Diskuze
| Rubrika:
|
| Vybrané téma: |
| CHROMATIKA |
| Marquez - Škola hry |
-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze -Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
Autor | Příspěvky |
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 26.09.2017 14:52:54
K problému jsem se vyjádřil již několikrát a to docela
podrobně, stačí si přečíst mé poznámky. Ale dobře, učiním
ještě jeden, pravděpodobně marný pokus, nebo jak u koho.
Pokusím se to vysvětlit polopatě, aby to pochopil úplně
každý, kdo pochopit chce.
To, že to Káči zjevně nedá spát, je pro ni samotnou
dobře. Považuji to u ní za první krok k sebereflexi a
nápravě, i když cesta k prozření bývá někdy trnitá a
zdlouhavá, v jejím případě možná nikdy nekončící. Tady
nepomůže žádné vyhledávání internetových nebo jakýchkoliv
jiných zdrojů, z nichž se zpravidla pravé podstaty
nedobereme, a je úplně jedno, jestli se jedná o Japonce,
Američana či Číňana. Přičítám to možná malé herní
zkušenosti a snad i přílišnému lpění na pouhém hraní
podle not, což samo o sobě není na závadu, ale může být
příčinou toho, že hráč o vlastním hraní přestane
přemýšlet a zapojovat představivost.
Ono to totiž celé tak trochu souvisí s určitou mírou
inteligence a vlastní hráčské zkušenosti. S oldpetanovou
poslední poznámkou naprosto souhlasím, pouze s dodatkem,
že na rozdíl od něj si nemyslím, že je to technická
DROBNOST, ale zcela zásadní praktická dovednost, která má
určující vliv na to, jakým způsobem umožní hráči
chromatiku používat a která má v neposlední řadě obrovský
vliv na výsledný sound, tedy jak harmonika celkově zní a
jaký dojem vvvolává v posluchači. Dále je to rovněž o
tom, že u tónů C a F, pakliže jejich „duplikáty“ někdo
takto konstrukčně kdysi vymyslel, máme možnost tuto
skutečnost se značným prospěchem využít. Je to současně
pro chromatiku unikátní vlastnost, kterou např. diatonika
nemá.
Je naprosto evidentní, že začátečníka nejdříve seznámíme
se základními tóny na harmonice, včetně tahaného F a
foukaného C, o tom není sporu. Jako u kteréhokoliv jiného
hudebního nástroje je třeba znát dobře všechny tóny a
základní způsob jejich hraní (u některých vybraných
pasáží a určitých melodických sekvencí je lze naopak
užitečné jejich použití, ale takových případů je
podstatně méně).
Někdo s tímto základním hraní tónů vystačí na celý život.
Nikomu tuto možnost neupírám, ať proboha každý hraje, jak
chce a umí. Já jen tvrdím, že tímto způsobem hráč zůstane
na půl cesty co se týče možností, výsledného zvuku i
dojmu na posluchače.
Máme-li vyšší ambice, s tímto základem vydržíme možná pár
dnů či týdnů. Po této době nám nic nebrání v tom, abychom
i naprostému začátečníkovi vysvětlili jiný způsob hraní
těchto pouhých 2 tónů pomocí registru, a to nejlépe v
kontextu samotné C dur stupnice s její aplikací na
jednoduché lidové písničce. Ostatně každého začátečníka
láká zpravidla od počátku mačkání samotného registru, ať
už bez samotného hraní, jen tak, nebo současně s
foukáním. Rozhodně nepodceňujme v tomto ani děti, které
mají mnohdy větší zručnost a schopnost se učit něco
nového, než leckterý konzervativní a předpojatý dospělý.
Není žádný důvod se ani od počátku výuky vyhýbat hraní
potřebných tónů s registrem. V porovnání s náročností
výuky např. u takových houslí je úsměvné dělat z tohoto
principu zásadní problém. Čím dříve se hráč seznámí s
používáním registru, tím lépe. Čím dříve pochopí, že
nemusí sekvenci určitých tónů hrát pracně střídavě
nádechem a výdechem, ale má možnost několik tónů pěkně
spojit dohromady ať už nasazovaně jazykem či bez něj, tím
lépe. Tím rychleji pochopí, že takové hraní je i hezčí na
poslech, v pokročilejším stadiu si pak uvědomí, že mu
umožní hrát zcela přirozeně nejrůznější ozdoby a zkrášlit
si takto vlastní melodické postupy. Co by mnohdy za
takovou možnost plynulého hraní stupnicových běhů dali
diatonikáři, kteří takto mohou spojovat zpravidla pouze
terciové a kvintové spoje u akordů, nikoliv však melodie
stoupající či klesající po jednotlivých celých tónech
neřku-li půltónech.
A nyní pro pořádek nakonec argument týkající se samotných
stupnic (tónin). Nepočítám-li enharmonické záměny (Fis -
Ges apod.), máme k dispozici celkem 12 tónin. C, G, D, A,
E, H, Fis, Cis, F,B, Es, As.
Z našeho problému můžeme ihned vyřadit 4 stupnice, u
nichž se tóny C ani F nevyskytují – D, A,E, H. Takže tyto
4 stupnice můžeme s klidem odložit.
Zbývá nám tedy 8 stupnic G, C, F, B, Es, As, Fis, Cis , u
nichž plyne možnost použití registru. Tak si je proberme.
G dur stupnice – zde místo F je samozřejmě Fis, ale tón C
je obklopen tahanými tóny H a D, tedy s výhodou můžeme
hrát tón C2 a výše rovněž tahaně (nádechem), jako His.
C dur stupnice – tón F obklopen foukaným E i G, tedy
výhoda hraní onoho Eis (tedy E s registrem), Tón C2 zase
obklopen dvěma tahanými tóny H, D, tedy platí to samé
jako u G dur. Ano, u chromatiky v tomto případě pro
aplikaci tohoto principu platí, že tón F je v tomto
případě vlastně hrané Eis, a C2 atd. hraný tón His. No a
co ? Co je na tom špatného a nepochopitelného, tohle
vědí všichni žáčci z hudební nauky, že se tóny mohou
jmenovat různě a současně znít stejně, neboť u
temperovaného ladění je to úplně jedno. Pro stupnici C
dur samozřejmě pro názvy tónů použijí běžné pojmenování F
a C. To není žádné pletení hlav, ale vysvětlení principu
onoho dvojího hraní. Hrajeme jakoby tón Eis a zní nám
tedy F, hrajeme His a tedy C.
F dur stupnice – mezi tónem F foukané E a G, takže jasný
pokyn hrát také foukaně, mezi tónem C tahané B a D, tedy
zase C2 atd. tahaně
B dur stupnice – zase kolem C2 tahané B a D, kolem tónu F
foukané G, tahané Es, takže zde je volba, ale nic proti
hrát F foukaně
Es dur stupnice – kolem F tahané Es a foukané G, tedy
opět volba, tedy i možnost hrát F foukaně, a zase kolem C
tahané B a D, takže situace s jasným pokynem tahaného C
As dur stupnice – kolem tónu C tahané B a foukané
Des(Cis) , tedy volba, kolem F tahané Es
a foukané G, tedy volba. Tato stupnice má tedy možnost
hraní oběma způsoby u obou tónů, preferujeme-li s výhodou
u ostatních stupnic a tónin alternativní způsoby, není
důvod pro zjednodušení si situace i zde preferovat
foukané F a tahané C
Fis (Ges) dur stupnice – zde je místo C tón Cis, takže
neřešíme, kolem tónu Eis je tahané Dis a foukané Gis,
tedy volba
Cis dur stupnice – Cis neřešíme, Eis je možné hrát jako F
tahaně nebo F foukaně
Z výše uvedeného vyplývá, že u těchto všech 8 stupnic či
tónin se u řady případů dají s výhodou použít tyto
alternativní způsoby hraní. Vzhledem k popsané frekvenci
výskytu těchto způsobů je sám proto označuji nikoliv jako
alternativní, ale spíše dominantní, což lépe
charakterizuje jejich užití. Je proto zcela možné užívat
pro hraní tónů C a F pojmenování základní způsoby a
dominantní způsoby. Pojem alternativní totiž vyvolává
falešný dojem, že takový způsob de facto nepotřebujeme
nebo jen okrajově, což ale není pravda, jak logicky
vyplývá z výše uvedeného.
Uvědomme si také, že ne každý hráč hraje nebo chce hrát
pouze podle not. Proto aby si udělal pořádek v
jednotlivých tóninách, může si tyto popsané způsoby
osvojit a s velkou výhodou je potom aplikovat při
samotném praktickém hraní. Jeho hra se s pomocí výše
uvedených pravidel posune o několik levelů výše. Závěrem
je zbytečné dodávat, že nejlépe je podívat se a ověřit
si, jakým způsobem hráč pro mě s nejkrásnějším
„chromatikovým“ zvukem všech dob, jakým byl T.Thielemans,
právě tyto způsoby využíval. Pevně věřím, že ho v životě
nenapadlo hrát např. jeho slavnou skladbu Bluesette,
která začíná vzestupnou melodií od tónu F1, toto F1 hrát
tahaně na druhé dírce (často před oním F navíc používal
jako příraz tón E1).
Jsem si rovněž vědom toho, že tímto doporučením mohu u
řady hráčů vzbudit nelibost či odpor, zvláště byl-li
takový hráč dosud zvyklý na jeden způsob hraní daných
tónů, takto se to prostě naučil a o jiných možnostech ani
nepřemýšlel. Tímto mu přibývá jakýsi nový poznatek a
doporučení navíc, nutnost se něco přeučovat a zvyknout si
na poněkud odlišný způsob hraní. Jsem pevně přesvědčen o
tom, že tato počáteční námaha se mu stonásobně vrátí.
Není konečně nic jednoduššího než pozorně si celý
příspěvek pročíst, nahlédnout i do mého článku o hraní
jednotlivých stupnic a tónin a vyzkoušet si tuto
důležitou zásadu sám na sobě. Čím dříve tak učiní, tím
dříve bude moci využívat výhod z toho plynoucích. To je
od mě vše, další polemiky na toto téma pro mě osobně
nemají valného smyslu. Každý chromatikář má nakonec svou
vlastní svobodnou volbu, jaký způsob zvolit.
Opraveno 26.09.2017 14:57:05
|
oldpetan uživatel 57 příspěvků |
Vloženo 25.09.2017 18:24:29
Milá Káčo.
Mám na problematiku naprosto odlišný názor. Ale od toho
jsou názory.
Na vysvětlenou stačí příklad v tónině v C Dur. Například
spojení tónů e-f-g nebo h-c-d hraji pohodlně s registrem.
Žáci na hudební nástroje nebývají žádní blbci, kterým se
tóny musí malovat barevně. Na harmoniku fintu
alternativních tónů s registrem hravě pochopí. Jistě že
ne hned, ale v průběhu výuky je vhodné s tím rychle
začít. Jak už jsem tady někde napsal, je to stejné, jako
výuka používání pomocných hmatů na dechové nástroje.
Píšeš, že my dva jsme z "nepochopitelných důvodů
posedlí alternativním hraním C a F...." . No, nevím.
To se ti moc nepovedlo.
Přeji ti, milá Káčo, abys to také pochopila. Ale nic
proti jinému názoru.
Měj se hezky.
Opraveno 25.09.2017 23:00:19
|
Káča nováček 10 příspěvků |
Vloženo 25.09.2017 12:08:02
Ahoj,
nedá mi to, abych se nezapojila do diskuse, když už jsem
byla zmíněna... Ne, že bych se snad snažila přesvědčit
vás dva, kteří jste z nepochopitelného důvodu posedlí
alternativním hraním C a F, ale pro případné další
čtenáře chci uvést jiný pohled na tuto problematiku.
Učíme-li se hrát na chromatiku, postupujeme logicky od
jednoduchých stupnic, ke složitějším. Začínáme stupnicí
C, která neobsahuje zvýšené ani snížené tóny a hraje se
proto přirozeně bez registru. Začátečník je rád, protože
má spoustu práce s trefováním se do kanálků a správným
střídáním nádechů a výdechů… (Patrně už tady se s
Petkonem neshodneme, protože podle něho stupnice C
obsahuje tóny His a Eis.)
Postupně přidáváme lehčí stupnice s křížky a béčky a na
odpovídajících místech, jak nám velí předznamenání,
začínáme používat registr. Díky dodržení tohoto postupu
pak víme, že hraje-li se např. „v D-dur“, musíme
vymačkávat dva křížky.
Až do této chvíle není naprosto žádný důvod plést si
hlavu alternativním hraním tónu C a F. Teprve ve chvíli,
kdy se začneme potýkat s více béčky (jsme už pokročilejší
hráči), můžeme začít využívat výhodnějšího hraní tónů C a
F. Například u skladby se 6-ti béčky (která je navíc
rychlá), je hraní C jako His a F jako Eis pravé požehnání
– stačí nám držet stisknutý registr a komplikované pasáže
hravě zvládneme.
Opravdu netuším, z jakého zdroje Petkon čerpá, když
uvádí, že hraní C a F základním způsobem (bez registru),
je diletantství. Začátečníkovi se možná může zdát
frajerské hraní C jako His a F jako Eis, protože více
pracujeme s registrem, ale nikdy bych si nedovolila
zatěžovat touto problematikou hráče který má opravdový
zájem nástroj ovládnout – měl by akorát chaos v tom, kde
se mačká registr a nekorespondovalo by to s
předznamenáním...
Mimochodem s tabulaturami, kde F je hráno jako Eis jsem
se setkala jednou v tabulatuře japonského chromatikáře.
Hned jsem mu napsala dotaz, proč uvádí alternativní
hraní. Odpověď byla, že při hraní na 2 dírce je pro
začátečníka téměř nemožné zahrát tahaný tón F a proto
doporučují hrát raději foukaný tón s registrem.
Jinými slovy – pakárnu s tím, že nutí hráče hrát C1 na 1.
dírce, hasí pakárnou druhou – alternativním způsobem
hraní F jako Eis.
Holt se dají snadné věci dělat i složitě… Ať si každý
vybere podle svého gusta.
Chromatice zdar!
Opraveno 25.09.2017 17:40:20
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 06.09.2017 13:45:37
Petře, to je od Tebe pěkné, děkuji za důvěru. Byla by to
jistě hezká práce, která by mě i bavila, avšak příliš
náročná časově i technicky, aby splnila mé představy. Já
jsem ostatně již stránkám pro HAAF věnoval desítky, ne-li
stovky hodin. Na podobný úkol nemám ani potřebný čas ani
technickou erudici stran softwaru apod.
V budoucnu se chystám spíše občas přidat nějaký článeček,
bude-li zájem, ale nic komplexního v podobě ucelené
učebnice. Notového materiálu je nejen v této učebnici ale
i ve škole K. Mlázovské dost a dost. Stačí jen málo,
pouze opravit nebo přepsat tabulaturní značky u zmíněných
dvou tónů C,F tam, kde je to třeba, aby to odpovídalo
správné metodice a návyku. To však ona z mně neznámých
důvodů učinit nehodlá, ale to je její problém. Domnívám
se, že pravděpodobně není sama schopna posoudit
potřebnost takového kroku. I tak jsem přesvědčen, že
seriózní zájemce by měl být schopen si uvedené tóny a
jejich označení sám opravit. Pravidlo je jednoduché a
několikrát mnou uvedené v diskuzích.
Je jasné, že moderní škola hry na chromatiku v papírové
podobě u nás chybí. Jednou z hlavních příčin je mimojiné
téměř nulová poptávka po takové publikaci. Ty ani já
takovou školu pro začátečníky nepotřebujeme a zatím
nevidím důvod ji pro několik málo jedinců pracně tvořit.
Mně samotnému spíše chybí nějaký materiál pro pokročilé
hráče zaměřený např. na zdokonalování a improvizaci např.
v jazzu apod. Na druhou stranu musím připomenout, že
např. Thielemans a jeho generace žádnou kvalitní učebnici
neměli, všechno se naučili zpravidla pouhým odposlechem a
samotným vlastním hraním a zkoušením. Internet tehdy k
dispozici nebyl, v dnešní době jsou díky němu nepřeberné
možnosti. Pro úplné základy hry stačí to, co je v
současnosti k dispozici i nu nás na trhu. Výuka na ZUŠ je
v nedohlednu, chromatika je a zřejmě u nás ještě dlouho
bude zcela na periferii zájmu jak veřejnosti, tak
hudebních či jiných škol. Obecně také platí, že žádná,
ani sebelepší učebnice z nikoho dobrého hráče neudělá,
aniž by se sám přičinil o kýžený výsledek svým talentem a
pílí.
|
oldpetan uživatel 57 příspěvků |
Vloženo 04.09.2017 19:50:14
A ke škole ještě dodávám:
Při jejím hodnocení musíme mít na paměti, že byla vydána
v roce 1960 a od té doby chromatika v technice hry zažila
velký rozvoj. Tedy i v používání alternativních tónů C a
F.
Ale musím říct, že takovou školu na chromatiku, ovšem s
českými písněmi a obecně u nás známými melodiemi, bych
nám všem moc přál. Určitě by zájemců o hru na tento
nádherný nástroj bylo daleko víc.
Petře, nezdá se ti, že by to mohla být výzva pro tebe?
|
oldpetan uživatel 57 příspěvků |
Vloženo 04.09.2017 19:34:01
Přenáším sem svůj příspěvek který jsem 1. 9. 2017 napsal
do sekce "Výuka, učitelé ....":
Díky za školu. Po prvním prohlédnutí se jedná o zajímavou
školu. Škoda, že není v češtině nebo alespoň anglicky.
Autor tam vysvětluje řadu věcí, které bych si rád
přečetl. Škola jde velmi dobře kupředu k rozvoji žáka.
Postupně řeší téměř celou problematiku chromatiky.
Nenašel jsem ovšem používání alternativních tónů F a C.
Líbí se mi, že ve výuce postupně upouští od označování
čísel kanálků a směru foukání a nutí tak žáka, aby si to
zapamatoval a automaticky používal.
Opraveno 04.09.2017 22:33:44
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 04.09.2017 13:47:38
Podrobnější rozbor by vyžadoval větší prostor, omezím se
pouze na pár stručných poznámek.
Přestože učebnice není nejnovější, pochází již z roku
1960, je velmi komplexní. Přiznám se, že autor je mně
neznámý. Ani Google v tomto případě nepomohl. To však
vůbec nevadí. Je určena zejména pro 12 - dírkovou
chromatiku v C ladění.
Metodicky postupuje od úplných základů, krůček po krůčku,
od hraní jednotlivých tónů a jednoduchých melodií až po
náročnější cvičení a skladby. Grafické značení je velmi
přehledné a logické, C1 na 1.dírce, tak jak má být.
Tabulaturní značky jsou rovněž zcela jednoduché (tečka,
čárka, znaménko + pro registr), celá sbírka obsahuje řadu
cvičení, etud, skladeb hlavně z klasické hudby. Probírá
postupně prakticky všechny stupnice a tóniny včetně
molových. Věnuje se i hraní více tónů současně, uvádí oba
způsoby hraní tónů (jazykem i „špulipyskem“), stručně se
věnuje vibratu, melodickým ozdobám apod. Z tohoto
hlediska není této učebnici co vytknout. Přesto bych
zmínil některé nedostatky, z mého pohledu závažné.
Zásadním problémem je naprostá ignorace různých způsobů
hraní tónů C, F, příp. Cis. V kapitole 40 jsou sice tyto
způsoby hraní tónů uvedeny, ale nejsou vůbec
zakomponovány do použitých ukázek, a to ani u
náročnějších a složitějších skladeb. Tento nešvar není
zdaleka příznačný jen pro tuto učebnici, vyskytuje se v
celé řadě dalších učebnic a to i ze současnosti. Jen
připomínám, že např. sekvence tónů e-f-g , a- h-c-d apod.
se prostě na chromatiku hrají s registrem, jinak to
zavání čirým diletantstvím. Mimochodem podrobně jsem
tento problém rozebral ve svých poznámkách ke školy K.
Mlázovské. Absence tohoto principu sráží celou metodiku o
několik kategorií níže. Z hráče, kterého od počátku
nenaučíme takto hrát a registr používat, nebude nikdy
slušný chromatikář. Podobně je tomu u školy Mlázovské,
čímž její prezentace metodicky ustrnula na úrovni
začátečníka a průměrného hráče. Jen bych připomněl, že
L.Adler a zejména T.Thielemans posunuli hranice
chromatiky takovým způsobem, že by mělo být povinností
vycházet z jejich způsobu hraní a dle toho také patřičně
uzpůsobit metodiku výuky. V opačném případě jsme stále na
začátku v poválečné éře. Proto bych poradil, aby si hráč
u těchto dvou tónů (C a F) promyslel a následně opravil
nesprávnou značku, jinak si vytvoří špatný návyk, kterého
se bude později obtížně zbavovat. Většinou to znamená v
této škole např. u tónu F1 dát znaménko +2 (tedy foukat s
přidaným registrem), u tónu c2 znaménko +4 a pod ní
čárku (tedy nádechem na 4.dírce s registrem).
Připouštím, že to bude poněkud pracné, ale nic jiného v
tomto případě nezbývá. Buď se to chceme naučit správně
nebo špatně. Jiná cesta není. Nemá smysl se tímto zabývat
teprve po přehrání 200 cvičení a etud. Je nezbytné s tím
začít pokud možno co nejdříve. To považuji za mnohem
důležitější a prospěšnější, než hraní všelijakých
krkolomných cvičení s mnoha křížky a béčky.
Autor uvádí jen jediný způsob držení nástroje. Dnes víme,
že při hraní např. s mikrofonem v ruce se nástroj drží
jinak, způsoby mačkání registru jsou rovněž variabilní
atd.
Další podstatnou nevýhodu pro českého hráče vidím v tom,
že podle not se vždy obtížně hraje, jestliže si hráč pro
něj neznámou melodii nemá možnost zkontrolovat. Při
použití známých písniček a lidovek je to pro začátečníka
mnohem snadnější a pohodlnější. Našinec tuto přednost
jiných českých hudebních škol mít tedy nebude. Zkušenější
muzikant by s tím však neměl mít zásadní problém. Jinak
samozřejmě vše řeší přítomnost učitele nebo alespoň
možnost pověřit si správnost tónů na jiném nástroji.
Jinak i přes neznalost španělštiny je učebnice
použitelná, předností je velké množství cvičení a
skladeb. Není samozřejmě nutno přehrát úplně všechno, pro
základní potřebu bych viděl užitečné prokousat se
skladbami do 4 křížků a béček. Ostatní je spíše ponecháno
na píli samotného hráče. I tak je co hrát. Text v
učebnici je vcelku zbytný, neboť vše podstatné logicky
vyplývá z jednotlivých notových ukázek a grafických
pokynů.
Tato učebnice jako kterákoliv jiná nás samozřejmě nenaučí
hraní z hlavy, schopnosti transponovat melodie a písničky
do různých tónin, schopnost improvizace apod. Je ji třeba
vnímat jako základ pro hraní podle not. Jiné žánry než
klasické skladby zde nenajdeme, okrajově skladby
samotného autora či melodie ze španělské lidové hudby.
Možná jsem přehlédl pasáž o artikulaci, ale to je detail.
Také jsem nepostřehl kapitolu věnující se např. dynamice,
kvalitě tónu, bendingu (jako výrazového prostředku) apod.
Až na výše uvedené nedostatky se mi jinak tato škola
hodně líbí, lze z ní využít značné množství cvičení, etud
i skladeb. Je potřeba pouze nemít odpor k notovému zápisu
a pustit se do toho. Hráč, který chce
hrát bez not a naučit se improvizovat , školu může použít
jako odrazový můstek k dalšímu zdokonalování. Zde
upozorňuji na svůj článek ohledně hraní durových stupnic.
Pochopení principu a triků u jednotlivých stupnic a tónin
může leckoho posunout mnohem rychleji a snadněji, než
přehrávání zbytečně obtížných mnohokřížkových a béčkových
etud. Pro žánry jako pop, folk, country či jazz je
využitelnost a znalost těchto principů nasnadě.
Je skvělé, že máme vůbec podobnou školu k dispozici a
zdarma. Rád bych zde ocenil přístup kolegy Orsoje a
současně mu tímto děkuji, že tuto byť španělskou učebnici
poskytnul nám všem volně ke stažení. Je to cenný přínos
do materiálů o chromatické harmonice. Bylo by jistě
užitečné, kdyby se podobných učebnic, má je-li někdo k
dispozici, objevilo více.
Ještě odkaz ke stažení :
https://ulozto.cz/!Dy1J6lIqQvEU/curso-de-armonica-cromati
ca-1-pdf
Opraveno 04.09.2017 14:00:55
|
Autor | Příspěvky |
|