Diskuze
| Rubrika:
|
| Vybrané téma: |
| Komba |
| Vliv na zvuk |
-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze -Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
Autor | Příspěvky |
Old sweat superharp 592 příspěvků |
Vloženo 07.11.2016 11:24:13
Tohle je příspěvek od
Harpplayera.
Týká se lampového komba a myslím si, že by byla škoda,
aby rychle na pokecu zmizel z očí. Protojsem ho přesunul
do diskuze o kombech.
Harpplayer píše:
Ahoj přátelé, chtěl bych se s vámi podělit o jednu
čerstvou zkušenost - pro kytaristy hrající přes lampové
aparáty to bude spíš zábavná historka, ale já jsem koukal
(teda poslouchal) jako blázen. Nějakou dobu provozuju
kombo Peavey Windsor Studio, které jsem koupil "z
druhé ruky". Od začátku mi připadalo, že po vybuzení
předzesilovače kombo začíná dost brzy kreslit, což mi v
některých případech úplně nevyhovovalo, nicméně jsem se s
tím naučil žít. Domníval jsem se, že problém bude buď ve
způsobu zapojení nebo v lampách přezesilovače 12AX7. Na
poslední zkoušce mi kombo přestalo hrát a po vyjmutí
zesilovače jsem zjistil, že odešla koncová lampa EL34 -
ta u lampáků vždycky odchází dřív, než lampy v
předzesilovači. Zjistil jsem, kombo přede mnou už někdo
přelampoval a že byla použita levná lampa od JJ
Electronics. Nahradil jsem ji stejným typem, ale dražší
značkou - Electro Harmonix. Po oživení komba jsem byl
mile překvapen změnou soundu - i přes poměrně silné
vybuzení předzesilovače přetrvává pohodový teplý lampový
zvuk, do crunche to jde až při opravdu silném vybuzení.
Používám mikro Shure 58 Beta (má poměrně silný signál) a
zapojuju ho na low input. Rovněž jsem byl překvapen jak
velkou měrou se koncová lampa podílí na celkovém zvuku
komba.
Z uvedeného plyne poučení, že za málo peněz málo muziky,
takže pokud používáte lampový aparát, nešetřete na ceně
elektronek.
Opraveno 07.11.2016 11:24:32
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 20.10.2013 18:19:50
To Brumko: Barva tónu je do značné míry věc individuální.
Pokud hraješ s kapelou, v naprosté většině harmoniku
nějak ozvučuješ. Pokud hraješ přímo do PA (jako např.
Ch.McCoy, mimochodem, používá právě Spec.20), má vlastní
barva nástroje výrazný podíl na celkovém zvuku. Podobnou
měrou se na výsledném zvuku ale podílí výběr mikrofonu. V
tomto případě je nezbytné použít KVALITNÍ zpěvový
mikofon, ale i zde je spousta možností, které se projeví
na výsledku. Např. Charlie McCoy hraje na klasickou Shure
SM 58 - výsledkem je příjemný, trochu sladký sound pro
Charlieho typický (sám používám Shure 58 Beta, která má
intenzívnější snímání vyšších frekvencí, harmonika pak je
trochu agresívnější - víc řeže). Výsledný zvuk dále
ovlivní způsob hry, přiblížení nástroje k mikrofonu,
uzavření nebo otevření dlaní kolem aktivní části
mikrofonu atd. Ale stačí u zvukaře jinak nastavit
ekvalizer a výsledná barva se změní k nepoznání.
Samostatnou kapitolou v tvorbě zvuku je použití komba.
Pokud použiješ kombo akustické, je situace obdobná jako u
PA, ale v případě, že použiješ lampu, je všechno jinak.
Úrovní vybuzení lampy v předzesilovači zvuk
"nakřápneš" od lehkého crunche až po metalový
distortion a pokud k tomu použiješ některý ze speciálních
krystalových mikrofonů hojně používaných v např.blues,
výsledný sound už s primárním zvukem nástroje má pramálo
společného.Sám jsem chvíli laboroval se zvukem - pro
hraní s akustickou (country/bg) partou používám kombinaci
Shure 58 Beta a kombo AER ALPHA - neznám lepší akustické
kombo - pro hraní se svou kapelou ("moderní"
country) používám stejný mikrofon a lampové kombo PEAVEY
Windsor Studio, přičemž lampy v předzesilovači mám
vybuzené na úrovni 1 až 2,5 (používám vstup low).
Výsledkem je lehce "křápnutý" tón, ale stále
ještě s výrazným podílem akustické barvy.
Ještě další kapitolou by bylo použití efektových
krabiček. Tam už to s primární barvou nemá vůbec nic
společného.
Chtěl jsem na tom jen ukázat, že vlastní zvuk nástroje v
mnoha případech není to nejdůležitější, ikdyž připouštím,
že chybí-li ve zvukovém spektru nějaká frekvence, není ji
čím upravit, protože není co upravovat. Zkrátka je třeba
najít vždycky "tu správnou" kombinaci nástroj /
mikrofon / kombo (nebo nastavení PA) pro konkrétní styl a
vkus hráče.
|
Autor | Příspěvky |
|