Teoretických pojednání je poměrně dostatek, zde bych chtěl pouze uvést
své dílčí poznatky a zkušenosti a demonstrovat, že ani tato technika hry není
zapovězená ani pro hráče s běžnou sériovou harmonikou.
Overdraw /OD/ podobně jako overblow/OB/ je technika hry, při níž dochází
k přefouknutí základních tahaných tónů o 1 nebo 1,1/2 / příp.2 / tónu nahoru.
Overdraw znamená přefouknutí tónů hraných tahem do sebe a používá se
u následujích dírek : 7, 9 a 10 :
dírka 7 ? tón h1 přefouknutý o jeden celý tón na cis 2
dírka 9 ? tón f2 přefouknutý o 1,1/2 tónu na gis /as/ 2
dírka 10- tón a2 přefouknutý o 2 celé tóny na cis 3
Pro praktické využití má smysl trénovat především dírku 7., kde
ze základního tónu h1 dostaneme přefouknutím tón cis 2.
Další dírky vzhledem ke své vysoké poloze využijeme málokdy, ale i u nich tato možnost existuje, pro běžné hraní je však méně důležitá.
Jakým způsobem přefouknutí dosáhnout ?
Podle mých dosavadních zkušeností je overdraw mnohem obtížnější než
overblow, proto bych doporučoval nejdříve zvládnout techniku OB, dřív než
začneme s nácvikem OD. Jestliže jsme nezvládli OB, je téměř jisté, že s overdraw
mít úspěch nebudeme. Je nutno pochopit princip tvorby a vzniku takto přefouknutých tónů
a zapamatovat si tento pocit v dutině ústní.
Metodika je zcela shodná jako u overblow- viz můj článek o OB, s tím rozdílem,
že zde se přefouknutí u výše zmíněných dírek dosahuje nikoliv foukáním ven, ale TAHÁNÍM DO SEBE. Podrobný popis jsem uvedl v článku Overblow, kde naleznete vše potřebné.
Spolehlivost ozevu je však nepoměrně horší než u overblow, mně se daří zatím na 7.dírce,
na 9. a 10. se to zatím nepodařilo i vzhledem k tomu, že z praktických důvodů jsem se OD
dosud příliš nevěnoval.
Závěrem malá ukázka ovedraw na 7.dírce ? čili přefouknutý základní tón h1 na cis 2.
Podobně jako u OB platí, že pokud tam ?skočí? , tak při správné technice jej lze hrát libovolně dloouho, zkrátka co dech dovolí.
Nahrávka je na běžnou sériově vyrobenou harmoniku Hohner speciál 20 v ladění C , podotýkám, že nijak neupravovanou.
Využití OD je poměrně malé, je to spíše doplněk k základní technice a ke zvládnutí celého
bohatého rejstříku, jež foukací harmonika nabízí. Hledání a objevování nových možností patří k základním lidským vlastnostem. U muzikantů to platilo a platí obzláště. Přidá-li se k tomu i úspěšné nacházení, je to dvojnásobná radost. Kolik úsilí do harmoniky investujete, tolik vám ho ona vrátí. Nebojte se OB ani OD, vaše harmonika na ně čeká.
Přeji všem mnoho zdaru při nácviku overdraw !
Petkon