Hraní na mikrofon
Rychlá navigace: |
Při hraní foukačky na mikrofon se používají dva různé způsoby - a oba přibližně stejně často: hraní na mikrofon ve stojanu ("hraní na stojan") a hraní s mikrofonem v ruce.
Foukačka hraná na mikrofon ve stojanu je patrně nejčastější případ, se kterám se můžeme v praxi setkat. Nalezneme je všude, kde má mít foukačka jasný rovný zvuk, který připomíná akustické hraní bez aparátu: ve folku, country, bluegrassu, rocku i vážné hudbě.
Při hraní na stojan se používají především zpěvové dynamické mikrofony, o něco méně často pak kondenzátory. Více o typech mikrofonů...
Dynamické zpěvové mikrofony se při hře na stojan používají nejvíce. Je to způsob hraní, kdy každý člen kapely má svůj vlastní mikrofon a kapela stojí na pódiu (víceméně) v řadě vedle sebe. Hrajeme na ně téměř "kov na kov" - tedy s foukačkou těsně u mikrofonu. Je třeba dát pozor, abychom foukačkou neškrtli o mřížku mikrofonu - ráz, který tak vznikne se aparaturou mnohonásobně zesílí!
Při hraní na dynamický mikrofon je často k vidění jeden nešvar: používání téhož mikrofonu na zpěv i na foukačku. Je pravda, že hlas má podobnou charakteristiku, jako foukačka, ale - zdůrazňuji: pouze podobnou. Je tedy lépe mít mikrofon na foukačku i na zpěv zvlášť. Výhody a nevýhody obou způsobů jsem se pokusil shrnout níže:
Způsob nazvučení, kdy celá kapela hraje pouze na jeden mikrofon, který směřuje často shora k celé kapele (někdy bývá zdvojen).
Chicago styl vznikl při zvukových experimentech černých bluesmanů, kteří potřebovali docílit temného expresivního zvuku foukačky. Dodnes toto držení můžete právě při blues vidět. Zvuk pak může být umocněn charakteristikou použitého mikrofonu (zejména foukačkové speciály typu Green Bullet).
Výhody a nevýhody jsou vlastně přesným opakem hraní na stojan: nemusíte hlídat vzdálenost od mikrofonu, ale nemůžete si tvořit dynamiku odstoupením od mikrofonu. Navíc nemáte volné dlaně (nevytvoříte tak dokonalou "kapsu" z dlaní) nutnou na modulaci zvuku (vibrato a pod.).
Mikrofony typu Green Bullet mají jednu nevýhodu: nedají se upnout do běžného mikrofonního stojanu. Mnoho foukačkářů tak často řeší problém, co s neforemným kulatým mikrofonem v době, když je pauza nebo když se zrovna věnují jinému nástroji. Docela elegantním řešením se zdá být "Bullet mic holder" za 15$, který se přidá navíc k normálnímu stojanu. Nemám bohužel tušení, jestli se dováží i na náš trh. Myslím však, že šikovný kutil si jej zvládne vyrobit sám.
Občas však můžete vidět při tomto stylu hraní i normální dynamický mikrofon (viz obr.) použitý a držený stejně, jako speciál.
Někteří (zejména bluesoví) foukačkáři pak volí kompromis mezi oběma způsoby hraní, kdy nehrají ani na stojan, ani Chicago-stylem, ale při sóle mikrofon ponechají ve stojanu a obalí jej dlaněmi ve kterých drží foukačku. Podle mého názoru je toto nejméně výhodný způsob, protože postrádá výhody obou způsobů (nemáte volné ruce, zvuk nemůžete modulovat, vzdáleností od mikrofonu si nemůžete regulovat dynamiku a ještě jste omezeni nastavením stojanu.). Výhodou snad může být jen to, že po sóle nemusíte přemýšlet, kam s mikrofonem.
Občas jsou k vidění zejména na dynamických mikrofonech pěnové kryty (tzv. "houby"). Jejich použití spíše nedoporučuji. Levné typy "molitanu" nemají smysl vůbec, dražší speciální typy umí filtrovat určité rušivé kmitočty. Obecně však ani ty nemají velký význam. Pokud vůbec, hodí se venku (např. při větru)- znecitliví trochu mikrofon.
Souhrn: Způsobů, jak hrát foukačku na mikrofon je mnoho. Některé z nich jsou předurčeny žánrem: v blues patrně zvolíte Chicago styl, naopak ve folku spíše hraní na dynamický mikrofon ve stojanu, v bluegrassu možná budete experimentovat s kondenzátorem. Žádný ze způsobů není chybný, vyberte si ten svůj, který vám bude nejlépe vyhovovat! |
Související články: Škola Matěje Ptaszka (11.10.2011) Pentatonická durová stupnica (29.07.2009) Licky do bluesových skladeb 1 (16.11.2008) Tongue blocking a licky 2 (29.09.2008) Tongue blocking a licky (22.09.2008) Technika overblow na diatonické harmonice (14.06.2008) Overdraw (07.06.2008) Overblow (10.04.2008) Hraní akordu na durovou harmoniku Richter (05.06.2007) Ohýbání tónů stahováním - BENDING (05.06.2007) Hraní v polohách (05.06.2007) Nátisk, hraní čistého tónu (05.06.2007) Úchop nástroje (03.06.2007) |