tónu C a F, což je v přímém rozporu s povahou nástroje –
viz mé podrobné vysvětlení
v připomínce č.3
Ad 7 – stejně tak vhodné jsou jakékoliv etudy určené pro
zobcovou, příčnou flétnu, housle, trumpetu apod.
Mimochodem zmíněné etudy : H.Klosé – 25 Daily Exercises
For Saxkophone je možné bezplatně stáhnout z imslp.org.
Jsou to pěkné etudy.
Petkon
Opraveno 04.12.2016 10:54:39
|
oldpetan uživatel 57 příspěvků |
Vloženo 04.12.2016 07:30:27
Ke Káčině škole na chromatiku:
- V sekci Tabulatury je nesprávně uveden rozsah
harmoniky. Zrovna tak je nesprávné číslování kanálků u
písní. Chromatika není transponující nástroj.
- Domnívám se, že chromatika je plnohodnotný nástroj a
mělo by se na něj hrát podle not a ne tabulatur. Protože,
když se podle not jednou hrát naučíš, tak ve zpěvníčcích
nemusíš doplňovat tabulatury a jenom přímo hraješ. Pokud
ti vyhovuje hrát podle tabulatur, prosím. Ale budeš-li
používat Káčou uvedené barevné značení, tak si uvědom, že
každou píseň budeš muset s barevnýma tužkama přepisovat
na notový papír.
- Přehled teorie hraní, uvedený v úvodu školy, je udělaný
přehledně, ale začátečník z něho má velkou hlavu. Uvítal
bych, kdyby u jednotlivých cvičení bylo uvedeno, jak má
žák postupovat. Třeba postupné procvičování jednotlivých
artikulací. Později přidávat další techniky. Vždy s
krátkým výkladem.
-Pro orientaci na harmonice mi moc pomohlo cvičení
intervalů. Stačí procvičovat stupnici C Dur a ke každému
tónu stupnice zahrát tercii, později kvartu atd.
-Hraní melodických ozdob na harmoniku je problematické.
Já hraji převážně klasiku, ale parádičky téměř vždy
vynechávám, jsou prostě skoro vždy nehratelné.
-Ve škole uvedené tři procvičování stupnic jsou
šikovné.
-Zrovna tak je dobré procvičit 3 cvičení pro sax od
Klose. Další Klosova cvičení jsou ovšem také velmi dobrá
a v pomalejším tempu na chromatiku hratelná. Případnému
zájemci pošlu všech 25 denních cvičení ve formátu PDF na
mailovou adresu.
Káčo, to je několik mých připomínek k tvé škole. Velmi
hodnotím, že ses do tak náročné práce pustila. Moc ti
fandím a bude jenom dobře, když se díky tvé škole okruh
chromatičkářů rozšíří. Držím ti palce.
oldpetan
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 03.12.2016 19:17:39
Připomínky ke Škole hry na chromatickou harmoniku od K.
Mlázovské :
Na úvod chci vyjádřit radost i obdiv nad celým projektem,
kterému bych z celého srdce přál,
aby alespoň částečně ovlivnil v našich končinách
popularitu hry na tento skvělý nástroj. Od všech
současných hráčů i potenciálních zájemců o hru na
chromatiku patří Katce velký dík za to, s jakou
pečlivostí a rozsahem zpracovala svou metodiku. Muselo to
jistě stát mnoho dní a týdnů příprav, hledání a následně
bezpočet hodin strávených u počítače. Málokdo z nás by se
v dnešní době k tak časově náročnému počinu odhodlal
(jako tvůrce mnoha tabulatur a příspěvků zde na webu vím,
o čem hovořím), navíc s nulovým finančním ziskem, neboť
vše je poskytnuto zcela zdarma. Autorka by mi však jistě
potvrdila, že dobrý pocit z práce vykonané k užitku a
prospěchu druhých bývá mnohdy lepší odměnou než sebevětší
finanční zisk. Proto oceňuji mimojiné i tuto formu zcela
bezplatného zdroje informací a je mi svým pojetím velmi
sympatická, zejména v dnešní době, kdy každý zpravidla
očekává jen něco za něco.
Nechci zde komentovat jednotlivé součásti rozsáhlé
prezentace, v níž zájemce o chromatickou harmoniku
nalezne řadu podnětných a užitečných informací a rad,
jak obecného, tak i odborného charakteru.
Všechny oddíly jsou uspořádány velmi vkusně, lze se jimi
díky přehlednosti velmi rychle zorientovat a najít vše
potřebné. Grafické zpracování je moc pěkné a přehledné,
chtěl bych zvláště pochválit autorčino logo, které se mi
moc líbí.
Na články zaměřených jak na teorii i praxi navazuje
přehled notových ukázek a tabulatur, se kterými hráč může
trénovat a zdokonalovat své schopnosti. Celkový
subjektivní dojem z této prezentace je tedy pozitivní.
Přestože nejsem profesionální hráč na chromatiku ani se
hudbou neživím, věnuji se hře na tento nástroj již nějaký
ten rok. Při pečlivém pročítání celé metodiky jsem
narazil na některé věci, na něž bych rád upozornil.
Dovolím si tedy přidat několik svých poznámek, z nichž
některé považuji za naprosto zásadní a důležité. Své
připomínky a postřehy vnímám jako námět pro případnou
diskuzi, i podnět k přehodnocení určitých věcí, tak aby
tato metodika sloužila co nejlépe všem zájemcům o hru na
chromatikou harmoniku, k čemuž ostatně vznikla.
S autorkou se osobně neznám a ani neznám její hráčské
kvality. Proto lze jen litovat, že jako členka sdružení
se dosud nějak výrazněji až na několik málo diskuzních
poznámek neúčastnila na našich stránkách debat nad
problematikou chromatiky, ani že nezavítala na některý z
hafteků, kde bychom si mohli o chromatice vzájemně předat
své zkušenosti a prodiskutovat mnoho věcí. Třeba by se
vyvarovala řady nepřesností, které probírám níže. V naší
republice neexistuje žádný profesionální hráč na
chromatickou harmoniku, všichni jsme v tomto oboru
pouhými nadšenými samouky a amatéry. Přesto bychom se
měli společně snažit o to, aby informace obsažené i v
této metodice byly co možná nejpřesnější a
nejkomplexnější. Předesílám, že nemám žádný patent na
rozum a zdaleka nevím o chromatice vše, v mnohém se mohu
mýlit nebo mám na konkrétní věc subjektivní názor. Od
povolanějšího a zkušenějšího se rád nechám poučit,
přesvědčit o nesprávnosti vlastních názorů a zkorigovat
tak své mylné představy či domněnky. Velmi rád se
zúčastním jakékoliv debaty o problematice chromatické
harmoniky, ať už zde na na.stránkách nebo při jiné
příležitosti.
Celá prezentace, tak jak je uvedena v současnosti na
internetu, na mne působí dvojím dojmem. Na jedné straně
obsahuje velmi komplexní a do značné míry vyčerpávající
všeobecné informace o hudební teorii, charakteristice
samotného nástroje, jeho historii, jak k němu
přistupovat, jak cvičit atd. Zde není celé prezentaci až
na malé drobnosti (viz připomínky) prakticky co vytknout.
Na straně druhé působí velmi problematicky a neúplně
samotná praktická stránka věci, kde je řada nedotažených
věcí, na něž upozorňuji ve svých připomínkách a které
jsou podle mého natolik zásadní a důležité, že je nutné
na ně poukázat. Nebudu se příliš věnovat komentování a
hodnocení základní koncepce celé metodiky, která spočívá
ve využití lidových písniček. Postup učení se od
jednoduchých až po postupně složitější písničky, skladby
a etudy, ať už pomocí not či pomocí tabulatur, považuji
za zcela legitimní, i když samozřejmě ne jediný možný.
Učit se hře na jakýkoliv hudební nástroj na lidových
písních považuji osobně nejen za možné a správné, ale i
za velmi užitečné, a to z mnoha důvodů, které zde nechci
rozvádět. Vlastně si ani neumím představit opravdového
muzikanta, jenž by neuměl zahrát na svůj nástroj
přehlídku alespoň těch nejznámějších lidových písniček.
Mělo by to být jeho samozřejmou výbavou a současně i
muzikantskou hrdostí a ctí. Je mi líto všech hráčů, kteří
dosud neobjevili nebo nepochopili bohatství, krásu i
užitečnost uloženou v lidových písničkách. Koho tedy
nebaví se učit na lidových písničkách, má v tomto
konkrétním případě smůlu.
Celá metodika existuje na internetu a je zdarma volně
dostupná, proto také tento příspěvek uvádím veřejně, aby
se k jednotlivostem mohli vyjádřit i ostatní, jak tomu
ostatně na našich stránkách bylo vždy dobrým zvykem. Z
podrobného rozboru a vysvětlení řady problematických bodů
jistě i případní zájemci o chromatiku z řad diatonikářů
velmi záhy zjistí, že chromatika není jen jakoby
diatonika s čudlíkem, kterým se hrají ty půltóny, ale že
věci jsou složitější, než se na první pohled zdá.
Výsledný přehled mých připomínek nevnímám v žádném
případě jako definitivní, některé nuance a další
dovysvětlení můžeme následně probírat i na tomto místě v
široce pojaté diskuzi. Chromatická harmonika je natolik
zajímavý a bohatý nástroj, že věřím, že i toto diskuzní
fórum bude inspirací pro další zájemce o hru na tento
nástroj. Je to tedy jen základní nástin toho
nejdůležitějšího, co mě napadlo při seznámení se s touto
prezentací.
Nejdůležitější připomínky jsem po pečlivém prostudování
celé metodiky shrnul do následujících bodů :
1. Již samotné značení tabulatury a jednotlivých tónů je
dle mého názoru zavádějící. Důležité je to, což na
schématech uvedeno není a z tabulatur nijak nevyplývá, že
tón c1 se na 12-dírkové chromatice hraje na 1.dírce,
nikoliv na 5.dírce. Z toho důvodu znějí všechny tóny
takto uvedených tabulatur o oktávu výše, než jak je
uvedeno v notovém zápisu. Tímto způsobem se naučit hrát a
vnímat jednotlivé tóny znamená do budoucna nevýhodu pro
hraní z jakýchkoliv jiných notových publikací, zpěvníků,
včetně houslových, flétnových partů apod. Určitě je
metodicky správně začínat s výukou v druhé oktávě na
harmonice, jelikož spodní oktáva a její zvláště nádechem
hrané tóny zejména dětem a začátečníkům dělají zpočátku
značné problémy, v tom případě tomu ale musí odpovídat
správná, tedy o oktávu vyšší notace. Tak jak jsou
tabulatury a noty napsány, tedy od malého c, by platilo
pro 16-dírkovou chromatiku, samozřejmě s chybějící horní
oktávou. Je užitečnější se naučit vnímat notový záznam a
hraní jednotlivých tónů v odpovídající, reálně znějící
výšce a potom teprve se učit transponovat z not o oktávu
výše či níže podle potřeby. Pokud je to zpracováno v této
podobě, musí být jasně uvedeno, že tímto způsobem hrané
tóny znějí o oktávu výše, než tomu odpovídá notový
zápis.
2. Barevné grafické zpracování – působí sice na první
pohled zajímavě a originálně, ale já s ním mám osobně
docela problém. Základní požadavek na tabulatury všeho
druhu zní – jednoduchost a přehlednost. Jsem přesvědčen,
že klasická černobílá grafika by byla nejen z praktického
hlediska (kopírování, přepisování, tisk apod.) podstatně
pružnější a pohotovější. Přiznám se, že i jako poměrně
zkušený chromatikář jsem se v těch barvách ztrácel a
vůbec by mě nelákalo se z takto barevně značených not a
čísel s barevnými kroužky něco učit (viz např. stupnicová
cvičení, kde se vyskytují kromě not a čísel hned čtyři
různé barvy !). Ostatně každý, kdo se chromatikou hodlá
zabývat opravdu vážně, brzy zjistí, že musí umět ovládat
standartní notový zápis a obejít se bez pomocných
tabulatur a různých barviček, které je potřeba vnímat jen
jako počáteční pomocnou berličku pro několik málo
písniček u prvních lekcí. Dnešní děti, které se rozhodnou
učit se na chromatiku, jsou většinou natolik inteligentní
a vyspělé, že jim nedělá problém přečíst zcela jednoduchý
grafický záznam i bez rušivých barev v notách (viz např.
mé vlastní jednoduché a přehledné tabulatury pro
chromatiku na našich stránkách). Barvy v tabulaturách
jsou možná užitečné pouze pro počáteční lekce výuky u
nejmenších dětí, pro pokročilejší hráče pak působí spíše
úsměvně a poněkud komicky. Barvy do notového či
tabulaturního zápisu dle mého názoru nepatří a
neznamenají se stupněm náročnosti žádnou úlevu ani
přidanou hodnotu, spíše naopak.
3. Tóny C a F – dva zcela specifické a nejdůležitější
tóny u chromatické harmoniky. V uvedených tabulaturách
jednak chybí mimořádně důležitý způsob hraní těchto tónů
pomocí registru, což je naprostá nezbytnost pro plynulé a
rychlé hraní v určitých tóninách, pro legatové melodické
spoje a v neposlední řadě pro hraní rychlých běhů a
melodických ozdob. Podstatné je, že tón C se hraje také
na 4.(8.) dírce nádechem se stisknutým registrem, tón F
na 2.(6., 10.) dírce výdechem se stisknutým registrem.
Jednoduše řečeno, tón F hraný jako Eis a tón C jako His,
oba se stisknutým registrem. Vyplatí se hned od počátku i
začátečníka učit ve stupnici C dur používat zejména u
tónu F (následně i C) registr, aby získal návyk, že
mačkání registru je u chromatiky něco samozřejmého,
potřebného a nutného. Když si uvědomíme, že v některých
stupnicích (tóninách) jsou dva až tři sousední tóny kolem
tónu C tóny tahané - nádechem (A, H a D), vyplývá z toho
jednoznačně nutnost hraní i tahaného C s registrem na
4.(8.) dírce, aby byly hrány jedním směrem dechu,
pochopitelně se toto pravidlo netýká tónů C 1 a C4, které
takto hrát nejdou. Podobně je tomu u tónu F, jehož
sousední tóny jsou naopak foukané - výdechem (E a G),
tedy nutná povinnost hrát i tón F foukaně s registrem, a
zde to platí ve všech oktávách. Obrovský význam to má
kromě přirozeného plynulého hraní rovněž u velmi často
používaných nejrůznějších melodických ozdob (nátryly,
obaly, trylky apod.), u nichž je nuné hrát skupiny tónů v
rychlém sledu a legatově jedním směrem dechu. Shrnuto a
podtrženo – primární způsob hraní tónu C i F je u
chromatiky jednoznačně hraní pomocí registru (s výjimkou
c1 a c4), nikoliv jak je uvedeno ve schematech a následně
ve všech tabulaturách. Samozřejmě, že je možno používat a
mnohdy i užitečně také onen uvedený způsob (foukané C a
tahané F), ale ten je pro budoucí hru mnohem
sporadičtější. Použití je potom možné tehdy, předchází-li
nebo následuje-li další tón hraný stejným směrem dechu. V
každém případě u stupnicových běhů v C dur nebo F dur
(ale i dalších stupnic G, B, Es,As ) hrát tón pouze F
nádechem a C pouze výdechem je zásadní neznalost a
nepochopení možností, které nám chromatika nabízí. Navíc
podle tohoto způsobu hry je možno ihned spolehlivě
odlišit naprosto nepoučeného amatéra od pokročilého a
věci znalého hráče. Osobní zkušenost mám se svými
vlastními dcerami, kdy jim zpočátku trvalo docela dlouho,
než si zvykly uvedené základní tóny hrát v písničkách s
registrem. Necháme-li začátečníka nebo děti hrát např.
zmíněný tón F pouze nádechem, je velmi obtížně se později
tohoto návyku zbavit. Registr tedy není naprosto určen
jen pro „hraní křížků a béček“, ale je zcela nezbytný pro
tyto dva základní tóny C a F. Z výše uvedeného vyplývá,
že dobrý chromatikář musí umět zahrát všechny tóny všemi
možnými způsoby, které chromatika nabízí. V tom je určitá
obtížnost a velký rozdíl oproti diatonice, kde pro každý
určitý tón existuje pouze jeden jediný způsob. Konkrétní
příklad : např. v písničce Kočka leze dírou v C dur je
prvních pět tónů vlastně stupnicový běh. Budeme-li hrát
začátek písničky, jak je uvedeno v tabulatuře, hrajeme
prvních 5 tónů 5x (!) různým směrem dechu (střídavě
výdech, nádech ). Zahrajeme-li tón F s registrem foukaně,
použijeme jen 3 x směr dechu, zahrajeme-li i tón C na
4.dírce výdechem s registrem, dostaneme se na pouhé 2
různé směry dechu. To je obrovská a zásadní změna jak pro
komfort samotného hráče, tak pro výsledný zvuk i celkový
dojem, nechceme-li, aby naše hra působila na posluchače
jako když hraje dýchavičný jezevčík, zejména u
rychlejších pasáží. Zkuste si to a porovnejte sami ten
obrovský rozdíl. Vždy je lepší zapojit registr a hrát co
možná nejvíce tónů za sebou jedním směrem dechu, než
nechat registr odpočívat a přitom hrát tóny střídavě
nádechem a výdechem. Tímto jsem popsal jedno ze
základních tajemství hry na chromatiku, která dělí hráče
na chromatiku na diletanty a mistry. Proto je potřeba se
tím hned od počátku hry vážně zabývat a trénovat.
Jednoduché lidové písničky jsou k tomuto účelu jako
stvořené. Tabulatury v podobě, v jaké jsou prezentovány,
a v nichž se nachází tyto dva tóny, jsou tedy hratelné,
ale s uvedenou důležitou výhradou. Kdo se chce přesto
takto učit hrát a stačí mu to, je to samozřejmě možné,
ale nikdy se z něj nestane dobrý chromatikář. Z
didaktického hlediska to proto považuji za přinejmenším
nešťastné a tabulatury je nutno kompletně přepracovat,
protože vedou k nesprávným návykům.
4. Tón C – u chromatiky zcela specifický tón, který si
zaslouží samostatnou připomínku, která v textu chybí. Ve
druhé a třetí oktávě jej lze hrát celkem 3 možnými
způsoby. Význam tónu C hraného nádechem s registrem jsem
vysvětlil v předchozí poznámce. V autorčině textu je sice
uvedeno, že existují 2 možnosti hrát tón C2 a C3 foukaně
: na 4. a 5. dírce (8.a 9. dírce), ale chybí, jaký z
toho plyne důsledek. Pro samotného hráče to má v zásadě
dvojí význam - potřebuje li hrát například plynulé
melodické linky s tóny od C nahoru, lze využít
5.(9.)dírku, potřebuje-li hrát spoje s tóny od C dolů,
lze využít 4.(8.) dírku. Pro snadnější orientaci je při
běžném hraní užitečné vybrat si dominantně jednu z
možností, já například preferuji 5.dírku, abych přesně
věděl, jaký tón nádechem se na této dírce ozve (v tomto
případě tedy tón D na 5.dírce), neboť na 4.dírce nádechem
zazní tón H. Jinak hrozí riziko, že hráč se přesně
netrefí na požadovanou dírku, a do hraní se takto vždy
zákonem schválnosti bude připlétat ten druhý nepotřebný
tón. Ostatně tomuto problému se dá vyhnout výše uvedeným
hraním tónu C na 4.dírce s registrem, jakožto jediné
možnosti pro C tón nádechem, takže se na něj lépe
„strefuje“. Druhý význam má tato znalost v tom, že takto
spojené dva sousední foukané tóny slouží jako důležité
orientační body na harmonice, kdy se hráč ústy pohybuje
někde uprostřed harmoniky a nemusí si být jistý, kde se
na harmonice právě “nachází“, nebo na kterém místě
harmoniky má hrát další tón. V takovém případě si foukaně
(aniž by se díval na číslo konkrétní dírky, což je značně
nepraktická a zdržuje to) pohotově potichu vyhledá tyto
dva vedle sebe uložené stejné tóny, a ví, že je na C, od
toho si pak snadno odvodí další zamýšlené tóny či
intervaly. Tato znalost a dovednost je velmi užitečná
zejména u 16-dírkové chromatiky, která je o poznání delší
a dírek má podstatně více, takže pravděpodobnost
„zabloudění“ je ještě větší než u 12-dírkové chromatiky.
Vypadá to dosti legračně a neprofesionálně, když si
hráč prohlíží harmoniku a hledá číslo dané dírky. Výše
popsané platí obdobně také pro tón Cis, jenž se hraje s
registrem na 4.(5.) a 8.(9.) dírce.
5. Doplněk k rozsahu nástroje a uvedeným tabulaturám – na
chromatice není nejvyšší tón cis 4, ale tón d4 (hraný
nádechem na 12 dírce s registrem), který na grafickém
schematu chybí. Tónový rozsah 12-dírkové harmoniky je
tedy : c1-d4. To znamená 3 kompletní oktávy plus 3 tóny
navíc (c4,cis 4 a d4), tedy přesně 39 různých tónů. Od
často uváděných 48 tónů (ano, každá dírka obsahuje přece
4 tóny) musíme odečíst patřičný počet několika možnými
způsoby hratelných tónů C, F,Cis.
6. Druhy chromatik : v přehledu není uvedena 14 – dírková
chromatika (např. Hohner Meisterklasse), jejíž rozsah je
od malého g po d4 (má příjemnější menší velikost než
velká 16-dírková, a je výhodná kromě jiného zejména pro
hraní houslových skladeb, s nimiž má od spodních tónů
identický rozsah).
7. MIDI ukázky - velká škoda, že zvukové ukázky jsou
prezentovány v MIDI souborech, bez reálně znějící
chromatické harmoniky. Místo toho se ozývá nepříliš libý
umělý elektronický zvuk, který má velmi daleko do
krásného zvuku chromatické harmoniky. Nevěřím,že by
autorka nebyla schopna alespoň základní tabulatury sama
nahrát s hezky znějící chromatickou harmonikou nebo třeba
požádat nějakého zdatného kolegu. Zvukový záznam by byl
možná celkově chudší, ale zněla by v něm požadovaná
foukací harmonika. Takto dosti utrpěl výsledný dojem,
který zbytečně snižuje kvalitu jinak pečlivě
prezentovaných ukázek. Netuším, protože jsem v tomto
naprostý laik, zda do těch MIDI ukázek nešlo tu harmoniku
přidat, ale sám bych raději slyšel třeba jen zvuk sólové
harmoniky než tento, byť mnohohlasý, ale umělý a
neosobní zvuk. Určitě by tím i méně technicky dokonalé
ukázky získaly na autentičnosti.
8. Výběr skladeb – u některých zejména obtížnějších
skladeb je podle zapsaných tabulatur bohužel naprosto
zjevné, že skladby nejsou určeny pro chromaticku
harmoniku, a že autorka sama tyto skladby nikdy nehrála
nebo ani nezkoušela hrát, protože pokyny pro jednotlivé
tóny jsou v rozporu s výše uvedenými požadavky na vázané
tóny C, F pomocí registru. Tudíž různé nátryly a jiné
ozdoby jsou často v opačném směru dechu než na ně
navázaný tón, spousta uvedených trylků je na chromatiku
prostě nehratelných, přestože z MIDI zvuku se všechny
ozdoby a trylky dokonale ozývají, což samotného hráče
pouze uvádí v dokonalý omyl, neboť tímto způsobem to na
chromatiku nikdo na světě nezahraje (viz např. La
Musette, kde se to nehratelnými trylky jenom hemží).
9. Pojem ohýbání tónu (bending) a jeho vysvětlení je v
textu zavádějící. Především neexistuje ohýbání tónů
intonačně směrem nahoru. Tóny se na harmonice ohýbají
intonačně vždy jen směrem dolů. Uvedený termín
overbending (anglicky též overblow, overdraw) znamená
česky spíše přefouknutí tónu o jeden až jeden a půl tónu
nahoru.Tento způsob se však vztahuje pouze na diatonickou
harmoniku, nikoliv na chromatiku, u níž použít nejde.
Rovněž tak ohýbání o celý tón, jak je uvedeno v textu,
tak aby zněl čistě a nezničila se přitom harmonika, je u
chromatické harmoniky nereálné.
10. Pojem legato a jeho hraní na chromatice není
vysvětlen zcela správně. U chromatické harmoniky je
skutečné legato možné pouze u spojených tónů hraných
jedním směrem dechu, tzn. jedním nádechem nebo výdechem.
Nelze proto hovořit o přirozeném legatu, kdy jeden tón
hrajeme nádechem a následující tón výdechem, neboť to
není legato v pravém slova smyslu (podobně jako např.
rozdílné smyky u houslí směrem od žabky a k žabce nejsou
také v žádném případě legato). Pomyslné legato tvoříme na
chromatice tak, že jednotlivé tóny neoddělujeme
artikulací pomocí jazyka, ale snažíme se sousední tóny co
nejvíce spojovat, bez oddělování jazykem. Zkušený
chromatikář je potom schopen takto pomyslně legatově
zahrát nerůznější intervaly, včetně dírek, které spolu
nesousedí (např. kvinty, oktávy či jakékoliv jiné
intervaly, včetně uvedeného „legatově nehratelného“
intervalu D-Gis).
11. Ladění chromatické harmoniky - většina chromatik není
laděna na zákl. tón a1 - 440 Hz, ale zpravidla na 443
nebo dokonce 444 Hz. Není nutné takto laděné harmoniky
přelaďovat na oněch zmíněných 440Hz, neboť akusticky to s
ostatními nástroji u chromatických i diatonických
harmonik takto funguje a zcela vyhovuje, nehledě na to,
že u chromatiky můžeme výšku jednotlivých tónů dle
potřeby dokorigovávat dechem (mírným bendingem) o několik
Hz směrem dolů. Všechny mé chromatiky, které vlastním,
tj. hohnerky, tomba i seydlovky jsou naladěny od výrobce
na cca 443-444 Hz.
12. Doplněk týkající se propagace chromatiky. V textu o
historii by bylo užitečné doplnit, že chromatickou
foukací harmoniku téměř každý slyšel a tedy i možná
nevědomky vnímal u světově proslulých filmů jako Tenkrát
na Západě či sérii filmů s Vinnetouem, u nichž je
ústřední melodie s chromatickou harmonikou součástí zcela
charakteristického a nezapomenutelného dojmu.
13. Poslední připomínka je osobního rázu. Autorka uvádí,
že jí trvalo dlouhých 23 let, než se dostala na úroveň,
kdy je schopna zahrát, co potřebuje, ať už z not či
odposlechu. Nechce se mi věřit, že takto dlouhou dobu
potřebuje průměrně nadaný člověk, aby se dostal na tuto
úroveň, a to i bez pomoci právě takto koncipované
metodiky. Uznávám, že chromatická harmonika je obtížný
nástroj, určitě není pro každého, ale uvedená doba 23 let
je pro mě docela nepochopitelná. Tvrdím, že u dospělého
člověka při intenzivním a pravidelném zhruba hodinovém
denním tréninku, se základními teoretickými znalostmi a
elementárními schopnostmi pro hru na jakýkoliv hudební
nástroj, je tento cíl uskutečnitelný do 3-5 let, a to i
bez speciální harmonikové školy. To znamená, že za
jakousi cílovou metu považuji přibližně 1.000
systematicky a účelně odehraných hodin, v nichž se hráč
bude zdokonalovat ve hře zpočátku podle not, hraním
stupnic, etud, písniček, postupným hraním zpaměti,
cvičením jakékoliv známé písničky či skladby v co nejvíce
tóninách, učit se alespoň minimálně improvizovat v
různých tóninách a žánrech. Přitom samozřejmě nemám na
mysli úroveň virtuózní hry těch nejlepších hráčů klasické
hudby či jazzu, ale výše zmíněnou úroveň, jak já jí
rozumím, je to, že po této době (3-5 let) je hráč schopen
orientovat se, hrát a improvizovat plynule pokud možno ve
všech 12 tóninách, být schopen se zapojit do společného
jamování v libovolné tónině, být schopen hrát a cvičit
podle not přiměřené úrovně v libovolném žánru. Zde záleží
samozřejmě na chuti a dispozicích každého hráče, zda se
chce postupně zaměřit pouze na hraní např. klasické či
jiné hudby pouze podle not nebo se věnovat spíše
spontánnímu hraní a improvizacím v žánrech jako je jazz,
folk, country atd. V dnešní době již existuje celá řada
dostupných informačních zdrojů, internetem počínaje a
různými školami a notami i pro jiné nástroje (např.
flétnu, housle, trumpetu apod.) konče. Základní hudební
teorie je zvládnutelná pomocí učebnic nebo internetových
stránek během několika málo hodin, totéž se dá říci o
znalosti uložení jednotlivých tónů na harmonice. Chce to
jen chtít, systematicky na sobě pracovat, pokud možno
denně hrát a cvičit, srovnat si některé souvislosti v
hlavě a hlavně vydržet. V tom je celý princip, všechno
ostatní jsou pouhopouhé výmluvy nebo nedostatek vůle a
píle. Ten, kdo si na chromatickou harmoniku vzpomene
jenom o víkendu nebo jednou za čas, nemůže očekávat žádné
větší úspěchy a pokroky.
To jsou tedy z mého pohledu všechny podstatné připomínky,
které stojí za pozornost, či aby se staly podnětem nebo
inspirací pro autorku samotnou k případné korekci a
upřesnění její prezentace, možná i k širšímu zamyšlení se
nad chromatickou harmonikou a jejími možnostmi. Možná
budou přínosem i pro zdokonalení její vlastní hry. Zda
tyto mé úvahy a podněty zakomponuje do své metodiky,
nechávám na jejím uvážení. Jsem přesvědčen o tom, že
pokud má tato prezentace sloužit jako vzor, je na ní
ještě hodně práce a bude nezbytné řadu věcí přepracovat a
opravit (zejména ony metodicky problematické tabulatury),
jinak zůstane jen nedokonalým a neúplným polotovarem.
Dodávám, že i na našich stránkách jsem něco málo o
chromatice, jak se učit písničky, jak se orientovat v
jednotlivých stupnicích atd., také něco napsal. Jsou
ostatně rovněž zdarma k dispozici na našich stránkách. I
přes všechny výhrady oceňuji tento autorčin počin jako
pozitivní a přínosný, který sice nenahrazuje klasickou
kvalitní učebnici, pro níž u nás zřejmě nejsou dostatečně
fundovaní autoři, ale který znamená zcela jistě vítanou
propagaci chromatické harmoniky v českém prostředí
alespoň ve světě internetu. V otázce obecného metodického
pojetí si rovněž dokážu představit zcela jiný postup
učení se hraní na chromatiku, bez tabulatur apod., jako
je tomu u jiných nástrojů, ale to by bylo na jinou
debatu. Budoucnost chromatické harmoniky v ČR je
otevřená, snad se jednou dočkáme toho, že se i u nás
chromatická harmonika bude jako plnohodnotný nástroj
vyučovat na ZUŠ či jiných hudebních školách. Jsme opravdu
zvláštní země plná paradoxů, na jedné straně dva mistři
světa na foukací harmoniku (Rudolf Kachlíř, Lubomír
Pleva), na druhé straně až neuvěřitelná absence učitelů i
samotných hráčů.
Shodneme se jistě na tom, že tak nádherný a univerzální
hudební nástroj, jakým je chromatická foukací harmonika,
by si jistě u nás zasloužil důstojnější postavení. Tento
výše uvedený ideální stav však závisí na tom, bude-li o
tento nástroj širší zájem a poptávka především u školní
generace ( co si budeme namlouvat, počáteční finanční
investice je pro rodiče oproti takové zobcové flétně
úplně někde jinde) a bude-li jej mít vůbec kdo učit. Bude
záležet na mnoha jiných, zejména společenských a
ekonomických okolnostech, kudy se bude vývoj ubírat. Pro
nás hráče a fanoušky chromatické harmoniky z toho vyplývá
jedno jediné - hrát, zdokonalovat se, předávat své
zkušenosti ostatním zájemcům, tak aby hráčů na
chromaticku harmoniku neustále přibývalo a ze kterých se
jednou možná stanou ti, kteří budou mít schopnosti a
zájem učit i ostatní.
Omlouvám se za celkový rozsah svého příspěvku i
podrobnost jednotlivých poznámek, ale vzhledem k ambici,
se kterou tento projekt vstoupil do veřejného prostoru,
bylo potřebné řadu věcí doplnit, upřesnit a uvést na
pravou míru.
Petkon
|
Káča nováček 10 příspěvků |
Vloženo 28.11.2016 21:59:46
Ahoj.
Vytvořila jsem metodiku výuky hry na chromatickou
harmoniku (odzkoušeno na dětech mladšího školního
věku).
Kromě stránek: chromatika.webnode.cz dávám k
dispozici velké množství tabulatur od lidovek pro
začátečníky, po náročné skladby vážné hudby pro
pokročilé. Tabulatury je možné přehrát, takže znalost not
není podmínkou:
https://musescore.com/user/12569516/sets
(jednotlivé písně jsou utříděné do složek).
Vše je zdarma. :)
Hezký konec roku strávený s harmoškou přeje Káča.
Opraveno 28.11.2016 22:09:58
|
Autor | Příspěvky |
|