Autor | Příspěvky |
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 17.07.2012 19:52:04
Já také matěji netvrdím, že je to vhodná harmonika pro
hraní rychlých licků.
Své místo na slunci podle mého názoru ale určitě má.
Souhlasím s Tebou, že to není nástroj pro každého a že je
vhodnější ji vyzkoušet až po zvládnutí klasické
diatoniky.
U takových skladeb jako je např. legendární White
Christmas, kterou nelze na diatoniku bez overblow nebo
krkolomného hraní v jiné než 1. a 2. poloze čistě zahrát,
však rozhodně své uplatnění má.
Opraveno 17.07.2012 19:52:38
|
matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 17.07.2012 19:42:11
V tom případě Petře je zajímavé, že na XB -40 hraje
opravdu jen pár jednotlivců... XB-40 je opravdu
specifická tím, že ne jistá ale naprosto dokonalá
přesnost je jedinou možností jak na XB-40 dobře hrát.
Jistá přesnost je nutná u klasické dobré diatoniky,
nikoliv u XB , která je opravdu co se týče přesnosti
bendingu až extrémně náročná. Navíc při hraní velmi
rychlých liků je extrémní přesnost takřka nemožná. Já
rozhodně XB nedoporučuji. To již raději chromatiku.
Ušetří to nervy a mnohdy i ztrapnění se před publikem při
falšně zahraném tónu. Lituji Petře ale já bych přísný na
XB byl. Navíc stojí celkem dost peněz...
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 17.07.2012 19:22:39
Já bych tak přísný nebyl. Hohner ji dosud v nábídce má a
to rovnou v 10 různých laděních.
Je nutno se na XB-40 dívat jako na velmi speciální druh
harmoniky, která může hráči vyřešit některé problémy v
konkrétní skladbě.
Je pravda, že vyžaduje po stránce intonace jistou
opatrnost, ale je to vše o kontrole dechu a intonační
čistotě jednotlivých tónů. Až tolik zase na hraní
citlivá není, pokud hráč dobře ovládá dech. Naopak může
být v mnoha případech intonačně "přesnější" než
klasická diatonika.
Určitě si na ni lze po čase zvyknout a naučit se přesně
ohýbat všechny potřebné půltóny.
Možná se masově neujala proto, že většině foukačkářů pro
jejich potřebu ty nehratelné tóny prostě nechybějí. A
ten, kdo potřebuje zahrát všechny složité melodie a
chromatické postupy, prostě volí chromatickou harmoniku.
Já osobně mám XB-40 rád a jako alternativa obohacení
možností diatoniky je to dobrá volba.
Bigear ji podle svých slov využívá docela často, zejména
pro jemnější jazzové skladby, kde patřičně vyniknou její
přednosti a krásný zvuk.
Opraveno 17.07.2012 19:23:11
|
matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 17.07.2012 17:49:32
XB-40 je svým způsobem kontroverzní a dokonce sám HOHNER
ji už údajně nevyrábí. Je kontroverzní tím že se na ní
musí hrát extrémně opatrně, neboť sebemenší zakolísání
dechu se okamžitě neblaze projeví i na tónu (skrátka tón
zahraješ falešně) a to v důsledku extrémně ohýbatelných
plátků jak nádechem tak i výdechem. Já osobně bych si ji
už nepořizoval. Není od věci že XB-40 nepoužívá až na pár
vyjímek takřka nikdo...
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 17.07.2012 16:54:46
XB 40 je diatonická harmonika, která umožňuje tzv.
extrémní bending, jak je mimochodem uvedeno na obalu.
Spočívá to v možnosti bendování jak na tahaných tak na
foukaných (!) tónech. Čili jdou nani zahrát všechny tóny.
Tato harmonika má velmi příjmený až medově sladký zvuk.
Celkově je o něco větší než běžná diatonika.
Vyrábí se rovněž v různých laděních. Já vlastním pouze C
ladění.
Celkově se dá říci, že tato harmonika je vhodná pro
skladby, v nichž jsou nějaké ty chromatické postupy, nebo
obtížně hratelné půltóny, které by se na diatonice daly
hrát jen pomocí overblow.
V žádném případě však XB-40 nenahradí chromatickou
harmoniku a její možnosti. Je nutno podobně jako u
klasické diatoniky pořídit vícero ladění pro hru v 1.
nebo 2.poloze.
Jako alternativa pro diatonikáře je určitě zajímavá,
chromatikář se bez ní obejde.
|
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 14.10.2009 13:22:56
Ako matej čo sme sa včera bavili, tak kossowska je
bohužiaľ omyl, pri všetkej úcte k nej naozaj nevie čo
robí keď hrá. ťažko sa to počúva. myslel som že sme sa
včera rozprávali o profíkoch :)
ani tie kozy nie sú bohviečo:)
|
matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 04.10.2009 10:10:40
Díky moc. my bohužel v dohledné době nemáme termín hraní
v Kremnici. Ale rozhodně hrajeme celkem často jak na
slovensku tak i v brně. Mrkni prosím na lubosbena.sk Měj
se směj se. PS:Až buseš hrát v Praze rovněž mi dej vědět.
Zajdu se podívat.
|
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 04.10.2009 10:01:07
Matej: daj vedieť ak budete niekedy zas s Ľubošom hrať vo
vinotéke u bieleho bociana v kremnici, určite aj s
kapelou dojdeme pozrieť.
|
matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 03.10.2009 22:11:46
Mám kliku že s jedním takovým kytaristou hraju. Luboš
Beňa ze zápedního slovenska. hraje jal Mississippi Fred
McDowell a na Americkém jihu je skoro každý rok čestným
hostem tamních festivalů
|
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 03.10.2009 09:58:22
A čo DeFord Bailey? filiskov obľúbenec.
no určite sa nezabudlo, naše európske končiny však do
úvahy brať nemôžeš a ČS už určite nie, tu mnohí ani
nevedia čo to blues alebo harmonika je.
Trochu to zabúdanie vyplýva aj s prirodzeného posuvu
hudobných žánrov a očakávaní publika. aj blues sa vyvíja.
a potom, je už málo takých gitaristov majstrov ktorí by
autenticky vedeli zahrať taký starý štýl.
Ináč vďaka za tie mená pár som ich nepoznal
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 02.10.2009 22:35:52
Zaujala mne otázka v závěru Petkonova příspěvku.Když
uvážím kdo a jaký styl hudby hrál na diatonickou foukací
harmoniku před nástupem H.Levy,nepřipadá mi tak divné,že
ob neobjevili.Přesněji řečeno nemáme tu žádnou nahrávku
se záměrným použitím této techniky.Všichni hráči které
jsem slyšel z nahrávek hráli blues na diatoniku ve všech
možných polohách ale nikdy tam nezazněl postup s
ob.Troufnu si tvrdit,že vím proč.Prostě se tam ten tón
nehodí řečeno laicky.Když pak hráli hudbu jiného
žánru(swing,jazz)použili chromatiku.Objev ob,který možná
mylně přisuzuji Levymu,je opředen historkou,kterou znám
rovněž z vyprávění.Když se prý Hovard začal zabývat
foukačkou,byl již vinikajícím klavíristou.Pohádka
pokračuje:..."ty tóny tam přeci někde musí
být!"pravil Levy...a našel je.Tím pro mne pohádka
končí.Je mi celkem jedno co z toho je či není
pravda.Ostatně,kdo bude chtít,jistě si na netu ověřená
fakta najde.Snažím se jen najít uspokojivou odpověď na
otázku,kterou zde vyslovil Petkon a která mne doposud
nikdy nenapadla.
Berte můj příspěvek s rezervou a spíše jako zamyšlení než
jako odpověď.
|
matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 02.10.2009 22:29:50
Myslím si že je škoda, že se dnes velmi málo ví o tzv.
prewarbluesové (předválečné bluesové) harmonikářské
scéně, která kombinovala bravurně první polohu s druhou.
Tam bych rovněž viděl prapůvodní počátky OB. Problém
spočívá v tom, že nahrávky z té doby mají otřesnou
kvalitu. Uvedu zde pár mistrů předválečné foukačky. Jedná
se hlavně o hráče tzv. Jug Bandů (pseudo dixilendových
kapel akust. složení- bez dechových nástrojů- krom
foukačky). 1. Noah Lewis- hrál s legendárním Sleepy
Estesem. 2. Jed davenport- oblíbený a vyhledávaný
jugbandový hráč. 3.Jabird Coleman- sólový virtuoz.
4.John Webb- Tento vynikající hráč hrál s Browniem
McGheem před příchodem Sonny Terryho.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 02.10.2009 21:11:05
Celá podstata tohoto problému s OB tkví v tom, že v
historii hry na foukací harmoniku existují dvě různá
období - před a po objevení OB techniky. Nejlepší
nahrávky bluesové a jiné vznikly bez OB, proto i hráči,
věnující se tomuto období, hrají tyto skladby podobným
stylem, ve standartní 2.poloze a OB jim nijak nechybí.
Naproti tomu nová nastupující generace ovládající tuto
techniku jako samozřejmou součást technické výbavy, se
snaží zavádět nové postupy, které jim tato technika
umožňuje.
Jsou to jakoby dvě různé školy, které se ale mohou
navzájem doplňovat, inspirovat a obohacovat.
matěj a elfllord jsou pro mě typickými představiteli
těchto svou základních směrů. Nevidím na tom nic
špatného.
Můj názor je ten, že hráč ovládající OB má mnohem větší
technické možnosti, větší kreativní svobodu, protože
využívá plně celý chromatický arzenál tónů.
OB technika sama o sobě je pochopitelně jen prostředek,
nikoliv cíl. Spojovat to s osobitostí projevu
jednotlivého hráče podle mě není úplně nejšťastnější,
neboť málo či úplně neosobitý může být i konzervativní
foukačkář hrající bez OB.
Elflord správně napsal, že stejně tak zvládnutí 2.polohy
považovali v minulosti hráči za jeden z předpokladů
kvalitního hraní. Tak je to dnes vztahováno i na OB
techniku, která se bere ve světě jako standartní součást
technické výbavy každého hráče. Není to již vymoženost
pouze několika málo vyvolených-geniálních hráčů.
Začínají to brát vážně, především z obchodního hlediska i
výrobci, takže máme naději dočkat se sériově vyráběných
harmonik umožňujících používat úspěšně tuto techniku i
pro ty, kteří nemají běžnou možnost nechat si
kustomizovat pravidelně své nástroje od specializovaných
kustomizérů.
OB technika má budoucnost pro všechny hráče, nejen
špičkové, stejně jako je tomu s cross-harpem.
Mně jen celou dobu vrtá hlavou, proč se na tuto vlastnost
harmonik přišlo tak pozdě, vždyť před Levym na harmoniku
hrály doslova celé generace vynikajících
instrumentalistů, kteříé do těch harmonik přece také
vrtali, přelaďovali je, čistili, upravovali jazýčky apod.
Vždyť to OB se muselo někomu za tu dobu podařit zahrát i
zcela nechtěně, při experimentování s vlastním zvukem. OB
přece jde poměrně dobře a snadno hrát i na zcela
neupraveném nástroji. A nemyslím si, že by starší
nástroje byly co se týče zvukových vlastností natolik
jiné než ty dnešní.
Tohle je pro mě fakt záhada.
Opraveno 02.10.2009 21:13:26
|
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 02.10.2009 20:14:28
Breitfelder hrá super o tom niet pochýb, len som chcel
vedieť u koho je podľa teba OB skôr len technická
záležitosť a kto ho vie naozaj použiť. mimochodom je to
to isté ako s bendingom niekto vie ohnúť ale nie to dobre
použiť takže stavať ob do takej pozície nie je
správne..
Americká harmoniková špička používa OB minimálne na takej
úrovni ako Breitfelder preto som bol zvedavý koho
myslíš.
to s tým tónom na OB patrilo skôr harmonike Guntera
Bayera, ak je teda ním upravená, než Breitfeldovi.
|
matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 02.10.2009 19:29:01
To kteří hráči mne zklamali Ti samozřejmě neřeknu.
Promiň, ale nejsem amatér, abych někoho jmenoval.
Nechci tady rozdmychávat nějaké teoretické vášně a jak
se u vás říká- sto ludí sto chutí.
Mimochodem Breitfeldera znám osobně 2 roky a odehrál jsem
s ním nějaké koncerty. Jelikož OB neumím a nehraji (To
víš Sonny Terry je Sonny Terry)
nemám z jeho hraní žádný komplexy a velice mu fandím,
neboť slyšet Breitfeldera naživo je skutečně životní
zážitek.
Třeba si s ním taky jednou naživo zahraješ a garantuju
Ti že si sedneš na zadek (ber to v dobrém). Měj se směj
se a hodně úspěchů!
|
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 02.10.2009 12:35:43
ahoj matej, mohol by si uviesť kto ťa napríklad
sklamal?
Marc Breitfelder podľa mňa používa OB rovnako ako väčšina
popredných hráčov. koho si mal napríklad namysli.
by the way, nepoužíva Breitfelder náhodou harmoniky
customizivané Gunterom Bayerom? tie OB majú zvuk ako na
harmonikách od Guntera ktoré idú velmi ľahko poohýbať aj
o niekoľko poltónov, a to je ich nástraha neskĺznuť potom
intonačne lebo sú veľmi citlivé. mne osobne sa napríklad
tá farba tých ob nepáči nesúdim len podľa shttp://www.youtube.com/watch?v=qubTSLPI2
84&feature=related (2:47) tejto ukážky, počul som
už tie harmoniky aj naživo.
ale otázka na mateja ostáva ktorí harmonikári ho sklamali
v OB technike
Opraveno 02.10.2009 12:43:16
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 02.10.2009 10:02:35
To jsem zvědav.
|
matěj superharp 359 příspěvků |
Vloženo 02.10.2009 08:46:58
Naprosto vás chlapi chápu, že vás láká OB. Největší umění
asi není se naučit tuto techniku ovládat, ale použít ji
tak, aby měla smysl a přitom nesnižovla vlastní výraz
osobnosti hráče. Viděl jsem v cizině spoustu hráčů s OB a
všichni hráli naprosto stejně (až to dokonce působilo
"roboticky" unyle).
Málokdo z nich se dokázal přenést přes technickou
bravurnost do osobitého projevu. Zklamali mě v tom i dost
slavná jména, která pochopitelně si nechám pro sebe. Ale
existují borci, kteří OB používají tak, že mě-
konzervativního zastánce piedmontského stylu- naprosto
ohromili. Zvláště MARC BREITFELDER z německa. To je asi
jediný hráč, který v Evropě pochopil že OB se má stát
součástí osobnosti hráče, nikolv jen jeho techniky.
Tohoto hráče si najděte na netu, neb to stojí za to!!!
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 02.10.2009 01:28:31
Petkone,kamaráde,kéž by nám bylo 20 let,nebo alespoň
25,35,45,...jde to čím dál pomaleji,ale to nevadí.I cesta
může být cíl,že ano.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 01.10.2009 23:02:50
Jardo, kdo se chce vyvíjet a je progresivním typem jako
Ty, musí se umět rozloučit se starým o vrhnout se na
nové. Pro hráče Tvého formátu nelze vystačit celý život s
druhou polohou, to je více než jasné.
Overblow technika je hudbou přítomnosti, u nás bohužel
zatím spíše budoucnosti, ale jsem přesvědčen, že i díky
Tobě velmi brzké.
|
Autor | Příspěvky |